خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلار به کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌رسد اگر…

یک تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: دلار به کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌رسد، اگر تمام منابع ارزی کشور در بازار ارز تزریق شود؛ اما در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود و بعد از آن، جهش پیدا می‌کند.

میثم هاشم خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق تئوری برای قدرت خرید، نرخ برابری پول‌های خارجی در برابر پول کشور ما به نوعی کارنامه کنترل تورم در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کند. به عبارت دیگر، کشورهایی که کارنامه موفق‌تری در کنترل تورم دارند، پول آن‌ها ارزش و قدرت بیشتری نسبت به ریال دارد؛ به‌گونه‌ای که در ۱۰ سال اخیر قیمت دلار در برابر ریال ۲۲ برابر، قیمت درهم امارات در برابر ریال ۱۸ برابر، نرخ برابری دینار عراق در برابر ریال ۱۵ برابر و نرخ برابری واحد پول افغانستان هم ۱۳ برابر شده است.

وی درباره اینکه قیمت تعادلی و با ثبات دلار باید چه قدر باشد؟ توضیح داد: از نظر من قیمت دلاری که می‌تواند برای بازار ارز آرامش و ثبات به همراه بیاورد، حدود ۲۱ هزار تومان در اسفند امسال و حدود ۲۸ هزار تومان در اسفند سال آینده است. طبیعتا اگر قیمت تعادلی این باشد، در صورت بالاتر رفتن قیمت دلار از این محدوده، پیش بینی می‌شود که قیمت آن در آینده کاهش پیدا کند. همچنین، اگر قیمت دلار از محدود ۲۱ هزار تومان خیلی پایین‌تر بیاید، انتظار این است که در آینده قیمت دلار جهش پیدا کند.

وی افزود: دلیل اینکه قیمت تعادلی دلار برای سال آینده بیشتر از امسال است، تورم بالای کشورمان در مقایسه با میانگین تورم دنیا است و اینکه ریال خیلی قدرت نرخ برابری کمتری در مقایسه با پول‌های رایج در دنیا دارد.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به اینکه دلار تا چه حدی می‌تواند با کاهش قیمت مواجه شود؟ گفت: پاسخ من به این سوال که آیا دلار می‌تواند به زیر ۱۲ هزار تومان برسد، بله است و این تنها با تزریق تمام منابع ارزی به بازار ارز عملیاتی می‌شود؛ اما در این زمینه مسئله این است که کاهش قیمت پایدار نمی‌ماند. اگر دلار به هر صورتی به کمتر از ۱۵ هزار تومان برسد، در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود بعد از آن به سمت قیمت تعادلی که در بالا ذکر شد، جهش پیدا می‌کند.

هاشم خانی با تاکید براینکه صعود دلار از قیمت تعادلی هم کوتاه مدت است، ادامه داد: در طول ۳۰ سال گذشته نوسانات و جهش‌های دلار در ایران شدت بیشتری گرفته است، زیرا در حال حاضر کشورهای زیادی تکنولوژی و سیاست رسیدن به تورم زیر ۳ درصد را پیدا کرده‌اند و هر چه تعداد این کشورها بیشتر شود، جهش‌ها و بحران‌هایی ارزی و دلاری در ایران شدت می گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا