خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وظیفه‌ی خاتمی برای حفظ شیرازه‌ی اصلاح طلبی

علی اصغر شفیعیان، سردبیر انصاف نیوز:

علی اصغر شفیعیان مدیر مسئول انصاف نیوز

در این روزها بارها شنیده‌ام که می‌پرسند خاتمی کجاست؟ کنایه‌ی سوال‌کننده‌ها به سکوت آقای خاتمی است. این سوال خودم هم هست چون او را موظف می‌دانم سخن بگوید. سکوت خاتمی شیرازه‌ی اصلاح طلبی را دارد از هم می‌پاشاند؛ بدنه‌ی فعال و حامی اصلاح طلبان می‌پاشد در حالی که الان جریان شفاف و مطمئن دیگری نیست که اصلاح خواهی را نمایندگی کند.

سکوت خاتمی باعث شده کسانی به دلیل ناامیدی در حال جدایی و مرزبندی با اصلاحات هستند. او باید میدان‌دار اصلاحات باشد و آینده‌ای را تصویر کند: چه تبعات غفلت حاکمیت از اصلاحات و چه تصویری از تبعات دگرگونی برای مردم معترض. حتی پروژه‌ی اصلاح اصلاحات، بدون میدان‌داری امروز او برای احیای این جریان، خود به خود منتفی خواهد بود.

سیدمحمد خاتمی پس از ۸۸ چند بار نشان داد که چه نقشی در حفظ اصلاح طلبی دارد؛ چه آن زمان که از «گذشت» گفت، چه با تک رای در دماوند که زمینه‌ساز انتخابات پرشکوه سال ۱۳۹۲ شد و امید آفرید. آن خاتمی کجاست؟ هرچند رفتارهایی در حاکمیت، خاتمی را به اینجا رسانده ولی انتظار از خاتمی بیش از اینهاست.

پس از درگذشت هاشمی رفسنجانی، حالا خاتمی است که نباید میدان را خالی کند به دلیل جایگاهی که در جریان اعتدال و اصلاحات دارد. اوست که می‌تواند نخ تسبیح تعدادی دیگر از چهره‌های میانه‌روی معتقد به اصلاح باشد از جمله حسن روحانی، علی لاریجانی، سیدحسن خمینی، علی‌اکبر ناطق نوری. او همچنین شاید تنها کسی است که می‌تواند حلقه‌ی وصل این جمع با بدنه‌ی خواستار اصلاح باشد.

خاتمی از لحاظ اخلاقی موظف است به میدان بیاید و آن آبرویی که به دست آورده برای ایران و حفظ شیرازه‌ی اصلاح طلبی خرج کند. معترضان این روزها که بیشترشان در دوران گشایش فرهنگی و سیاسی دوم خرداد رشد کرده‌اند، مگر چیزی غیر از آنچه می‌گویند که سال‌ها اصلاح طلبان گفته‌اند؟ فقط رادیکال شده‌اند. اگر علاج نشود تخریب می‌کند ولی می‌توان این انرژی را به سوی اصلاح هدایت کرد.

خاتمی یک روحانی روشنفکر است. پدرم وقتی می‌خواست در سال ۷۵ او را برایم بشناساند یکی از ویژگی‌هایی که گفت این بود که قبل از انقلاب ۵۷ خاتمی کسی بود که می‌توانست بیانیه‌ها را طوری بنویسد که روحانیون بزرگی زیر آن را امضا کنند. یعنی ویژگی جمع‌کنندگی. حالا هم باور دارم خاتمی می‌تواند طوری سخن بگوید و رفتار کند که جلودار اصلاحات از درون باشد. اصلاحات، نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم.

http://www.ensafnews.com/377201/%d8%ae%d8%a7%d8%aa%d9%85%db%8c-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%db%b1-%d8%b3%d8%b9%db%8c%d8%af-%d8%b1%d8%b6%d9%88%db%8c-%d9%81%d9%82%db%8c%d9%87-%d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d8%aa/

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ ﴿۱۷۰﴾ اعراف

    اصلاحات اساسی و عمیق بدون تمسک به کتاب خدا امکان ندارد ، تمسک به کتاب نیز با رعایت اتصال آیات آن (روش مورد تایید و اشاره خود قرآن) در همین چیدمان امکان دارد ، با رعایت اتصال در خواندن قرآن معلوم میشود اعتقاد به معصومیت اعتقادی اشتباه بوده و هست ، کسی معصوم نیست و کسی در جای معصوم ننشسته است ، کسی اختیارات معصوم را ندارد ….

    همه حق اعتراض و اختلاف دارند ، همه باید در اتخاذ روش های اجتماعی آزاد و سهیم باشند ، امروزه احزاب و سندیکا ها در حقیقت همان گروه های مشورتی هستند ، آن روش خواندن قرآن به این نتیجه پیوند و رضایت اجتماعی منجر خواهد شد….

    البته ابوسفیان و معاویه ها و کسانیکه بدنبال کسب ثروت و قدرت و لذت سیری ناپذیر بوده و هستند با پیش انداختن عمال خود ، این روش و خوانش را قبول نکرده و نخواهند کرد…مومنین باید با ایمان قوی به آنچه قرآن وعده داده است و حیات دنیوی و اخروی و غیر مومنین هم بر سر حق حیات خود مبارزه کنند…

    4
    1
  2. جناب سردبیر
    آقای خاتمی را بنده هم دوست دارم و هنوز عکس دستهاش که به هم گره کرده و رمز تکرار میکنم شد، توی اتاق کارمه. اما متاسفانه او نشون داده که بر خلاف باور شما روشنفکر نیست. وضعی جسمانی خاتمی اصلاً بدتر از مصدق در ابتدای تشکیل جبهه ملی نیست و اون تحصنشون در دربار که به تشکیل اولین دولت ملی منجر شد و محدودیت موسوی رو نداره و مشکل زندان رفتن (البته تا اطلاع ثانوی!) رو هم نداره. خاتمی میتونه بره مجلس یا حتی حرم آقای خمینی متحصن بشه و اعتراض بکنه به اینهمه بیخردی و جسارت … که کار رو به اینجا رسونده. میتونه یکتنه یک حرکت مهم رو شروع کنه و حتا میتونه بر خیزش کنونی هم تأثیر بذاره و اون رو به سمت یک حرکت هدفمندتر هدایت کنه. اما بدبختانه روشنفکر نیست و به اسطوره ذهنی خودساخته … چسبیده.
    اگه در این زمینه اشتباه میکنم و اگه بهش دسترسی دارید این حرفا رو بهش برسونید.
    امیدوارم ارزیابی من از او اشتباه باشه!

  3. بقول شیخ ما حسن کلید دولت تدبیر و امید که سخنانش باید طلا رفت بعضی افراد بوی گوشت به مشامشون خورده فکر می کنند گوشت داغ می کنند بیاید ببیند اینجا خر داغ می کنند هههههه موقع انتخابات مجلس فرا رسیده همه تطهیر شده می آیند زهی خیال باطل که این مردم را نشناختن منظورم ملت ایران است تمام رای های همتی و مهر علیزاده و محسن رضایی را روی هم می گذاشتند هنوز از ارا باطه کمتر بود مسلمان ههههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا