خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باید و نبایدهای آبله‌مرغان در کودکان و نوزادان که باید بدانید!

رپورتاژ آگهی

آبله‌مرغان (Chickenpox) که به آن واریسلا زوستر نیز می‌گویند، جوش قرمزی ایجاد می‌کند که تاول می‌زند، سپس پوسته‌پوسته می‌شود. این بیماری بسیار مسری است و از طریق مایعات بدن و تماس با بدن پخش خواهد شد. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر اطفال آنلاین در وب‌سایت دکترتو و دریافت واکسن از ابتلا به آبله‌مرغان پیشگیری کنید.

آبله‌مرغان چیست؟

آبله‌مرغان عفونتی است که باعث ایجاد بثورات پوستی خارش‌دار و تاول مانند می‌شود. ویروسی به نام واریسلا زوستر باعث ایجاد آن خواهدشد. آبله‌مرغان بسیار مسری است، اما امروزه بسیار کمتر رایج است. زیرا واکسنی وجود دارد که از شما در برابر آن محافظت می‌کند. کودکان بیشتر مستعد ابتلا به آبله‌مرغان هستند، اگرچه شما می‌توانید در بزرگسالی نیز به آن مبتلا شوید.

قبل از دردسترس‌بودن اولین واکسن علیه آبله‌مرغان در سال ۱۹۹۵، تقریبا همه در کودکی یا خردسالی به آبله‌مرغان مبتلا می شدند. اما از اواخر دهه ۱۹۹۰، میزان آبله‌مرغان نزدیک به ۹۰ درصد کاهش یافته است. امروزه اکثر کودکان واکسن آبله‌مرغان را به‌عنوان بخشی از برنامه ایمن سازی معمول خود دریافت می‌کنند.

وقتی آبله‌مرغان گرفتید، احتمال ابتلای دوباره به این بیماری نزدیک به صفر خواهد بود. اگر واکسینه نشده‌اید، در هر سنی می‌توانید به آبله‌مرغان مبتلا شوید. بزرگسالانی که به آبله‌مرغان مبتلا می‌شوند احتمال دارد بسیار بیمار شوند؛ بنابراین بهتر است در دوران کودکی به آبله‌مرغان مبتلا شوید یا با مشاوره با دکتر اطفال آنلاین و دریافت واکسن از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

علت آبله‌مرغان

یک ویروس باعث آبله‌مرغان می‌شود. ویروس‌ها زمانی پخش می‌شوند که فرد مبتلا به ویروس آن را از طریق مایعات بدن (سرفه، عطسه و غیره) یا تماس بدنی (لمس‌کردن بثورات) به فرد دیگری انتقال می‌دهد. کودکان در هر سنی ممکن است به آبله‌مرغان مبتلا شوند.

پس از قرارگرفتن در معرض آبله‌مرغان، احتمال درد کودک شما یک تا سه هفته قبل از اینکه احساس بیماری کند، خوب به‌نظر برسد. کودکان می‌توانند ویروس را از یک تا دو روز قبل از بروز هرگونه نشانه‌ای از بیماری پخش کنند. آبله‌مرغان از طریق موارد زیر منتقل می‌شود:

  • تماس با کسی که آبله‌مرغان دارد.
  • تنفس در هوایی که فرد مبتلا به این بیماری عطسه یا سرفه می‌کند.
  • با مایعاتی که از چشم، بینی یا دهان کودک آلوده خارج می‌شود تماس داشته باشید.

علائم آبله‌مرغان

علائم آبله‌مرغان به‌راحتی قابل‌مشاهده است. در جلسه مشاوره آنلاین متخصص اطفال اغلب می‌تواند به پوست کودک شما نگاه کند و بداند که آیا او آبله‌مرغان دارد یا خیر. علائم آبله‌مرغان معمولا به ترتیب زیر رخ می‌دهد:

  • تب با درجه پایین
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • معده درد که باعث می‌شود شما تمایلی به خوردن نداشته باشید.
  • بثورات پوستی که بسیار خارش‌دار است و شبیه تاول‌های کوچک زیادی است.
  • برجستگی‌هایی پر از مایعی که شبیه آب شیری است.
  • پوسته‌ها بعد از شکستن تاول‌ها
  • پوستی که لکه‌دار به نظر می‌رسد.
  • لکه‌های پوسته‌ای که محو می‌شوند.

دکتر اطفال آنلاین معتقد است کودکانی که در برابر آبله‌مرغان واکسینه شده‌اند معمولا در برابر ابتلا به آبله‌مرغان محافظت می‌شوند. اما این واکسن ۱۰۰٪ موثر نیست و برخی از کودکان علی‌رغم واکسینه شدن، دچار عفونت “سریع” خواهند شد. خبر خوب این است که این عفونت‌ها معمولا بسیار خفیف هستند.

تشخیص آبله‌مرغان با ویزیت آنلاین متخصص کودکان و نوزادان

علائم آبله‌مرغان به‌راحتی قابل‌مشاهده است. دکتر اطفال آنلاین با معاینه پوست کودک شما این بیماری را تشخیص خواهد داد. اگر این بیماری برای فرزند شما تشخیص داده شد، اطمینان حاصل کنید که کودک شما مقدار زیادی استراحت و مایعات کافی دریافت می‌کند. آبله‌مرغان در عرض یک تا دو هفته خودبه‌خود از بین می‌رود. برای اینکه کودکتان کمتر احساس خارش کند، می‌توانید:

  • یک‌پارچه خنک و مرطوب را روی بثورات فشار دهید.
  • کودک خود را خنک نگه دارید.
  • فرزندتان را تشویق کنید که تا بثورات پوستی را نخاراند. ناخن‌های او را کوتاه کنید تا نتوانند پوست خود را خراش دهند.
  • لوسیون حاوی آنتی‌هیستامین را روی بثورات بمالید. این لوسیون‌ها در داروخانه موجود است. اگر نمی‌دانید کدام لوسیون را بخرید، از دکتر اطفال آنلاین کمک بخواهید.
  • هر روز کودک خود حمام کنید. وقتی آنها را خشک می‌کنید، مراقب باشید با حوله پوست آن‌ها را نخراشید.
  • برای جلوگیری از کم‌آبی به کودک خود آب و مایعات فراوان بدهید. اگر تاول در دهان آنها وجود داشته باشد، یک رژیم غذایی نرم و ملایم می‌تواند مفید باشد.
  • اگر کودک شما به مسکن نیاز دارد، از استامینوفن استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید چه محصولی مفید است، از دکتر اطفال آنلاین بپرسید.

اگر نوزادم آبله‌مرغان گرفت چه کنم؟

اگر کودک شما (تا سن ۳ ماهگی) به آبله‌مرغان مبتلا شد، از طریق ویزیت آنلاین متخصص اطفال در وب‌سایت دکترتو این مشکل را فورا به پزشک خود اطلاع دهید. آبله‌مرغان برای نوزادان تازه متولد شده بیشتر از سایر افراد سالم خطرناک است.

آیا کودک من می‌تواند برای جلوگیری از آبله‌مرغان واکسینه شود؟

بله واکسنی برای آبله‌مرغان وجود دارد. دکتر اطفال آنلاین آن را در دو دوز تجویز می‌کند. هنگامی که کودک شما زیر ۱۳ سال سن دارد، باید یک دوز بین ۱۲ ماهگی تا ۱۵ ماهگی مصرف کند. دوز دوم بین ۴ تا ۶ سالگی تجویز می‌شود. بیشتر کودکان واکسن آبله‌مرغان را به‌عنوان یک واکسن ترکیبی دریافت می کنند که بدن آن‌ها را در برابر سرخک، اوریون و سرخجه (به نام MMRV) محافظت می‌کند.

بزرگسالانی که آبله‌مرغان نداشته‌اند نیز باید واکسن را دریافت کنند. اگر ۱۳ سال یا بیشتر دارید و هرگز واکسن را دریافت نکردید، باید دو دوز را با فاصله حداقل ۲۸ روز دریافت کنید. واکسیناسیون بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از آبله‌مرغان موثر عمل خواهد کرد. از سال ۱۹۹۵، این واکسن از حداقل ۹۱ میلیون مورد آبله‌مرغان جلوگیری کرده است.

اگر کودکتان آبله‌مرغان دارد چه زمانی باید با دکتر اطفال آنلاین تماس بگیرید؟

اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را داشت به دکتر اطفال آنلاین مراجعه کنید:

  • سردرد شدید یا تبی که از بین نمی‌رود
  • زخم در چشم آنها
  • زخم‌هایی که بزرگ‌تر می‌شوند یا چرک زرد در آنها وجود دارد
  • مشکل در تنفس یا تنفس بسیار سریع
  • سفتی گردن یا سفتی ماهیچه / مفاصل
  • در بیدارشدن مشکل دارد.

آبله‌مرغان در بزرگسالان می‌تواند جدی‌تر باشد. اگر فکر می‌کنید به آبله‌مرغان مبتلا شده‌اید، باید فورا با یک پزشک تماس بگیرید، به‌خصوص اگر شما یا فردی در خانه‌تان باردار است یا اگر با کسی زندگی می‌کنید که دارای سیستم ایمنی ضعیف شده است.

جمع‌بندی

واکسن آبله‌مرغان بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از این بیماری رایج دوران کودکی موثر است. اگر واکسن را دریافت نکنید، حتی در بزرگسالی هم می‌توانید به آبله‌مرغان مبتلا شوید. اگر هرگز آبله‌مرغان نداشته‌اید، در مورد واکسن‌زدن با دکتر اطفال آنلاین صحبت کنید. درحالی‌که اکثر موارد جدی نیستند، با دریافت واکسن، خطر ابتلا به ویروس را کاهش می‌دهید. اکثر کودکان واکسن آبله‌مرغان را به‌عنوان بخشی از ایمن‌سازی دوران کودکی دریافت می‌کنند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا