خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صالحی امیری: «بایدها» چاره‌ی مشکل فرهنگی نیست

به گزارش ایلنا، رضا صالحی امیری در دومین نشست فصلی مدیران شهرداری تهران، حضور نجفی در شهرداری تهران را فرصت طلایی برای شکوفایی شهر تهران دانست و گفت:  باور دارم حضور ایشان می تواند منشا تحولی برای این کلانشهر باشد؛ با پشتوانه و تجربه طولانی، صداقت، شفافیت و پاکدستی که در ایشان شاهد هستیم این باور را داریم که می‌توان با همت، جسارت، شفافیت و پاکدستی تحول اساسی را در کلانشهر تهران داشته باشیم.

وی با اشاره به سیاست‌های سال 97 شهرداری تهران، گفت: یک تفسیر ناصوابی در اذهان وجود دارد که فعالیت فرهنگی را با فعالیت تبیلغی یکسان می‌دانند این در حالی است که نخستین ویژگی فعالیت فرهنگی انسجام بخشی در سطح جامعه مخاطب است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه «فعالیت فرهنگی باید بتواند اقوام، گویش‌ها و زبان‌های مختلف را کنار هم قرار داده و بین انسان‌هایی که در این شهر زندگی می‌کنند همدلی، همنوایی و همگرایی ایجاد کند» گفت: فعالیت فرهنگی باید بیانگر شهری باشد که زیست فرهنگی در آن مشهود باشد.

صالحی‌امیری هویت‌سازی را دومین ویژگی فعالیت فرهنگی دانست و گفت: این کلانشهر دارای یک تبار تاریخی و هویت دینی و ملی است هر فعالیت فرهنگی باید برای ارتقای این کلانشهر باشد.

وی سومین ویژگی کار فرهنگی را سازگاری میان اجزای جامعه عنوان و تصریح کرد: وجه چهارم فعالیت فرهنگی، شخصیت‌آفرینی است از این منظر کار فرهنگی باید به ارتقای شخصیت شهروندان منجر شود. اگر این چهار عنصر انسجام‌بخشی، سازگاری، هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی را به‌عنوان عناصر اصلی در کار فرهنگی تلقی نکنیم، در آن شرایط کار ما تبلیغی است.

به گفته صالحی‌امیری کار تبلیغی یک کار زودگر و فاقد اثربخشی طولانی است اما کار فرهنگی به معنی کار اثربخش و ماندگار خواهد بود.

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه «سال 97 نیازمند یک تغییر نگرش در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هستیم»، تاکید کرد: کار اجتماعی باید به ارتقای سرمایه، رضایت، امنیت، اخلاق و سلامت اجتماعی منجر شود در غیر این صورت نباید آن را یک فعالیت اجتماعی دانست. با این نگاه برای تهران 1400 برنامه فرهنگی و اجتماعی را تبیین و ابلاغ خواهیم کرد.

وی افزود: در تهران 1400 چشم انداز فرهنگی که انتخاب کردیم عبارت است از شهری انسان مدار، فضیلت‌گرا، اخلاق محور، دارای شاخص‌های زیست انسانی و فرهنگی، سازگار با فرهنگ انسانی و ملی، اصلاح سبک زندگی، ترویج سلامت اجتماعی، توسعه آموزش شهروندی، گسترش نقش نهادهای مردمی و محلی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و توجه ویژه به ترویج امور دینی و قرآنی، تقویت همبسنگی، انسجام و نشاط اجتماعی میان شهروندان ساکن در کلانشهر تهران است.

صالحی امیری یادآور شد: الزاما نیازمند تغییر نگاه در برنامه‌های فرهنگی هستیم بنابراین باید از حجم گسترده فعالیت‌های فرهنگی بکاهیم و به فعالیت‌های عمیق و اثربخش بپردازیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران سیاست فرهنگی شهرداری در سال 97 را مبتنی بر شهر انسان‌مدار و اخلاق محور معرفی کرد و ابراز داشت: در این سیاست ما در 1400 دنبال شهری هستیم که تمام شاخص‌های توسعه انسانی و زیست‌شهری در آن رشد و ارتقا پیدا کند. سال 97 دنبال جامعه‌ای هستیم که با ارتقای سرمایه اجتماعی با افول و کاهش آسیب‌های اجتماعی مواجه شود از این منظر تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید مبتنی بر شاخص‌های توسعه انسانی و اسلامی باشد.

وی دومین ویژگی فعالیت فرهنگی را انطباق با ماموریت‌های ذاتی شهرداری نامید و گفت: حجم زیادی از فعالیت‌های جاری با ماموریت‌های ذاتی انطباق ندارد، شهرداری یک دولت نیست. شهرداری برنامه منسجمی دارد باید از این حجم گسترده فعالیت ها کاسته شود و به عمق و اثر بخشی بپردازیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: ما سال 97 حداکثر 10 اولویت برای مجموعه مناطق، نواحی، سراهای محله و همه سازمان‌های تابعه ابلاغ می‌کنیم که براساس آن باید برنامه‌ها تبیین و تدوین شود. در ادامه برنامه‌های بدون ارزیابی اثربخشی قطعا در فضای سال آینده مورد تصویب قرار نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه نیازمند یک ساز و کار جدید برای حوزه فرهنگی و اجتماعی هستیم، عنوان کرد: 14 ماموریت اصلی در این حوزه تعریف کردیم اما برای رسیدن به این گفتمان اعلام شده ضروری است بعضی از الزامات را طی کنیم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: باید باور کنیم از سطح به عمق حرکت کنیم و از نظام تبلیغاتی، مناسک‌گرایی و مناسبت‌گرایی به نظام معرفتی و اثربخشی حرکت کنیم.باید از تکرار و عادت به خلاقیت و نوآوری رو بیاوریم. باید از بایدها به باورها عبور کنیم چراکه نظام بایدها در چهار دهه گذشته ما را به مقصد و  مقصود در حوزه فرهنگی نرسانده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  با بیان اینکه «شهروندان تهرانی بیش از هر چیز دیگر امروز به گسترش باورها نیاز دارند و بایدها چاره مشکل فرهنگی تهران نیست» اظهار کرد:  باید از نظام رسمی به مردم‌سالاری، از تصدی‌گری به تولی‌گری، از مونولوگ به گفت‌وگوی فرهنگی میان شهروندان، از جزایر مستقل به مجموعه منسجم، از مدیریت جزیره‌ای به مدیریت یکپارچه و همبسته و از نظام بسته به نظام باز فرهنگی و اجتماعی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معیار همه فعالیت‌های شهرداری باید رضایت مردم باشد عنوان کرد: شهر متعلق به مردم است نه برج‌سازان و مال‌سازان.از این منظر الگوی توسعه‌انسانی در شهر مبتنی بر رضایت‌اجتماعی خواهد بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: قطعا مخالف توسعه کالبد شهر نیستیم اما باور دارم اگر تهران را گسترش دهیم، جز حرکت فیزیکی مبتنی بر افزایش سطح کالبدی شهری هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. شهر مبتنی بر انسان هایی است که در آن زیست می کنند در این حوزه رضایت شهروندان الگوی اصلی تدوین و تنظیم برنامه جدید خواهد بود.

صالحی امیری توسعه مناسبات انسانی و اسلامی را یکی از اهداف شهرداری تهران نامید و گفت: باید به عدم مداخله در روند زندگی طبیعی فرهنگی مردم توجه کنیم چراکه جامعه تهران از گذشته‌های تاریخی خودش دارای زیست فرهنگی طبیعی و عرفی بوده است از این رو نباید متغیر مداخله‌گر در این حوزه باشیم بلکه باید پشتیبان مردم باشیم و حمایت مردم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه به معنی ادغام نیست بلکه به معنی انسجام در سیاست‌ها و فعالیت‌ها خواهد بود، به بیان ویژگی‌های شهر با زیست فرهنگی پرداخت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در شهری که زیست فرهنگی حاکم نیست هر روز بد اخلاقی گسترش پیدا می‌کند در مقابل در شهر دارای زیست فرهنگی سازگاری مشهود است. همچنین احساس امنیت، نشاط اجتماعی، امید به آینده، رضایت، اعتماد اجتماعی، خانواده مستحکم و سلامت اجتماعی مشاهده می‌شود اما جای سوال است که امروز آیا تهران دارای ویژگی ای زیست فرهنگی است یا خیر؟

وی در پایان به بیان اولویت‌های 10 گانه شهرداری تهران در سال 97 پرداخت و گفت:  توجه به ارتقای هویت شهر و شهروندان، توجه به انسجام میان جامعه و اجزای آن و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی در عین وحدت از جمله این اولویت‌ها است.

صالحی امیری توجه اساسی به امنیت، سازگاری اجتماعی و کاهش سطح خشونت و ناسازگاری را از دیگر اولویت‌ها دانست و گت: آمار رسمی در سال 94 نشان می‌دهد در تهران 500 هزار نزاع منجر به جرح رخ داده است؛ این خشونت بیانگر آن است که شهر چهره نرمی ندارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اصلاح سبک زندگی را اولویت چهارم عنوان کرد و گفت: استحکام خانواده به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسایل در کلانشهر تهران خواهد بود، چراکه خانواده اصلی ترین کانون بقای جامعه است. از این منظر باید سرمایه گذاری جدی برای استحکام خانواده داشته باشیم.

وی در پایان ارتقای اخلاق شهری و شهروندی، افزایش سرمایه اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به انسان به عنوان محور برنامه‌ها و ترویج فعالیت‌های دینی را به عنوان دیگر موارد اولویت‌های 10 گانه شهرداری تهران برشمرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا