خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: پیشنهادهایی برای همکاری شش‌جانبه در قفقاز داریم

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران پیشنهاداتی را برای همکاری شش جانبه در منطقه قفقاز دارد که در جریان سفر منطقه‌ای به کشورهای آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه آن را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف روز سه شنبه هنگام ورود به مسکو در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف سفر خود به روسیه  پرداخت و گفت: روابط ایران و فدراسیون روسیه اقتضا می کند که به صورت مرتب و مستمر تماس و گفت‌وگو  بین مقامات دو کشور وجود داشته باشد و همه‌گیری کرونا باعث نمی‌شود که ما این تماس‌ها را متوقف کنیم .

این مقامات ارشد کشورمان با بیان اینکه در سفر به مسکو چند هدف عمده را پیگیری می کند خاطر نشان کرد : یکی از مباحث در این زمینه گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه است، رابطه ایران با روسیه راهبردی است و نیاز است که همیشه به آن بپردازیم و نقاطی که در روابط وجود دارد را حل و فصل کنیم.

ظریف  در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای این سفر رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای است، افزود : بعد از بحران قره باغ و جنگی که در منطقه و همسایگی ما اتفاق افتاد با تلاش روسیه و آقای پوتین این جنگ خاتمه پیدا کرد  و توافق هایی در این راستا حاصل شد ، به نظر ما اجرای  این توافق ها برای ایجاد منافع مشترک بین کشورهای منطقه به خصوص در حوزه ترانزیت و مشارکت و همکاری در پیشرفت این منطقه مهم هستند ، در این زمینه روز گذشته  گفت‌وگوهای خوبی با آقای علی اف رئیس جمهور آذربایجان داشتیم و ان‌شاءالله این گفت‌وگوها را در مسکو نیز با مقامات روسیه ادامه می‌دهیم .

وزیر امور خارجه کشورمان  به سفر خود به کشورهای ارمنستان ، گرجستان و ترکیه طی روزهای آتی نیز  اشاره کرد و گفت: در جریان این سفرها پیشنهادات مان را  در زمینه همکاری شش جانبه در منطقه  پیگیری می‌کنیم .

ظریف موضوع برجام و  ضرورت اجرای تعهدات  از سوی همه طرف های  عضو این توافق بین المللی و همچنین رایزنی در مورد مسائل افغانستان ، سوریه و  یمن را از دیگر مسائلی دانست که در جریان سفر به مسکو با  مقامات روسیه در مورد آنها صحبت و  گفت‌وگو می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در هنگام ورود به روسیه در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان معتقدند که این سفر  شما به روسیه متفاوت از  سفرهای قبلی است ،گفت : ما  همیشه در شرایط مختلف بحث های مهمی با دوستان روسی خود داشته ایم  و در این سفر بحث قره باغ  و موضوع  همکاری‌های ۶ جانبه و یا  ۵ جانبه مطرح  است که  مسئله مهمی است .

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های جدیدی که این سفر دارد این است که در آن موضوع منطقه قفقاز را به صورت مشخص پیگیری می‌کنیم.

ظریف تصریح کرد:   شرایط بین‌المللی نیز با رفتن ترامپ شرایط ویژه‌ای است که نیاز است ما و روسیه در این شرایط مواضع مان را هماهنگ کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا