خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرسش کنایه آمیز المانیتور از سعید جلیلی

به گزارش انتخاب، المانیتور نوشت: در پی انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری برای یک دوره چهار ساله دیگر، بحث بر سر تشکیل یک دولت سایه در فضای سیاسی ایران پررنگ شد. برخی اصولگرایان این ایده را مطرح کردند و همه افراد در کمپ اصولگرایی از آن استقبال کردند.

در بیانیه ای که از سوي سعید جلیلی سیاستمدار اصولگرای ایران که در انتخابات 2013 از حسن روحانی شکست خورد، منتشر شد این ایده مطرح شد و احتمالا این موضوع با الهام از سیستم سیاسی انگلیس عنوان شده بود. در بیانیه مذبور جلیلی درخواست ایجاد یک دولت سایه برای کمک به دولت مستقر و کم کردن کاستی های این دولت را مطرح کرده بود.

با این حال زمان بندی این پیشنهاد که با اعلام نتیجه انتخابات همزمان شده بود سبب شد رسانه ها چندان توجهی به این ایده نکنند اما در روزهای پس از آن با توضیحات بیشتر جلیلی درباره این ایده، این ابتکار کم کم راه خود را در تیتر اخبار باز کرد.

جلیلی که به عنوان مشاور سیاست خارجی ابراهیم رییسی در دوران تبلیغات انتخاباتی فعالیت می کرد درباره ایده خود گفته بود دولت در سایه صدای مردم است که از دولت مستقر تقاضای یک وضعیت مناسب دارند.

اما دولت در سایه دقیقا چیست و چه سیستم سیاسی ای برای آن موثر است؟ این مفهوم عمدتا در سیستم های پارلمانی که بزرگترین حزب در یک انتخابات شکست می خورد و حزب بزرگ دیگری سعی می کند عملکرد دولت را مورد نظارت قرار دهد مطرح است. این ایده عمدتا در سیستم های سیاسی با دو حزب قابل اجراست.

اما ایران نه یک سیستم سیاسی پارلمانی است و نه حزب رسمی سیاسی دارد. در این کشور جناح ها و گروه های سیاسی در چارچوب دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب فعالیت می کنند. جریان اعتدال نیز از هر دو جریان تشکیل شده است.

برخلاف سعید جلیلی و قالیباف، خود رییسی بعد از انتخابات چندان به دخالت در امور سیاسی علاقه ای نشان نمی دهد. با این وجود بخشی از جریان اصولگرا از ایده دولت سایه حمایت و استقبال کرده اند.

در 25 ماه می جهان نیوز که به اصولگرایان نزدیک است از لزوم توجه بیشتر به آرای 16 میلیونی رییسی صحبت کرد و نوشت رییسی با وجود اینکه در انتخابات شکست خورد اما 40 درصد آرا را کسب کرد که نباید به راحتی نادیده گرفنه شود. جریان اصولگرا باید به کارش به عنوان یک آلترناتیو ادامه دهد.

لازم به ذکر است که جلیلی با جمنا مخالف است و حاضر نشد به خاطر نتیجه انتخابات جمنا به نفع هیچ کاندیدایی کناره گیری کند اما در نهایت او توسط لیست نهایی کاندیداها کنار گذاشته شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا