خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام سفر «مقتدی صدر» به ایران چیست؟

«فرید مدرسی»، روزنامه نگار در یادداشتی تلگرامی در تحلیل سفر اخیر «مقتدی صدر» به ایران نوشت:

هنوز عرق هواداران سید مقتدی صدر، پس از ترک پارلمان عراق خشک نشده بود که او به ایران آمد. آن هم در شرایطی که برخی از هوادارانش شعارهایی علیه ایران سر داده بودند و خواستار خروج مستشاران ایرانی از عراق شدند. پیام سفر او به ایران آنچنان از نگاه رسانه های غربی و حتی ایرانی روشن نیست و هرکدام با اگر و اماهایی شک و تردید خود را گفته اند اما فکر می کنم معنای این سفر این است:

اول اینکه با ایران سر جنگ و مخالفت ندارد؛ حتی اگر هوادارانش علیه ایران شعار داده باشند. به ایران می آید و می رود و هیچ مشکلی با این کشور ندارد؛ همچون گذشته.

دوم اینکه نمی خواهد تنش در عراق را لااقل تا مدتی هرچند کوتاه ادامه دهد و بدنبال توقفی حداقل یک ماهه است تا آب ها از آسیاب بیفتد و هوادارانش قابل کنترل تر شوند و فضای احساسی آنها، کنترل را از دستش خارج نکند. یعنی سریع به خود مرخصی داده است تا بهتر بتواند تصمیم بگیرد؛ و چه جایی بهتر از ایران و کنار خانواده اش.

سوم اینکه به ایران آمده اما حاضر به دیدار و ملاقات با هیچ مسوول و مقام ایرانی نیست. این تصمیم نشان می دهد همچنان او قابل پیمان بستن کامل بر سر سیاست های ایران با دولتمردان و دیپلمات ها و بازیگران منطقه ای ایرانی نخواهد بود. همچنین می خواهد اعلام کند: اویی که در ایران کسی را نمی بیند، پس مخاطبان و هوادارانش بدانند در عراق هم با ایرانی ها لابی نکرده و نمی کند و همچنان یک عراقی مستقل است.

چهارم اینکه این سفر تا حدودی بازتاب های منفی حمایت های برخی رسانه های غربی و جریان های غیرشیعی در عراق را خنثی کرده و او را از غلطیدن در دامن آنها باز می دارد. یعنی چهره ملی، شیعی و ضداستکباری اش مصون می ماند.

پنجم اینکه از یک سفر کاملا شخصی و خانوادگی به ایران، با همزمانی با التهابات، تغذیه خوبی برای رسانه های جهان مهیا کرده تا مدت مدیدی او در راس اخبار آنها قرار گیرد و مدام بپرسند ایران رفته است برای چه کاری؟! چراکه آنها نمی دانند که این سفر، سفر متعارف مقتدی صدر است و جای سوال ندارد. به هر حال همه سیاستمداران به تیتر یک شدن نیاز دارند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا