خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم | مصاحبه با صادق زیباکلام درباره ی انتخابات ۱۴۰۰

دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگویی با انصاف نیوز به جنبه‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخت. او معتقد است که انتخابات 1400 مرده‌ای است که به هیچ وجه زنده نمی‌شود. 24 میلیونی که به روحانی رای دادند با جرثقیل هم پای صندوق نمی‌آیند.

متن کامل این مصاحبه روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

بخشی‌هایی از مصاحبه:

او در این مصاحبه با انتقاد از روحانی گفت: حکایت آقای روحانی مانند مردی است که سالگرد ازدواجش است. همسرش به او می‌گوید من می‌دانم که تو پول نداری که کادو بخری ولی یک دوستت دارم هم نمی‌توانستی بگویی؟
آقای روحانی یک دوستت دارم هم نگفت.

به عقیده‌ی زیباکلام، «من تصور می‌کنم او خودش را کاندیدای بالقوه رهبری برای سالهای بعد، 10 سال بعد می‌داند.»

زیباکلام می‌گوید: ّبه نظرم اصلی‌ترین خواسته‌ی اصلاح‌طلبان باید دموکراسی و آزادی باشند.
باید آزادی معرف اصلاح‌طلبان باشد. این شروع احیای جریان اصلاحات خواهد بود.

او در این مصاحبه گفت: قالیباف یا جلیلی رئیس جمهور بعدی ایران خواهد بود، دهقان و گزینه‌ی سپاهی به نظرم خیلی جدی نیست.

او درباره‌ی احمدی نژاد نیز گفت: اگر الان احمدی‌نژاد را رها کنید سفارت آمریکا را برای آنها آب و جارو می‌کند. او این اعتقاد را در سال 84 نداشت.
زیباکلام همچنین گفت: اصولگرایان می‌گویند چرا من پاسخگوی‌ روحانی نیستم، مگر شما در این 42 سال پاسخگوی مردم بودید؟

او درباره‌ی کاندیداتوری زنان گفت؛ من معتقدم که فائزه هاشمی شایسته‌ترین فرد (نگفتم زن یا مرد گفتم فرد) برای ریاست جمهوری است. منتها زن است و نمی‌تواند انتخاب شود.

این مصاحبه ساعت ۵ بعدازظهر دوشنبه ۲۹ دیماه، به صورت زنده از صفحه‌ی دوم اینستاگرام انصاف نیوز (اینستاانصاف) پخش شد.

بخش اول فیلم:


بخش دوم فیلم:


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به نام خدا

    گروههای زیر برای انتخابات 1400 فقط یک بلاگ و یک صفحه اینستاگرام برای سیاستمدار مورد علاقه که می تواند با ویدئو تکرار کند و رای را منتقل کند بسازنند : سید محمد خاتمی – علی مطهری – جواد ظریف به دلخواه!

    شورای هماهنگی جبهه اصلاحات
    بنیاد امید ایرانیان
    مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
    مجمع روحانیون مبارز
    مجمع نیروهای خط امام
    مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی
    حزب کارگزاران سازندگی
    جمعیت زنان مسلمان نو اندیش
    انجمن اسلامی معلمان ایران
    انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
    مجمع اسلامی بانوان
    جبهه مشارکت ایران اسلامی
    حزب همبستگی ایران اسلامی
    جماعت دعوت و اصلاح
    حزب اسلامی کار
    انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
    سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
    دفتر تحکیم وحدت
    انجمن روزنامه نگاران زن ایران
    خانه کارگر
    حزب مردم‌سالاری
    حزب اراده ملت ایران
    حزب جوانان ایران اسلامی
    انجمن نخبگان ایران
    انجمن محققان اقتصاد اسلامی
    انجمن اسلامی مهندسین
    مجمع فرهنگیان ایران اسلامی
    سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی
    حزب اعتدال و توسعه
    حزب اعتماد ملی
    حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
    حزب ندای ایرانیان
    سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی
    حامیان غیر عضو
    نهضت آزادی ایران[۱۳]
    ملی مذهبی[۱۴]

    یک کانال تلگرامی و گروه تلگرامی هماهنگ کننده هم تشکیل دهید هم بین گروههای بالا و هم بین رسانه های اصلاح طلب و اعتدالی

    با تشکر

    3
    2
  2. یادداشت : نسبت اصلاح طلبان و 1400
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و درود بر محمد و آل محمد
    و تشکر از سران اصلاحات و بزرگان این جریان دلسوز سیاسی
    ما در سال آینده یعنی 1400 سال سخت و سرنوشت سازی را در تاریخ ایران پیش رو داریم. سالی پر از حوادث تاریخ ساز مانند انتخابات ریاست جمهوری 1400. شرایط متفاوت از دوم خرداد سال 76 است. اکثریت مردم مشکل نان دارند. اکثریت در گذراندن معیشت روزمره خود دچار مشکل شده اند و حتی تهیه مایحتاج روزمره و سفره ی آنان برایشان سخت شده است.
    غرض از بیان موارد بالا اتصال آن به مسئله انتخابات مهم سال 1400 است. انتخاباتی که رویدادنش دست کمی از ملی شدن صنعت نفت و حوادث مهم تاریخ معاصر ایران ندارد.
    همه ی اصلاح طلبان حضور پای صندوق های رای سرنوشت ساز ترین رویداد معاصر را باید وظیفه ی ملی خود بدانند. با هر رنگ و نژاد و دین و زبان و با هر سلیقه ای باید به پای صندوق های رای بیایند تا اوضاع را تغییر دهند. استراتژی متفاوت اصلاح طلبان اینبار نهاد اجماع ساز 30+10 (پارلمان اصلاحات) و برنامه ی تبلیغاتی وسیع مجازی ( اینترنتی ) و کاندید واحد برتر است.
    می آییم تا بگوییم یادمان است : بابا نان داد . یادمان است : بابا آب داد . می آییم بگوییم نان و اشتغال امروز درد اساسی همه ی جامعه است. می آییم تا حتی اگر کاندید واحد اصلاح طلب یا حتی اجاره ای ما را رد کردند در میدان بمانیم و فیلم تبلیغاتی خود را از طریق کانال های تلگرامی و اینترنتی و اینستاگرام و غیرو برای مردم منتشر کنیم که بگوییم ما احساس وظیفه کردیم و آمدیم و خواستیم حتی اثرگذار هم برای فردای ایران باشیم اما نگذاشتن پس منسجم می مانیم و جامعه ای که برای 1400 به جنبش در آوردیم را با مشارکت مشروط منسجم نگه داشته و ایرانی متحد و آرام را به دور از گزند بدخواهان خارجی محفوظ نگه خواهیم داشت .
    با تشکر از سید محمد خاتمی – علی مطهری – جواد ظریف. می خواهم که بی تفاوت نباشند و سیاسی عمل کنند و مانند شهید بهشتی برای مردم از سیاست به شکل مردمی سخن به زبان آوردند و آنان را آگاه کنند.
    بهترین رنگ را برای نوشتن شعار پیشنهادی اصلی اصلاح طلبان یعنی بابا نان داد. رنگ قرمز می دانم در زمینه ی سپید.
    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

  3. سلام اگر 8 سال پیش عارف کنار نرفته بود عملکرد اصولیتری نسبت به روحانی داشت
    هنوز هم دیر نشده کاندیدای مستقل معرفی وتشویق کنید احمدی نژاد به انتخابات ورود وتایید شود ری اصولگرایان شکسته می‌شود اگر اصلاح طلبان کاندیدای محبوبی داشته باشند احتمال رای اکثریت هم زیاد است

    1
    4
  4. متن کامل مصاحبه انصاف نیوز با جناب آقای دکتر زیباکلام را شنیدم… اجازه میخواهم اندکی عمیق تر به تحلیلی غیر آکادمیک و اجمالی بنشینم.
    نگارنده این سطور از مخاطبین انصاف نیوز هستم و از اینکه تولید محتوا می کنید و جریان سازی دارید متشکرم.. هر چند نمی دانم به چه دلیلی روال اجرای مصاحبه های انصاف نیوز علیرغم محتوا با نواقص شکلی و محتوایی قرین است… دکور، پذیرایی از مهمان تا ضعف های جدی از پرسشگران که جملگی نیازمند واکاوی و انشااله جبران کاستی هاست. اما با این وجود مصاحبه های انصاف نیوز ارزش شنیدن و تحلیل را دارند.
    در مصاحبه اخیرتان با آقای دکتر زیباکلام لازم بود جناب آقای دکتر وارد یک مصاحبه دوسویه چالشی می شدند تا مصاحبه ای متکلم وحده و این اشکال نه از جانب زیباکلام که متوجه انصاف نیوز است.
    یکسالی است جناب آقای زیباکلام اصرار می ورزند که انتخابات آتی ریاست جمهوری سهم افراطیون از جناح راست و تاکید دکتر جلیلی است و اینکه مردم حتی اگر سید محمد خاتمی و یا میرحسین موسوی به صحنه بیایند به ایشان رای نخواهند داد… بهتر بود در این مصاحبه جناب آقای دکتر دلایل کامل تری از آنچه روتین بیان می دارند را مطرح می نمودند. همه می دانیم که مردم از دکتر حسن روحانی نا امید شده و عدول نموده اند و ضریب اعتماد مردمی به شدت تقلیل یافته است و قس علیهذا ولی به نظر می رسد رویگردانی مردم از انتخابات با احتساب دلایلی فوق با جامعه شناسی سیاسی ملت در تعارض باشد. نگارنده خود شهروند ایرانم و بدان مفتخرم ولی این افتخار و انتساب نافی این نیست که ضعف های تاریخی بطن جامعه ایران را نادیده بگیرم یا نفی کنم. تجربه تاریخ نشان می دهد که ملت ایران و از جمله نگارنده!!! اهل مطالعات عمیق و تجربه اندوزی نیستند و از این رو مکررا از یک سوراخ گزیده می شوند. امروز مشقت های زندگی برای جامعه وجود دارد و شاخص های بورس سقوط کرده اند و… ولی اگر فی المثل برنامه اقتصادی 1400 کم و بیش مطابق خواست دولت به تصویب نهایی برسد و مردم پس از تعطیلات نوروز 1400 وارد بورس نفت و… شوند و چندین برابر سال 99 بتواند معامله کنند و کسب درآمد، آیا همین ملت ساکت به انتخاباتی بی رمق لبیک نخواهند گفت؟. این فرض البته نزد نگارنده تا زیباکلام پذیرفته است که اقتصاد ایران مصرفی و نه تولیدی و شاخص های اقتصادی و بانک مرکزی نه حاصل فعل و انفعالات بازار و چرخش اقتصادی بلکه دستوری و از بالا صادر و اعمال می‌گردند. کما اینکه دوره ای سیب زمینی و دوره ای وعده یارانه و امثالهم در انتخابات نقش آفرین بودند. از طرفی تجربه نشان داده است هم سید محمد خاتمی و هم احمدی نژاد و حسن روحانی در انتخابات متکی به شناخت قبلی برای جامعه و یا برنامه مدون تعریف شده و یا گزینه ای از یکسال پیش نبودند و جملگی محصول موج سواری و بگم بگم و گاز انبری و لوله کردن و… آنهم فقط در چند روز مانده به انتخابات بودند… پس چگونه می توان با قاطعیت و مکررا اعلام داشت که این وقایع تکرار ناشدنی است. اشک های خاتمی در دور دوم انتخابش و پسران هاشمی و ناطق چکار می کنند احمدی نژاد و برجام بی حاصل و… هر یک توانستند در دور دوم مجددا بانیان آن را پای صندوق بیاورند و پیروز شوند.
    می پذیرم که کاندیداهای جریان اصولگرا عمدتا تکراری و فاقد پشتوانه رای مردمی اند و پایگاه رای این جریان حدودا 20 درصد فراتر نمی رود ولی آن آرای پوپولیستی احمدی نژاد که جناب زیباکلام تاکید دارند لزوما وجود دارند مربوط به کدام قشر می شوند آیا جز این است که بخشی از آن مربوط به همین 20 درصد و مابقی مربوط به آرا خاکستری هستند و آیا همین تایید موید این مطلب نیست که با این اوصاف حدود 35 تا 40 و حتی 50 درصد جامعه ایران هنوز بعد 120 سال شروع دموکراسی در ایران رسما و علنا و تئوریکا باوری به دموکراسی و آزادی و… ندارند؟!. اگر چنین است که هست پس سهم جناب زیباکلام از این نقصان تاریخی عظمی کجاست؟!. آیا این ضعف نمی تواند محصول ذات دموکراسی باشد که عنصری ناچسب به بدنه برخی جوامع می باشد؟. همانطوری که اصول و ارزش ها نزد اصلاح طلبان و با گذشت 22 سال از دوم خرداد موضوعی مبهم و بی تعریف است به نظر می رسد دموکراسی و آزادی و حد و حدود آن نیز مفاهیمی ذاتا بی تعریف نزد اصلاح طلبان هستند. باید بپذیریم که قاطبه بزرگان اصلاح طلب امروز و نه نسل های جوان آن خود جزو انقلابیون و ای بسا جریانات افراطی انقلابی اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 می باشند. نقش ایشان در پاکسازی احزاب و جریانات مخالف و معاند و تسخیر سفارت آمریکا و حمایت از جریان مقاومت فلسطین و لبنان و… در این باره قابل شمارش اند و نمی توانند به نام دموکراسی خواهی به یکباره به این رزومه پشت کنند.
    از طرفی اگر منظور زیباکلام از ضرورت در پیش گرفتن اصلاحات اساسی و شعار دموکراسی از طرف اصلاح طلبان برای بازگشت مجدد به قدرت ملاک عمل قرار گیرد آیا زیباکلام می تواند وارد مصادیق آن بشود؟. مثلا عدم حمایت از جنبش های مقاومت که اخیرا هم فائزه هاشمی بیان کردند یا آزادی حجاب که اخیرا زیاد مطرح می شود یا تقلیل و یا حذف بعد اسلامیت نظام و از این دست… آیا در آنصورت زیباکلام می تواند بگوید دارد در چارچوب قانون اساسی برای قدرت تلاش می کند یا اینکه باید بپذیرد که رسما و در بهترین صورت مثل نهضت آزادی که اتفاقا بازرگان آن آرزوی زیباکلام است با او برخورد بشود؟. آیا زیباکلام نمی داند یا خود را به راه دیگر می زند که وارد شدن در آنچه دموکراسی می داند و تعریف می کند عملا خارج شدن از ریل انقلاب حداقل 30 ساله اخیر خواهد بود و آیا معنی این اصرار انتخاب تقابل در مقابل نظام خواهد بود؟
    از طرفی به نظر می رسد تحلیل جناب آقای زیباکلام که می گوید ایشان بعد گزارش صد روزه آقای روحانی وارد نقد ایشان شدند و شرمنده مردم بوده و هستند آیا این تعبیر و عذرخواهی را می توان به همین آسانی از جناب ایشان پذیرفت؟… من شهروند کم سواد یا بیسواد و درگیر با بیشماری مشکلات اقتصادی و دنباله رو نان شب و… اگر چنین استدلال کنم حرفی و سخنی نخواهد بود ولی چگونه می شود یک همراه دیرینه بازرگان و هاشمی رفسنجانی و استاد دانشگاه تهران و مولف چندین کتاب و صدها مقاله و سخنرانی صدها و بلکه هزاران سخنرانی بتواند به کسی رای بدهد و مردم را همراه او کند که فقط صد روز دیگر این همه تلاش و فریاد او حتی برای خودش وجاهت و اعتبار داشته باشد؟!. آیا هم ایشان طی 38 سال گذشته جناب حسن روحانی را نمی شناخته است؟. آیا اگر روحانی از کره مریخ آمده باشد برای امثال من نوعی ولی آیا می توانیم بپذیریم که همین حسن روحانی هم مسافری غریب آمده از کرات آسمانی با بشقاب پرنده بوده است؟!.
    جناب آقای زیباکلام که نگارنده همواره مواضع ایشان را با اولویت دنبال می کند اذعان دارد که خانم فائزه بهترین گزینه ریاست جمهوری است و البته همگی با مواضع و دیدگاه های خانم فائزه آشنایی داریم خصوصا طی یکسال اخیرا که جلوتر از امتال زیباکلام حتی سکوت در انتخابات آتی را بر انتخاب فردی غیر اصلاح طلب واقعی ترجیح می دهد و از نقد حتی برادرش ابایی ندارد… چگونه است زیباکلام همزمان می تواند حامی سرسخت فائزه یا محسن هاشمی با وجود تفاوت های فکری و رفتاری بسیار و آشکا این برادر و خواهر باشد؟. کما اینکه حمایت سالیان سال و امروز جناب زیباکلام از علی اکبر هاشمی بهرمانی رفسنجانی با مواضع اصلاح طلبی ایشان در تضاد آشکار قرار دارد کما اینکه خانم فائزه اخیرا و تلویحا و شاید برای بار نخست برخی مواضع و عملکر بابا را به نقد و حتی رد کشیدند؟.
    بنابراین آیا بهتر نیست برای دموکراسی خواهی جناب زیباکلام گذشته از پیشینه و وامدار اش به خاندان هاشمی ابتدا خویشتن در اتاقی تنها بنشیند و درب را روی خود ببندد و چون بیرون می آید دقیقا بتواند بگوید نسبش با انقلاب 57 و انقلاب 99 و قانون اساسی و اسلامیت و جمهوریت نظام چیست و چگونه می تواند در این دایره قانون اساسی همان دموکراسی مورد اعدایی اش باشد تا مردم بدانند با چه کسی طرف هستند؟.
    اینجاست که به نظر می رسد زیباکلام بیش از دیگر اصلاح طلبان اگر بشود گفت افراطی با خود یا بیگانه است یا دارند بعنوان یک عنصر آشنا نقشی آشکار در مسیر افراط گرایی را برای انتخابات آتی در پیش می گیرند تا باز از همان ناآگاهی ها یا پتانسیل موج سواری مردمی بهترین بهره را بگیرند؟

    1. یعنی بنده با دیدن حدود یک ربع ازین مصاحبه بی محتوا و سراسر کذب و تهمت، کلی به خودم فحش دادم که چرا باید وقتم رو برای شنیدن چنین خزعبلاتی حروم میکردم!!!!حالا جالبه برخی دوستان نشستن تحلیل و تایید هم کردن!!!!!!!!

      2
      3
  5. خودفروخته نوکرصفت برو به اربای انگلیسی آمریکایی بگو هیچ غلطی نمی تونید بکنید

    4
    4
  6. آقای زیبا کلام آقای روحانی مگه سید اولاد پیغمبر هست که کاندید رهبری بشه؟! مگه میشه اصلا؟!! چی گفتین شما؟!!

    2
    4
  7. همه‌بد‌بختی‌های‌ما‌از‌استبداد‌استیک‌روز‌باید‌مردم‌صراحتا‌به‌نظام‌سلطه‌نه‌بگویدوقتی‌بیشرفهای‌کاخ‌نشین‌صراحتا‌از‌کاهش‌ارزش‌دلار‌ناراحتی‌خود‌را‌براز‌می‌کنند‌‌نباید‌انتظار‌بهبود‌اوضاع‌را‌داشت

  8. هر 30 نفر لیست کارگزاران سازندگی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم در سال 98 در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ثبت نام کنند :
    حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، پروانه مافی، محمد حسین مقیمی، افشین علا، محمدرضا نجفی، داوود محمدی، علیرضا محجوب، سید فرید موسوی، سهیلا جلودارزاده، اعظم صمصامی، لیلا کمانی، زهرا ساعی، محمدرضا بادامچی، خسرو سبحانی، حسن قجاوند، سعید باقری، سید امیر عسکری، محمد هادی انتشاری، مهندس افشین خلیلی، ابوالفضل رباطی، محمد احسان متقی، عیسی انصاری فر، هادی احمدی، محمد حسین شیخ محمدی، مهدی آدابی، محمد نبی ابراهیمی، محمد رضا شریفی، سید احمد حسینی، مراد دهداری و وحید توتونچی افراد تشکیل دهنده لیست اعلام شده توسط حزب کارگزاران هستند که سرلیست آنها «محید انصاری» عضو مجمع تشخیص و عضو مجمع روحانیون مبارز است.

  9. وقتی که امثال زیبا کلام رو استاد دانشگاه وتحلیل گر برجسته بدانیم ،،حتما باید یکی مثل فائزه هاشمی‌رفسنجانی رئیس جمهور بشه،،شک نکنید

    3
    1
  10. به شوخی میگم حتی حزب توده و معترضین آبان ماه مثل دهه 60 از مجید انصاری و چپ اسلامی حمایت خواهند کرد برای انتخابات 1400 به شرطی که شعارش : بابا نان داد باشد! با رنگ قرمز.

  11. یعنی این انسان مفتخور که پولهای زلزله زدگان رو دزدیده،میخواد اینطوری القا کنه که طرفداران نظام یه اقلیت 20-30 درصدی و از قشر بیسواد جامعه و پیبروپاتالهاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خودشو به نفهمی زده!!!!!!!!!!!!!!!!!

  12. سی و دو سال مملکت دست وا داده های گدای غرب به اسم اصلاح طلبی بود و حالا نوبت دانشگاهیان و رهروان ولایته. دیگه خیانت و حقه بازی کافیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا