خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن کامل انتقادات صریح روحانی خطاب به نمایندگان

متن کامل انتقادات رئیس‌جمهور روحانی درباره‌ی تغییرات لایحه بودجه در مجلس را به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری می‌خوانید:

لایحه بودجه که یک لایحه بسیار مهم است. اینکه هفته پیش گفتم، قبلا گفتیم، این هفته هم می‌گویم، به دلیل این است که لایحه بودجه بسیار اهمیت دارد و برای زندگی مردم، برای سال آینده، برای اقتصاد کشور، برای تولید کشور، برای صادرات و واردات کشور، برای معیشت مردم خیلی مهم است. یک برنامه‌ای است که یک سال زندگی را هم برای دولت هم برای فعالان اقتصادی تنظیم می‌کند.

در لایحه بودجه جای ادبیات غیراقتصادی و ادبیات غیرکارشناسی نیست، جای اتهامات و این جور چیزها نیست، در بودجه کسی اینطور حرف نمی‌زند. من 27 سال در بودجه هستم و برای اولین بار امسال ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. 20 سال نماینده مجلس بودم، لایحه بودجه را بررسی کردیم، 7 سال گذشته هم به مجالس گذشته لایحه دادیم در دولت یازدهم و دوازدهم.

امسال سال هشتم است، بیست و هشتیمن تجربه ماست، امسال با همیشه متفاوت است چرا اینطور است برای چه؟ نمایندگان محترم مجلس بدانند ما باید با هم همکاری کنیم، مردم از ما همکاری می‌خواهند، ما هر دو نماینده مردم هستیم، من نماینده مردم، وکیل مردم هستم شما هم وکیل مردم هستید، من رای مردم را دارم شما هم رای مردم را دارید، با هم همکاری کنیم در کنار هم باشیم، در بودجه جای ادبیات سیاسی نیست.

بودجه جای ارقام، اعداد، محاسبه، قانون‌‌گذاری، برنامه سال آینده، ‌حساب و کتاب است جای شعار نیست که من شعار بدهم و او شعار بدهد چه فایده‌ای دارد؟ من بلدم همه آن شعارها را جواب بدهم ولی اصلا مردم اینها را از ما نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند من جواب بدهم، من چیزی بگویم آنها جواب بدهند، مردم بودجه خوب می‌خواهند، مردم زندگی بهتر می‌خواهند، مردم معیشت بهتر می‌خواهند.

چرا ما در بودجه، 2میلیون و 300هزار بشکه برای فروش نفت گذاشتیم؟ خواستیم به دنیا اعلام کنیم فشار حداکثری شکست خورد، تحریم شکست خورد، می‌خواستیم این را بگوییم، 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت که گذاشتیم بعضی‌ها توجه نکردند معنی این کار چیست؟ دائم با ما جر و بحث کردند که می توانید روزانه 2 میلیون 300هزار بشکه نفت بفروشید؟ نکند 2میلیون و 100هزار بفروشید؟

ما داریم به دنیا پیام می‌دهیم و می‌گوییم ترامپ شکست خورد، داریم می‌گوییم فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی شکست خورد، می‌گوییم 2میلیون 300هزار بشکه نفت را می‌فروشیم، شما دائم تردید می‌کنید، حالا تردید کنید. بعد می‌گویید که در بودجه سهم نفت کمتر باشد، شما سهم نفت را کمتر کردید؟

شما می‌گویید ارزش پول ملی بیشتر باشد، آیا شما ارزش پول ملی را بیشتر کردید؟ مردم ما باید قضاوت کنند این مساله بسیار مهم است. ما گفتیم سال آینده 2میلیون و 300 هزار بشکه نفت می‌فروشیم و ماحصل آن 199هزار میلیارد تومان – کمتر از 200هزار میلیارد تومان – بوده است.

آقایان آمدند 2میلیون و 300 هزار بشکه را یک میلیون و 500 هزار کردند بعد به جای 199هزار، 230هزار شد، عجب چشم‌بندی عجیبی شد، نفت کم شد و پول آن بالا رفت، این چه جور چشم‌بندی بود که انجام گرفت در تاریخ ندیده بودیم.

ما 199هزار میلیارد تومان گذاشتیم اینها آمدند در کمیسیون تلفیق 230هزار کردند، 31هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه را به نفت اضافه کردند. حال چطور درست کردید، کم کردید، نفت شد یک میلیون و 500 هزار بشکه. هر کسی که چهار عمل اصلی را بلد باشد همین کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کار کردید.

ما دلار را بر مبنای 12هزار تومان، 11هزار و 500  تومان، حساب کردیم شما آمدید قیمت دلار را 17هزار و 500 تومان کردید این که خیلی ساده است، فرد ارزش پول ملی خود را کم کند، 6هزار تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب شما جور در بیاید بعد می‌گویید ما نگفتیم که قیمت دلار 17هزار و 500 تومان، چه وقت ما گفتیم؟، پس این چیست؟ دم خروس این است، اینجاست و دیگر با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید، این عدد و رقم است همه آن معلوم است.

من از نمایندگان محترم مجلس خواهش می کنم، اولا اصولی که داشتیم یعنی چشم‌انداز روشن برای اقتصاد، یعنی شکست تروریسم اقتصادی، یعنی بالا بردن ارزش پول ملی، یعنی اصلاح معیشت مردم، یعنی فروختن اموال دولت و کوچک کردن و چابک کردن دولت، تمام اهدافی است که در بودجه داشتیم.

درمورد  کالای اساسی و دارو، ما حرف مهمی در بودجه زدیم و گفتیم باید ارز کالاهای اساسی 4200 تومان باشد و اگر خواستیم تغییر بدهیم باید در اختیار دولت باشد و شما نمی‌توانید تغییر دهید. امروز می‌خواهید تغییر دهید و 4ماه بعد اجرا شود، این 4 ماه چه می‌شود؟ زندگی مردم چه می‌شود؟ سوء استفاده چه می‌شود؟ رانت چه می‌شود؟

خواهش می‌کنم از کمیسیون تلفیق، از رئیس محترم مجلس، از تمام نمایندگان محترم مجلس دست به دست هم دهیم و همفکری کنیم، مساله مهم است،‌ مساله زندگی مردم، آینده مردم است، با کمک همدیگر بتوانیم یک بودجه‌ای را انشاءالله نهایی کنیم، هم نظرات دولت مراعات شود هم نظرات شما مراعات شود، اصل هم منافع مردم است و بتوانیم از مساله به خوبی عبور کنیم ان‌شاءالله.

فیلم | روایت روحانی از «چشم‌بندی» در مجلس

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا