خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر سازندگان گاندو سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص سریال گاندو با تاکید بر اینکه با نردبان دروغ نمی توان به نام حقیقت رسید، گفت: مادامی که این سریال، یک سریال پلیسی- تخیلی حساب می‌شد، اصحاب هنر و رسانه و هنرمندانی که به هنر فاخر و ارزشمند آگاهی کامل دارند، باید اظهارنظر می‌کردند اما از این بابت که سازندگان این سریال اصرار زیادی بر این داشته و دارند که اینها مبتنی بر سند است و دوست داشتند این سریال را به عنوان یک مستند معرفی بکنند، من امروزبه این سوال شما پاسخ می‌دهم. اگر سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس سفارش و برای تخریب یکی از حرکات حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران پروژه‌ای ساخته شود. دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از فرزندان صادق مظلوم و کوشای این ملت هستند و پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش آنها را کم کند.

به‌گزارش ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: آنچه که فردا اتفاق می‌افتد هیچ فرقی با تمام کمیسیون‌های مشترکی که تا الان برگزار شده، ندارد. آنچه فردا اتفاق می‌افتد کمیسیون ادواری- فصلی کمیسیون مشترک ایران و ۴ بعلاوه یک است کما اینکه از ماه‌ها و فصول قبل هم این را داشتیم.

 وی اضافه کرد: این نشست قرار بود در اسفند ماه برگزار شود که تاریخ نهایی نشد و قرار شد در اوایل فروردین برگزار شود. با توجه به اینکه زمان بندی مشکل بود، قرار شد بخش اول به صورت آنلاین برگزار شود که به صورت برخط برگزار شد و ادامه آن به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دستور کار این جلسه کمیسیون رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بر علیه ایران یا به تعبیری چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک بوده است کما اینکه آخرین نشست غیررسمی وزرای خارجه ۴ بعلاوه یک و ایران که به صورت برخط برگزار شد، هم همین موضوع بود. آنجا بحث جدی در گرفت دیروز هم بحث‌های جدی مطرح شد.

خطیب‌زاده یادآور شد: فردا معلوم می‌شود آیا ۱+۴  می‌تواند موارد مدنظر ایران را می‌تواند تامین کند یا نه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر وجود دو توافق جداگانه در نشست فردا گفت: اینکه ۴ بعلاوه یک در کجا و چگونه با ایالات متحده صحبت می‌کند به خود آنها مربوط است که در واشنگتن مذاکره کند یا وین یا هر پایتخت دیگری که مدنظر خودشان است. آنچه فردا اتفاق می‌افتد کمیسیون مشترک برجام است که بر اساس دستور کار کمیسیون ما درباره مسیر رفع تحریم‌ها گفت و گو خواهیم کرد.

 وی اضافه کرد: البته ۴ بعلاوه یک از ما هم درخواست کرده چگونگی توقف اقدامات جبرانی خودمان را هم اعلام کنیم که آن را هم هیئت کارشناسی سازمان انرژی اتمی همراه آقای دکتر عراقچی هستند و آنها هم می‌توانند صحبت کنند.

 خطیب‌زاده تصریح کرد: مسیر روشن است تحریم‌های ایالات متحده تماماً باید برداشته شود، راستی‌آزمایی شود و بعد جمهوری اسلامی ایران اقدام خود را انجام می‌دهد. به تعبیر دیگر ما تنها یک گام داریم نه گام به گام و این یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های ایالات متحده است و در مقابل ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را که به خاطر نقض پیمان طرف‌های مقابل بوده،  متوقف کند و به عقب برگردد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص سریال گاندو با تاکید بر اینکه با نردبان دروغ نمی توان به نام حقیقت رسید، گفت: مادامی که این سریال، یک سریال پلیسی- تخیلی حساب می‌شد، اصحاب هنر و رسانه و هنرمندانی که به هنر فاخر و ارزشمند آگاهی کامل دارند، باید اظهارنظر می‌کردند اما از این بابت که سازندگان این سریال اصرار زیادی بر این داشته و دارند که اینها مبتنی بر سند است و دوست داشتند این سریال را به عنوان یک مستند معرفی بکنند، من امروزبه این سوال شما پاسخ می‌دهم.

 وی افزود: اگر سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس سفارش و برای تخریب یکی از حرکات حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران پروژه‌ای ساخته شود. دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از فرزندان صادق مظلوم و کوشای این ملت هستند و پروژه های سفارشی و محفلی نمی تواند ارزش آنها را کم کند.

 خطیب زاده تصریح کرد: مطمئن هستم آنچه دوستان عزیز من در صدا و سیما هم سریال را دون شأن خود می‌دانند.  این که سریال ۱۴ روز پخش شود و بعد از تمام شدن تعطیلات عید یک مرتبه هم چنین موضوعی مطرح شود جای سوال دارد. قاعدتاً آنهایی که پول هنگفت ساخت سریال را فراهم کردند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنهایی که پول هنگفت ساخت این سریال را فراهم کردند و توان ساخت آن را داشتن حتماً توان ادامه آن را هم داشتند هیچ فشاری از دولت و وزارت امورخارجه نبوده و تک و توک اظهارنظرهایی که مثل آنچه که من امروز به سوال شما عرض کردم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تامین واکسن مورد نیاز کرونا اظهار کرد: بیش از یک سال و یک هفته پیش وزارت امور خارجه در بحبوحه فراگیری نامه‌ای به مقامات عالی نظام و وزارت بهداشت نوشت و تمامی موضوعات در مورد واکسن را پیش بینی کرد و گفت. در طول این مدت هم تمامی اقدامات‌مان را برای رفع موانع خارجی همکاری در حوزه واکسن و واردات واکسن انجام دادیم.

 خطیب‌زاده یادآورشد: البته وزارت بهداشت هم تلاش موثری داشته و پیشرو بوده و وزارت خارجه و جز با تصمیم و نظر وزارت بهداشت و شورای عالی کاری نکرده و نمی‌کند. هر گاه چیزی از ما خواستند حتی اگر چند ماه از زمان توصیه ما گذشته، با جدیت انجام دادیم از جمله در مورد واکسن اسپوتنیک روسیه که وزیر امور خارجه در سفر به مسکو مصوبه و درخواست را انجام داد میزانی را هم که با طرف روس صحبت شده بود مقدار  زیادی وارد کردیم و اگر اشتباه نکنم بیشتر از نیم میلیون دوز وارد شده است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: علاوه بر این توافق برای تولید مشترک را انجام دادیم و پیشروتر از همکاری با طرف‌های دیگر بوده است. همچنین با طرف‌های هندی همکاری های زیادی کردیم و منابع مالی آن را تامین کرده‌ایم. آقای ظریف در سفر مهرماه به کوبا هم با طرف کوبایی این مسیر را آغاز کردند.  البته وزارت بهداشت مرجع صلاحیت دار بوده که کدام کار با سرعت بیشتر جلو برود و کدام و سرعت کمتر. تولید تولید مشترک آن هم در دستور کار بوده است.

 خطیب‌زاده اظهار داشت: کواکس در چند روز آینده یک مقدار از دوزی که وعده کرده بود و عقب انداخته بود را وارد می‌کند و اگر کواکس به تعهدات خود عمل کند ما ۲/۲ میلیون دوز هفته‌های آینده وارد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک و طرح مباحثی درباره این نشست گفت: اساساً خبرهایی که بعضاً منتشر می‌شود در راستای انحراف از دستور کار جلسه است. ما نه با کسی گفت و گو کردیم و اقدامات جزئی را نمی‌پذیریم. موضوع مطرحی هم برای اجلاس فردا نبوده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: نشست فردا یک نشست فنی بین ایران و ۴ بعلاوه یک است و دستور کار رفع جامع تحریم‌های ایالات متحده است. ما اگر بتوانیم با ۴ بعلاوه یک به توافق برسیم و آنها بتوانند تعهدات آمریکا را تضمین کنند مسیر باز می‌شود.

 خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برجام گفت: متاسفم که همچنان در ریاض شجاعت گفت و گوی خارج از اراده قدرت‌های فرامنطقه ای و مداخله‌جو در منطقه ما شکل نگرفته و این باعث تاسف است که همچنان نگاه ریاض به پایتخت‌هایی خارج از منطقه است و این بزرگترین مانع رسیدن منطقه به یک تازه کار بومی درون منطقه‌ای است.

 وی گفت: موضع عربستان سعودی در قبال برجام شناخته شده است، هم موقعی که مذاکره می‌شد و هم بعد از آن اقدامات مخربی انجام داد. لذا وزیر خارجه عربستان چیز جدیدی نگفته است تنها به این نکته توجه نکرده است که برجام گفت و گو و مذاکره شد، امضا شد، مهر و موم، و بر روی تاقچه گذاشته شد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به عربستان توصیه می‌کنیم به مسیر گفت و گوهای درون منطقه‌ای بپیوندد و از مسیر طغیانگری که امروز دچار آن شده فاصله بگیردو در این صورت مطمئناً آغوش منطقه به روی عربستان باز هست.

خطیب زاده گفت: آنچه که بین ایران و چین امضا شده معاهده، پیمان و قرارداد و سند حقوقی الزام آور نیست. (شاید منظور) مجلس درباره نظارت این است که این سند بتواند اجرایی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزارت امور خارجه مسوول اجرا نیست بلکه  هماهنگ کننده اجرا است و از سایر وزارتخانه‌ها و حتی همکاری میان قوا در آن دیده شده است و این چیزی نیست که به شکل صرف به وزارت امور خارجه مربوط باشد بلکه ما هماهنگ کننده هستیم و همه از جمله قوه مقننه باید به نقشه راهی که نظام به آن رسیده کمک کند تا اجرایی شود.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا