خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله مکارم: عده‌ای از مردم کارد به استخوانشان رسیده

آیت‌الله ناصر مکارم، از مراجع تقلید گفت: امروز حقیقتاً عده‌ای از مردم کارد به استخوانشان رسیده و برخی دیگر نیز به خاطر وجود بیماری کرونا کار و درآمد خودشان را از دست داده‌اند و با هزینه‌های بالای زندگی مواجه شده‌اند؛ افزون بر این بسیاری از مردم که شاغل هستند نیز درآمد محدودی دارند و با این درآمد محدود پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیستند.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) با حضور جمعی از علما، اساتید و فضلای حوزه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، اظهار داشت: مردم باید از مکتب حضرت زهرا(س) الگو بگیرند؛ عزاداری به‌جای خود، اما الگو گرفتن از این اسوه بزرگ یکی از اهداف جلسات و مراسم‌های عزاداری است.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین فضائل حضرت صدیقه طاهره(س) به‌گونه‌ای که قابل الگوبرداری باشد، ادامه داد: هدف نخست از برگزاری مجالس عزاداری، تربیت نفوس و آمادگی افراد برای پیمودن مسیر تقرب به خداوند و دومین هدف بیان راه‌حل گرفتاری‌ها و مشکلات اجتماعی است.

مرجع تقلید شیعیان با تبیین گوشه‌ای از فضائل حضرت صدیقة طاهره(س)، اسناد حدیث شریف کساء را از دیدگاه کتب شیعی و اهل سنت مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: اجمال مسئله حدیث کساء و خمسه طیبه و نزول آیه مبارکه تطهیر در کتب مختلف موردقبول واقع‌شده است، اما در جزئیاتش اختلاف‌هایی وجود دارد و به گمان بنده برخی تعصبات نگذاشته است تا برخی راویان، حقیقت را نقل کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بیان آیه تطهیر گفت: مراد از پاکی از «رجس» در این آیه شریفه، پاکی از هرگونه گناه بوده و به بیان دیگر حاکی از عصمت اهل‌بیت(ع) است؛ ما باید آن فضائلی که این خمسه طیبه را به این جایگاه رفیع رسانده است را موردتوجه قرار دهیم و تلاش کنیم به آن‌ها عمل داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کتابی را با عنوان «فاطمه برترین بانوی جهان» می‌نوشتم و تصمیم گرفتم 40 حدیث درباره فضائل و احوال ایشان بنویسم؛ هنگامی‌که به تحقیق مشغول شدم مشاهده کردم که هر 40 حدیثی که در باب فضائل حضرت صدیقه طاهره(س) به دنبال آن‌ها بودم، در کتب اهل سنت ذکرشده است.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی مردم پرداخت و خاطرنشان کرد: ازجمله مشکلاتی که مردم دارند و به‌صورت مرتب بیان می‌کنند و می‌خواهند که ما آن‌ها را به مسئولان تذکر دهیم، مسئله گرانی فوق‌العاده‌ای است که در میان جامعه وجود دارد.

وی یادآور شد: امروز حقیقتاً عده‌ای از مردم کارد به استخوانشان رسیده و برخی دیگر نیز به خاطر وجود بیماری کرونا کار و درآمد خودشان را از دست داده‌اند و با هزینه‌های بالای زندگی مواجه شده‌اند؛ افزون بر این بسیاری از مردم که شاغل هستند نیز درآمد محدودی دارند و با این درآمد محدود پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم کشور که زمینه‌ساز گرانی‌های افسارگسیخته شده است را مسئله «از بین رفتن تولید» توصیف کرد و یادآور شد: اگر تولید نباشد، اقتصاد در هم می‌شکند؛ امروز تولید به خاطر عملکرد بانک‌ها از بین رفته است؛ این بانک‌ها با آن سودهای کذایی و جریمه‌های تأخیر آنچنانی، بلایی برای تولید محسوب می‌شود. همۀ دلسوزان نسبت به بانک‌ها و عملکردشان تذکر می‌دهند، اما تا بحال کسی نتوانسته جلوی آن‌ها را بگیرد و بانک‌ها نیز به همان شکل به رویه خود ادامه می‌دهند.

وی «عدم نظارت» را دومین عامل زمینه‌ساز مشکلات و گرانی‌ها دانست و تأکید کرد: گاهی از اوقات می‌شنویم که کامیون‌های قاچاق از کانال‌های رسمی همچون گمرک جلوی چشم مسئولان وارد می‌شود؛ این چه نظارتی است؟ آیا نظارت این‌گونه است که کامیون‌های قاچاق بدون مانع وارد کشور شود؟

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بی‌انصافی برخی کسبه سومین عامل تشدید گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم است، افزود: برخی از کسبه جنس‌ها را هر روز به یک قیمتی ارائه می‌دهند یا می‌گویند باید تلفن بزنیم و بپرسیم نرخ ساعت فعلی چه مقدار است تا با شما حساب کنیم! برخی دیگر نیز جنس را امروز فروخته‌اند و بیعانه هم دریافت کرده‌اند، اما موقع تحویل جنس دبه در می‌آورند و می‌گویند باید قیمت امروز را بدهید.

وی تصریح کرد: این سه عامل دست‌به‌دست همدیگر داده و اوضاع اقتصادی را خراب کرده است و اگر مسئولان می‌خواهند وضعیت را بهبود ببخشند باید ابتدا بانک‌ها را مهار کرده، سپس نظارت خود را بر ورود و خروج سرمایه‌ها تقویت کنند و همچنین کارهای فرهنگی انجام دهند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی و مهار گرانی‌ها مستلزم عزم جدی از سوی مسئولان است، تأکید کردند: تا عزم جدی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حصرت‌آقا‌شما‌را‌قسم‌می‌دهم‌به‌جان‌عزیزانت‌سفارش‌ما‌را‌نکن‌هر‌وقت‌تو‌سفارش‌کردی فشار‌دو‌برابر‌شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا