خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیران ایران‌خودرو و سایپا می‌خواهند؛ کارشناسان نمی‌گذارند قطعات داخلی شود

شرکت قائم پرشان صاحب برند اتولوکس تولیدکننده‌ی دستگاه‌های پخش مولتی مدیا است. مدیران این شرکت می‌گویند مدیران خودروساز قصد داخلی کردن قطعات را دارند ولی مدیران میانی و کارشناسان ترجیح می‌دهند از خارج خرید کنند چون برایشان نفع شخصی دارد.

«جواد زندیه» مدیر فروش شرکت‌های قائم پرشان و دهکده جهانی، در کنفرانس خبری این شرکت گفت: بیش از یک دهه فعالیت کردیم. در ابتدا قطعات وارداتی بود، از سال 88 قطعات وارد می‌شد و اینجا مونتاژ می‌شد. بعد از آن زیرساخت‌هایی را فراهم کردیم تا تولید را به داخل بیاوریم. در سال 96 با حضور آقایان آذری جهرمی وزیر ارتباطات و آقای سورنا ستاری معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری کارخانه‌ی تولید سیستم‌های مولتی مدیا را افتتاح کردیم.

او درباره‌ی تائیده‌های این محصول گفت: در سال اول تأییدهای لازم از وزارت صمت گرفتیم. آی‌پی‌های محصولات ما در دفترچه‌ی خودکفایی خودرو ثبت شد که نشان از تولید واقعی این قطعات در داخل کشور است.

زندیه به سوالی درباره‌ی محصولاتی که پیش از شرکت قائم پرشان به بازار عرضه کرده پاسخ داد: از جمله‌ی محصولات تولیدی ما سیستم‌های مولتی مدیا سوزوکی، مگان، برلیانس، جیلی، پژو پارس، تیبا و… است. در کنار این محصولات سخت‌افزاری، نرم‌افزارهای رهیابی برای سوزوکی، هایما، پارس تندر، برلیانس و دیگر محصولات مدیران خودرو را تامین کرده‌ایم.

اگر خودروساز سفارش دهد توانایی ساخت سیستم‌های پیشرفته‌تر را داریم

وی افزود: علاوه بر تامین نیازهای روز خودروسازان است، ما توانایی ارائه‌ی سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند سیستم تشخیص خواب‌آلودگی، سیستم رانندگی بین خطوط، مدیریت ناوگان، خدمات پرداخت و… را روی همین سیستم‌های مولتی مدیا داریم. هنوز هیچ خودروسازی از ما چنین سیستم‌هایی را نخریده ولی ارگان‌هایی مثل خودروسازی قزوین یا اتوبوس‌رانی مشهد از ما این محصولات را خریداری کرده‌اند.

مدیر فروش برند اتو لوکس درباره‌ی بازار هدف محصولات مولتی مدیا خاطرنشان کرد: بازار ما [سیستم‌های مولتی مدیای خودرو] بسیار بزرگ است. آن‌قدر که حتی اگر چند تولیدکننده‌ی داخلی دیگر هم به این بازار بیایند ضرری به ما نمی‌رساند.

مدیران می‌خواهند، کارشناسان سنگ اندازی می‌کنند

جواد زندیه مشکل فروش شرکت خود را این‌طور تشریح کرد: چیزی که ما در عمل می‌بینیم مدیران ارشد خودروسازان مانند ایران‌خودرو، سایپا و… دنبال رفتن به سمت تولید داخلی هستند؛ ولی در سطح مدیران میانی یا کارشناس‌های تصمیم‌ساز برخی‌ها با ارجحیت دادن منافع شخصی به منافع سازمانی برای تولید داخلی سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی افزود: اگر این مشکل برطرف شود ما می‌توانیم به ثبات لازم در اشتغال‌زایی و در نهایت به جهش تولید برسیم. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، ما به آنجا نمی‌رسیم. ظرفیت تولید ما تا سالیانه 500 هزار دستگاه سیستم مولتی مدیا را داریم. ما برای خودروهای مختلف توانایی تولید داریم. برای خودرو جدید اگر خودروساز به ما سفارش بدهد تا 45 روز می‌توانیم نمونه به آنها بدهیم.

او به سوالی درباره‌ی ظرفیت تولید کنونی خود گفت: هم‌اکنون برای خودرو برلیانس و تیبا تولید سالانه 30 هزار رادیوپخش و سی هزار دستگاه مولتی مدیا تولید می‌کنیم. برای تارا و شاهین هیچ مذاکره‌ای با نشده ولی برای کوئیک و ساینا در حال آماده‌کردن قطعه هستیم. در حال حاضر هیچ محصولی نداریم. پیش‌ازاین برای پژو پارس قطعه تامین می‌کردیم و حالا نیز پیشنهاداتی به آنها داده‌ایم.

جواد زندیه اضافه کرد: برای مدیران خودرو ما در زمینه‌ی نرم‌افزارهای ناوبری فعالیت می‌کنیم ولی در سیاست‌گذاری آنها برای خرید دستگاه مولتی مدیا نیست. برای کرمان خودرو نیز روی خودروی جیلی ما تامین سیستم مولتی مدیا می‌کردیم. ما برای ماشین جک جی فور هم پیشنهاد خودمان را ارائه کرده‌ایم.

نسبت به نمونه‌ی خارجی مزیت قیمت و پرداخت داریم

او درباره‌ی مزیت قیمتی محصول شرکت دهکده‌ی جهانی در مقایسه با محصول مشابه چینی توضیح داد: در بحث پرداخت نیز ما نسبت به نمونه‌ی خارجی مزیت داریم. خودروساز برای قطعه خارجی باید سه ماه زودتر از تحویل هزینه را بدهد ولی برای ما 90 تا 120 روز پس از تحویل قطعه تسویه می‌کنند.

زندیه در انتها درباره‌ی فروش این محصولات به‌صورت مستقیم در بازار گفت: ما چند دوره به بازار فروختیم ولی نگاه بازار این‌طور است که قیمت را به کیفیت ترجیح می‌دهند. استراتژی ما این است که جنس با کیفیت به بازار بدهیم و تلاشمان را خواهیم کرد که برندمان را به‌عنوان یک برند با کیفیت معرفی کنیم.

علی شجیع، مدیر کارخانه و تولید قائم پرشان آرمان و دهکده‌ی جهانی در ادامه‌ی این نشست گفت: در زمینه‌ی طراحی و تولید نرم‌افزار و همچنین طراحی، قالب‌سازی، تولید بدنه و… کاملاً ایرانی است ولی قطعات الکترونیکی که به حوزه‌ی قطعه‌سازی مربوط نیست، ما مجبور به واردات هستیم چون نمونه‌ی ایرانی وجود ندارد.

استغال‌زایی برای بیش از 2000 نفر

او درباره میزان اشتغال‌زایی این شرکت اضافه کرد: ما به‌مرور به قطعه‌ساز داخلی اعتماد کرده‌ایم و بیش از 20 کارخانه به ما قطعه می‌دهند. ما برای بیش از 200 نفر نیرو مستقیم و بیش از 2000 نفر نیروی غیرمستقیم کارآفرینی کرده‌ایم. اگر نگاه کارشناسان به ما درست باشد و با ما همکاری کنند ما می‌توانیم تا 10 برابر بیشتر کنیم. مجموعه ما زحمت می‌کشند و تا جای ممکن عمق داخلی سازی را افزایش داده‌ایم. ما 5 سال است تیم تحقیقاتی داریم. هزینه‌ی انتقال دانش و… شده است.

شجیع به سوالی درباره‌ی مقایسه‌ی محصول تولیدی این شرکت با مشابه خارجی پاسخ داد: ما هیچ ایرادی در عملکرد نداریم، ولی گاهی ایرادات سلیقه‌ای می‌گیرند. در مورد قیمت هم ما توانایی رقابت داریم. اگر خودروساز بخواهد ما نمونه‌ای دقیقاً مشابه نمونه‌ی خارجی تحویل بدهیم ما 10 درصد ارزان‌تر به او می‌دهیم و علاوه‌برآن شرایط پرداخت بهتری هم داریم.

وی افزود: نکته‌ی مهم در مورد قیمت این است که ما برای نمونه یک محصول را 150 دلار یعنی هم‌قیمت محصول خارجی درب کارخانه خودروساز تحویل می‌دهیم ولی محصول خارجی هزینه‌ی حمل‌ونقل و… دارد. نکته دوم اینکه اگر از ما خرید شود بیش از نیمی از این 150 دلار از کشور خارج نمی‌شود. در واقع ارز در کشور باقی می‌ماند.

گاهی چینی‌ها چیزی در پاکت می‌گذارند و به کارشناس می‌دهند

او درباره‌ی مشکل با خودروسازان گفت: با این شرایط و وجود تمام استانداردهای لازم وقتی کار به سطح کارشناسان میانی می‌رسد، تمام تلاششان را می‌کنند تا ایراد بگیرند و بروند از خارج تهیه کنند. مدیرعامل شرکت‌های خودروسازی موافق خرید داخلی هستند ولی وقتی به سطح کارشناسی می‌رسد این مشکلات به وجود می‌آید.

شجیع درباره‌ی دلیل این مشکل تراشی‌ها توضیح داد: من اگر کارشناس فروش باشم، برای من بهتر است که به برای خرید یک ماموریت به خارج کشور بروم، اگر از داخل بخرم نه به خارج می‌روم و نه حق ماموریت می‌گیرم. ممکن است چینی‌های چیزی در پاکت بگذارند و به او بدهند. قیمت‌ها اینجا شفاف است ولی در خارج این‌طور نیست. اینها مسائلی است که باعث می‌شود از خارج خریداری کنند.

او به سوالی درباره‌ی پیشنهاد کارشناسان به آنها برای دریافت هدیه و… پاسخ داد: این سوال شما حاشیه دارد و من قصد پاسخ صریح دادن ندارم ولی وقتی دندانی کرم خوردگی دارد، اگر شما خوراک به کرم خوردگی بدهید کار به جایی می‌رسد که باید آن را بکشید. ما علاقه‌ای نداریم که به دندان کرم‌خورده خوراک بدهیم. وقتی جایی آشغال ریخته باشد کسی جرئت می‌کند آشغالش را بیرون بیندازد، ما فضای مسموم را ایجاد نکردیم تا به ما پیشنهادی بدهند. ما تعداد بسیار کمی از کارشناسان از این مشکلات داریم. بدنه‌ی کارشناسان سالم هستند.

شجیع با انتقاد از ساختار اداری خودروسازان گفت: معمولاً کارشناس‌ها می‌گویند سری را که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند. کارشناس خرید می‌گوید به من ربطی ندارد، مشکلات واردات برای واحد بازرگانی است. هر واحد فقط به مشکلات میز خودش توجه دارد و می‌گوید به من ارتباطی ندارد.

به ما گفتند اشتباه کردید به قالب‌ساز ایرانی سفارش دادید

وی درباره‌ی حمایت از قالب‌سازان داخلی ادامه داد: نکته این است که قالب‌سازان ایرانی تجربه‌ی ساخت چنین قالب‌هایی را ندارند ما باید ریسک کنیم و به آنها بها بدهیم تا بار اول 90 درصد و در بار دوم و سوم بهتر از محصول چینی باشند. وقتی یک کارشناس به دنبال ایراد گرفتن باشد حتماً ایراد پیدا می‌کند.

مدیر کارخانه‌ی دهکده‌ی جهانی تصریح کرد: کارشناس یک خودروساز به ما گفت شما اشتباه کردید از قالب‌ساز ایرانی استفاده کردید، من نمی‌دانم چطور می‌شود با این شرایط تولید داخل را حمایت؟ اینکه قالب‌ساز ما نمی‌تواند مثل چینی‌ها قالب بسازد به این دلیل است که ما به آنها فضا ندادیم.

شجیع گفت: ما دو سال گارانتی تعویض می‌دهیم، پس به دنبال رد کردن جنس نیستیم. اگر مردم ناراضی بودند از ما شکایت می‌شد ولی ما از ایران‌خودرو و ایساکو تقدیرنامه داریم.

او در انتها تصریح کرد: از نظر دستگاه‌ها و سازمان نیروی انسانی ما توان سالانه 500 هزار دستگاه را داریم. باوجوداینکه ما توانایی تولید داریم و نمونه‌ی داخلی هست چرا واردات آن ممنوع نمی‌شود؟ تمام دستگاه‌های مولتی مدیا تقریباً واردات هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کشور ما به دلایل مختلف خائنین جاسوسان زیادی دارد یک قدرت سیاسی‌ می خواهد که همه اینها را دستگیر و تحویل دستگاه قضایی ایرانی بدهد چوب های دار برای اینها باید بر پا شود نه به میهن پرستان

  2. با سلام ،
    بهتر است این شرکت بجای توهین به کارشناسان و مدیران شرکتها ، حداقل دست از این بازیهای زیرکانه برداشته و بجای وارد کردن قطعات و نمایش داخلی سازی ، بدون تهدید و ارعاب و با نگاه به گذشته پر از مفسده خود در ایران خودرو خراسان ،اقدام به مهندسی و داخلی سازی میکرد . نه نمایش برای بازدید ( به گفته یکی از کارگرهای مثلا خط تولید ، که وقتی به ما زنگ میزنند بیایید بازی کنید ، میفهمیدم بازدیدی در کار است ) .
    متاسفم به افکار کوته فکرانه و عامرانه ایشون در این توهین نابجا به زحمتکشان دو گروه صنعتی خودرو ساز .

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا