خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا مسیر تعامل را پیش بگیرد

سعید خظیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار کرد: ما به مقامات دولت جدید آمریکا توصیه می کنیم که از چهار سال مقاومت ملت ایران و شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ملت ایران درس بگیرند و مسیر تعامل را در پیش بگیرند.

به گزارش ایسنا، خطیب زاده در نشست مطبوعاتی این هفته خود با اشاره به سفر منطقه ای وزیر امور  خارجه به کشورهای آذربایجان ، روسیه ، ارمنستان ، گرجستان ، ترکیه و نخجوان اظهار کرد: این سفر یکی از مهم ترین و موفق ترین سفرهای منطقه‌ای وزیر  امور خارجه بود.

وی با ارائه جزییاتی از این سفر منطقه ای چند روزه  گفت : در این سفر موضوعات همکاری منطقه ای ، اهمیت تحقق صلح و ثبات دائم  در  منطقه و مکانیزم پیشنهادی ۳+۳ ایران برای همکاری منطقه ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در  این نشست که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد انفجار اخیر صورت گرفته در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در هند و اتهاماتی که در این زمینه از سوی مقامات این رژیم در مورد این انفجار به ایران نسبت داده شده است، تأکید کرد: روابط ایران و هندوستان در زمینه های مختلف رو به گسترش است. رایزنی های کنسولی بین دو کشور برگزار شده و معاونین وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر رایزنی های سیاسی دارند. ایران و هندوستان در مورد مسائل منطقه از جمله مسئله افغانستان دیدگاه های نزدیک به هم دارند. در خصوص توسعه بندر چابهار و پروژه های مشترک بین دو کشور در مراحل رو به رشدی قرار داریم. کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور  به زودی برگزار خواهد شد و دو کشور همکاری های خوبی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی دارند.

وی با بیان اینکه این ها همه به معنای این است که مقامات دو کشور در پایتخت ها در تلاش هستند که این روابط را ارتقا دهند، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این فرایند شیطنت هایی از طرف های ثالثی صورت بگیرد. دو طرف بر این موضوع آگاه هستیم. رایزنی های نزدیکی داریم و دو طرف ابراز آمادگی کرده اند که درباره روشن شدن ابعاد این گونه مسائل با هم همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات این چنینی شیطنت های بچه‌گانه ای است که مشخص است از طرف چه کسانی صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع توقیف نفتکش کره ای در ایران و همچنین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در سئول گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته ام موضوع کشتی کره ای یک موضوع فنی است و اساسا این موضوع و پول های بلوکه شده ایران در کره هیچ ربطی به هم ندارند. اخباری از وزارت خارجه کره می شنویم که در ارتباط با موضوع وضعیت پول های بلوکه شده ایران و حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به راه حل هایی رسیده اند. در خصوص نفتکش کره ای با دادستانی از نزدیک در حال رایزنی و گفت و گو هستیم تا این زمینه فراهم شود تا در مورد موضوع خدمه و کاپیتان کشتی به نتایج بهتری برسیم. البته برای این افراد دسترسی های فوق العاده کنسولی فراهم شده است و امیدواریم با توجه به رایزنی‌هایی خوبی که با دادستانی داشته ایم در آینده خبرهای خوبی را در خصوص خدمه این نفتکش کره ای داشته باشیم.

وی همچنین در مورد موضوع نفتکش توقیف شده ایران در اندونزی نیز گفت: از ساعات اولیه انتشار این خبر ما پیگیر این موضوع هستیم. براساس گزارش هایی که از سوی دولت اندونزی دریافت کرده ایم اتفاق پیش آمده حاکی از یک موضوع فنی است. دولت اندونزی همکاری خوبی با ما داشته است. ما با خدمه این نفتکش دسترسی کنسولی داشته ایم و امیدواریم با همکاری دولت اندونزی بتوانیم این موضوع را از مسیر فنی خود و با احترام به قوانین داخلی اندونزی حل کنیم و امروز که در خدمت شما هستم تحولات در این حوزه به سمت مثبت است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود با خبرنگاران در ارتباط  با اخبار منتشر شده در ارتباط با ارائه حکم حبس ابد از سوی دولت بحرین برای هشت نفر اتباع این کشور به اتهام ارتباط با ایران و تلاش برای انجام اقدامات تروریستی گفت: من نیز این خبر را شنیده ام. مشکلات انباشته شده ای که در بحرین شاهد آن هستیم به خاطر سرکوب ها و برخوردهای فوق العاده امنیتی است که از سوی دولت بحرین با اتباع این کشور صورت می گیرد و با چنین احکامی سرپوش بر روی آن ها گذاشته نمی شود. راه حل انشقاق های بسیار جدی که در داخل بحرین به خاطر برخی سرکوب ها و دخالت های طرف های خارجی شاهد آن هستیم از مسیر این احکام ساختگی نمی گذرد.

وی گفت: دولت بحرین باید هر چه زودتر با ملت خود آشتی کند و حقوق اکثریت در این کشور را در نظر بگیرد و این موضوع برای دولت بحرین بهتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اظهارات اخیر سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و اظهار نگرانی های وی در ارتباط با فعالیت های موشکی و هسته ای ایران گفت: ما به عنوان یک مسیر کاملا یکسان و روشن بارها تأکید کرده ایم که ما به گفته افراد تا اقدامی نبینیم فعلا اهمیت ویژه ای قائل نمی شویم. چه آنچه که بعضا مثبت گفته می شود و یا بوی تعهد می دهد و چه حرف های دیگر یا حرف هایی که له یا علیه برجام یا همکاری ها ذیل برجام می شنویم. ما منتظر اقدامات آمریکا هستیم.

وی تأکید کرد: ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست و تمام اقدامات ایران با اطلاع آژانس و ذیل نظارت آژانس و راستی آزمایی آژانس انجام می شود. در مورد اقدامات آمریکا در منطقه نیز بهتر است که مقامات آمریکایی دست از فرافکنی بردارند. ما چهار سال پر از شر آمریکا را در منطقه داشتیم و مقامات کنونی آمریکا بهتر است با اظهار نظرهای این چنینی این تصور را ایجاد نکنند که قرار است ما ادامه همان مسیر قبلی را در منطقه ببینیم. ما به آمریکایی ها توصیه می کنیم که از چهار سال مقاومت ملت ایران و شکست فشار حداکثری ترامپ درس بگیرند و مسیر تعامل را در پیش بگیرند و مسیر قبلی را اصلاح کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برجام و رایزنی با آمریکا گفت: ما گفت وگوی دو جانبه ای با آمریکا نخواهیم داشت و آمریکایی ها باید به آنچه که در مورد برجام گفته اند عمل کنند، در راستای رفع موثر تحریم ها و اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ حرکت کنند و در آن صورت در چارچوب کمیسیون مشترک برجام می توانند عضو گروه ۱+۵ باشند البته در صورتی که این مراحل خوب طی شود.

وی با تأکید بر اینکه قدم اول ایالات متحده باید برداشتن تحریم ها به صورت موثر و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باشد، گفت: بازگشت آمریکا به برجام نیز مراحل خاص خود را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با احتمال وجود برخی کانال های پشت پرده برای رایزنی بین ایران و آمریکا گفت: ما فعلا موضوعی با آمریکا نداریم به جز برجام و در مورد برجام نیز نیازی به کانال های پشت پرده نیست. آنچه که لازم است را صریح گفته ایم. در کمیسیون مشترک برجام و نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ این موضوعات را مطرح کردیم ، موضوعاتی نیز هست که همواره از طریق حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل می شود بنابراین همان طور که گفتم در مورد موضوع برجام با توجه به اینکه مواضع ما روشن است نیازی به کانال های پشت پرده نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در میانمار و نگاه ایران به این تحولات تصریح کرد: ایران و میانمار در پایتخت های دو کشور سفارتی ندارند بنابراین تمام مجاری اطلاعاتی و ارتباطی ما مسدود است. اطلاعات ما در مورد این تحولات اندک است ولی ما همواره نگرانی های خود را در مورد وضعیت و حقوق اقلیت ها در این منطقه اعلام کرده ایم. امیدواریم تحولاتی که در حال حاضر در میانمار شاهد هستیم و اخباری که در مورد وقوع یک شبه کودتا در این کشور می شنویم منجر به بدتر شدن حقوق اقلیت ها در این کشور نشود. اکنون اظهارنظر در مورد این مسائل زود است و باید دید روند به چه سمتی می رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا اعلام کرده که ایران باید در ابتدا به تعهدات خود در برجام عمل کند و اکنون صحبت از این است که کدام کشور در ابتدا بازگشت به تعهدات داشته باشد، گفت: اساسا این آمریکا بوده که قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده و از برجام خارج شده است. ایران هیچ وقت از برجام خارج نشده است و قطعنامه را نقض نکرده است. اقدامات کاهشی ایران در راستای اجرای تعهداتش در چارچوب برجام انجام شده و کسی که تعهدات را نقض کرده است باید برگردد. پاسخ ایران در مورد این مسائل پاسخ روشنی است.

وی همچنین در ارتباط با اجرای قانون لغو تحریم ها که از سوی مجلس تصویب شده است و مسیری که در این ارتباط ترسیم شده، گفت: مسیر چند هفته آینده و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملا مشخص است. در چند هفته آینده به تاریخی می رسیم که باید نظارت های فراسازمانی متوقف شود و اگر اقدام موثری از سوی آمریکا صورت نگیرد ما باید در این مسیر گام برداریم و دولت قدم به قدم در اجرای قانونی که مجلس تصویب کرده حرکت می کند.

خطیب زاده تأکید کرد: اکنون توپ در زمین کسانی است که تمام تلاش خود را کرده اند که ایران از برجام و منافع آن برخوردار نباشد و آن ها با یک تصمیم می توانند به این روند خسارت بار پایان دهند.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا