خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله بسیار شدید پلیس روسیه به طرفداران الکسی ناوالنی [+فیلم]

آلکسی آناتولیویچ ناوالنی، منتقد سیاسی-اقتصادی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است. وی یکی از عمده رهبران اعتراضات سال‌های ۲۰۱۲–۲۰۱۱ در روسیه بود. پس از دستگیری او طرفداران او تظاهرات گسترده‌ای را تدارک دیدند که با برخورد شدید پلیس مواجه شد.

به گزارش انصاف نیوز فیلم گزارش گاردین، صدای آمریکا و رادیو آزاد اروپا را از این درگیری‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

 

ماجرای بازگست الکسی نالوانی به روسیه چیست؟

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز در روز 29 دی، هواپیمای حامل آلکسی ناوالنی، از مخالفان سیاسی سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ابتدا قرار بود در فرودگاه ونوکووا مسکو فرود بیاید، اما در آخرین لحظات تغییر مسیر داد و حوالی ساعت ۶ عصر در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو در مسکو به زمین نشست.

خبرنگارانی که در هواپیمای حامل ناوالنی از برلین با او همراه بودند، گفته‌اند که خلبان ابتدا ۳۰ دقیقه تأخیر به دلیل «مشکل فنی» اعلام کرد، اما بعد از آن گفت که هواپیما به سمت شرمتیوو در حرکت است و در فرودگاه ونوکوو فرود نخواهد آمد.

ناوالنی که در مدت اقامت خود در آلمان بهبود یافته بود، روز چهارشنبه از قصد خود برای بازگشت به کشورش خبر داده بود.

به ناوالنی پیش از بازگشت در مورد دستگیر و زندانی شدن هشدار داده شده بود، زیرا او در کشورش پرونده‌ای گشوده دارد که بر پایه آن در سال ۲۰۱۴ به حبس تعلیقی محکوم شده است. این معترض روسی بر مبنای محکومیت قبلی‌اش می‌بایست هر ماه دو بار خود را به مقامات قضایی معرفی می‌کرد و به او گفته شده بود که چون در مدت اقامتش در آلمان نتوانسته خود را معرفی کند، به همین دلیل در بازگشت بازداشت می‌شود.

در ماه دسامبر گذشته نیز پرونده دیگری با اتهام کلاهبرداری علیه ناوالنی در روسیه گشوده شد. این مخالف سیاسی ۴۴ ساله در این پرونده متهم شده است که ۳۵۶ میلیون روبل (حدود ۳.۹ میلیون یورو) پول دریافتی برای تشکیلات مبارزه با فسادی که خودش ایجاد کرده، برای خودش برداشته است.

ناوالنی پیش از عزیمت از برلین از دوستانش خواسته بود به استقبال او بیایند. عصر یکشنبه در فرودگاه ونوکووا هم حدود ۲۰۰ نفر از دوستان او و هم نیروهای پلیس ضد شورش در انتظارش بودند و پس از بازداشت او در فرودگاه دیگر، شماری از دوستانش نیز در فرودگاهی که حاضر بودند به دست پلیس و نیروهای لباس شخصی بازداشت شدند.

او در گفتگو با خبرنگاران ابتدا از پزشکان و پرستارانی که وی را درمان کردند تشکر کرد و گفت که امروز بهترین روز برای او طی 5 ماه گذشته است. او گفت: اینجا خانه من است من نمی ترسم.

اما هنگام ورود و گذر از گیت چهار افسر پلیس ماسک زده از او خواستند همراهشان برود. ناوالنی به آنها گفت: مرا دستگیر می کنید؟ شما مرا دستگیر کرده اید بارها.

یولیا همسر او پس از این رویداد در دیدار با حامیان ناوالنی گفت: الکسی امروز گفت که نمی ترسد من هم نمی ترسم از شما هم میخواهم نترسید .

مقاماهای فرودگاهی روسیه از پیش گفته بودند که به دلیل شرایط کرونا اجازه حضور خبرنگاران در سالن را نمی‌دهند. ناوالنی قبل از برخاستن هواپیمایش از برلین در پیامی اینستاگرامی در واکنش به این ممنوعیت، مقامات روسی را «ترسو، رقت‌انگیز و مضحک» خواند.

پیش از ورود ناوالنی بیش دو هزار نفر در فیس‌ بوک اعلام کرده بودند که قصد استقبال از او را دارند، اما وزارت دادگستری روسیه در واکنش به این فراخوان‌ها، درباره شرکت در هر گونه «رویداد عمومی» غیر مجاز به شهروندان هشدار داد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، گروهی از کنشگرانی که قرار بود برای استقبال از ناوالنی از سن پترزبورگ به مسکو پرواز کنند، قبل از عزیمت به دست پلیس متوقف شدند.

در سوی دیگر نیز برخی گروه‌های ملی‌گرا که از دشمنان سرسخت ناوالنی هستند، تهدید کرده بودند که با پاشیدن اسپری از او استقبال می‌کنند.

ناوالنی تا کنون بارها به زندان افتاده و در سال ۲۰۱۸ نیز دولت با ارجاع به پرونده محکومیت قضایی او، از ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کرد.

از نظر برخی کارشناسان، بازگشت ناوالنی به روسیه استخوانی در گلوی کرملین است زیرا از سویی آزاد گذاشتن وی نمایانگر ضعف دولت در برابر رقیبانش خواهد بود و از سوی دیگر زندانی کردن او خطر ایجاد یک رسوایی جدید را هم در صحنه داخلی و هم در صحنه خارجی برای دولت به همراه خواهد داشت.

در روز 30 دی ایسنا نوشت: روسیه علیه یک افسر پلیس که گفته می‌شود به درز اطلاعاتی منجر به شناسایی مسموم‌کنندگان ناوالنی متهم است، پرونده جنایی باز کرد.

جزئیات اعتراضات به پوتین در روسیه

حامیان آلکسی ناوالنی، چهره به زندان افتاده مخالفان منتقد کرملین، امروز شنبه با مقامهای روسیه در تجمعات سراسری در این کشور که پلیس آنها را غیرقانونی خوانده و متعهد به در هم شکستشان شده، رویارو می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز در روز 4 بهمن، این تجمعات اولین اعتراضات حامیان آلکسی ناوالنی از زمان بازگشت دراماتیک او به مسکو در هفته گذشته بعد از طی معالجاتی در آلمان از بابت مسمومیت به یک ماده اعصاب و همینطور دستگیر شدنش بعد از این بازگشت هستند. او ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را متهم به دستور دادن به قتلش کرده در حالی که کرملین آن را رد می‌کند.

حامیان او روی یک استراتژی با ریسک بالا به منظور راه انداختن یک نمایش ضد کرملین در خیابانها در زمستان و در جریان همه گیری کرونا، به منظور تحت فشار قرار دادن مقامها برای آزاد کردن او شرط بندی کرده‌اند.

این قمار در عین حال کرملین را نیز در یک بی اطمینانی نسبت به چگونه پاسخ دادن، ۹ ماه قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی قرار داده است.

غرب به مسکو گفته که او را آزاد کند و این باعث تنشهای جدید در روابط از قبل ضعیف آن با مسکو، همچنان که جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا دولتش را آغاز می‌کند، شده است.

تیم ناوالنی در تلاش برای جلب حمایت، یک ویدیو درباره یک کاخ مجلل در منطقه دریای سیاه منتشر و ادعا کرده که این کاخ به پوتین تعلق دارد و کرملین نیز این مساله را رد کرده است. این ویدیو تا اواخر روز جمعه بیش از ۶۰ میلیون بار بازدید داشت.

پلیس در آستانه برگزاری این تجمعات دست به سرکوب زده و چندین تن از حامیان او را که متهم به فراخوان برای اعتراضات غیرقانونی کرده، دستگیر کرده و دست کم دو تن از آنها از جمله یک سخنگوی ناوالنی را برای بیش از یک هفته زندانی کرده است.

مقامها همچنین به اعلام یک تحقیقات کیفری علیه حامیان ناوالنی از بابت درخواست از افراد کم سن و سال برای شرکت در تجمعات غیرقانونی که به گفته آنها در شبکه‌های اجتماعی متعدد مطرح شده‌اند، پرداخته‌اند.

ناوالنی روز جمعه در ضمن انتشار یک پیام حمایت برای پیروانش در موعد اعتراضات، گفت می‌خواهد همه بدانند برنامه‌ای برای خودکشی در زندان ندارد.

این وکیل ۴۴ ساله که در زندانی در مسکو در انتظار نتیجه چهار مساله حقوقی به گفته خودش ساختگی است، ولادیمیر پوتین را متهم به دستور دادن به قتل خودش کرده و حامیان ناوالنی قرار است در جریان تجمعات امروز برای مجبور ساختن کرملین به صدور دستور آزادی او فشار وارد کنند.

ناوالنی در پیامی در اینستاگرام از طریق وکیلش گفت، خواستار این است که مردم بدانند وضعیت روحی و جسمی او خوب است.

در این پست نوشته شد: فقط محض احتیاط من اعلام می‌کنم که برنامه‌ای برای اینکه خودم را از یک چارچوب پنجره آویزان کنم یا با یک قاشق تیز شده رگها یا گلویم را ببرم، ندارم!

او نوشت: من خیلی با احتیاط از پله‌ها استفاده می‌کنم. آنها هر روز فشار خون من را اندازه می‌گیرند که مثل فشار خون یک فضانورد است، بنابراین وقوع یک حمله قلبی ناگهانی هم رد می‌شود. من این حقیقت را می‌دانم که افراد خوب زیادی در خارج از زندان من هستند و اینکه کمک خواهد آمد.

با وجود اینکه مقامهای روسیه تصریح کرده‌اند که اعتراضات امروز را سرکوب خواهند کرد تظاهرات گسترده ای در روسیه شکل گرفت.

ایسنا در روز 5 بهمن نوشت: صدها تن در اعتراضات گسترده در چند شهر شرق دور روسیه در حمایت از الکسی ناوالنی شرکت کردند و چندین مورد درگیری معترضان با پلیس و بازداشت ۱۰۰۰ شرکت کننده نیز گزارش شده است. در مسکو و سن‌پترزبورگ در غرب روسیه نیز معترضان ضد دولتی به خیابان‌ها آمدند.

نیروهای امنیتی روسیه بیش از ۱۰۰۰ تن را بازداشت کردند. مقام‌های محلی به خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که حدود ۵۰۰ تن در اعتراضات خیابانی در ولادیووستوک و ۲۵۰ تن دیگر در خاباروفسک در شرق دور روسیه شرکت داشتند.

در حالیکه اکثر معترضان به صورت صلح آمیز در این اعتراضات حضور داشته و شعارهای ضد دولتی می‌دادند، پلیس نسبت به غیرقانونی بودن این اعتراضات هشدار داده و چندین مورد درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس صورت گرفت.

نیروهای پلیس روسیه امروز، شنبه یولیا همسر الکسی ناوالنی چهره اپوزیسیون این کشور را در جریان اعتراضات بازداشت کردند.

به نقل از یورونیوز، وی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار یک عکس سلفی از خود نوشت: «با پوزش برای کیفت‌ پایین [عکس]، نور در خودروی پلیس بد است.»

معترضان با حضور در خیابان‌های مسکو، پایتخت و چند شهر دیگر روسیه خواستار آزادی ناوالنی شدند.

سازمان OVD-Info که یک گروه ناظر بر دستگیری‌ها در روسیه است می‌گوید که بیش از ۳۵۰ نفر در اعتراض‌های سیبری و شرق دور این کشور بازداشت شده‌اند.

اعتراض‌ها در مسکو، سنت ‌پترزبوگ و سایر شهرهای بخش اروپایی روسیه از بعد از ظهر آغاز شده است.

طبق گزارش‌ها ۱۳ نفر در اعتراض‌های یاکوتسک شهری در شرق سیبری که دمای آن منطقه منفی ۵۰ درجه است، بازداشت شده‌اند.

خبرنگار اسپوتنیک نیز از زخمی شدن تعدادی از نیروهای ضد شورش روسیه به دست معترضان خبر داد.

یولیا، همسر ناوالنی گفته بود: در تظاهرات مسکو “برای خودم، برای او، برای فرزندانمان، برای ارزش‌ها و آرمان‌هایی که داریم” شرکت خواهم کرد.

خبرگزاری “رویترز” پیشتر اعلام کرده بود، نیروهای پلیس شروع به بازداشت حامیان الکسی ناوالنی که در بازداشت است،‌ کرده‌اند به طوری‌که ۲۸۳ تن تاکنون در تظاهرات شهرهای مختلف روسیه بازداشت شده‌اند.

خبرنگار اسپوتنیک در ولادیووستوک گزارش کرد که یک معترض آتشی به پا کرد و سایرین نیز به سوی ماموران پلیس گلوله‌های برفی پرتاب می‌کردند.

در ویدئویی دیگر آمده که مردی جوان به سوی مامور پلیس مشتی حواله کرده و سپس از صحنه گریخت.

در مسکو نیز مقام‌های دولتی از تجمع هزاران معترض در میدانی در شهر مسکو در فاصله یک مایلی از کاخ کرملین خبر دادند.

پلیس روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام داشت، حدود ۴۰۰۰ معترض در میدان پوشکینسکایا شهر مسکو در فاصله یک مایلی شمال کرملین تجمع کردند.

فراخوان برای اعتراضات سراسری در روسیه بعد از آن صادر شد که آلکسی ناوالنی، چهره مخالف دولت روسیه روز یکشنبه گذشته به هنگام بازگشت از آلمان به کشورش دستگیر شد. ناوالنی ۴۴ ساله برای مدت ۳۰ روز از بابت نقض شرایط عفو مشروطش در ارتباط با یک حکم محکومیت قبلی از بابت اختلاس در بازداشت قرار گرفت.

مقام‌های محلی و پلیس نسبت به شرکت در این اعتراضات بدون مجوز هشدار داده و علت آن را محدودیت‌های کرونایی درباره برگزاری تجمعات مردمی دانستند.

در این راستا نیروهای پلیس به رغم بازداشت‌ها در میدان بوشکین و بازداشت‌ها در مرکز مسکو و سن پترزبورگ اقدام به توزیع ماسک بین معترضان کردند.

هواداران ناوالنی گفته‌اند که امروز در بیش از ۶۰ شهر مختلف دست به تظاهرات می‌زنند.

ناوالنی در پی بازگشت از آلمان در فرودگاه بین‌المللی مسکو به اتهام نقض آزادی مشروط بازداشت شد. این چهره اپوزیسیون و همکارانش درخواست اعتراضات امروز (شنبه) را پس از آغاز بازداشت ۳۰ روزه وی داده بودند.


دخالت آمریکا در اعتراضات علیه پوتین

وزارت خارجه روسیه هشدار داد که اقدام سفارت آمریکا مبنی بر انتشار اطلاعاتی درباره مکان تظاهرات های ضد دولتی، با هدف مداخله در امور داخلی مسکو انجام شده و بی پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک در روز 4 بهمن، وزارت خارجه روسیه به سفارت آمریکا در مسکو هشدار داد که هرگونه تلاش برای پوشش تظاهرات غیرقانونی در این کشور، به منزله مداخله آشکار در امور داخلی مسکو تلقی شده و به آن واکنشی مناسب نشان داده خواهد شد.

سفارت آمریکا در مسکو با ارائه اطلاعاتی درباره زمان و مکان برگزاری تظاهرات ضد دولتی، از شهروندان آمریکایی خواسته بود در این اماکن تردد نکنند.

در همین رابطه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: انتشار چنین داده‌های جامعی، فراتر از نگرانی درباره شهروندان آمریکایی ساکن روسیه است. تمام این‌ها با ارائه دستورالعمل‌های تحریک‌آمیز برای برانگیختن اعتراضات در کشورهایی که حکومتشان دلخواه واشنگتن نیست، مطابقت دارد.

این در حالی است که مخالفان دولت روسیه قصد دارند در اعتراض به بازداشت «الکسی ناوالنی» یکی از چهره‌های اپوزیسیون، تجمعات اعتراضی برگزار کنند.

وزیر خارجه روسیه پیشتر و در روز ورود نالوانی به روسیه گفت: کشورهای غربی به داستان ناوالنی پر و بال می دهند تا توجه اذهان عمومی را از بحران لیبرالیسم منحرف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید واکنش کشورهای غربی به خبر بازداشت «آلکسی ناوالنی» از مخالفین دولت مسکو، بیشتر از بابت انحراف افکار عمومی از بحرانی است که لیبرالیسم با آن دست و پنجه نرم می کند.

وی در این باره افزود: می بینیم که چطور به خبر بازگشت ناوالنی به روسیه چسبیده اند. می فهمم که تا چه اندازه از اظهارنظرهای کماکان مشابه درباره این موضوع به وجد می آیند. سیاستمداران غربی از این بابت خوشحالند چراکه فکر می کنند راهی برای انحراف اذهان عمومی از عمیق ترین بحرانی که الگوهای توسعه نظام لیبرال با آن مواجه است؛ یافته اند.

لاوروف ادامه داد که غرب باید عادلانه بازی کند و به دنبال حل مشکلات داخلی از راه همکاری بین المللی و در چارچوب چندجانبه گرایی باشد.


درخواست اروپا برای آزادی نالوانی

رئیس شورای اروپا در تماس تلفنی با رئیس جمهوری روسیه بار دیگر نسبت به بازداشت الکسی ناوالنی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی وی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در توئیتر از گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خبر داد.

میشل در پیام خود می نویسد: در تماس تلفنی با پوتین دوباره تاکید کردم که اتحادیه اروپا در محکومیت بازداشت الکسی ناوالنی متحد و خواستاز آزادی فوری اوست.

وی همچنین از دولت روسیه خواست تا درباره تلاش‌ها برای ترور این فعال سیاسی تحقیقات کامل و روشنی را انجام دهد.

اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت ناوالنی، مخالف تعهدات بین‌المللی روسیه محسوب می‌شود.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان پوتین رییس جمهوری روسیه و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بود که به خاطر محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خواهشمند است نظر (دیدگاه) اینجانب را به صورت عمومی منتشر کنید تا قانون گزاران و مجریاین قانون اقدامی را برای برداشتن قانون ظالمانه مهریه از زندگی مرد انجام دهند (جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه سلام اگر اینجانب از تمام حقوق و مزایای ماهیانه و … خود پس از پرداخت سهم مهریه همسرم و … و مخارج خورد و خوراک و …خود و همسر و فرزندانم (حق اینجانب از تمام حقوق ماهیانه و … خود غذا به اندازه ای باشد که از گرسنگی نمیرم و اکر حق اینجانب از تمام حقوق ماهیانه و … خود به اندازه ای باشد که دائم با پوشیدن لباس های کهنه و مندرس لخت مادرزاد نباشم و دیگر حقی از تمام حقوق ماهیانه و … خود نداشته باشم) و در غیر این صورت همسر و فرزندانم تقاضای طلاق و جدا شدن از ایجانب را داشته باشند از جنابعالی و همکارانتان برای اینجانب چه کاری ساخته است؟ مهریه = حرام شدن زندگی برمرد حتی اگراین دستورخدا یا پیامبریا امامان شیعه باشد باز هم ظلم خیلی بزرگی بر مرد است. چه اینجانب باهمسر و فرزندانم به زندگی مشترکمان ادامه دهیم چه اینجانب با همسر و فرزندانم به زتدگی مشترکمان خاتمه دهیم درهرصورت آنکه نابود شده است اینجانب می باشم.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا