خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محکومیت یک مداح در عربستان

به نوشته‌ی العهد دادگاه کیفری شهر الدمام عربستان حکم ۹ ماه حبس را علیه محمد بوجباره، مداح به اتهام‌های مربوط به گرفتن فیلم ویدئویی در یک مناسبت دینی در سالگرد اربعین امام حسین (ع) صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العهد، محمد بوجباره به همراه هشت جوان دیگر در اکتبر ۲۰۲۰ در پی تصویر برداری و مشارکت در یک فایل تصویری به مناسبت سالگرد اربعین امام حسین (ع) بازداشت شدند.

طبق گفته مسئولان عربستانی، “این افراد بر اساس نظام مبارزه با جرایم‌ اطلاعاتی محاکمه شده و با اتهام‌های متعددی از جمله در دست گرفتن پلاکاردها و سر دادن شعارهای دینی و آمادگی و تولید و ذخیره فایل‌های ویدئویی که می‌تواند به نظم عمومی آسیب برساند”، مواجه هستند.

در این راستا، سازمان حقوق بشر اعلام کرد که بازداشت این ۹ شهروند ظالمانه بوده و حکم حبس آنها با اتهام‌های مربوط به انجام آزادی‌های دینی، یک نقض قانون بین الملل به شمار می‌آید.

سازمان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان در این پرونده، حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز و حق مردم برای بیان دیدگاهشان را نقض کرده است، چراکه اتهام‌ها مربوط به انتشار موضوعات عمومی در رسانه‌های اجتماعی است. در کنار آن، دولت در بازداشت‌های خود، حق آزادی عقیده را نقض کرده است، چراکه مواردی که بازداشت شدگان به دلیل آن در حال بازخواست هستند، مربوط به آیین‌های دینی است.

این سازمان اظهار کرد که حکم حبس علیه مداح بوجباره و دوستانش تاکیدی بر گمراه سازی است که توسط دولت عربستان در گام‌های که اخیراً اتخاذ کرده، صورت می‌گیرد، چراکه عربستان مدعی فضای باز دینی و جلوگیری از تندروی است.

این سازمان در ادامه اعلام کرد که در گذشته، چندین نقض صورت گرفته علیه آزادی‌های دینی از جمله بازداشت زهیر بوصالح، شهروند سعودی به اتهام اقامه نماز را مستندسازی کرده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا