خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علم الهدی: مشارکت سیاسی در انتخابات تکلیف مردم است

«سیداحمد علم الهدی»، خطیب نماز جمعه مشهد گفت: معنای انتخابات این است که در اسلام مشارکت سیاسی تکلیف مردم است، همه مردم باید در امور سیاسی مشارکت داشته باشند و این فرمایش پیغمبر اکرم بوده که مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامی است. پیغمبر اکرم فرمودند کسی که صبح برخیزد و به امر مسلمین اهتمام نورزد، این روایت را انجمن‌های خیریه در مقام خیرات به فقرا در بالای یادداشت‌های خود می‌نویسند، در حالی که معنای آن رسیدگی به یک فرد نیست، اموری که به همه مسلمین مربوط است، امر اجتماعی و سیاسی بوده که به جمع مسلمین مربوط می شود، بنابراین مشارکت سیاسی برای هر مسلمانی تکلیف است.

به گزارش ایسنا آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در خطبه‌های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: هفته‎‌ای که بر ما گذشت، هفته ثبت نام در انتخابات بود. انتخابات مظهر قطعی مشترک در انواع دموکراسی و مردم‌سالاری بوده و نقطه مشترک بین مردم‌سالاری و دموکراسی لیبرال و غرب و مردم‌سالاری اسلامی انتخابات، یعنی انتخاب عناصری به عنوان نمایندگی از طرف مردم است.

وی با بیان اینکه انتخابات در نظام دموکراسی لیبرال و مردم‌سالاری غربی ماهیتا با انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی و اسلامی متفاوت است، عنوان کرد: در دموکراسی غربی انتخابات در مقام رقابت قدرت است و برای اینکه قدرت حاکمیت در یک مردم به یک فرد، یا به افراد و یا به یک حزب برسد، احزاب، دسته‌جات، گروه‌ها افراد با هم رقابت می‌کنند که این انتخابات نتیجه رقابت در قدرت است.

علم‌الهدی افزود: در نظام مردم‌سالاری اسلامی، انتخابات نتیجه رقابت در قدرت نیست، معنای انتخابات این است که در اسلام مشارکت سیاسی تکلیف مردم است، همه مردم باید در امور سیاسی مشارکت داشته باشند و این فرمایش پیغمبر اکرم بوده که مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامی است. پیغمبر اکرم فرمودند کسی که صبح برخیزد و به امر مسلمین اهتمام نورزد، این روایت را انجمن‌های خیریه در مقام خیرات به فقرا در بالای یادداشت‌های خود می‌نویسند، در حالی که معنای آن رسیدگی به یک فرد نیست، اموری که به همه مسلمین مربوط است، امر اجتماعی و سیاسی بوده که به جمع مسلمین مربوط می شود، بنابراین مشارکت سیاسی برای هر مسلمانی تکلیف است.

اما جمعه مشهد ادامه داد: پیغمبر نفرمودند کسی که اهتمام در امر اجتماعی و سیاسی ندارد مومن نیست، فرمودند اصلا مسلمان نیست. اهتمام به امور مسلمین و به مسائل سیاسی تکلیف است، بنابراین در منطق اندیشه سیاسی اسلام، مشارکت سیاسی تکلیف بوده و تنها حق نیست که فردی دلش خواست استفاده کند و نخواست استفاده نکند. حق از این تکلیف بر می‌آید، مشارکت سیاسی در اسلام حق مولود از تکلیف است، مردم تکلیف خود را انجام می‌دهند و نسبت به مسائل سیاسی، اداره کشور و مدیریت جامعه و سرنوشت خود ذی‌حق می‌شوند، بنابراین اصل مشارکت سیاسی در اسلام تکیلف است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: معنای کاندیدا شدن و انتخابات این است که فردی می‌گوید همه شما وظیفه دارید در مسائل سیاسی و مدیریتی کشور دخالت و نظارت کنید، من از طرف 100، 200 و 300 هزار یا یک میلیون نفر این وظیفه و تکلیف شرعی را رایگان انجام می‌دهم، اگر کاندیدا شدن برای این باشد مانند این است که فردی بگوید من می‌خواهم از طرف 100 هزار نفر نماز بخوانم.

وی اضافه کرد: اگر واقعا این فرد می‌خواهد برای انجام تکلیف واجب شرعی یک مردم در یک شهر و منطقه نمایندگی کند، دیگر تبلیغ، پول خرج کردن، پوستر و عکس زدن معنا ندارد. پس کسی که پوستر و عکس می‌زند و برای تبلیغات پول خرج می‌کند، عقیده‌اش این است که کاندید شدن یعنی رقابت در قدرت و بر مبنای اندیشه اسلامی و تکلیف شرعی کاندیدا نشده، بلکه برای به دست گرفتن قدرت کاندیدا شده، بنابراین پول خرج کرده و هزینه می‌کند تا به این قدرت برسد که این با اندیشه سیاسی اسلام و با اصل مساله انتخابات در موضوع تکلیف شرعی سازگار نیست.

علم‌الهدی بیان کرد: فرماندار گفتند که برای مشهد حدود 536 نفر ثبت نام کردند، در حالی که مشهد 5 کرسی بیشتر ندارد و این یعنی برای تصاحب هر کرسی 100 نفر کنار هم ایستادند یا در حال رقابت هستند. این افراد واقعا قصد دارند تکلیف شرعی مردم چند میلیونی مشهد و کلات را به نمایندگی آنها انجام دهند یا نه، بحث رقابت در قدرت است که 100 نفر برای آن کرسی مسابقه بگذارند تا یک نفر تصاحب کند. اگر برای این باشد که با اندیشه اسلامی و اعتقاد دینی سازگاری ندارد، این اندیشه سیاسی لیبرال دموکرات است که برای تصاحب قدرت می‌خواهد رقابت کند، همچنین با اینکه بگوییم مساله مشارکت سیاسی تکلیف است نیز سازگار نیست.

امام جمعه مشهد گفت: از دستگاه‌‎های نظارت بر انتخابات و بعد دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی درخواست می‌کنم که این موضوع را پیگیری کنند تا هزنیه کاندیداتورها کاملا شفاف شود. فردی تاجر یا یک شرکت اقتصادی به چه مناسبت 100 میلیون تومان به یک ستاد انتخاباتی می‌دهد تا فردی رای بیاورد؟ چه نفعی دارد؟ از این فرد چه می‌خواهد؟ آیا برای خدا این کار را می‌کنند تا این فرد نماینده مجلس شود؟ برای آنها چه نفعی دارد جز اینکه می‌خواهند از حاشیه قدرت او بهره‌برداری کنند؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: دستگاه‌های امنیتی و قضایی ما در دستگاه‌های نظارتی باید این موضوع را پیگیری کنند تا مشخص شود که هزینه‌ها از کجاست؟ اگر بنا شد کاندیدا شدن برای نمایندگی مجلس رقابت قدرت باشد و در آن پول هزینه کرد، چرا این هزینه را آمریکا نکند؟ با واسطه هزینه کند که فردی نماینده شود تا فردا در مجلس شورای اسلامی از او به عنوان یک مهره و عامل نفوذی داخل بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌ها باید شفاف شود و پیگیری کنند که اگر فردی در عرصه انتخابات میلیاردها هزینه کرد، از کجاست؟ پشت پرده آن کیست؟ شاید پشت پرده آمریکا، انگلیس یا صهیونیست‌ها باشند. ممکلت ما دشمن دارد و دنیای کفر روی کره زمین با ما دشمن است، مساله انتخابات یک دروازه بزرگ برای یک قلعه ایمن بوده، نظام مقدس جمهوری اسلامی ما یک قلعه ایمن و دیوارش بلند است زیرا دیوارش ولایت است که هیچ دشمنی نمی‌تواند از آن بالا بیاید.

علم‌الهدی ادامه داد: البته یک دورازه بزرگ دارد و آن انتخابات و مردم‌سالاری است که دشمن از این دروازه بزرگ وارد می‌شود. این دروازه نگهبان و پاسدار دارد که اجازه ‌نمی‌دهد خارجی وارد شود و یقینا انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و یهودی از این دروازه وارد نمی‌شود، همه مسلمان و مومن هستند، حتی افراد مساله‌دار هم نمی‌گذارند از این دروازه وارد شوند.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر این مسلمان مومن در ستاد فردی میلیون‌ها و میلیاردها هزینه کرد و بعد از این آقا تمنا داشت و خواست از قدرت او استفاده کند، از کجا معلوم پشت پرده آمریکا و انگلیس نباشد؟ او که نتوانست انگلیسی و آمریکایی از دروازه وارد کند، این مسلمان مومن را با پشتیبانی میلیون ها و میلیاردها وارد کرده تا بر او مسلط و فردا دانسته یا ندانسته عامل دشمن شود. عزیزان ما باید در عرصه‌های مختلف صرف نظر از نظارت بر انتخابات عمدتا بر عرصه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی، این مصرف و هزینه‌های تبلیغاتی را شفاف پیگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر این هزینه‌ها برای رضای خدا است، به مردم فقیر و قشر آسیب‌پذیر کمک کنند، به مردمی که شام شب ندارند، مردمی که همه زندگی آنها با یارانه می‌گذشته، یارانه آنها نیز قطع شده، بسته معیشتی هم به آنها ندادند. فردی که یک میلیون و نیم مستمری‌بگیر تامین اجتماعی است گفت که به من بسته معیشتی ندادند و در فامیل ما که همه فقیر هستند تنها به دو نفر بسته معیشتی دادند.

وی بیان کرد: از استاندار می‌خواهیم که این قضیه را در استان پیگیری کنند و افرادی را به روستاها، دهات، حاشیه شهر و خانواده‌های فقیر بفرستند که یا نتوانستند ثبت نام کنند یا اگر ثبت نام کردند به جایی نرسیده است. باید پیگیری قوی صورت گیرد. فقیر آن کسی نیست که در خانه تو بیاید، فقیر آبرومند کسی است که تو در خانه‎اش بروی. یک روستایی بی‌سواد چگونه به کامپیوتر دسترسی پیدا کرده و فرم را پر کند؟ باید مسئولان ما به سراغ فقرا بروند و درخانه آنها را بزنند. این وظیفه اصلی ما است.

علم‌الهدی گفت: شما مردم هم بصیر و بینا باشید. اگر می‌خواهید به فردی که پوسترباز و اهل تبلیغ و هزینه‌سازی است رای دهید، شک کنید و بگردید به فردی رای دهید که مطمئن هستید نیروی دین و نماینده شما در انجام تکلیف شرعی است. مشارکت سیاسی تکلیف شرعی بوده، به هر کس رای دهید به او نمایندگی دادید که واجب شرعی شما را انجام دهد، بنابراین باید اعتماد داشته باشید که مطابق رضای خدا انجام می‌دهد، وگرنه اگر اعتقاد نداشته باشید چرا می خواهید این کار را انجام دهید؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ارامتر ارامتر ارامتر……جناب علم الهدی….به چه حقی برای ما تکلیف معین میکنی؟؟؟؟چه کسی برای تو چنین حقی قائل شده؟؟؟خراب کاریهایتان را خودتان اصلاح کنید……اگر میتوانید………برای شنیدن صدای مردم کمی دیرنشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. وقتی انتخابات رقابت در قدرت نباشد لابد رقابت در سخنرانی است ، البته که مجلس اسلامی ما هم وظیفه خود را به نحو احسن انجام میدهد ، از 5 دقیقه وقت سخنرانی هم حداقل سه دقیقه آن صرف سلام به مردم حوزه انتخابیه و مقام رهبری و شهدا و رزمندگان و استاندار و فرماندار حوزه انتخابیه میشود !
    سابقا مردم فقط وقتی به هم میرسیدند سلام میدادند !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا