خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امجد: «اخلاق» حقیقت «دین» و اساس بعثت پیامبر است

به مناسبت مبعث حضرت محمد ص، انصاف نیوز یکی از سخنرانی های آیت الله محمود امجد در روز عید مبعث در جمع ایرانیان مقیم روسیه در سال 1391 بازنشر می کند:

بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی الله علی محمد و آله و سلم
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ

با سلام و درود بر پیشگاه مقدس امام زمان و همه خوبان امیدواریم این عید بزرگ مبعث بر همه مبارک باد. چه بگویم درباره شخصیت نورانی و با عظمتی که خداوند عظیم عالم او را بعظمت ستوده انک لعلی خلق عظیم. کسی از حضرت امیرالمومنین علیه افضل صلوات المصلین خواست پیامبر را وصف کند حضرت از او خواست نعمتها را بشمارد و پاسخ داد و ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها – نعمتها فراوان است به شمار نمی آید حضرت فرمود نعمتی که خدای تعالی متاع قلیل دانسته بحساب نمی آید چگونه وصف کنم کسی را که خداوند عظیم او را بعظمت ستوده انک لعلی خلق عظیم.

مطالب و مسایل بسیاری می توان عنوان کرد مخصوصا در خطبه های نورانی نهج البلاغه مسایل بسیار ظریف و دقیقی است تصورم این است که دوستان کم و بیش آشنا هستند. چند جمله ای از ترجمه خطبه ۱۶۰ قرایت می کنم امید است نتایج خوبی داشته باشد.
بعد از اینکه بعضی از پیامبران عظیم الشان را عنوان می فرماید، می فرماید پس به پیامبر پاکیزه  و پاکت اقتدا کن.

پس به پیامبر پاکیزه و پاکت اقتدا کن، که راه و رسم او الگویى است براى الگوطلبان، و مایه فخر و بزرگى است براى کسى که خواهان بزرگوارى باشد، و محبوب ‏ترین بنده نزد خدا کسى است که از پیامبرش پیروى کند، و گام بر جایگاه قدم او نهد.

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم از دنیا چندان نخورد که دهان را پر کند، و به دنیا با گوشه چشم نگریست، دو پهلویش از تمام مردم فرو رفته‏تر، و شکمش از همه خالى ‏تر بود، دنیا را به او نشان دادند اما نپذیرفت، و چون دانست خدا چیزى را دشمن مى ‏دارد آن را دشمن داشت، و چیزى را که خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چیزى را که خدا کوچک شمرده کوچک و ناچیز مى ‏دانست.

اگر در ما نباشد جز آن که آن چه را خدا و پیامبرش دشمن مى ‏دارند، دوست بداریم، یا آن چه را خدا و پیامبرش کوچک شمارند، بزرگ بداریم، براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سرپیچى از فرمان ‏هاى او کافى بود!

و همانا پیامبر «که درود خدا بر او باد» بر روى زمین مى ‏نشست و غذا مى ‏خورد، و چون برده، ساده مى ‏نشست، و با دست خود کفش خود را وصله مى ‏زد، و جامه خود را با دست خود مى ‏دوخت، و بر الاغ برهنه مى ‏نشست، و دیگرى را پشت سر خویش سوار مى ‏کرد. پرده‏اى بر در خانه او آویخته بود که نقش و تصویرها در آن بود، به یکى از همسرانش فرمود، این پرده را از برابر چشمان من دور کن که هرگاه نگاهم به آن مى ‏افتد به یاد دنیا و زینت ‏هاى آن مى ‏افتم.

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم با دل از دنیا روى گرداند، و یادش را از جان خود ریشه کن کرد، و همواره دوست داشت تا جاذبه ‏هاى دنیا از دیدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زیبایى تهیه نکند و آن را قرارگاه دائمى خود نداند، و امید ماندن در دنیا نداشته باشد، پس یاد دنیا را از جان خویش بیرون کرد، و دل از دنیا بر کند، و چشم از دنیا پوشاند، و چنین است کسى که چیزى را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، یا نام آن نزد او بر زبان آورده شود.

در زندگانى رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم براى تو نشانه ‏هایى است که تو را به زشتى ‏ها و عیب ‏هاى دنیا راهنمایى کند، زیرا پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم با نزدیکان خود گرسنه بسر مى ‏برد، و با آن که مقام و منزلت بزرگى داشت، زینت هاى دنیا از دیده او دور ماند.

پس تفکر کننده‏اى باید با عقل خویش به درستى اندیشه کند که: آیا خدا محمد صلى الله علیه و آله و سلم را به داشتن این صفت ها اکرام فرمود یا او را خوار کرد؟ اگر بگوید: خوار کرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگوید: او را اکرام کرد، پس بداند، خدا کسى را خوار شمرد که دنیا را براى او گستراند و از نزدیک ‏ترین مردم به خودش دور نگه داشت.

پس پیروى کننده باید از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم پیروى کند، و به دنبال او راه رود، و قدم بر جاى قدم او بگذارد، وگرنه از هلاکت ایمن نمى ‏باشد، که همانا خداوند، محمد صلى الله علیه و آله و سلم را نشانه قیامت، و مژده دهنده بهشت، و ترساننده از کیفر جهنم قرار داد، او با شکمى گرسنه از دنیا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد، و کاخ ‏هاى مجلل نساخت (سنگى بر سنگى نگذاشت) تا جهان را ترک گفت، و دعوت پروردگارش را پذیرفت.

وه! چه بزرگ است منتى که خدا با بعثت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بر ما نهاده، و چنین نعمت بزرگى به ما عطا فرموده، رهبر پیشتازى که باید او را پیروى کنیم و پیشوایى که باید راه او را تداوم بخشیم. به خدا سوگند آن قدر این پیراهن پشمین را وصله زدم که از پینه کننده آن شرمسارم. یکى به من گفت: «آیا آن را دور نمى‏ افکنى؟» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستایش مى ‏شوند.

امشب می خوانیم  بالتجلی الأعظم البته پرداختن به این مساله مجال وسیعی می طلبد آنچه از ما خواسته اند دست کم و لا اقل پیروی از رفتار و کردار آن بزرگوار و درس ساده زیستی و زندگی خوب داشتن است البته پیامبر اکرم مبعوث شده تا انسانها را به همه مقامات معنوی و نورانی برساند خلاصه مطلب و لب کلام اینست که اصل و اساس بعثت پیامبر اکرم که میشود با آن عقاید و احكام را درست کرد اخلاق است. بُعِثتُ لِأتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاق با اینهمه نعمت بزرگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام  که بوسیله آن پیامبر عظیم الشان موجود است متاسفانه جامعه بشریت در راه و رسم انسانیت بدور مانده. امیدوارم عنایات حضرت حق منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله ارواح العالمین له الفدا ظهور فرماید و اینهمه مظالم و جنایات و ضد ارزشها را از روی زمین برچیند و عدالت و صفا و صمیمیت و نورانیت را برقرار کند.

فقط دم زدن و سخنرانی و جشن کافی نیست؛ پیروی و تبعیت لازم است. إِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا.

بعثت آن بزرگوار برای این است که با تلاوت آیات نورانی قرآن و تهذیب ما را علم و حکمت بیاموزد و به عالم نور رهسپار کند. این است راه و روش همه پیامبران الهی که ما خود را کم نبینیم. اسیر دنیای دون نشویم پستی ها و مظاهر فریبنده دنیا ما را نفریبد. با رفاه طلبی و دنیا پرستی انسان نمی تواند از ظلمت و تاریکی طبیعت نجات پیدا کن و از عالم خاک به عالم پاک برسد. تو را ز کنگره عرش میزنند صفیر ندانمت که در این دامگه چه افتادست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا