خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: نمی‌توان با قطعیت در مورد آینده کرونا سخن گفت

رئیس‌جمهور روحانی گفت: در اروپا، روسیه و همچنین در شرق آسیا یک موج جدیدی از کرونا را شاهد هستیم اطراف خودمان هم تا حدی شاهد یک خیز و یک موج جدیدی در همسایگان شرقی و غربی هستیم به همین دلیل باید مراعات کنیم و نمی‌توانیم نسبت به آینده با قطعیت بگوییم که با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم. باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام بدهیم.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، متن کامل سخنان روحانی در جلسه‌ی ستاد ملی مقابله با کرونا به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در آستانه هفتم تیر ماه قرار داریم. با شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یارانش و همچنین روز قبل از آن سوء قصد به جان مقام معظم رهبری، شرایط و روزهای بسیار سختی در سال 60 در چنین ایامی بر مردم عزیز ما گذشت.

باید از شهید بهشتی به عنوان یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب یاد کنیم اتهامات بسیار ناروایی بر آن بزرگوار روا داشتند. او را به عنوان غربگرا لقب دادند،‌ او را به عنوان روشنفکری که اعمال و رفتار و ویژگی‌هایش با موازین دینی فاصله دارد معرفی کردند، او را لیبرال معرفی کردند. حرفهای ناصحیح و ناروایی که نسبت به آن عزیز گفته شد عمدتا توسط افراد التقاطی، منافقین و گروههای منحرف بود و البته در جامعه و اجتماع هم این تبلیغات بی تاثیر نبود. با اتهامات فراوان نسبت به این چهره ایجاد نفرت کرده بودند . از شهید بهشتی هم دشمنان خارجی و هم داخلی‌هایی که حالت نفاق داشتند و به زبان با انقلاب بودند و در دل با انقلاب نبودند، عصبانی بودند و نسبت به شهید بهشتی کینه داشتند.

به دلیل توانمندی‌ها و مدیریت‌ ،عقلانیت ، تشکیلاتی بودن ، یک چهره کاملا دنیادیده بود، جهان و منطقه را می‌شناخت و به مکاتب فکری آن روز به خوبی واقف بود و به دلیل اینکه نسبت به آینده کشور و آینده جهان هم کاملا یک آینده‌نگری دقیقی داشت، مجموع اینها باعث شده بود که با شهید بهشتی را به عنوان یک ستون و امید به آینده، مورد حمله قرار دهند.

شاید این مسائل تا روز شهادت او هم به نحوی ادامه پیدا کرد. شهادت شرایط را عوض کرد و بسیاری از مردم به ویژگی‌های این شخصیت بنام، واقف شدند . یاد او و همچنین یارانش که کنار او شهید شدند و همه شهدای حزب جمهوری اسلامی ایران را گرامی می داریم و به روان پاک آنها درود می‌فرستیم.

هفته قوه قضاییه را هم گرامی‌می‌داریم که این قوه بار سنگین مسوولیت امنیت کشور، عدالت و آرامش مردم را بر عهده دارد .

در زمینه کرونا الحمدالله در مجموع می‌توانیم بگوییم روند، روندِ کاهشی است حتی این هفته هم نسبت به هفته پیش ، روند کاهشی است البته چند استان حالت ویژه‌ای دارند و مقداری استثنا هستند. عمدتا استان‌های جنوبی مثل بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان مقداری شرایط متفاوت دارند اما در بقیه استان‌ها روند نزولی بوده و الحمدالله امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم البته نباید کاملا نسبت به این مساله صددرصد مطمئن باشیم و باید مراعات‌ کنیم.

امروز در کشورهای مختلف جهان شاهد یک موج جدید هستیم. در اروپا، روسیه و همچنین در شرق آسیا یک موج جدیدی را شاهد هستیم اطراف خودمان هم تا حدی شاهد یک خیز و یک موج جدیدی در همسایگان شرقی و غربی هستیم به همین دلیل باید مراعات کنیم و نمی‌توانیم نسبت به آینده با قطعیت بگوییم که با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم. باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام بدهیم.

کشور 16 ماه است که با گرفتاری و ابتلای شدیدی از پایان بهمن سال 98 تا امروز در مدیریت خودِ کرونا و این ویروس مواجه بوده که عمدتا بار بر دوش وزارت بهداشت و درمان و مدافعین سلامت در سراسر کشور بود و آنهایی بود که در این زمینه کمک کردند مثل نیروهای مسلح، هلال احمر و دیگرانی که تلاش کردند آثار و تبعات کرونا را در جامعه کاهش دهند.

به هر حال کرونا یک موضوع مهمی بود که در اقتصاد، در کسب و کار، در اشتغال، در فرهنگ، در آموزش، در گردشگری دنیا آثار بسیار شدیدی را بجاگذاشت. به طور طبیعی کشور ما هم با این آثار مواجه بود.

الان که مقایسه می‌کنیم سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه اول پارسال از نظر صادرات غیرنفتی،69 درصد افزایش داشته است که بخش بزرگ آن مربوط به بحث کرونا می‌شود یعنی در سال 99 به خاطر کرونا تقریبا صادرات ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بود الان این مشکلات کمتر شده نه اینکه به صفر رسیده باشد ولی مشکلات بسیار کمتر شده است . در سه ماهه اول توانستیم 10 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که رقم بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که نگذاشتیم آن دوگانگی که بعضی‌ها دنبال آن بودند را به وجود بیاورند، دوگانه‌ای که یا سلامت یا زندگی و اقتصاد ، حرفی بود که از روز اول با آن مخالف بودیم و ‌گفتیم این دوگانگی دقیق و درستی نیست البته سلامت برای ما مهم‌تر است اما در عین حال در کنار مراعات پروتکل‌ها می‌شود فعالیت‌های اقتصادی را هم انجام داد .

در یک مقاطعی ناچار شدیم کسب و کار را مثلا برای مدتی، یک هفته، دو هفته گاهی حتی بیشتر، تعطیل کنیم اما در عین حال به طور کلی فعالیت‌های اصلی اقتصادی ما ادامه داشت. الان برمی‌گردم به تفکر فروردین سال 99 که عده‌ای می‌گفتند ما باید همه کسب و کارها را یکی دو ماه به طور کامل قرنطینه کامل، تعطیلی کامل کنیم، هیچ‌کس هم فکر نمی‌کرد که با تعطیلی کامل غذای مردم چه می‌شود؟ برق ، آب و سوخت و انرژی چه می‌شود؟ حرف‌هایی زده می‌شود بدون اینکه محاسبه شود البته تلفیق اینها ، وقتی می‌گوییم هم فعالیت اقتصادی باشد هم پروتکل‌ها مراعات شود هم آموزش باشد هم پروتکل مراعات شود، سخت بود.

ناچار شدیم آموزش را عمدتا به فضای مجازی ببریم گاهی وقت‌ها هم ناچار بودیم حضوری باشد، برگزاری امتحانات سراسری و کنکور را قبول کردیم، عده‌ای مخالف بودند حتی عده‌ای با لحن تند با ما برخورد کردند که چرا کنکور را باز گذاشتید. گفتیم نمی‌شود که سرنوشت میلیون‌ها جوان را برای یک سال و دو سال کاملا به هم بزنیم.

می‌شود هم پروتکل‌ها را مراعات کرد هم امتحان را برگزار کرد اتفاقا وزارت بهداشت و درمان ما از نحوه برگزاری امتحانات سراسری بسیار راضی بود و حتی افرادی که مبتلا بودند اینها را در یک اتاق ویژ‌ه‌ای بردند که امتحان بدهند. در مجموع کار بزرگی در این زمینه انجام گرفت که بتوانیم آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی کرونا را به حداقل برسانیم البته به صفر نمی رسد اما به حداقل رساندیم و اتفاقا پایه‌گذاری‌های خوبی هم شد. مثلا در مساله آموزش حتی در شرایط عادی هم یک بخشی را می‌شود به فضای مجازی منتقل کرد البته بخش عمده آن باید حضوری باشد مخصوصا در بعضی از رشته‌ها ولی از فضای مجازی بعدها هم می‌توانیم، استفاده کنیم.

پروتکل‌های بهداشتی برای زندگی ما لازم است ممکن است به این شدت لازم نباشد ولی در یک حدی برای جامعه ما مورد نیاز و ضرورت است و بحمدالله یک بسته جامع حمایتی هم پیش بینی کردیم که این بسته جامع حمایتی در حد توان کشور بود. یک بسته معیشتی برای مردم در 4، 5 ماه ویژه پرداخت کردیم و هم توانستیم به مردم وام پرداخت کنیم هم توانستیم نسبت به مسکن به آنهایی که مستاجر بودند، کمکی کنیم و هم توانستیم نسبت به مالیات امهالی بدهیم و هم توانستیم نسبت به بدهی‌های مردم در یک مقاطعی برای آب و برق و امثال اینها مهلتی بدهیم بنابراین یک بسته جامع حمایتی هم داشتیم که الحمدالله این بسته جامع حمایتی را مورد مراعات قرار دادیم.

تحولی که بحمدالله بعد از یک سال از ظهور و بروز کرونا به وجود آمد مساله واکسن بود. واکسن از روز اولی که این ویروس وارد شد، مطرح بود یکی از راههای آن این است که دنبال واکسن برویم اما اینکه چقدر زمان می‌برد، چقدر طول می‌کشد، معمولا واکسن یک زمانی دارد از حداقل دو سال تا حداکثر 20 سال، واکسن ها فراز و نشیب‌های فراوانی داشته اند. دو مساله هم در واکسن مهم بود یکی اینکه واکسن تاثیرگذار باشد و یکی اینکه بی‌خطر باشد یا لااقل خطر آن بسیار اندک باشد و قابل ملاحظه نباشد تاثیر آن هم تاثیر قابل ملاحظه‌ باشد والا اگر تاثیر نداشته باشد فایده‌ای ندارد .

بنابراین واکسن کار آسان و ساده‌ای نبود در دنیا همه تلاش کردند و وارد عمل شدند الحمدالله از روز اول هم ایران وارد عمل شد . در همان ماههای اولیه دو جلسه با همه کسانی که در کارِ واکسن بودند خودِ من به همراه وزیر محترم بهداشت و درمان ،، بقیه مسوولین و شرکتهای دانش بنیان شرکت کردم، همه اینها توضیح و شرح دادند. تصمیم ما در همان جلسه اول این شد که به همه اینها کمک کنیم حتی بعضی‌ها به ما گفتند اینها پلتفرم‌های مختلفی دارند شما یک پلتفرم را انتخاب کنید بقیه را تعطیل کنید، گفتیم بگذارید هر چند پلتفرمی که هست ادامه دهند ما که مشکل نداریم اینها تداخلی با هم ندارند، یک نهاد این کار را می‌کند و یک نهاد دیگر هم آن کار را می‌کند ما هم مشکلی نداریم که به همه اینها یاری و کمک کنیم. وزارت بهداشت هم نظارت کند هر وقت هم مناسب بود در هر فازی به اینها مجوز فعالیت بدهد از زمانی که مجوز می‌دهد در زمینه فاز بالینی تا فاز اول و دوم و سوم، به هر حال مشکلی ندارد اگر 10 مرکز هم بخواهند این کار را بکنند مانع آنها نمی‌شویم و حتی به آنها کمک می‌کنیم.

به نظر من این یک تصمیم درستی بود که اتخاذ شد، خیلی‌ها که نمی‌خواهم اسم ببرم، نامه نوشتند که وقت تلف می‌کنید، اصلا واکسن به این زودی‌ها در نمی‌آید اصلا نمی‌شود واکسن ساخت مگر با یک سال و دوسال می‌شود واکسن ساخت؟ بعضی‌ها هم می‌گفتند ما باید اینها را تشویق کنیم که ما راه دوم را انتخاب کردیم هم تشویق و هم کمک کردیم که به یک نقطه مطلوب برسیم.

به محض اینکه شرکتهای داخلی و دانش بنیان و متخصصین ما درباره واکسن تحقیقات خود را آغاز کردند عده‌ای به میدان آمدند که واکسن خارجی نباید بخرید و یک دوگانه درست کردند به اینها هم گفتیم این حرف نادرست است ما واکسن خارجی را از هر جا وزارت بهداشت و درمان ما گفت که این واکسن تا حدی قابل اعتماد است و دنیا هم اعتماد کرد در حد توان خودمان خریداری می‌کنیم و مخصوصا سازمان بهداشت جهانی کوواکس که بنا بود متکفل شود. گفتیم ما وارد می‌شویم و ثبت نام و خریداری می‌کنیم، پیش‌پرداخت آن را هم می‌دهیم.

این هم کار بسیار دقیق و درستی بود و الان که برمی‌گردم اینها تصمیماتِ استراتژیک و حساسی بود که در کشور اتخاذ شد چون عده‌ای مخالف بودند می‌گفتند نباید اصلا از خارج بخریم باید داخل را تقویت کنیم چرا از خارج بخریم؟ دیدیم که واکسن خارجی زودتر دست ما را می‌گیرد واکسن داخلی کمی فاصله دارد.

اولین واکسن خارجی که در ایران تزریق کردیم 21 بهمن سال 99 بود الان بعد از 6 ماه به واکسن داخلی رسیدیم، آیا می‌توانستیم این فرصت 6 ماهه را رها کنیم؟ افراد زیادی از بین بروند، مخصوصا اولین گروهی که واکسن را دریافت کردند مدافعین سلامت بودند و مدافعین سلامت وقتی واکسن را دریافت کردند در بیمارستان‌ها آرامشی به وجود آمد اینها در خط مقدم بودند، اینها با محیط آلوده سروکار داشتند، کار بسیار دقیق و درستی بود، همین امروز هم به واکسن خارجی نیاز داریم همین امروز هم که واکسن ایرانی آمده به اندازه کافی نیست باز هم واکسن خارجی را باید بخریم، ممکن است البته دو سه ماه دیگر به یک نقطه‌ای برسیم که دیگر نیاز نداشته باشیم اشکال ندارد هر وقت به آن نقطه رسیدیم دیگر وارد نمی‌کنیم یا حتی ممکن است شرایطی ایجاد شود که یک روز صادر کنیم.

الحمدالله پلتفرم‌های مختلف دارند به نتیجه می‌رسند مثلا پلتفرم برکت با پلتفرم پاستور اینها با هم متفاوت است و یکی نیست هر دو با هم به نتیجه رسیدند یعنی الان هم برکت و هم پاستور برای تزریق مجوز دارد ، پلتفرم‌های دیگری هم داریم که ممکن است هفته‌های آینده یا یک هفته دیگر و برخی مثل اسپوتنیک داخلی ممکن است به زودی به بازار بیاید .

باز چند نوع واکسن دیگر مثل رازی و فخرا داریم که ممکن است در هفته‌ها یا ماههای بعد به تدریج به میدان بیایند پس با یک تنوع خوبی در واکسن روبرو شدیم .

16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از کوواکس خریدیم که البته مقدار کمی وارد شده مقداری هم امیدواریم در همین هفته‌‌ها به دست ما برسد، 10 میلیون واکسن از یک کشور دیگر خریدیم که هلال احمر برای این خرید از چین واسطه بود، از روسیه واکسن خریداری کردیم، از کشورهای دیگر هم خریداری می‌کنیم، هیچ مانعی نیست ما الان نیاز داریم.

به هر حال کشور ما دهها میلیون دوز واکسن نیاز دارد یعنی اگر بگوییم 60 میلیون نفر باید واکسن بزنند 2 دوز هم در نظر بگیریم 120 میلیون می‌شود اگر بگوییم دوز سومی هم در ماههای آینده ممکن است ، مورد نیاز باشد 180 میلیون می‌شود پس ما چیزی حدود 180 تا 200 میلیون دوز واکسن نیاز داریم اینها را هم از خارج خریداری می‌کنیم و هم در داخل ساخته می‌شود و هر دو را انجام می‌دهیم. قیمت واکسن خارجی مختلف است از چند دلار تا 10 دلار تا کمتر و بیشتر همه نوع است، خارجی ها قیمت متفاوت دارند. قیمت داخلی را هم وزارت بهداشت و درمان محاسبه می‌کند و به نظر من جای خیلی دعوا و نزاع نیست اینکه یک واکسن خارجی ممکن است 10 دلار باشد در داخل چرا 8 دلار می‌خرید یا یک واکسن خارجی ممکن است 3 دلار باشد شما در داخل چرا 7 یا 8 دلار می‌خرید؟ هنوز که قیمت دقیقی مشخص نشده است و بنا شده محاسبه شود و مبنای ما ریالی است و ارزی نیست . این هم به نظر من یک دوگانگی بیخودی است که در جامعه شروع شده و برخی دامن می‌زنند.

البته ما باید به واکسن داخلی خود افتخار کنیم به هر حال یک کار عظیم و بزرگی است که دانشمندان و شرکتهای دانش بنیان به میدان آمدند و به ثمر رساندند. برخی به ثمر رسیده برخی هم به زودی به ثمر می‌رسد و این یک افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است، یک راه طولانی را در یک مدت کوتاه طی کردند.

کاری هم که دیروز مقام معظم رهبری انجام دادند که از واکسن داخلی استفاده کردند، کار ارزشمندی است البته ماهها پیش خدمت ایشان به مناسبتی این بحث را داشتیم ایشان همانطور که خودشان فرمودند اولا صبر کردند تا زمانی که همه افراد کشور در یک سنین خاص می‌توانند تزریق واکسن بکنند و رهبری معظم انقلاب حتی نگفتند من یک روز زودتر یا یک هفته زودتر.

بعد هم ایشان می‌توانست واکسن غیرداخلی را هم استفاده کند اما گفتند صبر می‌کنم تا واکسن داخلی ما بیاید و ترجیح می‌دهم از واکسن داخلی استفاده کنم.

این هم به نظر من یک تشویق فوق‌العاده موثری برای دانشمندان ما بود. زمانی یک آقایی در زمان جنگ یک کار مهمی برای ما انجام داده بود. این دانشمند با عده‌ای از عزیزان سه ماه در یک سوله ماندند یعنی شب و روز ماندند شبها هم ماندند تا برسند به آنچه که مورد نظر ما بود و این کار را کردند وقتی این کار تمام شد ، بحث شد که چطور او را که سه ماه شبانه روز با همه یاران خود در یک سوله ماندند و این کار بسیار بزرگ را به ثمر رساندند، تشویق کنیم. وزیر دفاع وقت آن آقا را خدمت امام(ره) برد و به امام(ه) معرفی کرد. امام(ره) پیشانی این دانشمند را بوسید بعد هر چه خواستیم هر تشویقی بکنیم قبول نکرد گفت آن بوسه امام را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم. امام پیشانی مرا بوسیده این بزرگترین تشویق زندگی من است و بالاترین ارزش این است آن را حفظ می‌کنم و هیچ چیز دیگر نمی‌خواهم.

گاهی وقت‌ها تشویق‌های معنوی‌ای وجود دارد که این تشویق‌های معنوی با مسائل مادی اصلا قابل مقایسه نیست. این دانشمندانی که شبانه روز تلاش کردند و به واکسن رسیدند اگر اینها را میلیاردها تشویق می‌کردید و پول می‌دادید تا اینکه رهبر معظم انقلاب خودش گفت می‌‌خواهم از این واکسن استفاده کنم این یک تشویق خیلی بزرگی است، این قدردانی و سپاس بزرگی از همه شرکت‌های دانش بنیان، از همه عزیزانی که در این زمینه تلاش و کوشش کردند از برکت گرفته تا بقیه، این تشویق برای همه واکسن‌های داخلی ما هست که توسط رهبر معظم انقلاب انجام گرفت. ما از ایشان سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم.

مقام معظم رهبری برای علم و دانش و تحقیقات و فناوری همیشه مشوق بسیار بالایی بودند، به انحای مختلف تشویق کردند و الحمدالله امروز فضایی که در کشور ما هست فضای علم و دانش و کوشش و تلاش و فناوری و اختراع است .

من خیلی امیدوارم که تا پایان این دولت بتوانیم به افرادی که سن بالا دارند و افرادی که شرایط آنها به گونه‌ای است که زندگی آنها پرریسک است ،واکسن تزریق کنیم و زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم انشاءالله 4 ، 5 نوع از واکسن داخلی ما هم کاملا آماده عرضه به بازار باشد و شرایط ما شرایطی باشد که مردم با تزریق این واکسن آرامشی پیدا ‌کنند. ان‌شاءالله امیدوارم که بتوانیم به رسالت و وظیفه خود تا روز و ساعت آخر ادامه دهیم و ادامه کار را هم دولت بعدی ادامه خواهد داد ان‌شاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا