خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای «نفرین تکومسه» و رؤسای جمهور آمریکا

ایسنا به نقل از پایگاه میدیم نوشت: در سال ۱۸۱۱، «تکومسه» از رهبران بومی آمریکا می‌خواست قبایل سرخپوست غرب کشورش را متحد کند و افرادش با رهبری نظامی ایالات متحده توسط ویلیام هنری هریسون روبرو شدند. نبرد در رودخانه «تیپکانو» با شکست تکومسه پایان یافت و منجر به مرگ برادرش شد. این نبرد برای دفاع از قلمرو آنها در برابر گسترش تهاجمی آمریکا به سمت غرب بود که در نهایت با شکست وحشتناکی برای بومیان آمریکا همراه شد. تکومسه دو سال بعد در نبرد تیمز در تلاش برای کمک به انگلیسی‌ها در شکست دادن آمریکایی‌ها درگذشت و در نتیجه کنفدراسیون بومی آمریکا فروپاشید.

بر اساس افسانه‌ای، تکومسه پیش‌بینی‌ای کرد که آمریکایی‌ها را برای دهه‌های آتی ترساند. پیش‌بینی این بود که هر رئیس جمهوری آمریکا که در سال‌های قابل تقسیم بر ۲۰ به قدرت برسد که با صفر خاتمه یابد، قبل از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش خواهد مرد.

این پیش‌بینی یا نفرین ترسناک در سال ۱۸۴۱ هنگامی که ویلیام هنری هریسون پس از پیروزی در انتخابات در سال ۱۸۴۰ بر اثر بیماری حصبه درگذشت، آشکار شد. او همچنین همان مردی بود که در جنگ تیپکانو، تکومسه را شکست داد و برادرش را کشت. از آن زمان، این نفرین “نفرین تیپکانو” یا “نفرین تکومسه” نامگذاری شده است.

۱. ویلیام هنری هریسون: او با ۶۸ سال سن، مسن‌ترین رئیس جمهوری ایالات متحده در زمان تحلیف بود. انتخاب او در سال ۱۸۴۰ و مراسم تحلیف او در چهارم مارس ۱۸۴۱ زیر بارش شدید باران انجام شد. با وجود آب و هوای نامناسب، هریسون به مدت دو ساعت سخنرانی کرد تا طولانی‌ترین سخنرانی تحلیف در تاریخ آمریکا را رقم بزند. او سه هفته بعد بیمار شد و در چهارم آوریل ۱۸۴۱ درگذشت و اولین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا شد که در دوران ریاستش از دنیا رفت.

۲.  آبراهام لینکلن: او در میانه دوره دوم ریاست جمهوری خودش در ۱۸۶۵ درگذشت. او در ۱۸۶۰ برای اولین بار به ریاست جمهوری رسید. در حالی که او به سلامت دور اول ریاستش را به اتمام رساند، در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ در تئاتر ترور شد و یک روز بعد درگذشت. ترور او به دست جان ویلکس بوث انجام شد که طرفداران کنفدراسیون جنوب بود. او اولین رئیس جمهوری در آمریکا بود که ترور می‌شد.

۳. جیمز آبرام گارفیلد: بیست سال بعد از اولین پیروزی انتخاباتی آبراهام لینکلن، گارفیلد به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد. او در ۱۸۸۰ انتخاب شد و چهارم مارس ۱۸۸۱ مراسم تحلیف خودش را برگزار کرد و در نوزدهم سپتامبر همان سال ترور شد.

۴. ویلیام مک‌کینلی: او به سلامت از دوران اول ریاستش بین سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۰ گذشت و دور دوم ریاست جمهوری او دقیقا بیست سال بعد از انتخاب جیمز گارفیلد بود. او در چهارم مارس ۱۹۰۱ دوباره سوگند یاد کرد و در ششم سپتامبر همان سال ترور شد.

۵. وارن جی. هاردینگ: او بیست سال پس از دومین دور ریاست مک‌کینلی انتخاب شد و جزو محبوب‌ترین روسای جمهوری آمریکا به شمار می‌رفت. او در ۲۷ دسامبر ۱۹۲۳ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

۶. فرانکلین روزولت: سومین پیروزی انتخاباتی او در ۱۹۴۰ که تنها رئیس جمهوری بود که برای چهار دوره حضور داشت، دقیقا بیست سال پس از انتخاب هاردینگ بود. با این حال، او در دوازدهم آوریل ۱۹۴۵ بر اثر خونریزی مغزی جان باخت. علت این امر ممکن است فشار خون بالا مزمن او ناشی از سیگار کشیدن مداوم بوده باشد.

۷. جان اف. کندی: بیست سال بعد از انتخاب روزولت، او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روی کار آمد. او در اولین دوره ریاستش در بیست و دوم نوامبر ۱۹۶۳ در جریان سفری به تگزاس ترور شد.

۸. رونالد ریگان و جورج بوش پسر: این دو رئیس جمهوری سابق آمریکا در میانه دوره ریاستشان از دنیا نرفتند اما هر دو با تلاش ناکام برای ترور مواجه بودند. ریگان در سی مارس ۱۹۸۱ هدف تیراندازی قرار گرفت اما زنده ماند. بوش هم که در ۲۰۰۰ انتخاب شده بود، در جریان سفری به جورجیا هدف ترور نافرجام قرار گرفت. در دهم مه ۲۰۰۵، یک ناسیونالیست اهل جورجیا به سمت محل سخنرانی بوش یک نارنجک پرتاب کرد که منفجر نشد.

۹. جو بایدن: در هفتم نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان رئیس جمهوری منتخب و جدید ایالات متحده معرفی شد و باید دید که او هم هدف نفرین تکومسه قرار می‌گیرد یا خیر. به نظر می‌رسد از زمان رونالد ریگان، اثر این به اصطلاح “نفرین” تحلیل رفته باشد. خود ریگان هم زنده ماند و تلاش برای ترور بوش هم به جایی نرسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا