خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند ماده‌ی غذایی برای تقویت ریه و سیستم ایمنی بدن

یک متخصص تغذیه  نکاتی را درباره سبک تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی در مقابله با بیماری‌ها ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مرجان عجمی در نشست خبری تازه های تغذیه و کرونا با ارایه توضیحاتی درباره اصول تغذیه سالم،  چاقی و دیابت نوع ۲ را از مهمترین عوامل خطر برای ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت این بیماری‌ها در کشورهای دارای الگوی غذایی ناسالم شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه مصرف بالای چربی‌های اشباع، مصرف زیاد قند و شکر، نمک و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات از مشخصات رژیم غذایی ناسالم است، توصیه کرد: افراد در رژیم غذایی خود چربی غیر اشباع را جایگزین چربی اشباع کنند. چراکه مطالعات نشان داده که چربی اشباع باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی با اشاره به عنصر “روی” به عنوان یک ماده غذایی سالم که باعث رشد سلولی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، گفت: مصرف” روی” باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری های سارس و انفلوآنزا می شود، ولی 20 درصد مردم دنیا با کمبود این ماده غذایی روبرو هستند. همچنین کمبود روی در افراد مسن شایع تر است؛ اما افراد می‌توانند با مصرف به اندازه گوشت قرمز و سفید، لوبیا، عدس، دانه ها و انواع مغزها این عنصر را دریافت کنند.

وی در ادامه به معرفی موادغذایی دارای آنتی اکسیدان مانند توت، انگور، شکلات، روغن زیتون و پیاز پرداخت و توصیه کرد: افراد این مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

عجمی همچنین با اشاره به ماده گیاهی هیدروکسی تیروزول که در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود، گفت: این ماده می تواند از انواع بدخیمی‌ها پیشگیری کند . یک آنتی ویروس قوی است و می‌تواند آسیب ریه را کاهش دهد. از آنجا که در بیماری کووید۱۹ مهم این است که بتوان از رشد عفونت پیشگیری کرد، شاید بتوان از آن به عنوان راهی جنبی در درمان کرونا استفاده کرد.

وی همچنین به زردچوبه به عنوان یک ادویه بسیار مفید که در اکثر کشورهای آسیایی استفاده می‌شود اشاره کرد و گفت: زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است که همچنین می‌تواند بروز الزایمر را به تاخیر بیاندازد .

این متخصص همچنین با اشاره به اثر مطلوب ویتامین Cدر جلوگیری از عفونت های دستگاه تنفس فوقانی، سیب و مرکبات را یکی از اصلی‌ترین منابع تامین این ویتامین معرفی کرد.

وی همچنین با اشاره به اثر ویتامین Dدر جلوگیری از پوکی استخوان، نقش این ویتامین را در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر توصیف کرد و گفت: افراد می‌توانند با مصرف زرده تخم مرغ، ماهی و جگر به جذب ویتامین Dدر بدن خود کمک کنند.

وی با اشاره به نقش مهم ویتامین D در بهبود عملکرد سیستم ایمنی، گفت: بین سطح ویتامین D با میزان ابتلای کووید 19 ارتباط معکوس وجود دارد. اگر سطح این ویتامین در بدن پایین باشد، احتمالا مستعد ابتلا به عفونت باشیم و دوره ریکاوری بیماری نیز بیشتر می‌شود.

دکتر عجمی کنترل استرس، اضطراب و خواب را راهی موثر برای پیشگیری از عادات غذایی ناسالم عنوان کرد و گفت: باید سعی کنیم از مواد غذایی که احساس نشاط ایجاد می‌کنند بیشتر استفاده کنیم.

این متخصص تغذیه در پایان افزود: افراد با اتخاذ سبک زندگی سالم  می توانند احتمال ابتلای خود را به بیماری‌های مزمن و همچنین کووید۱۹ کاهش دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا