خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرمایه‌های خاموش صنعت انرژی

میرمحمد اسلامی، کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی اکنون سرمایه های خاموش صنعت انرژی کشور هستند، گفت: باید ساز و کاری در کشور لحاظ شود تا پس از باز شدن درهای کشور به روی سرمایه گذاران خارجی از بخش داخلی فعال غفلت نشود و با ترکیب بخش داخل و سرمایه گذار خارجی به دنبال هم افزایی و توسعه کشور بود.

اسلامی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه اگر آمریکا به برجام بازگردد و یا این اتفاق نیفتد به هر حال می بایست روابط کشور با دنیا عادی شود، به عبارت دیگر باید از موضع اقتدار یا تفاهم همراه با اقتدار روابط جهانی  ایران بازگردد و محدودیت های موجود برداشته شود.

وی افزود: برداشته شدن این محدودیت ها حق مسلم ایران است و صادرات و واردات ایران باید عادی شود در این شرایط طبیعی است که صاحبان سرمایه یا فناوری و شرکت های خارجی به ایران بازگردند. برای اینکه مسیر درستی در نظر گرفته شود پیش نیاز هایی لازم است که باید قبل از تحقق این مساله در کشور عملیاتی شود.

این عضو هیات مدیره و دبیره انجمن شرکت ها و موسسات پژوهشی و دانش دبنیان صنایع نفت گاز پالایش و پتروشیمی با تاکید بر اینکه به اعتقاد من مشکل فعلی صنعت نفت و گاز تقسیم بازار و تبعیض است بنابر این باید از این شرایط تبعیض آمیز و تقسیم بازار رها شویم، تصریح کرد: در درجه اول می بایست در داخل شرایط عادلانه و منصفانه ای را برای شرکت ها و کسب و کارهای فعال در داخل در صنعت انرژی نفت، گاز و پتروشیمی پیش بینی کنیم و به آن برسیم.

اسلامی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در داخل هیچ شرایط منصفانه و عادلانه ای نداریم و ساز و کاری ایجاد شده که تبعیض حاکم است و شرکت ها به طور منصفانه و آزاد وارد بازار نمی شوند. شاهد یک شرایط تبعیض آمیز و شبه انحصاری در تقسیم بازار هستیم به گونه ای که در بخش های مختف سعی شده است منابع و فرصت ها در انحصار گروه های خاصی قرار بگیرد و در برخی مواقع کارتل های اقتصادی با حمایت های خاص و رانت زیاد سازمان داده شود. آنچه بعد از سال ۱۳۸۴ در صنایع نفت و گاز ایران اتفاق افتاد این بود که ساز و کاری برای برای تخصیص درست شرکت ها صورت نگرفت و اکنون شاهد یک شرایط تبعیضانه در تقسیم بازار هستیم.

وی با بیان اینکه اولین شرط برای رسیدن به هم افزایی این است که یک شرایط عادلانه، رقابتی، منصفانه و شفاف برقرار شود در غیر این صورت شاهد یک هم افزایی میان شرکت ها و موسسات رانتی داخلی که از تبعیض استفاده کردند با شرکت های سرمایه گذار خارجی خواهیم بود، گفت: این مساله برضد اقتصاد مردمی است و اقتصاد خصوصی یا آزاد واقعی را زیر سوال می برد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه در درجه دوم باید ساز و کاری تعریف شود تا شرکت و سرمایه گذار خارجی را تشویق کند تا به سمت کارآفرین و فعال داخلی هدایت شود، اظهار کرد: در شرایطی که با توجه به تحریم ها افرادی همت گماشته اند و صنعت کشور را سروپا نگه داشتند چه در بخش مشاوره، تحقیقاتی، ساخت تجهیزات و پیمانکاری می بایست مورد حمایت قرار بگیرند و قواعد و قوانینی وجود داشته باشد تا ضمن اینکه شرکت داخلی صاحب فناوری فعالیت دارد، شرکت خارجی نیز مشارکت کنند و شرایط به گونه ای پیش نرود که موجب بی رغبتی شرکت های خارجی  شود و از سوی دیگر موجب بی توجهی به شرکت های داخلی شود.

اسلامی با بیان اینکه شرایط باید به گونه ای باشد تا شرکت های داخلی که در چند سال اخیر زحمات زیادی برای اقتصاد ملی کشیده اند و گام های خوبی نیز در عرصه ساخت داخل و خدمات فنی و مهندسی برداشتد حقوقشان حفظ شود و اینطور نباشد که با گشوده شدن درهای کشور به روی سرمایه گذار خارجی، بخش داخلی فراموش شود، نباید مانع ورود سرمایه گذار خارجی شویم و از آن طرف باید بخش داخل حمایت شود.

به گفته عضو هیات مدیره و دبیره انجمن شرکت ها و موسسات پژوهشی و دانش دبنیان صنایع نفت گاز پالایش و پتروشیمی در حال حاضر صنعت نفت کشور توسط بخش خصوصی واقعی تامین مالی می شود، زمانی که این بخش هزینه های خود را دریافت نمی کند و حاضر هستند با قیمت های پایین و حتی خیلی اوقات بدون چشم داشت مالی در این شرایط سخت ایستادگی می کنند یعنی از خودشان هزینه می کنند تا صنعت کشور را تامین مالی و فنی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا