خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی ادعای «در متروهای آمریکا برای جلوگیری از تجاوز لباس کرایه می‌دهند»

در گزارشی که خبرنگار انصاف نیوز درباره بازگشت گشت ارشاد تهیه کرده است، شخصی با نام مستعار ساغر مدعی شده است که در متروهای آمریکا برای جلوگیری از تجاوز لباس کرایه می دهند.

در مسیر برگشت با زنی چادری در مترو گفت‌وگو کردم. سی ساله بود و خودش گفت نامش را در گزارش ساغر بگذارم. ساغر بر این باور بود که غریزه‌ی مردان قابل کتمان نیست و اگر حجاب نباشد حتما خانواده‌ها از هم می‌پاشد: من به فکر خانواده‌ی اون بی حجاب هم هستم. در پاسخ به این سوال من هم که «آیا فکر نمی‌کنی این تصویر از مردها قدری غیرانسانی است؟» کماکان بر طبیعت ناگزیر مردان اشاره می‌کرد.

ساغر می‌گفت دانشگاهی است و از من می‌خواست در مورد جوامعی که حجاب در آن جا اجباری نیست مطالعه کنم. او مثال جالبی راجع به آمریکا می‌زد: «مثلا شما می‌دانستید در ورودی متروهای آمریکا به زنان لباس کرایه می‌دهند؟! چون اگر با همان لباس خودشان وارد مترو شوند به آنها تجاوز می‌شود! مترو که محیط بسته است آنها هم که با آن پوشش… آمار تجاوز و تعرض آن‌جا خیلی بالاست».

گشت ارشاد برگشت، جامعه برنگشت، لینک گزارش کامل است که می توانید آن را مطالعه کنید.


کرایه کردن لباس در متروی آمریکا «renting clothes underground in usa» جلوگیری از تجاوز در مترو (بریتیش) در آمریکا یا «to avoid rape in underground» جملاتی بود که در گوگل سرچ شد و نتیجه ای نداشت اما با سرچ عبارت «to avoid harrasment in underground» یا جلوگیری از «تعرض» د مترو نتیجه چهارم در سایت stylist عبارتی به نام sexual-harassment-tube-outfit پدیدار شد و با سرچ دوباره آن در گوگل به subway shirts یا پیرهن های مترویی می رسیم.

البته هیچ کجا اشاره نشده است که لباسی اجاره داده می شود و نتیجه سرچ ها نیز زیاد نبود 3 تیک تاکر به پوشیدن لباس های پوشیده تر از «تعرض» و نه «تجاوز» پیشنهاد داده بودند. در قسمت اخبار گوگل نوشته شده بود که زنان با پوشیدن لباس «بگی» و آزاد پوشیده بودند.

سایت کازموپولیتن در این باره نوشته است که

 To that end, the ‘subway shirt‘ trend – which sees women using a shirt or other item of clothing to divert unwanted attention while using subway

و یعنی

ترند «پیراهن مترو»؛ زنان از یک پیراهن یا البسته دیگر مانند کاپشن برای جلوگیری از توجه های ناخواسته هنگام سوار شدن مترو،استفاده می کنند. مسئله دیگر این است که آنها با «اختیار خود» این کار را انجام می دهند!

در ویکی پدیای انگلیسی نیز صفحه ای با نام «subways shirts» وجود دارد:

پیراهن مترو، یا مرطوب کننده لباس، به لباس‌های بزرگی اطلاق می‌شود که زنان برای محافظت از خود هنگام رفت و آمد در روزهای گرم می‌پوشند. این سبک لباس به منظور محافظت از زنان در برابر نگاه های ناخوشایند، اظهارات جنسی، و درگیری های خصمانه یا خشونت آمیز است این استراتژی توسط زنان در ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه استفاده می شود.

از گاردین ؛ تی شرت گشادی که از آن به عنوان پیراهن مترو نام می برند.

روند پوشیدن پیراهن های بزرگ برای جلوگیری از توجه ناخواسته مردانه در حمل و نقل عمومی در شهر نیویورک آغاز شد. این جنبش با ویدیوهایی با هشتگ #SubwayShirt که میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب کرد، [4] مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در بریتانیا، 71 درصد از زنان با نوعی آزار جنسی در مکان های عمومی مواجه شده اند.[5]

اگرچه اصطلاح “پیراهن مترو” جدید است، اما انتخاب لباس برای جلوگیری از آزار و اذیت نیست. مطالعه‌ای در سال 2016 در فرانسه توسط فدراسیون ملی سازمان‌های کاربران حمل‌ونقل (Fnaut)، نشان داد که 48 درصد از زنان پاسخ‌دهنده اذعان داشتند که لباس‌های خود را برای جابه‌جایی تغییر می‌دهند، مانند پوشیدن شلوار به جای دامن، یا پوشاندن کتف خود با یک لباس. روسری یا ژاکت بزرگ.[3]

نظرات
به گفته برخی از کاربران TikTok، این پوشش برای هدایت مجدد توجه از بدن است. به گفته Leora Tanenbaum، TikToks که تی شرت های مترو را پیشنهاد می کند، آگاهی از آسیب های ناشی از آزار جنسی در مکان های عمومی را ترویج می کند. در حالی که پوشیدن خود ممکن است باعث شود زنان کمتر در معرض قرار گرفتن احساس کنند، Tanenbaum بیان می‌کند که این پوشانیدن بیشتر خود لزوما امنیت کامل را ایجاد نمی کند.

این سبک پوشیدن توسط برخی از کاربران TikTok به عنوان “لایه ایمنی مد” و “غمگین اما ضروری” توصیف شده است. برخی دیگر اظهار داشتند که از این سبک پیروی می کنند در حالی که از خدمات سوارکاری مانند Uber یا Lyft استفاده می کنند.


بسیاری از جوانان و نوجوانان نیز در ایران قطعا لباسی که در کنار خانواده یا دوستان می پوشند با لباس مکان های عمومی نیز متفاوت است. نتیجه بررسی ها نشان می دهد در شبکه های اجتماعی یا گوگل چیزی به عنوان کرایه دادن لباس دیده نمی شود. این لباسی که اضافه تر می پوشند یک تی شرت گشاد یا در فصل های سرد یک کاپشن است. این کار را برخی از افراد به صورت خودخواسته و ارادی انجام می دهند همچنین همه ی افراد این کار را انجام نمی دهند. لزوما پوشیدن لباس مترو نیز خود تضمین کننده آزار جنسی نیست و در بسیاری از منابع به نگاه های آزار دهنده اشاره می کند و نه تجاوز در مترو!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا