خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش جهانگیری به اختلاف دولت و مجلس درباره بودجه

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تصویب بودجه ای کارآمد خواسته مشترک مجلس و دولت است گفت: بنابراین باید از ایجاد منابع موهوم و غیرواقعی که باعث بزرگتر شدن بودجه می شود جلوگیری کرد تا از بروز اعتراضات و بالا رفتن هزینه‌ها پیشگیری شود.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در محل استانداری خوزستان اظهارداشت: به نظر می رسد که بودجه سال ۱۴۰۰ با تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شود اما همواره باید به نکات کلیدی که از ابتدا نمایندگان مجلس در خصوص واقعی تر شدن اعداد، منابع و هزینه های بودجه بیان کرده اند نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده کشور باید به نفع طبقات ضعیف جامعه تنظیم شود ادامه داد: ایرادهای مطرح شده توسط برخی از دوستان نماینده در مجلس مبنی بر ایرادات لایحه دولت (موضوع واقعی شدن ارقام و هزینه ها) موضوعاتی است که در خود مجلس نیز باید مورد رعایت قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: بنابراین باید از پررنگ شدن این ایرادات در بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی پیشگیری گردد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه روند تصویب لایحه بودجه در مجلس نباید همراه با منابعی موهوم، غیرواقعی باشد گفت: بنابراین نباید کاری کنیم که کسری بودجه دولت بیشتر شود؛ در صورت بروز این کسری، هزینه ها مطالبه می شوند و باعث ایجاد این ذهنیت خواهد شد که دولت نمی خواهد آن را (قانون بودجه) اجرا کند و این موضوع باعث کاهش رضایت مردم خواهد شد.

وی از قیمت ها به عنوان یک مسئله اساسی و مهم در کشور یاد کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در این راستا باید به آن توجه ویژه صورت بگیرد، مسئله حقوق ورودی (عوارض گمرکی) است؛ در این موضوع نمی توان قیمت دلار را به عنوان پایه تعیین میزان حقوق ورودی در نظر گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری بیان داشت: اگر حقوق ورودی (عوارض گمرکی از سوی مجلس در لایحه بودجه) افزایش یابد، هزینه این افزایش به جیب مردم تحمیل می شود.

جهانگیری با بیان اینکه کل کالاهای کشور که مواد اولیه یا کالاهای مصرفی هستند از گمرک بیرون می آیند بیان داشت: برهمین اساس اگر حقوق ورودی افزایش یابد، مردم به واسطه گران تر شدن کالا دچار فشار بیشتری متحمل شوند.

وی با اشاره به اینکه در زمان آغاز برنامه اول توسعه کشور به واسطه تصمیمات مجلس قیمت برخی کالاها افزایش یافت بیان داشت: در این بین وقتی از دولت سوال پرسیده می شد که چنین گرانی هایی چرا به وجود آمده است، بیان می شد که این شرایط حاصل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دغدغه نمایندگان مجلس و همچنین دولت در موضوع تورمی نبودن بودجه، واقعی شدن منابع، اصلاح هزینه ها، رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه و از بین بردن فساد و رانت، دغدغه هایی مشترک است گفت: در این رابطه نظرات یکی است و اینگونه مسائل موضوعاتی نیستند که موضوع اختلاف باشند؛ امیدواریم برای سال آینده بودجه خوبی تصویب شود تا بطور کامل رعایت حال مردم درنظر گرفته شود.

 

ارتقاء تاب آوری مردم یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است
جهانگیری با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر اختصاص چهار درصد از منابع اجرای طرح ها به حوزه مسئولیت اجرایی در راستای رفع کاهش مسائل و مشکلات مردم بیان داشت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی این است که باید کاری شود تا تاب آوری مردم بالا برود این احساس به مردم دست بدهد که کشور، نظام و دولت در تلاش برای حل و فصل مشکلات آنها است.
وی به مشکلات استان خوزستان در زمینه فاضلاب، آب شرب و آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: در این رابطه اقدامات جدی صورت گرفته است ولی حجم مشکلات زیاد است که این موضوع شیرینی اقدامهای انجام گرفته را به کام مردم تلخ می‌کند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: هفته گذشته دولت در خصوص مسئله آب‌های سطحی شهر اهواز مصوباتی داشت و اگر لازم باشد مصوبات دیگری نیز انجام خواهیم داشت تا در این رابطه مشکلات کمتر شوند.
جهانگیری با اشاره به پیشنهاد وزیر نفت به عنوان وزیر معین خوزستان و همچنین وزارتخانه ای که عمده فعالیت های آن در این استان انجام می شود اشاره کرد و گفت: در برنامه توسعه هفتم به اختصاص بخشی از درآمدهای نفتی برای حل مشکلات دارای اولویت در خوزستان مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: این موضوع می تواند روند رسیدگی و حل مشکلات مردم استان خوزستان در خصوص چنین مشکلاتی را تسریع ببخشد؛ بنابراین از این پیشنهاد وزیر نفت حمایت می کنم و اگر لازم باشد برای اختصاص این منابع از درآمدهای نفتی نیز لایحه مستقلی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

ایران کشور ثروتمندی است
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خودبه پمپاژ تبلیغی سوء و غیر واقعی دشمنان ملت ایران اشاره کرد و گفت: دولت و نظام این امکان را دارد تا برای مشکلات مردم راهکار ارائه دهند؛ این مسئله تکلیف ما است و به خاطر پاسداشت شهدایی که خون خود را در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده اند باید کار کنیم و به رفع مشکلات مردم بپردازیم.

وی با بیان اینکه ایران کشور فقیری نیست بلکه دارای ثروت و منابع مهمی است بیان داشت: اگر تا حدودی فشارهای خارجی کنار برود و راه فروش نفت باز شود، امکان تعامل بهتر با دنیا فراهم خواهد شد و امکان سرمایه گذاری میلیاردها دلار در کشور به وجود خواهد آمد.

منابع مالی مربوط به اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزارهکتاری تامین می شود

جهانگیری از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به عنوان یکی ازکارهای مهمی یاد کرد که باید به آن افتخار شود و گفت: بعد از ۲ دولت هشت ساله، این دولت (تدبیر و امید) بود که فاز اول این پروژه را به مساحت ۲۹۵ هزار هکتار به اتمام رساند و هم اکنون نیز کار مطالعه فاز دوم آن شروع شده است.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: دولت آمادگی دارد تا به محض نهایی شدن مطالعات این طرح، عملیات اجرایی فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزارهکتاری را آغاز کند که به همین منظور منابع مورد نیاز آن نیز تعیین و در نظر گرفته خواهد شد.

وی به گزارش وزیر جهاد کشاورزی در زمینه افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی در زمین های تسطیح شده از ۱.۷ میلیون تن به ۵.۲ میلیونتن اشاره کرد و گفت: بررسی هایی که روز گذشته صورت گرفت، نشان می دهد مردم ازاجرای این پروژه خوشحال هستند اما مردم خوزستان همچنان گلایه های دیگری نیز دارند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین به موضوع مترو اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز یکی از کلانشهرهای کشور است که پروژه قطار شهری آن در حال حاضر با گره هایی روبه رو شده است و به نظر می آید این مسئله تا حد زیادی رفع شده است؛ از سازمان برنامه و بودجه کشور خواسته می شود برای تکمیل این پروژه کمک کند.

جهانگیری همچنین در خصوص احداث سد بختیاری گفت:فاینانس این پروژه در شورای اقتصاد نیز به تصویب رسیده است؛ امیدوارم وزارت نیرو پیگیری های لازم برای اجرایی شدن این طرح را با جدیت در دستور کار خود قرار دهد و هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

وی از استان خوزستان به عنوان یکی از پایگاه هایاصلی صنعت کشور نام برد و گفت: ایجاد گروه های مختلف فولادی در استان های دیگرنتیجه فعالیت های صورت گرفته در استان هایی مانند خوزستان و اصفهان بوده و نبودبخشی از زنجیره تولید(فولاد) نمی تواند جایگاه استان خوزستان به عنوان قطب فولادکشور را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا