خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تازه مسلمان آمریکایی: حجاب تعهد به خداست

امروز اول فوریه روز جهانی حجاب است؛ برنامه‌های مختلفی به همین مناسبت در کشورهای مختلف اجرا می‌شود و هدف از گرامیداشت آن به رسمیت شناختن حقوق میلیون‌ها زن مسلمان است که حجاب را انتخاب و زندگی خود را با پوشش حجاب مزین کرده‌اند.

روز جهانی حجاب و به رسمیت شناختن حقوق زنان مسلمان/ تازه مسلمان آمریکایی: حجاب تعهد به خداستبه گزارش ایکنا، حجاب به عنوان مهمترین نشانه زنان مسلمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و در جوامع غیراسلامی زنان مسلمان بیش از هر چیز به دلیل داشتن حجاب شناخته می‌شوند.

به طور کلی حجاب اسلامی به پوشش‌های گوناگون زنان مسلمان گفته می‌شود و مفهومی برآمده از قرآن کریم، فقه اسلامی و فرهنگ اسلامی است. با وجود اینکه در جوامع مختلف مسلمانان، ممکن است این حجاب با تغییراتی برآمده از فرهنگ سنتی و ملی استفاده شود، اما به طور کلی و مشترک، حجاب موضوعی مشترک در بین تمام مسلمانان از هر فرهنگ و قومیت است. گرایش به داشتن حجاب در مورد کشورهای اسلامی مانند ترکیه که حکومت‌های سکولار دارند هم دیده شده و در کشورهایی مانند اندونزی گرایش به حجاب در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

داشتن حجاب در کشورهای غیراسلامی تبدیل به یکی از موضوعات اجتماعی مورد بحث در این کشورها شده است. مخالفان حجاب مسلمانان بر این استدلال تکیه می‌کنند که داشتن حجاب و به طور کلی نشان دادن علائمی که نشان از تعلق خاطر فرد به دین دارد (مانند کلاه کیپا در بین یهودیان و گردن‌آویز صلیب برای مسیحیان) به دلیل سکولار بودن قوانین کشورها باید محدود شود. در مقابل موافقان داشتن حجاب هم بر تضمین آزادی‌های اجتماعی و عقیده تأکید و استدلال می‌کنند که داشتن حجاب مزاحمتی برای شخص و گروه اجتماعی ندارد.

امروز اول فوریه روز جهانی حجاب(World Hijab Day) نامیده شده است و این روز هر ساله در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود و هدف از گرامیداشت آن به رسمیت شناختن میلیون‌ها زن مسلمان است که حجاب را انتخاب و زندگی خود را با پوشش حجاب مزین کرده‌اند. در این روز کنفرانس‌های زیادی در سراسر جهان برگزار و مطالب بسیاری نیز در مورد حجاب و چالش‌های پیش‌ روی زنان مسلمان که قصد داشتن حجاب را دارند، منتشر می‌شود.

روز جهانی حجاب، روزی برای به رسمیت شناختن زنان مسلمان

سینیتا (Cynthia)، از تازه مسلمانانی است که به حجاب پایبند است. وی که از ۱۷ سالگی به اسلام گرویده، از همان روزهای آغازین از حجاب استفاده کرده است. این مسلمان آمریکایی اهل ایالت آریزونای آمریکا در گفت‌وگو با ایکنا در مورد علت گرایش خود به اسلام و داشتن حجاب گفت: من از ۱۷ سالگی مسلمان شدم و بلافاصله از حجاب استفاده کردم، زیرا احساس کردم این چیزی است که خواسته خدا است.

این مسلمان آمریکایی، با توصیف حجاب به عنوان تعهد به خدا افزود: من حجاب را تعهد به خدا و زمانی برای پیروی از دستورات الهی تعریف می‌کنم. فکر می‌کنم بزرگداشت این روز (روز جهانی حجاب) مهم است زیرا خوب است که به خاطر پیروی از دستورات خدا و الهام‌بخشیدن به دیگران برای پیروی از دستورات خدا، این کار را انجام دهیم.

وی در مورد برخی دیدگاه‌های غربی ضد حجاب گفت: تصور اینکه کسی یک قطعه لباس آیینی را ظالمانه بداند، بسیار ناراحت کننده است. همانطور که شما هرگز نمی‌گویید که پوشاندن سر بین راهبه‌ها ظالمانه است، هرگز نباید این حرف را در مورد حجاب یک زن در یک کشور مسلمان بزنید. در کشورهای غیر اسلامی دولت‌ها باید با داشتن حجاب بین مسلمانان کنار بیایند.

کاترین رِیِس، دیگر زن تازه مسلمان آمریکایی است که با ایکنا در مورد حجاب و اهمیت آن گفت‌و‌گو کرد. وی که متولد ۱۹۹۱ در لس‌آنجلس است، از ژانویه سال ۲۰۱۴ و هنگامی که ۲۳ ساله بود، مسلمان شد و در مارس همان سال از حجاب استفاده کرد.

این بانوی آمریکایی در مورد تعریف خود از حجاب و عفاف با اشاره به آیه ۲۶ سوره اعراف «يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ: ای فرزندان آدم! ما لباسی که شرمگاهتان را می‌پوشاند، و لباسی فاخر و گران که مایه زینت و جمال است، برای شما نازل کردیم؛ و لباس تقوا [که انسان را از آلودگی‌های ظاهر و باطن باز می‌دارد] بهتر است، و این [لباس که با استفاده از آن انسان به سعادت ابدی می‌رسد] از نشانه‌های خداست، باشد که متذکّر [این حقیقت] شوند» گفت: از نظر من، حجاب و عفاف فراتر از پوشش ظاهری و محافظت جسمی یک مسلمان است. حجاب نگهبان معنوی و همچنین وظیفه‌ای بر عهده فرد مؤمن است. حجاب شاخص واقعی تسلیم در مقابل خدا و شناخت خداوند است. حجاب و عفاف به فرد کمک می‌کند از مسائل دنیوی خارج شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا حجاب تنها مختص به زنان است، گفت: اگر به قرآن کریم، سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱ نگاه کنید، خداوند در مورد حجاب زنان و مردان می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ: به مردان مؤمن بگو چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران] فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزه‌تر است، قطعاً خدا به کارهایی که انجام می‌دهند، آگاه است». «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٣١﴾: و به زنان با ایمان بگو چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را [مانند لباس‌های زیبا، گوشواره و گردنبند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعه‌های خود را به روی گریبان‌هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود]، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده‌لوح و کم‌عقل‌اند و نیاز شهوانی حس نمی‌کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمییز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده‌اند. و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌هایشان پنهان می‌دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید».

روز جهانی حجاب، روزی برای به رسمیت شناختن زنان مسلمان

این بانوی مسلمان ادامه داد: لباس ظاهری که از زینت‌های زن محافظت می‌کند و در آیه فوق ذکر شد، مخصوص زنان است. نمی‌توان انکار کرد که آناتومی زن و مرد با یکدیگر متفاوت است. خداوند با حکمت بی‌نهایت خود این را برای همه زنان تجویز کرده است. به نظر من، آیه حجاب بیش از آنکه به پوشش فیزیکی اشاره داشته باشد، مفهومی عمیق درباره عفاف است.

این بانوی مسلمان آمریکایی در مورد اینکه آیا حجاب ارزش دینی است یا رفتاری اجتماعی تصریح کرد: حیا افتخاری است که خداوند به غیر از انسان به هیچ موجود دیگری اعطا نکرده است. خداوند به ما لطف کرده است که حیا و عفت خود را از طریق این لباس‌های جسمی حفظ کنیم، درست مانند رحمت خدا که از درون ما محافظت می‌کند.

وی افزود: متأسفانه این روزها حجاب جسمانی به پوششی سنتی تبدیل شده است که بدون درک واقعی آن، پوشیده می‌شود. بسیاری از افراد حجاب دارند زیرا به آنها گفته شده است كه آن را بپوشند، برخی دیگر از خانواده خود ترس دارند. امام صادق (ع) می‌فرماید: بهترین لباس‌های شما لباس‌هایی است که شما را از خدا منحرف نکند، در واقع آن لباس‌هایی که شما را به او نزدیک‌تر می کنند و نشانه شکرگزاری و اطاعت از او هستند.

روز جهانی حجاب و به رسمیت شناختن حقوق زنان مسلمان/ تازه مسلمان آمریکایی: حجاب تعهد به خداست

این بانوی مسلمان در مورد نقش حجاب در استحکام خانواده گفت: حجاب در بسیاری از خانواده ها و در همه جوامع جهان به موضوعی بسیار بحث برانگیز تبدیل شده است. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که مردم از دانش و درک حجاب بی بهره باشند. گاهی این والدین هستند که مخالف آن هستند، گاهی شوهر و گاه شخصی است که باید آن را بپوشد. گاهی اوقات جامعه می‌تواند کسی را مجبور به پوشیدن یا کنار گذاشتن آن کند، یا همچنین می‌تواند کسی را مجبور به پوشیدن آن بدون درک آن کند. دانش به اعمال فرد جهت می‌دهد. اگر کسی شناختی از خدا نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند از خدا واقعاً اطاعت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اسلام‌ستیزان با حجاب بیش از سایر مسائل اسلامی دشمنی می‌کنند، گفت: اسلام‌ستیزان با حجاب مشکل دارند زیرا وقتی می‌بینند زنی آن را می‌پوشد، می‌دانند که این نمایانگر دینی است که از آن می‌ترسند. رسانه‌ها واقعاً بر روی ایجاد وحشت در قلب غیر مسلمانان با انتشار دروغ و فریب در مورد اسلام تمرکز کرده‌اند. آنها حجاب را یک عقبگرد دانسته و معتقدند که این ظلم به زنان است.

وی ادامه داد: من افرادی را دیده ام که حجاب دارند اما نماز نمی‌خوانند. افرادی هستند که روزه نمی‌گیرند اما کل سال حجاب دارند. مردم متناسب با سبک زندگی خود، آن را انتخاب می‌کنند. باز هم، همه چیز به دانش و درک از موضوع حجاب  برمی‌گردد.

این بانوی مسلمان آمریکایی در پایان در مورد تلاش زنان مسلمان برای احقاق حق پوشیدن لباس اسلامی در جوامع غیر اسلامی گفت: اکثر مردم غرب اشخاص محترمی هستند. هر از گاهی ممکن است اظهار نظر یا نگاه منفی به شما (به عنوان فرد محجبه) شود اما به یاد داشته باشید که مردم از ترس اینگونه عمل می‌کنند. باید بدانید که این (ترس) از عدم شناخت ناشی می‌شود. بهترین راه برای دفاع از حقوق خود در پوشیدن لباس اسلامی این است که اول درک کنید که چرا حجاب داشتن وظیفه شماست و ثانیاً دانستن ضرورت برخورداری از حقوق اساسی انسانی در هر کشوری که زندگی می‌کنید، است.

انجمن شهید ادواردو آنیلی(مهدی) از جمله انجمن‌هایی است که با تازه مسلمانان و زنان محجبه دوستدار حجاب و عفاف در ارتباط بوده و در فعالیت‌های خود در جریان امور این افراد قرار می‌گیرد و تولید فیلم و کلیپ با موضوع تازه مسلمانان و مبلغین از مأموریت‌های انجمن است.

این انجمن در سال ۱۳۸۵ با هدف تبلیغ و معرفی اسلام به ویژه شهید ادواردو آنیلی فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز کرد و در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ بخش رهیافتگان(تازه مسلمانان) را در نمایشگاه قرآن افتتاح کرد که مورد استقبال قرار گرفت و از آن پس انجمن به صورت تخصصی در زمینه رهیافتگان وارد عمل شد و تلاش کرد به این قشر کمک کرده و از پتانسیل‌های تبلیغی آنان استفاده کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شما تازه مسلمان شدی و طبیعیه که هنوز معنی خدا و تعهد معنوی رو ندونی. برو کتاب عشق الهی ویلیام چیتیک رو بخون لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا