خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلاح قانون حجاب، بهترین راه خروج از بن‌بست کنونی

امید کاجیان، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

تا کنون هیچ چیز تغییر نکرده و به گواه عده‌ای چیزی هم بنا نیست تغییر کند و یا اصلاح شود. در طول جریان حوادث اخیر و اعتراضات و البته تحمیل هزینه بسیار بر مردم و ساختار کشور، هنوز اظهار نظر امیدوارانه‌ای در ارتباط با اینکه بناست اصلاحات و تغییراتی در برخی قوانین به وجود بیاید شنیده نشده است. به جایش تا دلتان بخواهد نظریاتی از سوی مقامات بوده که مدام بر این نکته دلالت داشته «از موضع حجاب عقب نشینی نمی‌کنیم» این یعنی که عده‌ای به اشتباه اصلاح قوانین را عقب نشینی تعبیر می‌کنند.

 علی رغم خواست معترضین در این مقوله تنها یکبار قالیباف رئیس مجلس از لزوم تغییرات در شیوه اجرای گشت ارشاد سخن گفت که نشان می‌داد حتی خود گشت ارشاد نیز بنا نیست حذف یا برچیده شود بلکه شاید شیوه اجرای کار با آن دستخوش تغییرات شود. مقامات پیشتر هم در حوادثی مشابه، تغییری در سیاست‌هایشان ایجاد نکردند. این یعنی قرار نیست به واسطه اعتراضات، سیستم به فکر تغییر در شیوه‌ها و یا اصلاحات بیافتد بلکه با این فرضیه که اگر در برابر اعتراضات، اصلاحی در روش‌ها صورت بگیرد به منزله عقب نشینی است و این عقب نشینی در موارد دیگر نیز به صورت دومینو وار ممکن است صورت بگیرد، در مقابل کوچکترین تغییر واصلاح هم مقاومت می‌کند.

موضوعی که عملاً بخشی از مردم را که معترض به شرایط کنونی هستند و یا به دنبال اصلاح در درون ساختار، به این نتیجه می‌رساند که اعتراض برای اصلاح نتیجه‌ای ندارد و اگر اعتراض برای اصلاح نتیجه ندهد در خواست معترضین را از اصلاح به سمت سوی مواضعی دیگر می‌کشاند که حاصلش خشونت بیشتر و البته بی نتیجه است.

اما به غیر از اعتراضات روش‌های دیگری هم برای اصلاح در درون ساختار آزموده شده‌اند. یکی از آنها روی آوردن مردم به سمت کسانی بود که خود را اصلاح طلب معرفی می‌کردند. اما این روی آوری هم دراین سال‌ها و دهه‌ها نتیجه‌ای نداشت و اصلاح طلبان بارها در برهه‌های مختلف نشان دادند که توان اصلاح قوانین را نداشتند یا به آنها در هرم قدرت چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود. اصلاح طلبانی که بر سرقدرت بودند، عملاً قدرتی از خود در اصلاح یا نشان ندادند یا نتوانستند که نشان دهند و از سویی امید مردم نیز به آنها از دست رفت. آن دسته از اصلاح طلبانی که در قدرت نبودند هم، اساساً شرایطشان به گونه‌ای است که اجازه بودن در قدرت را نمی‌یابند و به بهانه‌های مختلف از رد صلاحیت‌ها گرفته تا برخوردهای قهری و سلبی و … از گردونه تأثیر پذیری در ساختار کشور حذف شده‌اند.

حقیقت اینکه اصلاح طلبان نیز مدت‌هاست که حساب پس داده‌اند، اینکه اصلاح از طریق اصلاح طلبانی که عملاً حذف سیاسی می‌شوند و یا اگر حذف نشوند قدرت سیاسی ندارند، و اگر قدرت سیاسی دارند در واقعیت به دنبال اصلاح نیستند، نیز صورت نمی‌گیرد.

مردم روش سومی به غیر از اعتراض خیابانی یا اقبال به اصلاح طلبان جهت تغییرات در ساختار کشور را نیز به کار بسته‌اند و آن اعتراض مدنی تحریم انتخابات و پشت کردن خاموش به سیستم بوده است. عملی که مثلاً در همین انتخابات پیشین ریاست جمهوری و مجلس رخ داد که حتی خود سیستم اعلام کرد در آن بیش از نیمی از مردم مشارکت نکرده‌اند، آنهایی هم که رأی دادند کاری کردند تا تعداد آرای باطله، رقیب اصلی نفرات اول منتخبین باشد (!) اما اساساً این موضوع نیز ظاهراً به منزله هشدار یا خطر برای سیستم تعبیر نشد.

نتیجه چیست؟

قطعاً مردم معترض در نهایت زورشان به این ساختار  نخواهد رسید و در برهمان پاشنه سابق می‌چرخد اما نتیجه این اتفاق چیست؟

آیا چیزی جز اینکه مردمی که می‌توانند، راه هجرت از کشور برمی‌گزینند و بر موج مهاجرت می‌افزایند و آنها که توان زندگی در کشوری دیگر را ندارند با نا امیدی و خمودگی بیشتر و بیشتر عمر را سپری و انبوهی از یاس و سرافکندگی در طول زندگی‌شان به واسطه زیستن در ایران متحمل خواهند شد؟ این چیزی به جز سوختن یکی پس از دیگری نسل‌های ایرانی نیست؟ در حقیقت با این روش، ساختار کشور در حالی پابرجا و مانا می‌ماند که اصلاح از هیچ طریقی را هم نمی‌پذیرد.

ای کاش مسئولین کشور می‌دانستند که اصلاح شدن به معنای پویایی و رشد سیاسی در کشور و به نوعی پیشرفت در رئوس حکمرانی خواهد بود و نه عقب نشینی. چیزی که در جریان اعتراضات اخیر باید بدان توجه شود حرکت به سمت تغییر در قانون حجاب و نبود گشت ارشاد است در غیر این صورت فقط فضای حاکم رادیکال‌تر و قهر بخش قابل توجهی از مردم و حاکمیت با یکدیگر بیشتر و بیشتر می‌شود. اصلاح قانون حجاب بهترین راه خروج از بن بست کنونی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در ک شما از قانون حجاب ناقص است.
    حجاب در حد پوشانیدن موی سر و بدن زنان امر خداست.
    این حجاب امری فطری است زیرا با این روش زن از دسترس افرادی غیر از شوهر دور مانده و پاکدامنی او که ضمانت پاکی و حلال زادگی همه ی انسانهاست حفظ می شود.
    نتیجه حداقل صد سال برهنگی زنان در غرب چیست؟ آیا بجز تخریب روابط خانوادگی و افزایش بی پایان حرامزادگی و هزاران خودکشی و تجاوز به زنان و البته اشباع مردان از زنان و زنان از مردان که منجر به سیل روابط با همجنسان و حیوانات و … در دنیای غرب شده می توانید نتیجه دیگری بشمارید؟
    اصلاح قانون حجاب و چشم پوشی از اجرای قوانین الهی برای راضی نگهداشتن بخشی از مردم غضب و عذاب الهی را برای همه جامعه بدنبال دارد همان که امروز غربی ها بدان دچارند

    12
    32
    1. لطفا موقعی که صحبت میکنید نظر شخصی خودتون رو بگید خدا به همه ایرانیان عقل داده شما با منطق خودت زندگی کن و کاری به دیگران نداشته باش

      13
      4
    2. آمار تجاوز و تعرض ربطی به حجاب نداره. تعرض و تجاوز حتی در شرکت های دولتی با قوانین سخت حجاب هم وجود داره و شاید با آمار بالاتر. حتی در سوریه و لبنان هم حجاب اجباری نداریم. و فقط در زیارت گاه ها زنان باید چادر سر کنند. توریست خارجی مسیحی برای چی باید از فرودگاه روسری که بلد نیست استفاده کنه به تن کنه؟

      6
      3
  2. همه حجاب و بی حجابی بازی سیاسی بود که کسی سوال نکند دلار سی هزار تومانی میوه 50هزاری و گوشت 250هراری و اجاره 40متر اپارتمان 10میلیونی ملت را به خاک سیاه نشانده سود و عوارض بی نهایت اینها را دولت کجا هزینه میکنه ملت که بدبخت شدن راستی مخارج سوریه با ملت فراریش تو اروپا به حساب ایرانه

    8
    6
  3. این جماعتی که من دیدم اول از روسری شروع میکنند و بعد به درآوردن شورت و سوتین میرسند. تا ایران رو تایلند نکنن و فحشاخونه ها و کاباره ها رو برنگردونن عقب نمی شینن.

    5
    20
    1. این جماعتی که شما دیدید اکثریت ایران رو تشکیل میدن ،از اون مهمتر اکثریت جوانان که آینده کشور برای اونها هستش نظرشون خیلی از امثال اقای جنتی نظرشون مهمتره !
      بنابراین اگر میخوان ایران تایلند بشه باید بشه ، همونطور که نسل قبلی خواستن ایران … بشه و شد .
      مگر امام نگفت که به فرض که نسل قدیم شاه رو قبول داشته ولی نسل ما نداره ، پس شاه باید بره ، حالا چی شد نسل جدید نمیتونه چیزی بخواد ؟
      توی دنیا برای جوون های ایران فرش قرمز پهن کردن ما بخاطر مسائل مسخره ای جوون ها رو فراری میدیم.
      در ضمن کافیه یک نگاه به اطراف اتون بندازید تا فحشاخونه ها و پارتی های اقا زاده ها رو بهتر ببینید ( ازدواج موقت و.. )

      15
      3
  4. همون قدر که حرکت رضاشاه یا فرانسوی ها در حذف حجاب نفرت انگیزه حرکت … در اجبار حجباب منفوره. خود جامعه باید حدود پوشش رو تعریف میکنه. در واقع هر قانونی باید مطلوب برای جامعه باشه. حالا وقتی قشری به قانونی اعتراض میکنن قطعا موضوع اون قانون دیگه تاثیر قانونی نداره و در عمل هم ایرانی ها ثابت کردن زیر بار حرف زور نمیرن. حالا یه عده اومدن میگن باید از قانون طبعیت کنید اینها واقعا یا داستانو متوجه نمیشن یا نمیخوان که متوجه بشن و این یه جور خود زنیه.

    6
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا