خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت پر جزییات هاشمی از سفر به عربستان

به‌کوشش ناصر غضنفری، ‌انصاف نیوز:

دوشنبه 4 اسفند 1376       |     25 شوال  1418        |          23 فوريه 1998

در اخبار صبح، توافق ابتدایى صدام و سازمان ملل، مورد توجه است؛ ولى آمريكا گفته منتظر روشن‏ شدن جزیيات قرار مى‌ماند. عفت در مورد برنامه ديروزش‏ كه براى ديدن مركز معلولان رياض رفته بودند و میهمانى ‏گرم و صميمانه خانواده اميرعبدالله و شاهزاده‌هاى ديگر توضيح داد.

به مجلس شورا رفتم. ابتدا با يك يك نمايندگان مصافحه و احوال‏پرسى‏ كردم. سپس ریيس مجلس براى خير مقدم و تأكيد بر اتحاد مسلمانان و همكارى ايران و عربستان صحبت‏ كرد. من هم درباره منافع همكارى و ضررهاى عدم‏ تعاون صحبت مفصلى نمودم و به مسأله نفت و فلسطين و عراق و پيشرفت‌هاى ايران پرداختم و در خاتمه پيشنهاد دادم كه شعار امحای سلاح‌هاى كشتارجمعى را بايد مسلمانان به‏ دست بگيرند كه با روح اسلام سازگار است و نه آمريكا با آن سوابق تجهيز اسرایيل به سلاح‌هاى كشتارجمعى و استفاده از بمب اتم در ژاپن.

از بخش‌هاى مختلف مجلس بازديد كرديم. تالار بزرگ، مجهز و مدرنى دارند كه پنج برابر نياز اعضای 90 نفره مجلس ظرفيت دارد. نماز را با جماعت به امامت من در همان‏جا خوانديم.

سپس به دانشگاه ملك ‏سعود رفتيم. از دفتر مركزی، كتابخانه و دانشكده دندان ‏پزشكى بازديد كرديم و گزارش ریيس ‏دانشگاه را شنيديم. 54 هزار دانشجو در هفت واحد در سراسر كشور دارند. تحصيل براى دانشجويان مجاني است. شهريه كم مى‌گيرند. سه برابر استاد و مدرس دارند كه همه درجه دكترا دارند. زنان از مردان جدا هستند. 34 درصد دانشجویان دخترند. سالانه دو ميليارد ريال اعتبار جارى دارند. ساختمان‌هاى مجلل، وسيع و فاخرى دارند. تعداد 220 هزار دانشجو در مجموعه دانشگاه‌ها دارند. به خاطر ظرفيت بيش از تقاضا، كنكور برگزار نمى‌كنند. پرستاران و كمك‌ كاران دانشكده دندان ‏پزشكى عمدتاً فيليپينى بودند.

به اتاق تجارت و صنايع رفتيم. معارفه به عمل آمد. ریيس اتاق، ضمن خير مقدم، درباره اهميت همكارى با ايران سخنرانى‏ كرد. من هم صحبت مفصلى دربارة آثار مهم دوران سازندگى و ظرفيت‌هاى بالا همكارى دو كشور نمودم.  بخش خصوصي عربستان، از ايران فعال‏تر است. ناهار را همان‏جا میهمان بوديم و تا ساعت چهار بعد از ظهر طول ‏كشيد.

از آنجا به محله ديپلماتيك رفتيم؛ محله‌اي زيبا و تميز. از سفارت خودمان بازديد كرديم. سپس در رزيدانس خودمان با اعضای سفارت ملاقات ‏كردم. بعد از  قرآن و خير مقدم آنها، من ضمن دلجویى بر تلاش براى تقويت همكارى با عربستان تأكيد نمودم. سپس از مركز فرهنگى صحبت در همان منطقه بازديد كردم. ساختمان مجلل و وسيعى است.

به اقامتگاه برگشتيم. مقدارى استراحت کردم و گزارش‌ها را ديدم. در گزارش‏ها، حصول توافق بين عراق و دبيرکل سازمان ملل مهم است ‏كه سايه جنگ را بر طرف ‏كرده، ولى آمريكا هنوز اظهار نظر نكرده است.

شب، آقاى سعودالفيصل، وزير امورخارجه عربستان براى ملاقات آمد. از سفر من به ‏گرمى تشكر كرد و گفت، آرزوى ديرينه مردم و مسئولان عربستان بوده. درباره بحران عراق و بحران قيمت نفت مذاكره ‏كرديم و تصميماتى براى تلاش جهت اصلاح قيمت نفت گرفتيم.

سپس همراه من براى جلسه میهمانى اميرسلمان، امير رياض در كاخ قديمى خودش آمد كه گفت، اينجا قلب رياض است. شاهزاده سلمان، استقبال گرمى ‏كرد. عمده رؤساى كشور در میهمانى بودند. شبيه جاهاي ديگر با همه مصافحه‏ كرديم. قبل و بعد و در حين شام‏ خوردن صحبت‌هاى زيادى نمودم. از پيشرفت عمرانى‏ كشورشان تعريف‏ كردم. اظهارعلاقه كرد كه به ايران بيايد. دعوت‏ كردم. بيش از چهل سال است ‏كه امير رياض است.

بعد از شام، با هم از مسجد جامع جنب‏ كاخ و از ميدان عدالت ‏كه احكام قضایى را آنجا اجرا مى‌كنند، بازديد كرديم. سپس از قلعه تاريخى مصمك بازديد نموديم. سعودى‌ها كار خود را با تصرف اين قلعه شروع كرده‌اند. نمايشگاه جالبى براى تاريخ تسلط توسعه آل‌سعود در آنجا درست ‏كرده‌اند. در دفتر يادبود، از آنها خواستم ‏كه آثار تاريخى اسلامى مدينه و مكه را هم به همين صورت احيا كنند. عبدالعزيز را قهرمان معرفى ‏كرده‌اند. به اقامتگاه آمدم. اخبار ساعت دوازده شب تهران را گرفتم و خوابيدم. عفت و همراهان هم امروز از باشگاهى بازديد كرده بودند كه براى خانم‌ها، بخش جداگانه‌اى داشته و شب میهمان سفارت خودمان بوده‌اند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا