خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد عماد باقی به وعده‌ی ترور ترامپ

عمادالدین باقی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در یادداشتی تلگرامی نوشت:

گرچه نگارنده از ترامپ و منش و کردار او بیزار است اما امید است این گفتار از سوی معتادان به سیاست عامیانه ‏در چارچوب دوگانه”بایدن- ترامپ” ارزیابی نشود و در چارچوب همان حساسیتی که بارها در نوشته ها نسبت ‏به مقوله ترور داشته دیده شود‎. ‎

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به ویژه در سالگرد ترور سردار #قاسم_سلیمانی به بعد کراراً از سوی برخی از چهره‌های ‏سیاسی و نظامی تهدید به ترور ترامپ و قول قطعی به انجام این عمل شنیده شده و نام آن را انتقام گذاشته اند. ‏این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است. اینکه انتقام از نظر دینی هیچ وجاهتی ندارد و اساساً فلسفه مجازات ‏ها برای مقابله با سنت انتقام گیری بوده و نصوص فراوانی در مذمت انتقام‌جویی وجود دارد. پرسش این است که ‏بر مبنای چه اندیشه، ایدئولوژی و خاستگاهی، پیوسته مقوله انتقام مطرح شود؟ زیرا انتقام نه از نظر دینی، نه از نظر ‏اخلاقی و نه از لحاظ حقوق بشری مجاز نیست. اگر اینان مقصود خود را در قالب کلمات موجه تری بر زبان می ‏آوردند آنگاه بحث محتوایی این موضوع برجای می‌ماند که در زیر به آن پرداخته می‌شود‎.‎

ترور از منظر دین و حقوق بشر:

هر دو چشم انداز دین و حقوق بشر به این دلیل در یک ردیف ذکر شد که تقریبا می توان گفت در خصوص ‏موضوع ترور، نگاه مشترکی وجود دارد. از نظر اخلاقی که فصل مشترک دین و حقوق بشر است این قاعده وجود ‏دارد که اگر ترور فی نفسه مذموم است پس عمل بد را با عمل بد پاسخ نمی دهند. هیچ عمل بدی، عمل بد ‏دیگر را موجه نمی کند و اگر چنین بود دیگر “نیکی” معنا نداشت و بدی سکه رایج و مسلط و مشروع بود. اما ‏پیام ادیان در مقابل ان است و همین هنجار ریشه دار از آبشخورهای تاریخی حقوق بشر نیز بوده است. بجز ‏انجیل، در قرآن نیز بارها بر دوری از انتقام و دوری از بدی کردن در برابر بدی و همچنین از لزوم عفو و خوبی ‏کردن در برابر بدی سخن رفته است. برای نمونه‎:‎

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السیئۀَ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ.(فصلت، آیه34) یعنی: آن که با تو به ‏بدی برخورد می‌کند، ‌بدی‌اش را با خوبی دفع کن چه بسا همان کس که دشمن تو بود رفیق و دوست تو خواهد ‏شد.‏

ممکن است آیه ۴۰ سوره شوری را که می گوید جزای بدی، بدی کردن است به عنوان برهان نقض ادعای فوق ‏یا تناقض با آنچه گفته شده است مطرح کنند و متاسفانه در عمل نیز همواره چنین بوده که همین بخش آیه مورد ‏استناد در قانونگذاری و سلوک سیاسی قرار گرفته است اما مروری بر متن کامل آیه پیام بسیار مهمی دارد در آیه ‏می گوید‎:‌‏ وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ. یعنی: جزاى بدى، بدي اى همانند آن است، ‏اما هر كه عفو كند و اصلاح نمايد پاداش او بر خداست‎.‎

در واقع بخش نخست آیه یک قانون طبیعی را بیان می کند و بخش دوم آن یک قانون اخلاقی را‎.‎

‎در بخش اول می گوید اگر در مقابل بدی کردن، بدی کنید این یک واکنش غریزی و طبیعی است و رفتاری در ‏مقابل فرهنگ و اخلاق و عملی است که در میان حیوانات هم مشاهده می شود اما از نظر اخلاقی و فرهنگی، ‏انسانی که از مرحله کنشگری طبیعی و غریزی و حیوانی عبور کرده و به مرحله فرهنگی و اخلاقی رسیده است به ‏جای بدی در مقابل بدی، عفو می کند و این ترجیح خداوند است و این عفو چنان ارزشمند است که خداوند ‏پاداش آن را می دهد.‎

همچنین کشتن غافلگیرانه ولو اینکه آن فرد، مجرم و گناهکار باشد مورد نهی صریح پیامبر اسلام قرار گرفته است ‏و همین موضوع از عوامل و زمینه های وقایع عاشورا و تغییر سرنوشت جهان اسلام شد زیرا زمانی که مسلم بن ‏عقیل در کوفه تحت تعقیب قرار گرفته و برای ساماندهی قیام علیه حاکم کوفه در خانه هانی ابن عروه پناه گرفته ‏بود وقتی عبیدالله زیاد به مهمانی خانه هانی رفت به مسلم پیشنهاد کردند بهترین زمان است که ناگهان از پس ‏پرده در آید و با شمشیری کار او را یکسره کند. در این صورت کوفه به تسخیر در می آمد، امام‌حسین وارد شهر ‏می شد و فجایع کربلا به وجود نمی آمد اما مسلم با علم به اینکه کشتن عبیدالله می تواند چنین پیامدهایی داشته ‏باشد؛ در میان التزام به قدرت و ارزش، التزام به ارزش را انتخاب کرد و گفت از سرورم امام‌حسین شنیده‌ام که ‏فرمود پیامبر اسلام از ترور نهی کرده اند. « الاسلام قید الفتک».‏

البته ممکن است همانطور که برخی چهره های تندرو گفته اند امام علی(ع) اشتباه کرد و ترجیح عدالت و ارزش ‏ها بر حفظ قدرت سبب کوتاهی زمامداری اش و مصایب بعدی شد، بگویند مسلم و امام حسین هم اشتباه کرده ‏اند ولی آنچه مایه درخشش و جاودانگی آنان بوده همین رفتار اصولی و اخلاقی بوده است‎. ‎

ترور ترامپ از نظر سیاسی:

‎آنچه در بالا گفته شد از نظر حقوق بشری و مذهبی بود اما از نظر سیاسی و امنیتی هم سخن گفتن از ترور ترامپ ‏خطای شگفت انگیزی است زیرا فرصت های بسیاری برای دشمنان کشور ایجاد می کند. این تهدیدها، برگی را ‏در اختیار اسراییل می گذارد که همواره آماده بازی کردن با آن است و هر وقت لازم شد ترامپ را بزند و به ‏گردن ایران بیندازد و کاری که با زنده ترامپ نتوانست؛ با مرده او انجام دهد و اقدام نظامی علیه ایران را کلید بزند.ِ‌‎ ‎

در خود امریکا هم با توجه به وعده های ترامپ برای بازگشت و تشکیل حزب جدید و…. اگر بخواهند او را ‏کِنِدی دوم کنند، به هزینه ایران از شرّ او آسوده می شوند. به ویژه اگر مناسبات ایران و امریکا به نقطه ای برسد که ‏این کار لازم باشد، “سیاسیونِ کوتاه دید” ایران قبلا وسایل لازم را به رایگان در اختیار انها گذاشته اند و ایران ‏هزینه حل مشکلات داخلی انها می شود‎.‎

این نوشتار نافی واکنش و مجازات مجرم نیست بلکه بر آن است که در پاره ای از موضوعات گذشت بهتر است ‏اما در مورد برخورد با دستور تروریستی ترامپ مطمئنا شیوه های بهتری وجود دارد که به دلیل اتخاذ شیوه های یاد ‏شده در بالا حتی درباره امکان پیگیری حقوقی این اقدام هم بررسی های کارشناسی به عنوان حداقل واکنش ‏انجام نشده است.‏

معیار اصلی برای سنجش درستی یا نادرستی یک اقدام از نظرسیاسی این است که چقدر منطبق با منافع ملی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با درود وسلام به سپهبد شهید سلیمانی
    منافع ملی و امنیت ورفاه مردم وتمامیت ارضی کشور مهمتر از هر کس و ……. است .

  2. درود بر آقای باقی، بسیار خوب ارزش های دینی و اخلاقی را یادآوری کرده اند. این کار را باید بواقع افراد در لباس دین و مراجع دینی انجام می دادند.

    بعضا بزرگ بودن شخصیت سردار عزیز سلیمانی را توجیه اقدام سنگین تر می دانند اما این ملولان از علم بی عمل آیا در نهج البلاغه و فرمایشات امام علی ع نخوانده اند که «الا لا تقتلن بی الا قاتلی» و تازه فرموده اند که «فانظروا اذا مت من ضربته هذه فاضربوه ضربه بضربه» و اگر جان بردم خودم می دانم.

    سردار عزیز سلیمانی که همتراز امام علی علیه السلام یا بالاتر نیستند.

    در ثانی واقعا خطر سو استفاده اسراییل و خود آمریکایی ها هست.

    مشکل اینجاست که آنان که خود را [بزرگان جامعه] می دانند خود بجای خود همه علم و معرفت خود را فراموش می کنند. دیانت و تقوا و اخلاق برای همین است که در همین مواقع بر انگیختگی و دل سوختگی و خشم دست آدم را بگیرد و از عمل یا قول ناشایست باز بدارد ولی گویی اینها را برای غیر گفته اند و نه خود ما.

    و نیز این مطلب درس معرفتی است برای آنان که می گویند علمای تراز اول دین که متخصص هستند فقط باید در امر دین وارد شوند چه بسا همه آن کلمات کبار روزی غفلت کنند و حقیقت از زبان یک فرد دیگر جاری بشود.

    خداوند عقلانیت و خیر و خرد و ایمان واقعی را در دل و جان همه ما زنده بگرداند انشاالله.

  3. ایران به خاطر طرز فکر اینگونه افراد است که نابود میشود.جالب است که برای اینکه افکار بزدلانه خود را به فهم عوام الناس دهند از قرآن و دین هم استفاده میکنند و مثالهای تاریخی هم میزنند.درقرآن که آمده عفو بهتر از انتقام است در مورد افرادی است که از کرده ی خود پشیمان شده باشند و یا امید باشد که پشیمان میشوند و باز میگردند،اما همان تاریخی که از آن مثال آوردید ثابت کرده است که هر چقدر در مقابل قدرتهای بزرگ ضعف و زبونی کنید آنها سوار انسان میشوند.جالب است از ماجرای عاشورا هم برای فریب مردم مثال آوردند:مسلم به این خاطر والی کوفه را نکشت چون تا آن موقع هیچ تعرضی به ایشان نکرده بودند و سیره ائمه و جمهوری اسلامی ایران هم همین بوده است که آنها اول حمله نمیکنند ولی در صورت حمله دشمن تنها راه همین است که با قدرت دفاع کنید و به همین خاطر در قرآن گفته شده:”و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون”تا به مسمانان جرعت و جسارت دهد تا در مقابل دشمنان بایستند و نهراسند.همان قرآن میگوید اگر مسلمانید از من بترسید و از دشمن نترسید.به همین خاطر است که ما در نماز بارها”الله اکبر”را تکرار میکنیم تا به ما این نکته یاد آوری شود که هیچ قدرتی بالاتر از قدرت الله نیست”ید الله فوق ایدیهم”.
    بخشش و عفو مربوط به کسی است که پشیمان شده باشد و یاامید برود دست از دشمنی ما بر میدارد در حالی که هدف آمریکا فقط ساقط کردن این نظام نیست بلکه میخواهد همانند قبل بر ایران مسلط شود و همانند عربستان مثل یک گاو شیر ده بدوشد چون چیز مفت به دهن انسان مزه میکند و می‌خواهد دوباره هم آنرا در اختیار داشته باشد.یک مسلمان واقعی باید همانند گفته قرآن “اشداء علی الکفار رحماء بینهم” باشد.خواهشا افکار پلید خود را در لفافه و با بردن نام سردار بزرگ اسلام نبرید در حالی که کوچکترین اعتقادی به حرف های آن بزرگوار ندارید آنجا که فرمودند ما ملت امام حسینیم ما ملت شهادتیم.به همین خاطر امام خمینی فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.چون آن اسلامی که علیه ظالم قیام نکند و از حیثیت آبرو ناموس و وطنش دفاع نکند میشود همان اسلامی که قبل از انقلاب اسلامی ایران هم بود.با قدرتهای بزرگ فقط با قدرت است که میشود حرف زد ولا غیر.و این مطلب را هم تاریخ ثابت میکند.
    این حرف ها را فقط کسی که تفکر انقلابی یعنی همان تفکر خمینی و سلیمانی و خامنه ای و…را داشته باشد درک میکند و انتظاری از شما ها نیست.فقط خواهشا کمی جرعت و جسارت داشته باشید و اینگونه افکار بزدلانه را به اسلام و مذهب و یا سلیمانی و…ربط ندهید.
    هر روز که میگذرد این جمله سردار سلیمانی در وصیت نامه اش آشکار تر میشود”من حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را خیلی مظلوم و تنها میبینم”.
    دوستان و هم وطنان عزیز تاریخ دوباره تکرار شده است در صدر اسلام پس از درگذشت پیامبر مردم دچار حیرت و شک فراوانی شدند چون کسانی در مقابل هم ایستاده بودند و میگفتند حق با آنهاست که هر کدام سابقه ی طولانی در همراهی رسول الله در جنگ های مختلف و نقاط حساس تاریخ اسلام را داشتند و حرف و حدیث های زیادی در مورد هر کدامشان وجود داشت به همین دلیل مردم نمیدانستند که حق با کیست.امروزه هم که به همان شکل است ما باید به شهدا اقتدا کنیم و آنها را الگو قرار دهیم و بدانیم که راه حق همین است و بس.
    انصاف نیوز اگر منصف هستید منتشر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا