خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زنگنه: قوم‌وقبیله‌بازی در خوزستان بسیار شدید است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفت: قوم‌بازی و قبیله‌بازی در استان خوزستان بسیار شدید است و هر قبیله و قومی که می‌آید از خودش می‌گیرد و بقیه را در دفتر و دستک راه نمی‌دهد. این قوم‌بازی بسیار چیز بدی است و به استان خوزستان و همه جای کشور ضربه وارد می‌کند.

به‌گزارش ایسنا زنگنه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی که امروز (۱۲ بهمن‌ماه) با حضور معاون اول رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در خوزستان سرمایه‌گذاری‌های بزرگی شده اما طبق انتظارات، در تحول خوزستان تاثیرگذار نبوده است. بسیار کمتر از این میزان در اصفهان سرمایه‌گذاری شده اما موثرتر بوده است.

وی افزود: همه فکر می‌کنند همه پول کشور به اصفهان رفته است در حالی که در خوزستان بسیار بیشتر هزینه شده است. دوستان می‌گویند این سرمایه‌گذاری‌ها با اهداف برون استانی انجام شده است اما اینگونه نیست. به طور مثال سرمایه‌گذاری صنعت فولاد درخوزستان و اصفهان یکسان است اما پیوند فولاد با مجموعه اجتماعی در اصفهان بسیار قوی‌تر بوده است.

وزیر نفت گفت: شاید کسی باور نکند اما خوزستان سومین ماشین‌ساز کشور است و بیشترین تجهیزات سنگین در این زمینه در خوزستان تولید می‌شود. مدیریت استان خوزستان باید به گونه‌ای تلاش کند که طعم این موارد ذائقه مردم را شیرین کند و اقتصاد این منطقه تاثیر جدی در بهبود زندگی و سطح رفاه عمومی مردم داشته باشد.

زنگنه بیان کرد: در طول تاریخ توسعه استان خوزستان بر پایه توسعه نفت بوده است. بعد از انقلاب اسلامی به دلایلی، نفت در حد نگه‌داشت کار کرده است تا در حد توسعه‌های بزرگ. تنها اخیرا به غرب کارون پرداخته شده است.

وی افزود: باید به توسعه نفت کمک شود و همچنین منجر به توسعه استان شود. خوزستان عقب‌ماندگی‌هایی دارد که به صورت ساده قابل حل نیستند و باید دولت در این زمینه همت بزرگی داشته باشد.

وزیر نفت ادامه داد: در استان‌های نفت‌خیز و گازخیز درصدی از درآمد نفت به این استان‌ها تعلق می‌گیرد اما قانون به گونه‌ای تصویب شد که هیچ چیزی گیر این استان‌ها نیامد؛ در حالی که در هر جایی باید کاری با پول نفت انجام شده باشد. ابتدای انقلاب اسلامی یک روز پول نفت را به هر استان اختصاص دادیم که هنوز کارهای انجام‌شده آن مشخص هستند.

زنگنه گفت: دولت باید لایحه یا طرحی در خصوص اینکه درصدی از پول نفت برای اجرای طرح‌های ویژه در استان‌های نفت‌خیز اختصاص یابد، ارائه دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان خوزستان مشکل وجود دارد. در دشت مشکل آب و فاضلاب وجود دارد؛ کی می‌خواهیم این مسائل را حل کنیم؟ باید مشکلات آب و فاضلاب خوزستان حل شود زیرا این وضعیت برای ما بد است. مشکل آب روستاها نیز باید حل شود و این مشکلات به صورت نقطه‌ای و لوکال قابل حل نیستند.

وزیر نفت بیان کرد: دستاورد سفر آقای جهانگیری برای خوزستان باید این باشد که در دولت لایحه‌ای تصویب شود که درصدی از پول نفت بدون آن دخالت‌ها به استان‌های نفت‌خیز پرداخت شود و با بودجه‌های دیگر قاطی نشود.

زنگنه بیان کرد: در حال حاضر طرح‌های زیادی از جمله طرح‌های نگه‌داشت تولید در خوزستان در حال اجرا است. طرح‌های نفتی غرب کارون فعال هستند. ان.جی.ال ۳۲۰۰ در حال انجام است. بخش خصوصی پتروشیمی مسجدسلیمان نیز در مراحل پایانی قرار دارد. پتروشیمی اندیمشک نیز از دیگر طرح‌ها است.

وی گفت: بازسازی تمام تاسیسات نفت باید انجام شود که انجام این کار به حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار نیاز دارد.

زنگنه با اشاره به بازدید از واحد بهره‌برداری اهواز یک گفت: این واحد ۶۰ سال پیش احداث شده، یعنی به موزه صنعتی تبدیل شده است اما اکنون در مدار است که باید در این زمینه اقدام شود.

وزیر نفت بیان کرد: خوزستان ظرفیت تولید لوله‌سازی و تولید ورق عریض را دارد. در حال حاضر ورق‌های عریض مورد نیاز کشور در خوزستان تولید می‌شود و دومین کارخانه آن نیز در خرمشهر قرار دارد. حوزه‌های فنی و حرفه‌ای نیز در خوزستان باید مورد توجه قرار بگیرند زیرا دانشگاه‌های عادی و آزاد به درد کار در حوزه نفت نمی‌خورند بلکه باید کارهای فنی و حرفه‌ای آموزش داده شود. در این زمینه یک مرکز در سوسنگرد احداث خواهیم کرد.

وی گفت: در خصوص راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مشکلی وجود ندارد و حتی حاضر هستیم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی را در جایی که شهرک وجود دارد، انجام دهیم اما باید سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: کارخانه‌های نوآوری و مراکز نوآوری در خوزستان باید راه‌اندازی شوند. در گذشته در خوزستان در زمینه نفت، تنها دانشگاه نفت را داشتیم اما اکنون دانشگاه چمران نیز پرقدرت در حال فعالیت است و حتی جهاد دانشگاهی به نحوی در این زمینه در حال فعالیت است اما راه‌اندازی این مراکز نوآوری در خوزستان لازم است تا در بخش بالادستی نفت از این مراکز استفاده کنیم.

وی افزود: یک مرکز پارک فناوری در تهران وجود دارد که می‌توان از طریق ارتباط با این مرکز، از دانشگاه‌ها و این مراکز حمایت کنیم و اشتغال زیادی ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت افزود: همچنین می‌خواهیم طرح اجرای چاه‌های بسته یا کم‌بازده نفت را توسط استارتاپ‌ها و با هزینه کمی اجرا کنیم که منجر به اشتغالزایی هزاران فرد تحصیلکرده خواهد شد. احتمالا این طرح تا یک ماه دیگر عملی شود.

وی بیان کرد: همه چیز در خوزستان برای جهش به سمت زندگی مردم فراهم است و مدیران استانی باید با هم زیاد دعوا نکنند.

زنگنه تصریح کرد: قوم‌بازی و قبیله‌بازی در استان خوزستان بسیار شدید است و هر قبیله و قومی که می‌آید از خودش می‌گیرد و بقیه را در دفتر و دستک راه نمی‌دهد. این قوم‌بازی بسیار چیز بدی است و به استان خوزستان و همه جای کشور ضربه وارد می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا