خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قرآن مختص اعراب است؟!

حجت‌الاسلام هادی سروش، استاد حوزه، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

جدیدا در کلیپی با تمسک به آیه ۱۹۵ و ۱۹۸ قرآن تلاش میکند که قرآن را مختص به اعراب معرفی کند و غیر عرب را از آن بیگانه معرفی کند.

با صرف نظر از ادبیات بی ادبانه گوینده و ترجمه غلطی که از آیات قرآن دارد اول خود شبهه را بازگو نموده و بعد پاسخ تقدیم میشود.

شبهه وارد کننده چنین میگوید:

قرآن در سوره شعراء میگوید قرآن عربی آمد، نازل نکردیم بر هرکسی که عربی نمیداند، چون محال بود آن را بفهمند و ایمان آوردند.

پس خودش میگوید: من برای عرب قرآن را فرستادم نه برای توی فارسی زبان! دست بردار از عرب پرستی!

پاسخ:

متن آیه ۱۹۵ و ۱۹۸ سوره شعراء و ترجمه آن ملاحظه بفرمایید:

بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ …وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَىٰ بَعْضِ الْأَعجَمِينَ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ مَاكَانُوابِهِ مُؤْمِنِينَ

قرآن به زبان عربی روشن نازل شد ، .. و اگر آن را بر برخى از غير عرب زبانان نازل مى‌كرديم، پيامبر آن را برايشان مى‌خواند به آن ايمان نمى‌آوردند.

پاسخ اجمالی؛

مهم این است که موضوع آیه چیست؟ موضوع آیه نزول قرآن به زبان عربی و بر یک پیامبر عرب زبان است. و این موضوع با این مسئله که آیا برای عرب است و یا اعم از عرب و عجم، متفاوت است.

عمومیت قرآن برای همه‌‌ی انسانها در هر زمانی و با هر زبان و گویشی در این آیه مطرح نیست.

پاسخ تفصیلی؛

۱)قرآن حقیقتی است که در محضر خدا است و همان به قلب رسول الله (ص) نازل گشته و نزولش با زبان عربی روشن و گویا میباشد.

در نتیجه؛ اين مجموعه‌ای است كه یک طرفش بدست خدا است که در سوره زخرف فرمود: “وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ”. و يك طرف دیگرش عربي مبين است و دست پیامبر و ابلاغ شده به همه‌ی انسانها تا به او تمسک نمایند.

۲)عمومیت دعوت قرآن در آیات متعددی مطرح است؛

«وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ؛ وحی شده است بر من این قرآن برای این که شما را انذار کرده بترسانم و هرکه راکه این قرآن به وی برسد» (انعام/۱۹)
«إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ؛ نیست قرآن مگر یادآوری برای همه جهانیان»(تکویر/۲۷)
نَذِیرًا لِلْبَشَرِ ترساننده بشر است»(مدثر/۳۶)

۳ ) از آن رهگذر که زبان عربی کاملترین و جامع ترین زبان است که میتواند حامل همه دقائق مورد نظر گوینده باشد، قرآن عربی نازل شد. این معنا در سوره زخرف آمده؛ “إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ”

۴) اگر قرآن را بر یک پيغمبر غير عرب يعني عجم، نازل می شد و به زبان عربي مبين نبود، یعنی به زبان عجمی مانند عِبری و یا سریانی و یا تازی و .. بود همین عرب متعصب بهانه مي‌آورد که چرا عربی نیست؟!

آیه ۴۴ سوره فصلت گویای همین اشکال تراشی و بهانه گیری عرب است که آيا عربی و عجمی همتای یکدیگرست؟! ما عربی مي‌فهميم اينكه عجمی است!  ﴿وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآناً أَعْجَمِيّاً لَقَالُوا لَوْلاَ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ ءَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ﴾

۵) در قرآن سخنانی مطرح است که عرب و عجم ندارد و به حُکم فطرت برای همه آدمیان است. با زبان فطرت حرف زده است که ظلم نكنيد، در سایه توحید زندگي كنيد، خدایی که شما را آفریده و اداره میکند و مطالب فطری دیگر مانند نبوت و معاد و… روشن است که در بیان این مطالب تفاوتی بین سریانی و عِبری و عربی و فارسی و لاتین وجود ندارد. مهم اين است که آنچه گفته شده مناسب و مقارن با “زبان فطرت” است و دلپذير است.

و نشانه فطری بودن ، سابقه دار بودن این معارف قرآنی در تورات و در انجيل  آمده است. در سوره در اعراف/۱۹ فرمود: ﴿الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ﴾

بله چون آن وقت وسائل چاپ و تکثیر نبود، تورات در دسترس همه نبود و بعضی از عالمان يهود از آن محافظت میکردند که قرآن می فرماید شما علماء یهود تورات را بیآورید ﴿فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِن كُنْتُمْ صَادِقِينَ﴾ اما آنان توراتها را در خانه‌های شان پنهان میکردند.

۶)مهم توجه به این نکته است که پیامبراسلام(ص) باچه قومی طرف است؟!

کسانیکه با عربی مبین راعناد دارند و میگویند شعر است و سحر است حال اگر اعجمی بود با آن کینه که عرب به عجم داشتند و تعصبی که به عربیت داشته اند که هنوز بعد از چهارده قرن، رسوبات آن را در جهان عرب میبینیم، سرنوشت دین خدا چه میشد؟!

۷) گذشته از اینکه زبان عربی زبان جامع و کاملی است، منطقه عربستان، محل پرورش و توسعه ی ادیان و شریعت های مختلف بوده و کعبه به عنوان یکی از بزرگترین امکنه مقدسه، درآنجاست.

دین اسلام زمانی میتواند جهانی گردد که، ابتدا از این منطقه که کعبه و حضور انبیاء ابراهیمی را درخود دارد آغاز شده و مورد قبول واقع شود و بعد سراسری شود که شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. هر کس نوشته یا سواد نداره یا شوخیش گرفته.مگر پیامبر نامه هدایت به پادشاهان همسایه نفرستاد؟همین بسه برای جواب منکران

    16
    5
  2. دلیلش این نیست که گفتید ; اگر قرآن رو بخونید میگه : برای هر سرزمینی پیامبری فرستادیم با زبان و فرهنگش ; و اهلِ کتاب رو در سوره حج آورده : ( یهود – مسیح – مجوس – صابئین ) / در اون زمان ایران و روم یکتاپرست شده بودند با دینِ رسمی و همینطور یهودیان , ولی اعراب هنوز مشرک بودند بیشترشون ; دینِ اسلام اومد برای تاییدِ ادیانِ یکتاپرستِ قبلی و اتمامِ حجت و بعدش دینِ جدیدی نیست ( محمدِ پیامبر حتی ایرانیانِ یمن و بحرین که زرتشتی و یهودی بودن بدلیلِ اینکه حقانیتِ محمد رو پذیرفتن , بهشون گفت اشکال نداره همون دینِ خودتون رو داشته باشید )

    10
    3
  3. داداش ینی چی این تحلیلارو از کجاتون درمیارید؟؟؟؟معنی تحت الفظیش مشخصه چی میگه.والا ما خودمون کوروش و داریوش داریم که کل دنیا آرزوشو دارن.نه اینکه بگم قران خوب نیست نه،بالاخره کتاب آسمانی اعرابه مثل تورات و انجیل و زبور و …

    14
    8
    1. بیشترین مقاومت در مقابل پیامبر و قران از سوی عربها بود فارس ها و ایرانی ها راحت تر از اعراب ایمان اوردند
      هر کجا کمال و زیبایی باشد ایرانی جماعت ان را می گیرد
      تعصب جاهلی را بذارید کنار
      جهانی بیندیشید

  4. خدا لعنتتون کنه ،نه واسه مطلبی که گذاشتین؛بخاطر خبر ها و کلیپ های تقطیع شده ای که راجب استاد رائفی پور گذاشتین.

    2
    2
  5. می‌فرماید اگر قرآن عجمی نازل می‌شد اعراب بهانه می‌آوردند ولی قرآن عربی نازل شده و عجم بهانه نیاورده‌اند
    از قدیم … بودن

    5
    2
  6. سلام علیکم
    لطفاً در اینترنت مقاله «آیات روشن قرآن بر همه انسانها واضح و روشن اند»
    بنده بواسطه کریه ذیل مصدع شدم
    البقرة : 159 إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ…كسانى كه دلايل روشن، و وسيله هدايتى را كه نازل كرده‏ايم، بعد از آنكه در كتاب براى مردم بيان نموديم، كتمان كنند، خدا آنها را لعنت مى‏كند؛ و همه لعن‏كنندگان نيز، آنها را لعن مى‏كنند؛ (مکارم)

    مقدمه المیزان صفحه ترجمه تفسير الميزان مقدمه 18
    «آنچه كه سيره خاص- الميزان- است كه جز در روايات معصومين عليهم السلام در تفاسير پيشينيان به ندرت ديده مى‏شود و بعد از آن هم هنوز به ابتكار خويش باقى است، همانا شناسايى آيات كليدى و ريشه‏اى قرآن است كه در پرتو آن‏آيات كليدى درهاى بسيارى از آيات ديگر گشوده مى‏گردد ….از آن آيات كليدى گره‏هاى بسته را گشوده يافت و از «هذا باب ينفتح منه الف باب» مطلع شد و به كمك آن سراسر قرآن كريم را درهاى باز الهى ديد كه هيچ جاى آن ناگشوده نيست …و نه لغت: «… لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ» و نتيجه شناسايى آيات زير بنائى و آشنايى با آيات روبنايى و كيفيت ظهور آن آيات پايه‏اى در اين آيات و نحوه رجوع اين آيات روبنايى به آن آيات گذشته از استحكام اصل تفسير آنست كه هيچگونه اختلاف ريشه‏اى در مبانى اين دائرة المعارف راه ندارد چه اينكه در اصل متن يعنى قرآن كريم هيچ راهى براى اختلاف وجود ندارد»
    18

  7. من از تجربه گران نزدیک به مرگ واز ملاقات کنندگان پروردگارم و از بچگی برون فکنی روح انجام داده ام اگر در قرآن خداوند دارد میگوید برای شما اعراب قرآن را به عربی آورده ام منظورش این است که ای عجم قرآن را به عربی نخوان بلکه معنی فارسی آنرا بخوان تا بفهمی من چه گفته ام .پس این کتاب پربرکت مال ما عجم و عربها نیست بلکه مال همه مردم جهان است تا هدایت شوند من به برزخ پیامبران رفته ام آنها در آسمان هفتم در نزدیکترین جا به چشم خداوند آراسته و با لباس سفید حریر بلند ایستاده بودند و قامت خداوند کل هستی و جهان است و طبق کلام خدا در قرآن از درون ما رد میشود خداوند همه ما را میبیند و بهتر است با نویسندگی اشتباه در مورد قرآن خودمان را آتش نزنیم.من فرشتگان خدا و شیطان جن و انس را با چشم روح دیده ام و باید بگویم واو به واوقرآن کلام پروردگارمان است اگر باور ندارید خودتان برون فکنی روح کنید و خدا را صدا بزنید آنگاه او را میبینید البته باید به مرحله فرقان رسیده باشید و معنی قر آن را بخوانید و به آن عمل‌کنید اگر موقع صدا زدن افرادی را دیدید فوری بگویید خداوندا از شر شیطان به تو پناه میبرم اگر از در و دیوار و زمین فرار کردند آنها شیطان هستند.

    4
    4
  8. بله درست است فرآن راهنمای زندگی سالم انسانیت بشر است مشگل اینجاست فرآن را روخوانی می‌کنند می‌گذرند معنی آنرا نفهمیده می‌گذرد وقرآنراکنار می‌گذارند وبگفته های قرآن عمل نمی‌کنند چون معنی عربی آنرا نمیدانند اگر قرمایشات الهی را بجزداستانهایش بفارسی معنی کنند ودرمدارس تدریس کنند مافارسی زبانها بهتر متوجه شده روش زندگی انسانی را عمل خواهیم نمود همش می‌گویند روخوانی کنید ثواب داره معنی آنرا نمیفهمی وعمل نمیکنی چه صواب داره باید ودرمدارس بفارسی تدریس شودجزع دروس باشد

    2
    1
    1. خداوند در یکی از آیات به صراحت می فرماید ان الدین عندالله الاسلام همانا دین نزد خدا اسلام است یعنی حالا که آخرین پیامبر با کاملترین دین آمده خداوند فقط دین اسلام دا می پذیرد و در آیه دیگری می فرماید حضرت عیسی علیه السلام مژده آمدن پیامبری را می دهد که اسمش احمد است ایشان به پیروانشان دستور می دهند که باید انسانها یی که در آن زمان هستند از اسلام که کاملتر است پیروی کنند .اما اگر کسی در ده‌وره‌ی زندگی کند و این پیغام به او نرسد خدا همان دین قبلی را از او می پذیرد درباره مطالبی که گفتم فارسی را بنویسید آیه عربی برایتان می آید اگر بدون تحقیق مطلبی را نشر دهید فردای قيامت باید جوابگو باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا