خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ وزیر بهداشت به منتقدان واکسن روسی

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: این روزها برای افکار عمومی، صحبت های زیادی می شود و عزیزان از جاهای و باانگیزه های مختلف در مورد واکسن می گویند، برخی با ما زاویه دارند ولی چه دلیلی دارد که افکار عمومی را از چیزی که ممکن است واقعیت نداشته باشد، پریشان می کنند؟ بعضی ها هم از روی دلسوزی می و شاید کم اطلاعی می گویند و برخی نیز بیانات ظاهرا عالمانه ای دارند که خیلی هم شاید مبنای علمی نداشته باشد.

به گزارش وبدا، دکتر نمکی در جلسه ستاد منطقه ای مقابله با کرونا در بم، اظهار داشت: به عنوان یک متخصص ایمونولوژی که با سیستم ایمنی و واکسن، از اولین روزهای درسم آشنا هستم و بیش از 30 سال در این زمینه تدریس کرده ام، می گویم که واکسن کرونا یا کووید19 زیرسوال بوده که چقدر می تواند تاثیر و دوام اثر داشته باشد اما در ویروسی که نه درمان مشخصی دارد و نه داروی مشخص، واکسن یکی از افق های امیدوار کننده جهان است که بتواند زنجیره بیماری را در مدتی حتی کوتاه قطع کند تا نظام های سلامت دنیا و دست اندرکاران نظام های سلامت بتوانند تنفسی داشته باشند و بیماری را مدیریت کنند حالا سه ماه، شش ماه، 9 ماه یا یکسال. هنوز خیلی ها نمی توانند برای آن جوابی داشته باشند.

وی افزود: ما از روز نخست با تقویت بنیه علمی داخلی و گردهم آوردن متخصصان داخل کشور، سعی کردیم مثل خیلی از کارهای دیگری که شد، ساخت واکسن در کشور را رقم بزنیم و اتفاق بزرگی افتاد. در آینده نزدیک که بهار سال آینده است، یکی از قطب های بزرگ ساخت واکسن منطقه خواهیم شد و چه بنده زنده باشم و چه نباشم، خواهید دید که این اتفاق در کشور رقم می خورد و خواهد خورد و دیگر هم کسی نمی تواند جلوی این موج پیش رونده، بایستد این اولین گامی بود که برای خودکفایی کشور برداشتیم کما اینکه داروهایی که در هر کجای دنیا گفتند اندکی تاثیر دارد، اول برای مردم فراهم کردیم و بعد ساختیم و الان هم صادر می کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یک واکسن را با انتقال دانش فنی از کوبا به عنوان کشور صاحب فن واکسن سازی در ایران تولید می کنیم. انتقال دانش فنی واکسن هپاتیت که 25 سال است به مردم ایران تزریق می شود از کوبا انجام شد و واکسن پنوموکوک را با همکاری کوبا در انستیتو پاستور می سازیم و واکسن کرونا در انستیتو پاستور ایران در آینده بسیار نزدیک ساخته و علاوه بر تامین نیاز داخلی، به دنیا هم صادر خواهد شد.

دکتر نمکی تصریح کرد: بنده هر روز آمار و حاصل آزمایشات واکسن مجموعه برکت را هم مطالعه می کنم. باور کنید با لطف خدا و تلاش دوستان جهادگر ما در آن مجموعه، اتفاق بزرگی دارد رقم می خورد. گفتیم ویروس جهش یافته را با این آنتی بادی این واکسن روبرو کنید. خداشاهد است حیرت انگیز روی آن هم اثر کرد، همین ویروس انگلیسی جهش یافته و این هم دستاوردی است که در اواسط یا اواخر بهار این واکسن را خواهیم داشت. عزیزان ما در مجموعه رازی و یکی دو موسسه دیگر هم کار می کنند و به جاهای خوبی رسیده اند.

وی یادآور شد: تا قبل از اینکه واکسن تولید داخل پاسخگوی نیازمندی های ما باشد، مجبوریم برای گروه های آسیب پذیر، واکسن تهیه کنیم. اولا خیلی از کشورهای منطقه که می گویند واکسیناسیون را از مدت ها قبل شروع کرده اند، اینها فازهای آزمایش بالینی واکسن های ساخت کشورهای دیگر را انجام دادند، ما اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری، تست و آزمایش بالینی اش را روی مردم ما بگذراند. به هیچ کس اجازه ندادیم و اجازه هم نخواهیم داد.

وزیر بهداشت گفت: آمدیم مطالعه کردیم و واکسن سازهای دنیا را بررسی کردیم و برای همه آنها پرونده تشکیل دادیم. اولا ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن در قالب سبد کوواکس پیش خرید کرده ایم و پول آن را هم پرداخت کرده ایم و آنها قول داده اند در فوریه یعنی همین هفته های آینده اولین بخش از آن برسد. در آن سبد، به جز آمریکایی ها و انگلیسی ها که نیستند، بقیه مجموعه ها مثل استرازنیکا که از مجموعه های اروپایی- هندی است، حضور دارند. دیدیم که این 16 میلیون و 800 هزار دوز که برای 8 میلیون و 400 هزار است، کافی نیست و تقلا کردیم که از کشورهای دیگر هم واکسن بخریم.

دکتر نمکی افزود: دو پروتکل را در این راستا دنبال کردیم. یک، هیچ کدام از این واکسن ها قبل از طی کردن فاز سه آزمایش بالینی و قبل از شروع استفاده عمومی در مبدا نباید وارد کشور شوند، واکسن در دنیا تا فاز سه که می رود یک فاز چهارم هم دارد که معمولا 5 سال طول می کشد به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی نهایی واکسن را که برای خیلی از واکسن های گذشته صادر شده، صادر نکرده چون فاز چهار که حداقل 5 سال طول می کشد، طی نکرده اند.

وی اظهار داشت: یکی از واکسن سازهای آمریکایی که گواهی موقت از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده یک گواهی گرفته که تا 5 سال دیگر، هیچ حق اعتراض یا شکایتی علیه این واکسن ساز در دنیا قابل قبول نیست چون فاز چهار را طی نکرده است. اینها را برای مردم بگویید، به همین دلیل گفتیم واکسنی را وارد کشور خواهیم کرد که فاز سه آزمایش بالینی خود را بیرون از کشور گذرانده باشد و گواهی مصرف اضطراری یا EUL یا EUA را در مبدا گرفته باشد و استفاده از آن شروع شده باشد و دوم واکسنی را وارد کشور خواهیم کرد که حداقل  چند کشور دنیا، خریده و ثبت شده و مصرف آن شروع شده باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: 5 منبع واکسن خارجی را تاکنون شناسایی کردیم و داریم ثبت می کنیم. منبع اروپایی استرازنیکا است که اولین بار است نام آن را می برم چون به مردم گفته بودم حرف راست، درست و علمی در مورد واکسن را از وزیر بهداشت بشنوید چون هم متخصص این رشته است است و هم به امور و گردش کار آشنا است. از مجموعه استرازنیکا و یک کمپانی در هند، حداقل یک کمپانی در چین و یک کمپانی در روسیه، پرونده ها را ثبت می کنیم.

دکتر نمکی یادآور شد: یکی از این واکسن ها که بعضی ها روی آن بلوا راه انداختند، واکسن روسی اسپوتنیک وی موسسه گامالیا است. کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و چند کشور دیگر تا امروز این واکسن را ثبت کرده و شروع به واکسیناسیون کرده اند. این چه خباثتی است که من برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده، خوراک رسانه ای تهیه کنم؟ این چه تفکری است؟ این چه اندیشه ای است؟ این چه تعهد و مرامی است؟

وی ادامه داد: روزی که مرگ و میر مردم در ایران در حدود 500 نفر بود، بلوایی برای ما به پا کردند و هر شب در شبکه های بیرونی، کارشناس آوردند و روزی که متاسفانه مرگ بیماران برخی از این کشورها به هزار و 860 رسید یک پنل نگذاشتند که چرا در این باتلاق گرفتارند و منِ ایرانی دارم خوراک غلط برای رسانه های بیگانه تهیه می کنم این چه اندیشه و وطن پرستی و مردم دوستی است؟ مگر نمی شود این سوالات را از وزیر بهداشت در داخل کشور پرسید؟

وزیر بهداشت گفت: مگر می شود قبول کرد که وزیر بهداشت این مملکت به این بی غیرتی مبتلا شده که اجازه دهد واکسن نامطلوب به این سرزمین و مردمش برسد؟ مگر این تیم وزارت بهداشت نبود که در اوج حصر و گرفتاری اقتصادی این افتخار را در کنار بقیه مردم برای این کشور کسب کرد؟ مگر این تیم نبود که با دست های بسته در این اقیانوس بلا شنا کرد و به ساحل رسید؟ این چه تفکر و اندیشه ای است که ما حاضریم دیگران ما را به چالش باطل بکشند و از پشت به سربازان درون این جبهه خنجر بزنند؟ مگر می شود پذیرفت که این تیم به این غیرتی مبتلا شده که این واژه ها را به کار می برند که برای اولین بار یک واکسن نامرغوب را می خواهند به کشور وارد کنند و من نمی زنم. خب معلوم است برخی که متبلا شده اند نباید هم به این زودی واکسن بزنند و آنها باید از لیست خارج شوند. کسی که قبلا گرفتاری بیماری داشته جزء کاندیداهای اولویت دار تزریق واکسن نیست.

دکتر نمکی تاکید کرد: متاسفانه با برخی حرف ها، توی دل مردم را خالی می کنیم. این مردم گناه دارند، خسته هستند و ذهن شان آشفته از هزار گرفتاری است دیگر گرفتاری تازه برای شان ایجاد نکنیم. نگذاریم اعتماد آنها به سربازان خط مقدم این دفاع تضعیف شود و نگذاریم گسست ایجاد شود بین اندیشه اعتماد آمیز مردم با خدمتگزاران صدیق شان. خدمتگزاران را در ذهن مردم خائن جلوه ندهیم به خدا این خیانت و ظلم و خیانت ملی است در سخت ترین زمان های این کشور. این کار را با ذهن مردم نکنیم این آشفته خاطری را در مردم بی گناه بی تقصیر دامن نزنیم.

وی گفت: مردم این سرزمین بدانند که این خدمتگزار کوچک و همراهانش آمده اند برای فدا کردن جسم، جان و آبرو و همه چیزشان اما یک کار نخواهند کرد، هرگز نخواهند گذاشت پای محصولی به مجموعه این کشور باز شود که با سلامت مردم در تضاد و تقابل باشد. شرف اینها اجازه چنین کاری را نخواهد داد و یک پیام هم به بازرگانان فعال این عرصه بدهم کسانی که فکر می کنند در این آشفته بازار می توانند سوار موج اقتصادی شوند آن هم این وزیر، اجازه نخواهد داد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این وزیر، کسی است که روزی که سرپرست وزارت بهداشت شد، دکان بعضی ها را در سازمان غذا و دارو برچید و در هیات امنای ارزی، تعطیل کرد. خیلی ها گفتند مگر تو رای نمی خواهی، اینها روابط دارند گفتم من رای نمی خواهم و آبروی خودم را پیش خدا می خواهم. از کجا معلوم که همین امشب که به خانه رفتم بتوانم فردا از خانه بیرون بیایم؟ روز قیامت خدا به من نمی گوید تو با کی معامله کردی؟ تو که اشراف داشتی به این فساد، به جز رضایت من با کی و برای چی معامله کردی؟

دکتر نمکی افزود: آقایانی که برخی بلواها را راه می اندازند به دلیل جابجا کردن برخی منابع، این خواب را پریشان ببینند، اجازه نخواهیم داد در این ایام پربلا، عده ای بتوانند بازار و دکان تازه برای خودشان باز کنند. این اشاره را کردم به دلیل اینکه این موج در ذهن مردم سنگین تر می شود و من باید این را به استحضار مردم شریف ایران می رساندم که روز اول بیعت کردم با مردم که آنچه بین من و خدا در قلبم می گذرد را بیان کنم و مصلحت اندیشی، بنده را وادار به این نخواهد کرد که برخی حرف ها را با مردم نزنم.

وی یادآور شد: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می کنیم، هم واکسن های سبد کوواکس را دنبال می کنیم و هم از مطمئن ترین منابع، واکسن را وارد می کنیم و به کوری چشم خیلی ها، اول هم به خود و  خانواده های خودمان تزریق می کنیم تا همه بدانند که ما سلامت مردم را مقدم بر سلامت خودمان می دانیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا