خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران و آمریکا؛ دفاع در برابر ترامپ، آتش‌بس با بایدن

محمدحسن سیاحی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «دفاع در برابر ترامپ، آتش‌بس با بایدن» نوشت:

‏بعد از کشمکش‌های فراوان بالاخره دونالد ترامپ رفت و جوزف بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا شد. بی شک نه فقط در ایران که در بسیاری از نقاط دنیا عده‌ی بی‌شماری منتظر چنین لحظه‌ای بودند. منتظر لحظه‌ی رفتن فردی که به هیچ اصولی پایبند نبود و تلاش زیادی برای نابودی توافقنامه‌های بین‌المللی، سازمان‌های جهانی و حتی ارزش های ظاهری حقوق ‌بشری کرد و به راحتی مقام رسمی کشوری دیگر را ترور می‌کرد!

اما در این چهارسال در ایران چه گذشت؟

در ابتدای کار دولت ترامپ خیلی زود کسانی که به دنبال فروپاشی ایران بودند زیر چتر حمایتی دستگاه امنیتی و سیاسی ترامپ قرار گرفتند. با آغاز ناآرامی‌های دی۹۶ در ایران که منشاء آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد پرنده‌ی جنگی آمریکا با دو بال تحریم‌های گسترده و ناامن کردن ایران کار خود را آغاز کرد. البته در این راه اسراییل و عربستان سعودی و برخی کشورهای کوچک منطقه، دولت ترامپ را یاری می‌دادند.

ایران در بدترین شرایط خود قرار گرفته بود، ارزش پول ملی روز به روز پایین می‌آمد، تهدیدات آمریکا اوج گرفته بود، مردم خسته از شرایط عصبانی بودند و دولت هر روز با یک بحران روبرو می‌شد.

بسیاری از تحلیلگران سقوط نظام یا دست‌کم سقوط دولت روحانی را پیش‌بینی می‌کردند و عده‌ای رویای فروپاشی ایران را نزدیک می‌دیدند. اما چرا ایران ماند و دولت ترامپ سقوط کرد؟

رمز این در صبر فعال نظام‌ تصمیم‌گیری ایران بود. رهبری و رییس جمهور ایران مکمل هم عمل می‌کردند. نه جنگی در گرفت و نه ایران با ضعف، تسلیم شروط دولت آمریکا شد.

در ایران تندروها از پشت به دستگاه سیاست خارجی و امنیتی کشور خنجر می‌زدند اما دولت با تاکتیک درستی که برخی آن را عقب‌نشینی در برابر تندروها می‌نامند از این ورطه سالم بیرون آمد.

اشتباه‌های بزرگی به مانند آبان۹۸ یا اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی هم روی داد که هزینه‌ی سنگینی به مردم و کشور وارد کرد. کشور در این چهارسال در جنگی بزرگ قرار داشت که حتی واردات دارو برای مردم به مشکل خورده بود. اما با همه‌ی این هزینه‌های سنگین نتیجه این صبر استراتژیک، چشم‌انداز روشن پایان این جنگ بزرگ اقتصادی، امنیتی است.

پیشگویی در مورد آینده شاید فقط از رمالان سیاستمدارنما برآید اما می‌توان برآورد کرد که دستگاه سیاسی بایدن می‌داند جمهوری اسلامی ایران بعد از این چهارسال با هزینه‌های هنگفتی که بابت صبر خود پرداخته است با اعتماد به نفس بالاتری آماده مواجهه با هر دشمنی است و اگر بدون فوت وقت به برجام بازنگردد و تحریم‌ها را لغو نکند احتمالا تا سال‌ها فرصت رفع خصم و تنش با ایران از دست خواهد رفت.

در ایران هم احتمالا مقامات تصمیم‌گیر به خوبی واقفند کشور در سایه‌ی جنگ و تحریم از توسعه و پیشرفت عقب خواهد افتاد که این یک مقوله‌ی ضدامنیتی برای جمهوری اسلامی ایران است. پس احتمالا هر دو طرف با توجه به مسئله‌ی زمان به صورت گام به گام و حساب شده به سمت رفع تنش پیش خواهند رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا