خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی دولت: مشکل ما با برنامه‌ی زاویه نیست

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت به توهین به رییس جمهوری در  برنامه زاویه گفت: ما همواره از برگزاری برنامه های گفت و گو محور استقبال کرده ایم زیرا گفت و گوهای چالشی می تواند باعث روشن شدن ابعاد یک موضوع شود هرچند که لازمه برنامه های گفت و گو محور دعوت از همه طرف ها و گروههای مختلف است. دولت هیچ نظری در مورد تعلیق یک مجری نداشته و ما سپاسگذار همه پرسنل زحمت‌کش صدا و سیما هستیم، بنای ما هرگز شکایت حداکثری نبوده است،‌ مشکل ما این برنامه نیست. مشکل ما استانداردهای دوگانه در رسانه ملی است. بحث ما روح برنامه ‌هایی است که به نحوی طراحی میشود که بیننده را به این نتیجه می رساند که آن برنامه نه برای نقد دولت، بلکه برای اثبات ادعاهای افرادی ساخته شده است که آن ادعاها را علیه دولت مطرح کرده‌اند. ما معتقدیم نقش سه قوه در صداوسیما باید افزایش یابد و شورای نظارت بر صداوسیما از اختیار بیشتری برخوردار باشد. سیاست دولت و معاونت حقوقی رئیس جمهور شکایت حداقلی است نه حداکثری. ولی متاسفانه در برخی موارد توهین، تهدید، افتراء و نشر اکاذیب به صورت گسترده، حادّ و با لطمه شدید به منافع و حقوق عمومی انجام می‌شود. در این موارد جرم به دستگاه قضائی اعلام می‌شود، البته چون غالب این موارد در فضای مجازی ارتکاب و مشمول ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای است، جنبه عمومی جرم غلبه دارد و خود دادستان باید موضوع را تعقیب کند. امیدواریم با درک عمیق جامعه و شرایطی که در آن قرار داریم، همه به هم کمک کنیم تا روح و روان جامعه به سمت یکپارچگی و امید به آینده پیش برود.

به گزارش ایسنا،  علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه با رفتن دولت ترامپ جهان نیز از حالت تنش خارج شده و شرایط جدید در فضای بین المللی ایجاد شده است، گفت:  فراموش نکرده ایم کانون توجه شرور آمریکایی ایران عزیز ما بود و متحدان منطقه ای او نیز از هیچ توطئه ای فرو نگذاشتند.

تحولات اقتصادی حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد است

وی افزود:  ایران در این میان با مقاومت مردم به رغم همه سختی ها و رنج هایی که تحمل می کردند و تلاشهای دولت در بی اثر کردن تحریم، با ثبات و استوار باقی مانده است و به لطف الهی در مسیر رشد و توسعه هم قرار گرفته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حال حاضر با فروکش کردن انتظارات تورمی و روند رو به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی شرایط اقتصادی کشور به سمت بهتر شدن حرکت می کند. به رغم جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران که در ابتدا و شوک اولیه موجب نوسانات شدید نرخ ارز، کاهش تولیدات صنعتی، ایجاد گسست در چرخه تجارت خارجی و کاهش شدید درامدهای نفتی و غیرنفتی شد اما بالاخره با مقاومت مردم، صبوری و تدبیر منتخبین مردم و دولت تحولات اقتصادی فصل دوم سال 1399 به همت همه فعالان اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است .

به حفظ آرامش بازارهای پولی و مالی کمک شود

وی با اعلام اینکه رشداقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت در فصل دوم سال جاری به ترتیب به 5.1 (5 ممیز 1) و 3.2 (3 ممیز 2) درصد بوده و رشد ارزش افزوده تمام گروههای اقتصادی مثبت شده است، تصریح کرد :  در تجارت خارجی میزان صادرات و واردات 9 ماهه سال 1399 به ترتیب 25.1 (25 ممیز 1) و 26.9 (26 ممیز 9) میلیارد دلار بوده است و روند تراز نیز رو به بهبود است.

وی خاطر نشان کرد : در این شرایط اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد. دولت از همگان می خواهد در این شرایط به حفظ آرامش در جامعه و بازارهای پولی و مالی کمک کنند. از سوی دیگر تدبیر در سیاست خارجی خود به رغم همه فشارهای آمریکایی و نیز فشارهای تعداد قابل توجهی از مخالفان برجام را با همه سختی ها حفظ کرد. همین تدبیر موجب عدم موفقیت دولت قبلی امریکا در ایجاد اجماع جهانی و حتی داخلی کشور خودش شد.

ربیعی با بیان اینکه جنگ افروزان نتوانستند جنگ جدیدی بر ما تحمیل کنند و ما در داخل کشور زیرساخت های توسعه آتی و اقتصاد مقاوم را دنبال کردیم، گفت: ما در داخل کشور شرکت های دانش بنیان را تقویت و گسترش دادیم. امروز در ساخت پالایشگاه بید بلند 65 درصد توسط شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است.

وی ادامه داد:صنعت لوازم داخلی و صنعت کفش و پوشاک و خوراکی ها و همینطور قطعه سازی ها به شدت رشد کرده اند. این روزها تلاش دولت در جهت کاهش قیمت ارز به قیمت واقعی، پس گیری سهم بازار نفت جهانی با افزایش تولید نفت، ایجاد گشایش در ورود منابع ارزی به کشور و آغاز روند مثبت در انتقال ارز و از همه مهمتر افزایش تولید داخلی است.

مناسبات اقتصادی کشور ورود به مرحله جدیدی را تجربه می کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است، تصریح کرد: همه باید کمک کنند که بازارهای حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست هایی که بانک مرکزی اعمال می کند مدیریت و به تعادل برسد.

به حمایت همه جناح ها و نهادها از دولت نیاز داریم

وی افزود : ما آنچه که امروز نیاز داریم ایستادن همه جناحها، نهادها و همه جامعه در حمایت از دولت است، در این شرایط دولت در صف مقدم احقاق حقوق ملت است و این را باید تقویت کنیم و هر گونه نشان دادن عدم انسجام در داخل باعث تداوم تحریم و ایجاد دو دستگی در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای مهم دولت در حوزه نفت روز پنجشنبه افتتاح پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس یکی از عظیم‌ترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه بود، توضیح داد: این طرح پس از ۱۷ سال به عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات جمع آوری و فروش گازهای همراه نفت ایران با ظرفیت پالایشی ۲ فاز پارس جنوبی، سالانه یک و نیم میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت. بخش‌های مهم اجرایی این پروژه در دوران تحریم ظالمانه از سوی شرکت های مهندسی و پیمانکاران توانمند داخلی طراحی و اجرا شد.

وی افزود: این پالایشگاه با سرمایه گذاری 3.4 میلیارد دلار و دارای ظرفیت فروش 56.6 میلیون متر مکعب است. ۱۵ هزار نفر در دوران ساخت و حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر در دوران بهره برداری اشتغال ایجاد کرده است. طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در میان فینالیست های جایزه جهانی پروژه‌های برتر و مگاپروژه‌های ۲۰۲۰ رتبه سوم را به دست آورد.

گزارش اقدامات دولت برای بهبود وضعیت گمرک کشور

ربیعی در ادامه با تبریک روز جهانی گمرک ، گفت: بی تردید تلاش ها و عملکرد مثبت کارکنان گمرک اثرات زیادی بر توسعه و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم دارد. این روز را به همه کارکنان گمرک تبریک می گویم. هوشمند کردن گمرک، سرعت بخشیدن به کار فعالان اقتصادی، ایجاد شفافیت و ایجاد زمینه مبارزه با فساد اهدافی بود که در چند سال اخیر در گمرک دنبال شده است.

وی افزود : گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سالیان اخیر اقدام به توسعه سامانه‌های الکترونیکی نموده و در حال حاضر هوشمندسازی گمرک در دست اقدام است.

وی در ادامه به برشمردن برخی اقدامات در در دست اقدام برای  راه‌اندازی گمرک هوشمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پرداخت و آن را شامل  پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی از سال 92 و پنجره واحد تجارت فرامرزی و تلاش بدون وقفه برای تغییر و حرکت از گمرک سنتی و عملیاتی دستی به سمت گمرک مدرن و الکترونیکی برشمرد که به گفته وی سبب شده تا زمان انجام تشریفات گمرکی در رویه صادرات از 7 روز به کمتر از یک ساعت و در رویه واردات از 26 روز به 3 روز تقلیل یابد.

-ربیعی همچنین به راه اندازی گمرک موبایل که امکان اظهار کالا از هر کجا و هر زمان توسط صاحبان کالا را فراهم می‌کند پرداخت و گفت: این امر سبب تسهیل و تسریع اظهار کالا به گمرک خواهد شد که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های فعالان اقتصادی، دسترسی آنها به اطلاعات و آمارهای گمرکی را آسان‌تر می‌سازد.

به‌کارگیری کنترل‌های نامحسوس و غیرمزاحم با استفاده از تجهیزات پلمب الکترونیک، ایکس‌ری،دوربین‌های مداربسته، راهبند و پلاک خوان و…) از دیگر مواردی بود که سخنگوی دولت به آن اشاره کرد و این امر را در جهت تسهیل تشریفات و فرآیند گمرکی موثر خواند .

وی در ادامه به بکارگیری تجهیزات ایکس ری در گمرک پرداخت و عنوان کرد: انعقاد قرارداد به صورت BOO با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی( با اعتباری بالغ بر 1300 میلیارد تومان) برای ساخت 13 دستگاه X-Ray کامیونی که یک دستگاه آن تا پایان سال‌جاری در گمرک نصب خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد: با به‌کارگیری مدیریت ریسک هوشمند، ارائه خدمات در مسیر سبز (سطح یک) به بیش از 51 % رسیده است‌.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجرای برنامه فعالان اقتصادی مجاز از دیگر اقدامات گمرک در جهت ارائه تسهیلات گمرکی به منظور توسعه و تقویت صادرات و حمایت از واحدهای تولیدی بوده است، گفت: در این راستا تاکنون بالغ بر 350 شرکت شناسایی و از تسهیلات فعالان مجاز برخوردار شده اند.

امیدواری نسبت به پایان  تحریم بانکی آمریکا برای اتصال منابع ارزی

ربیعی در ادامه سخنانش در تشریح آخرین تصمیمات دولت با بیان اینکه به مسئله کرونا پرداخت و اظهارکرد: ابتدا لازم است در مورد کرونا به این نکته اشاره کنم که با توجه به تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دولتی که دست کم ادعا دارد برخلاف دولت قبلی ضد علم نیست و ادعا می کند در مبارزه پاندمی کرونا خوب عمل خواهد کرد، انتظار می رود انتقال منابع ارزی متعلق به خود ایران را برای مبارزه با کرونا و گسترش سلامت و تامین غذا آزاد نماید. و تحریم بانکی برای اتصال منابع ارزی به سرعت پایان یابد.

وی با یادآوری اینکه تاکنون 100 میلیون نفر در جهان مبتلا به کرونا شده و مرگ و میر از دو میلیون نفر گذشته است، افزود:  کرونا همچنان قربانی می گیرد. ویروس های جهش یافته و کشنده در برخی نقاط جهان مشاهده شده است. در تهران نیز بستری شده های سنین 5 تا 17 ساله افزایش یافته است.

مراحل ساخت واکسن ایرانی کرونا به خوبی پیش می رود

وی با اشاره به اینکه واکسن موضوع مهم در افکار عمومی است، گفت: مراحل ساخت سه واکسن ایرانی در بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور به خوبی به پیش می رود. و این امید هست که در اواخر بهار یا تابستان سال آینده مردم ما از واکسن ایرانی که کاملا در دسترس عموم خواهد بود استفاده کنند.

واکسیناسیون گروه های پر خطر از دهه فجر آغاز می شود

وی خاطرنشان کرد: با نهایی شدن قرارداد تامین واکسن، واکسیناسیون گروههای پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد.

ربیعی افزود: خوشبختانه هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد و فقط 19 شهر نارنجی هستند. در حال حاضر موقعیت کشور در مهار بیماری ستودنی است و قابل قیاس با اروپا و دیگر کشورها نیست. اما کماکان خطر عدم رعایت پروتکل و تجمع های غیر ضرور و نیز غفلت از خطر شیوع ویروس یا جهش یافته از اروپا و ایجاد موج جدید وجود دارد.

دولت هیچ نظری در مورد تعلیق مجری برنامه “زاویه”نداشت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت به توهین به رییس جمهوری در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما همواره از برگزاری برنامه های گفت و گو محور استقبال کرده ایم زیرا گفت و گوهای چالشی می تواند باعث روشن شدن ابعاد یک موضوع شود هرچند که لازمه برنامه های گفت و گو محور دعوت از همه طرف ها و گروههای مختلف است.

وی با تاکید بر اینکه دولت هیچ نظری در مورد تعلیق یک مجری نداشته و ما سپاسگذار همه پرسنل زحمت‌کش صدا و سیما هستیم، اظهار کرد: بنای ما هرگز شکایت حداکثری نبوده است،‌ مشکل ما این برنامه نیست. مشکل ما استانداردهای دوگانه در رسانه ملی است. بحث ما روح برنامه ‌هایی است که به نحوی طراحی میشود که بیننده را به این نتیجه می رساند که آن برنامه نه برای نقد دولت، بلکه برای اثبات ادعاهای افرادی ساخته شده است که آن ادعاها را علیه دولت مطرح کرده‌اند.

نقش سه قوه در صدا وسیما باید افزایش یابد

ربیعی ادامه داد: ما معتقدیم نقش سه قوه در صداوسیما باید افزایش یابد و شورای نظارت بر صداوسیما از اختیار بیشتری برخوردار باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سیاست دولت و معاونت حقوقی رئیس جمهور شکایت حداقلی است نه حداکثری. ولی متاسفانه در برخی موارد توهین، تهدید، افتراء و نشر اکاذیب به صورت گسترده، حادّ و با لطمه شدید به منافع و حقوق عمومی انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در این موارد جرم به دستگاه قضائی اعلام می‌شود، گفت: البته چون غالب این موارد در فضای مجازی ارتکاب و مشمول ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای است، جنبه عمومی جرم غلبه دارد و خود دادستان باید موضوع را تعقیب کند. امیدواریم با درک عمیق جامعه و شرایطی که در آن قرار داریم، همه به هم کمک کنیم تا روح و روان جامعه به سمت یکپارچگی و امید به آینده پیش برود.

محدودیت دسترسی  بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از اول اسفند آغاز میشود

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره زمان محدودیت سطح دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: براساس زمان ابلاغ قانون مجلس، اولین قدمهای محدودسازی بازرسان مربوط به پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند ماه آغاز خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: البته باید توجه داشت که بازرسی های مربوط به توافقنامه پادمانی همچنان پابرجا خواهند ماند و عمده بازرسی ها و دوربین ها مربوط به این توافقنامه پادمانی طبق روال ادامه خواهد یافت.

فعلا برنامه ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد

وی در پاسخی به پرسشی درباره تماس و گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و دولت بایدن گفت: در حال حاضر هیچ گفت‌وگو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشته‌ایم. ما همچنان منتظر مواضع رسمی دولت آمریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم‌های غیرقانونی به عنوان جزء جدایی‌ناپذیری از این تعهدات هستیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه فعلاً هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و هرگونه پیشرفتی در این رابطه به گام‌های عملی آمریکا در بازگشت به تعهداتش مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ بستگی دارد، گفت: البته آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه تنها برای آمریکا بلکه برای اعضای اروپایی برجام نیز در عمل به تعهداتشان بسیار محدود است.

موضع دولت به ماجرای سیلی خوردن یک سرباز

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سیلی خوردن یک سرباز از یک نماینده مجلس و واکنش دولت نسبت به نقض حقوق شهروندی، گفت: همانگونه که فرمانده پلیس راهور تهران اعلام کرده کار سرباز کاملاً قانونی بوده و بنابر اظهار مسئولان ناجا مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصل بر رعایت قانون است و همه در برابر قانون مساوی هستند، ادامه داد: اتفاقی که افتاد خلاف قانون، مقررات و خلاف اخلاق است و امید است برای دفاع از سربازان وطن رسیدگی کامل از طرف مجلس و محاکم قضایی صورت بگیرد.

نمی دانیم چرا عده ای دنبال ایجاد نا امیدی در جامعه هستند

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره شکایت از دولت به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره ابهامات پرداخت یارانه‌ها، تصریح کرد: پیشتر در خصوص یارانه معیشتی گفتم که حدود ۴۰ میلیون نفر شناسایی شدند. بر اساس بررسی‌های وزارت تعاون، بیش از ۹ میلیون نفر مشمولان کمیته امداد وبهزیستی براساس طرح کلی، نفری ۱۲۰ هزارتومان دریافت می‌کنند. علاوه بر آن ۹ میلیون نفر، تاکنون به حدود ۲۶ میلیون نفر نیز یارانه یکصد هزار تومانی پرداخت شده است و الباقی نیز انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قطعا چنین حجم از فعالیتی با سامانه‌های دقیق و بانک‌های اطلاعاتی قابل اجرا و رصد است، گفت: اظهاراتی چون «در یک محله مردم گفتند یارانه نگرفته‌اند» یا «در هر خانه‌ای را بزنی می‌گویند بیکار داریم» و «آمار اشتغال غلط است» یا ناشی از یک بهره برداری سیاسی به قصد استفاده ابزاری از مشکلات مردم است و یا ناشی از نشناختن تحولات تکنولوژی و پیشرفت‌های کشور در زمینه زیرساخت اطلاعات.

وی با بیان اینکه نمی‌دانیم چرا عده‌ای تا این حد دنبال ایجاد ناامیدی در جامعه هستند، افزود: در هر حال بار دیگر تاکید می‌کنیم در خصوص یارانه معیشتی به جای اظهار نظرهای کلی و غیرقابل رصد و پیگیری اگر ابهامی در مورد تعداد گیرندگان وجود دارد از راه اصولی و مسیر درست اداری از وزارت کار استعلام کنند.

آماده گفت وگو با عربستانیم

رییعی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دولت درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان گفت: اعلام اشتیاق وزیر امور خارجه عربستان به تعامل با ایران را استقبالی مفید اما ناکافی از طرح های پیشین ایران در گسترش مناسبات دوستانه در منطقه می دانیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: ما همواره اعلام کرده ایم که آماده گفت‌وگوی با همه کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی برای رفع اختلافات هستیم، اما تا وقتی به این اطمینان نرسیم که ذهنیت بازی حاصل جمع جبری صفر را کنار گذاشته اند، لفاظی های به ظاهر همکاری جویانه را بیش از حد جدی نمی گیریم.

ربیعی با بیان اینکه تکرار این توصیه از طرف ما تازگی ندارد که چشم امید بستن به حمایت کشورهای بیرون از منطقه برای هیچ کشوری امنیت و قدرت نمی آورد، اظهار کرد: البته این نوع ادعاهای وزیر خارجه عربستان سعودی نوعی فرار از مسئولیت و لاپوشانی اشتباهات گذشته است. امیدوارم روزی برسد که همسایگان ما در عربستان سعودی به الزامات «تعامل دوستانه» پایبند باشند و برای نشان دادن حسن نیت خود از ادبیات شایسته تری که بازتاب اراده واقعی برای آغاز تعامل سازنده باشد.

کاهش قیمت ها با تاخیر اتفاق خواهد افتاد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت گرانی ها با وجود کاهش نرخ دلار، گفت: در خصوص کاهش قیمت دلار و اثر آن روی قیمت های سایر کالاها که مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر نرخ ارز هستند با توجه به ثبات حاکم بر بازار ارز و سیاست های با ثبات پولی بانک مرکزی قطعا کاهش قیمت ها هدفمند با تاخیر اتفاق خواهد افتاد. اما در خصوص دلایل عدم کاهش قیمت برخی کالاها علیرغم کاهش نرخ ارز نکاتی قابل بیان است.

وی افزود: بطور کلی فرآیند واردات از زمان تخصیص ارز و به تبع آن تامین ارز و انتقال ارز بویژه در شرایط تحریم زمان بر می باشد. لذا اثر کاهش نرخ ارز در بازار با وقفه محقق خواهد شد. به گونه ای که اثر ثبت سفارش کالاهای جدید با نرخ ارز کاهش یافته، پس از اتمام موجودی کالاهای قبلی، در بهای تمام شده واردات یا تولید متاثر از مواد اولیه وارداتی خواهد بود.

ربیعی گفت: در خصوص گوشت قرمز نیز توجه به اینکه در فصل زمستان خوراک دام منطقا بیش از فصل تابستان می باشد نوسان در این خصوص وجود داشته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در خصوص حمایت از اقشار آسیب پذیر و براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار سهمیه های مرتبط با برنج، شکر و روغن براساس برش استانی تعیین و با قیمت ترجیحی توزیع می شود، ادامه داد: همچنین قابل ذکر است که اعلام قیمت اقبال ارز ۱۷۵۰۰ تومان توسط مجلسیان، باعث انبار شدن کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومان برای انتظار قیمت بالاتر شده است.

دخالت یا عدم دخالت دولت در بورس بی معناست

ربیعی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره دخالت‌ها در بورس و نیز برنامه دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این بازار، گفت: بخشی از سیاست گذاری های کلان مرتبط با بازار سرمایه است. لذا طرح موضوع دخالت یا عدم دخالت دولت بی معنا است. اما دولت به ساز و کارهای قانونی در بورس معتقد بوده و بر آن اصرار دارد. به عنوان مثال، انتخاب رئیس بورس، اقدامی است که ازطریق سازوکار شورای عالی بورس انجام می شود.

وی افزود: قطعا این برداشت، نه تنها درست نیست بلکه برعکس، برخی اظهارنظرها و سیاستهای نسنجیده از سوی افرادی غیرمرتبط و خارج از دولت بر بازار سرمایه تاثیر گذار در این عین دخالت در بورس محسوب می شود. مثلا وقتی درباره قیمت ارز مبدا یا خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۰ بیش از تصویب نهایی اظهار نظر می کنند و باعث به خوردن بازار می شوند. یا در مورد اینکه چه کسی رییس سازمان بورس شود در رسانه ها بحث می کنند.

ربیعی با بیان اینکه گستردگی بازار سرمایه در ماههای اخیر و اثرگذاری عوامل مختلف بر این بازار، ‌دو موضوعی هستند که باید به آنها توجه داشت، اظهار کرد: باید در این زمینه حساسیت به خرج داده شود و اجازه بدهیم که متولیان امر، به طور تخصصی درباره بورس صحبت کنند.

وی یادآور شد: درباره رویکرد دولت نسبت به بورس هم قبلا بارها تاکید کرده ایم که نگاه دولت، همواره حمایتی بوده است. حفظ استقلال بازار سرمایه و همچنین منافع مردم برای دولت یک اصل می‌باشد و در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین مقایسه بازار بورس با عاقبت برخی موسسات مالی و اعتباری را نادرست دانست و گفت: اتفاقی که در بازار سهام رخ داده،‌ هیچ شباهتی با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز که محصول دولت پیشین بود،‌ ندارد. بازار سهام، بازاری کاملا شفاف و تحت نظارت است که براساس مکانیزمهای خود فعالیت می‌کند و چشم انداز سرمایه گذاری در آن باید برای طولانی مدت باشد و نه کوتاه مدت.

وی در پاسخ به این سوال که بارها شاهد توهین نمایندگان به دولت و شخص رئیس جمهور بودیم که با بی اعتنایی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس همراه شده و پاسخ دولت به این اقدام نمایندگان چیست، گفت: در خصوص موضوع شکایت نمایندگان آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور هفته گذشته در کمیسیون قضایی مجلس حضور پیدا کرده، مفصل و مبسوط و مستدل و مستند به اصول و قواعد حقوقی موضوع را برای نمایندگان محترم تبیین و تشریح کرده است که انتشار عمومی پیدا کرد.

رییس مجلس در ابلاغ دو قانون عجله کرد

وی ادامه داد: اما خلاصه عرض کنم که تعبیر استنکاف اساسا درست نمی باشد. از مواردی که گفته شده است، دو مورد از آن قانون، در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی توسط ریاست مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی ارسال گردیده که یکی قانون کمک معشیت بود که دولت در حال چاره اندیشی برای تامین منابع بود که نهایتا منتج به توافق بین دولت و رییس مجلس گردیده و دوم قانون اقدام راهبردی بود که محاسبه موعد ۵ روزه مقرر در قانون مدنی به لحاظ تعطیل بودن دبیرخانه نهاد ریاست جمهوری در روزهای پنجشنبه و جمعه از شنبه محاسبه می شد که رییس مجلس قدری عجله کردند و دو قانون را قبل از انقضای موعد برای انتشار به روزنامه رسمی فرستادند. اگر دولت قصد اجرا و ابلاغ نداشت آیین نامه آن را تصویب نمی کرد.

ربیعی تاکید کرد: به نظر می رسد اینگونه اقدامات، استفاده از هر وسیله برای حمله به دولت و رییس جمهور صورت می گیرد و نتیجه این است که در میان مدت از کارکرد ساز و کارهای نظارتی و کنترلی مجلس قانونی کاسته و به امری سیاسی تبدیل می شود.

وی یادآور شد: در مورد همین نامه استنکاف بدون توجه به مواردی که معاون پارلمانی توضیح دادند اقدام به انتشار نامه کردند اما در خصوص توهین نمایندگان رابطه دولت و مجلس می تواند چند حالت داشته باشد، بهترین حالت در رابطه دولت و مجلس رابطه ای براساس همکاری متقابل و هم افزار برای حل مشکلات جامعه است.

ربیعی گفت: لکن متاسفانه تعدادی از نمایندگان پا به مجلس نگذاشته هدف خود را دولت زدایی و از ادبیات نقد فراتر رفته و از الفاظی که در تاریخ سیاسی ایران بی سابقه است استفاده می کنند. نگاه کنید به همین بحث بودجه و اتهاماتی که مطرح می کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت فایده ای در تقابل ندیده و بنایی هم بر تقابل ندارد، اظهار کرد: ما وقت زیادی برای حل کردن مسئله تحریم نداریم. ماههای حیاتی در تاریخ ایران به وجود آمده است. ماه هایی که باید تحریم ها را شکست نهایی داد و زندگی آرام و بدون سختی برای مردم فراهم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا