خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استقبال پوتین از تصمیم بایدن برای تمدید «استارت نو»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: تمدید معاهده “استارت نو” گامی صحیح است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود به صورت مجازی در اجلاس داووس گفت: گفت‌وگوی دیروز من با رئیس جمهور بایدن در باره تمدید پیمان محدودیت سلاح‌های استراتژیک تهاجمی (استارت جدید) بدون شک یک گام در مسیر درست بود.

پوتین افزود: در جریان تماس با بایدن، به او گفتم سیستم امنیت جهانی در حال تنزل است. ما باید برای تمدید توافق نیواستارت توافق کنیم چون کار درست این است. با این حال اختلافات در حال تشدید است. همانطور که همه می‌دانیم عدم توانایی در حل و فصل این اختلافات باعث بروز فاجعه جنگ جهانی دوم در قرن بیستم شد.

وی اشاره کرد: درگیری‌های کوچک محلی رو به شدت است اما امیدواریم که جنگ بزرگتری که فاجعه‌ای برای بشریت می‌شود، رخ ندهد. اما اگر اقدامات لازم برای ممانعت از این سناریو انجام نشود، انتظار وخیم‌ شدن اوضاع هست.

پوتین هم‌چنین گفت که به عقیده او تشدید تنش‌های داخلی می‌تواند کشورها را وادار کند که به دنبال یک دشمن خارجی باشند تا تقصیرها را به گردن او بیاندازند و نتیجه وخیم‌تر شدن سیاست خارجی خواهد بود.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: تهدید آشکاری که در این دهه با آن روبه‌رو هستیم بدتر شدن کل مشکلات بین‌المللی است. اگر کشورها بخواهند در جستجوی دشمن داخلی باشند، به ناچار به یک دشمن خارجی نیاز خواهند داشت تا تقصیرها را برای هر شکستی به گردن او بیاندازند و بتوانند نارضایتی مردم خود را به آن نسبت دهند و ما شاهد این هستیم. ما در حال حاضر در سیاست‌های خارجی احساس تنش داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از همکاری ترکیه و ایران برای برقراری صلح در سوریه تقدیر کرد و این همکاری را مثالی خوب برای تاثیر رویکرد چندجانبه‌گرایی دانست.

او گفت: رویکرد چندجانبه‌گرایی در نهایت موثر است. کار عملی این را نشان داده، بگذارید یادآوری کنم که کارهای زیادی توسط روسیه، ایران و ترکیه در فرمت آستانه برای ایجاد ثبات در سوریه انجام شده است و اکنون این اقدامات در جهت انجام مذاکرات سیاسی در این کشور ادامه دارد. ما این کار را با همدیگر انجام دادیم و روسیه میانجی‌گر فعالی برای خاتمه دادن به درگیری‌های مسلحانه در ناگورنو قره‌باغ بود.

پوتین هم‌چنین درباره نقش غول‌های دیجیتال در جامعه مدرن گفت: از لحاظ فنی به خصوص غول‌های عرصه دیجیتال نقش فزاینده مهمی در زندگی یک جامعه ایفا می‌کنند. حرفهای زیادی در این باره هست به خصوص در ارتباط با آنچه در آمریکا در دوران رقابت‌های انتخاباتی صورت گرفت. اینها دیگر فقط غولهای اقتصادی نیستند، در برخی عرصه‌ها تبدیل به رقبای دوفاکتوی یک دولت شده‌اند.

رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین خواستار همکاری اروپا و روسیه شد و روابط کنونی را طبیعی ندانست.

او گفت: من شخصا همان موضعی را دارم که صدراعظم هلموت کهل، سیاستمدار برجسته (آلمانی) داشت. او می‌گفت اگر فرهنگ اروپایی می‌خواهد خودش را حفظ کند و نقش محوری در عرصه‌های فرهنگی جهان داشته باشد، باید تمامی مشکلات و تمایلات توسعه جهان متمدن را در نظر بگیرد. اروپای غربی و روسیه باید به هم باشند و راهی جر قبول این نداریم. ما همین موضع و همین عقیده را داریم. شرایط امروز بدون تردید با شرایط عادی فاصله زیادی دارد. ما باید به دستور کار مثبت برگردیم. روسیه و اتحادیه اروپا باید هدایت مذاکرات صادقانه و آزاد را برعهده بگیرند.

وی همچنین درباره جهان تک قطبی نیز گفت: کاملا روشن است که دوران ایجاد جهان تک قطبی و تک محور به پایان رسیده. واقعیت این است که طرف‌های مختلفی برای توسعه به وجود آمده که سیستم‌های سیاسی، مدل‌های سیاسی و نهاد اجتماعی خاص خود را دارند و امروز این بسیار اهمیت دارد که مکانیسم‌های زیادی برای هماهنگی این منافع ایجاد شود. تنوع امری طبیعی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا