خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بورس ابزار دیگری برای تخریب رقیب سیاسی

اوضاع بازاربورس متلاطم است و عملا مانند بسیاری از مسائل اقتصادی دیگر بورس هم تبدیل به یک ابزار برای حمله به رقبای سیاسی شده است.

در چند روز گذشته نمایندگان مجلس به شدت پیگیر ماجرای بورس بودند. آنها معتقدند وضعیت بورس از بی‌کفایت دولت ناشی می‌شود.

روز 29 دی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تشکیل جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی آخرین وضعیت بازار بورس خبر داد.

فردای آن روز احمد نادری در توئیتر خود خبر از استیضاح وزیر اقتصاد به خاطر #افتضاح_بورس داد. خبری که باعث استعفای رئیس سازمان بورس واوراق بهادار شد. طی 15 روز قرار است که جانشینی برای رئیس سازمان بورس مشخص شود.

در روز استعفای رئیس سازمان بورس، قالیباف، در جلسه‌ی کمیسیون اقتصاد و صحن علنی نسبت به وضعیت بورس مواضعی گرفت. او در کمیسیون گفت: عدم برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی بورس قابل پذیرش نیست.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح سه‌شنبه نیز گفت: وضعیت کنونی بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید جداً در این خصوص پاسخگو باشد.

در همان روز روحانی در جلسه‌ی  ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره‌ی بورس نکاتی را مطرح کرد. او گفت: شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.

از سوی مقابل واعظی عصر همان روز پس از جلسه‌ی هیات دولت به نوعی پاسخ قالیباف را داد. واعظی گفت: بودجه ابزار حمله به دولت شده است.

واعظی این حملات به دولت را شروع تبلیغات برای انتخابت ریاست جمهوری 1400 خواند و ادامه داد: وقتی نغمه ای از مجلس بلند می‌شود، مردم فکر می‌کنند لابد تصمیم مهمی پشت این اظهار نظر قرار دارد که این امر بازار را به بهم می‌ریزد و کار درستی نیست. بهتر است، نمایندگان محترم در کار اجرا دخالت نکنند.

«مصطفی صفاری» کارشناس بورس، ضمن مخرب دانستن این اختلافات در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی اختلافات به وجود آمده میان دولت و مجلس گفت:

مصطفی صفاری

آدم‌ها نقشی در بازار ندارند، بلکه سیاست‌ها در بازار نقش دارند. تا زمانی که احساس شود قرار است به طور دستوری در بازارها مثل بورس کالا یا جاهای دیگر دخالت کنند، بی اعتمادی به وجود می‌آورد.

وی افزود: مبنای بورس بر اساس اقتصاد آزاد است، قانون بورس هم بر همین اساس تصویب شد. اینکه [در مجلس] بخواهند تحقیق تفحص از بورس کنند، یا طرح‌ بدهند با نفس بورس متناقض است.

او ضمن انتقاد از یکی از طرح‌های مجلس گفت: [در مجلس] طرح می‌دهند که مدیریت سازمان بورس را از وزارت اقتصاد و دارایی بگیرند، می‌گویند بگیریم ولی نمی‌گویند به کجا بدهند. سازمان بورس یک رگولاتور است و باید دولتی باشد! این اختلافات و اظهارنظرهای مطمئنا اثرات منفی بر بازار سرمایه دارد.

صفاری درباره‌ی اشتباهات دولتی‌ها تصریح کرد: دولتی‌ها هم چند خطا داشته‌اند، از جمله وزیر نفت که شما مشاهده می‌کنید چه بلایی سر پالایشگاه‌ها آورده است. خروج منابع زیاد از بازار و عدم تزریق بازار کمک به سقوط کرده که امیدوارم به زودی برطرف شود.

از طرفی واعظی گفته بود: مردم از شرایط بوجود آمده در ۲ ماه گذشته ضرر کردند و بر این اساس در جلسه ستاد اقتصادی دولت تاکید شد  مردمی که براساس نظر وزیر اقتصاد و تخفیفی که داده بود، اعتماد کردند و آمدند، اجازه ندهند که ضرر کنند.

برخی حرف واعظی را دخالت در بورس می‌دانند. این کارشناس این مساله را اینطور تشریح کرد: صندوق اول و دوم مربوط به بانک‌ها و پالایشگاه‌ها بود. پالایشگاه‌ها بیش از 40 درصد ضرر داشته است. در ایران پتروشیمی تنها صنعتی هستند هم خریدار و هم فروشنده‌ی آن وزارت نفت است. وزارت نفت خودش نفت را می‌فروشد و خودش بنزین را می‌خرد. بنابراین دولت می‌تواند روی آن تاثیر مستقیم بگذارد و آن را سود‌ده یا زیان‌ده کند.

او ادامه داد: سهامداران درخواستی به دولت دادند که معافیتی برای این صنایع تصویب کنند تا سود‌ده شوند. قرار بود 2 میلیارد دلار به اینها تخفیف بدهند که تصویب هم شد ولی اعمال نشد. شاید قرار است مصوبات این چنینی داشته باشند و اعمال کنند تا مثبت شود.این دو دارایی که آقای واعظی از آن حرف زده است اینطور است که مثبت یعنی می‌شوند. یعنی هم بانک‌ها و بیمه‌ها و هم پالایشگاه‌ها مثبت می‌شوند.

او به سوالی درباره‌ی نقش دلار در بازار سرمایه پاسخ داد: برعکس تصور دلار چندان اثری روی بورس ندارد، نوسان دلار خیلی زیاد نبوده که اثر بگذارد. من احساس می‌کنم دلار برای بازار آنچنان ریسک بالایی نمی‌آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا