خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درست می‌گویید آقای جبلی‌؛ خنده‌دار است اما حاصل عدم شفافیت شماست!

پیمان جبلی این بار شخصا درآمد ده هزار میلیاردی از پحش آگهی های جام جهانی را تکذیب کرد و این عدد را خنده دار نامید بی آنکه بگوید این عدد از یک عملیات ساده ریاضی بر تعرفه اعلامی سازمان تحت مدیریتش برای بازی های جام جهانی بدست آمده است.

فرهاد عشوندی در خبرآنلاین نوشت: رئیس صدا و سیما گفته کسب درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی از تبلیغات جام جهانی خنده دار است و این عدد بیش از درآمدهای یک سال صدا و سیماست. او اما باز مثل روابط عمومی خود اشاره ای نداشته که این عدد از کجا بدست آمده است .

تقریبا همزمان با آغاز جام جهانی تعرفه آگهی های جام جهانی به ازای هر ثانیه خبر ۳۶۴ میلیارد تومان اعلام شده است. عددی که در محاسبه ریاضی برای ۶۴ بازی در متوسط ۵ دقیقه تبلیغات هر بازی ، آن هم تنها برای تبلیغات میان دو نیمه محاسبه شده و به ازای ۶۴ بازی درحالی که متوسط تبلیغات بازی ها ، زیرنویس ها ، اسپانسرهای استودیویی ، شبکه ورزش و تلوبیون از چرخه حذف شوند باز عددی بزرگ خواهد شد. در گزارش خبرآنلاین این رقم از میانگین عدد ۳۶۴ میلیون و ۶۸۰ میلیون برای جدول اعلامی یعنی عدد ۵۲۰ میلیون تومان بدست آمده بود که در کف مبلغ به عدد ده هزار میلیارد می رسید.

این عدد حتی بر پایه عدد کف اعلامی یعنی ۳۶۴ میلیون تومان هم ۷ هزار میلیارد تومان است. جبلی راست می گوید ، هر دوی این اعداد بزرگتر از ۵ هزار میلیارد تومانی بودجه رسمی سال ۱۴۰۱ رسانه تحت اداره پیمان جبلی است . آقای رییس اما مثل همه مدیران پیش از خود نه اعتقادی به عضویت در سامانه شفافیت دارد و نه در تمام این پاسخ هایش توضیحی داده است درباره اینکه چه میزان از عدد تعرفه اعلامی محقق شده است؟ با این فرمول ساده ریاضی درباره بازی ها ، درحالی که عرف تخفیف تعرفه های آگهی کمتر از ۳۰ درصد است ، برای کف درآمدها باز رقمی معادل بودجه سالیانه رسانه ملی حاصل می شود .

حالا اگر این اعداد خنده دار است یا محقق نشدند، ریشه در جدول اعلامی واحد بازرگانی صدا و سیما دارد. اینکه این اعداد یا غیر کارشناسی هستند یا مجموعه آقای جبلی با اعطای تخفیفات خارج از عرف و خارج از تعرفه دچار کم فروشی منابع ملی می شوند. رسانه ملی حاضر نیست شفاف بگوید از این باکس تبلیغاتی چقدر درآمد عایدش شده است و چنین اعدادی را رییسش خنده دار می نامد درحالی که در یک مکانیسم شفاف امروز باید شورای نظارت بر صدا و سیما و آقای جبلی با احضار نمایندگان بخش بازرگانی صدا و سیما درباره دو چیز آنها را مورد پرسش و مواخذه قرار می داند: نخست آیا این جدول تعرفه ها واقعی است؟ اگر این اعداد کارشناسی هستند، با چه تعرفه ای به مشتریان فروخته شده اند که عدد کسب شده از این درآمدها این قدر کمتر است که رییس رسانه ملی عدد واقعی پیش بینی کسب درآمدش را خنده دار می داند. چه درصدی از تخفیفی به مشتریان داده شده است و عرف ارائه چنین تخفیف هایی چقدر است و چه مصوبه ای برای این کار وجود دارد ؟ ده درصد؟ ۲۰ درصد؟ ۳۰ درصد یا ۹۰ درصد و بیشتر؟

شفافیت معجزه ای است که سبب می شود تا رییس رسانه ملی و هر مدیری ناچار نباشد برای گره هایی خود ساخته از واژه هایی چون خنده دار استفاده نکند. اینکه حالا یک جدول اعلامی و یک عملیات ریاضی ساده این رسانه را در چالشی بزرگ قرار ندهد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا