خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به سفر رئیسی به آمریکا

دکتر جواد معصومی، پژوهشگر ارشد بین الملل در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه ۲۷ شهریور برای شرکت در نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد با این رویکرد که ایران عضو سازمان ملل است و انتظار دارد که این سازمان نقش تعیین‌کننده در توسعه، امنیت، صلح و عدالت جهانی ایفا می‌کند، به نیویورک سفر کردند. برگزاری ۱۲ دیدار دیپلماتیک در سطح سران و نخست‌وزیران و حضور در ۵ دیدار جمعی رهاورد حضور رئیس‌جمهور در این سفر فشرده ۳ روزه در نیویورک رقم خورد.

ایشان در نخستین بخشی از برنامه سفر خویش با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های امریکایی آغاز کرد که در ابتدای این نشست از رسانه‌های درخواست شناخت و بیان حقایق جامعه ایران را نمود چرا که در جریان اغتشاشات سال گذشته ایران، ظرف ۴۸ هفته بیش از ۳۶ هزار دروغ رسانه‌ای علیه ایران تولید شد که با هیچ معیار و قانونی قابل‌توجیه نبود.

دکتر رئیسی در حضورش در نیویورک پیش از سخنرانی در نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل با مسئولین و رؤسای جمهور کشورهای متعدد مختلف از جمله دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدارها با اشاره به پیشرفت‌های علمی قابل‌توجه جوانان ایرانی علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه به مسئولین کشورها پیشنهاد بازدید از این دستاوردها سفر و بازدید به عمل‌آورند. همچنین در خلال دیدارهای رسمی با اندیشمندان سیاست خارجی امریکا، اعضای هیئت‌امنای جامعه شیعیان امریکا و رهبران ادیان الهی هم دیدار داشتند. در سفر اخیر جناب آقای دکتر رئیسی دیدارهایی نیز برای اولین‌بار برگزار گردید که می‌توان به دیدار رؤسای جمهور کرواسی، الجزایر، سریلانکا، قرقیزستان، نخست‌وزیر مالزی و رئیس فیفا اشاره کرد. در این سفر همچنین با پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و وزارت خارجه الواح دوره هخامنشی که ۸۴ سال در اختیار امریکا بود به ایران بازگشت که ارسال الباقی این الواح در دستور کار قرار دارد.

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود در هفتاد و هشتمین مجمع‌عمومی سازمان ملل به موضوعات مختلفی اشاره کرد که بخش‌های مختلف آن موردتوجه سران کشورهای مختلف قرار گرفت که بازخورد آن در رسانه‌ها به شرح ذیل منعکس گردید.

  • شبکه المیادین لبنان بالابردن نسخه ای از قرآن کریم را برجسته نمود و اهانت‌ها علیه قرآن شریف را محکوم کرد و اسلام‌ستیزی و سوزاندن کتاب مقدس قرآن را شایسته پیشرفت‌های انسان معاصر نیست. همچنین اشاره به عدم سازگاری سلطه غرب بر واقعیت‌های جهان معاصر و کهنه شدن لیبرالیسم را تبیین نمود.
  • خبرگزاری فرانسه به دنبال صحبت‌های آقای رئیسی مبنی بر خواستار پایان تحریم‌ها علیه ایران گفت که تحریم‌ها علیه ایران نتایج مطلوبی را نداشته است و در خصوص مداخله امریکا در بحران اوکراین نیز گزارش داد که تهران از توافق صلح اوکراین و روسیه حمایت می‌کند و ابراز داشت که ایالات متحده امریکا برای تضعیف کشورهای اروپایی آتش خشونت را در اوکراین را شعله‌ور کرده است که این بلندمدت خواهد بود.
  • رویترز نیز با تمرکز به احیای توافق هسته‌ای گفت که ایالات متحده حسن‌نیت و اراده خود را برای احیای توافق ۲۰۱۵ با ایران را می بایست ثابت نماید. این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت امریکا با خروج از برجام، توافق را نقض کرد و در حال حاضر امریکا باید حسن‌نیت و اراده را نشان دهد.
  • گاردین با تمرکز بر بخش دیگر نوشت که آینده متعلق به کشورهای حوزه جمهوری اسلامی است و دوران غرب به پایان رسیده است. این روزنامه در تشریح صحبت‌های آقای دکتر رئیسی افزود، جهان در حال گذر به یک نظم بین‌المللی جدید است و پروژه آمریکایی‌سازی جهان شکست‌خورده است بیان کرد که غرب با بحران هویت و کارکرد مواجه است.
  • تارنمای خبری سازمان ملل نیز در همین رابطه نوشت که به گفته آقای رئیسی، درحالی‌که نظم نوظهور کشورهای غیرغربی به دنبال روابط نزدیک‌تر اقتصادی و سیاسی با یکدیگر هستند، جهان در حال رسیدن به نقطه تقاطع بحرانی است. طبق گزارش این تارنما جمهوری اسلامی ایران طرف‌دار همگرایی حداکثری اقتصادی و سیاسی بوده و علاقه‌مند به تعامل با جامعه جهانی بر اساس اصل عدالت است.
  • شبکه الجزیره قطر سخنان رئیسی در خصوص همسایگان را موردتوجه قرارداد و به نقل از رئیس‌جمهور ایران گزارش داد: از هر دستی که به‌سوی ما دراز شود، با صداقت استقبال می‌کنیم. وی افزود: ایمان و باور راسخ داریم که همسایه مستقل و قوی فرصتی برای کل منطقه خواهد بود و درعین‌حال هرگونه حضور بیگانه در منطقه از قفقاز گرفته تا خلیج‌فارس مشکل است. این رسانه قطری اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایران رژیم اشغالگر قدس را منشأ تروریسم کلیدی دانست و گفت که باید یک دولت فلسطینی قانونی به مرکزیت قدس شریف تشکیل شود و ادامه داد که سلاح هسته‌ای در عقیده جمهوری اسلامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

با بررسی بازخورد سفر آقای رئیسی می توان اینگونه بیان نمود که محور ارتباطات در همه دیدارها با سران کشورها بیشتر با هدف توسعه اقتصاد بوده که توجه به ارتباطات تجاری با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تاکید قرارگرفته است. ریاست‌جمهوری ایران در ۲ سال اخیر مجموعاً ۱۹ سفر خارجی و انجام ۶۹ دیدار در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک و امضای اسناد که پیگیری هر یک از آنها، دستاوردهای بزرگی را در پی خواهد داشت. بنابراین هماهنگی همه دستگاه های کشور برای تحقق اهداف راهبردی مناسبات سیاست خارجی به ویژه اقتصادی امری ضروی به نظر می رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا