خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قرآن و نگاه فراجنسیتی به انسان

حجت الاسلام سیدمحمدناصر تقوی، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی انستیتو الهیات صلح آلمان در کانال تلگرامی خود نوشت:

​قرآن و نگاه فراجنسیتی به انسان

آیه ۳۵ سورهء احزاب از آیات محکماتی است که باید آن را به مثابه یک اصل مفسّر و اصل حاکم بر همه آیات دیگر دانست. خداوند تعالی در این آیه رسیدن و قرار گرفتن بر چکاد کمال و در اوج اعمال صالح که سرانجام آن «مغفرت» و «أجر عظیم» یعنی پاداش بزرگ پروردگار می باشد را برای زن و مرد بصورت مساوی و دوشادوش هم دانسته است و بر این اساس مسأله جنسیت و زن یا مرد بودن در بهره مندی از کمالات و حقوق انسانی کاملا منتفی می نماید . اوصافی که در این آیه بصورت توامان و مشترک برای زن و مرد آمده نمونه هایی از نقطه های اوج در کمال انسانی است جنسیت هیچ دخل و دخالتی ندارد:

“إنًّ المسلمین والمسلمات والمؤمنین والمؤمنات والقانتین والقانتات والصّادقین والصّادقات و الصّابرین و الصّابرات والخاشعین و الخاشعات و المتصدقین و المتصدّقات و الصّائمین و الصّائمات و الحافظینَ فروجَهم و الحافظات و الذّاکرینَ الله کثیراً و الذّکرات أعدَّاللهُ لهُم مغفرةً وأجراً عظیماً ”

توجه داشته باشید این نگرش در تصریح بر تساوی بهره مندی های زن و مرد در بیش از ۱۴۰۰ سال پیش و در این آیات قرآن، در زمان و زمانه ای بوده که دردفرهنگ رائج زن را در حدّ یک کالا و جنس خرید و فروش می کردند . یعنی حتّی انسانِ درجهء ۲ هم به حساب نمی آوردند .

زن ستیزی و تبعیض جنسیتی در تاریخ آنچنان بوده که نه در ۱۴۰۰ سال پیش بلکه تا همین چند دههء پیش در اروپا حقِ رأی برای زنان به رسمیت شناخته نمی شد. و این دستکم یعنی قرارداشتن زنان در جایگاه رسمی شهروند درجه دو ، و توزیع حقوق شهروندی بر اساس تقسیم های دوگانه جنسیتی ! و با در نظر گرفتن این نکته اهمیت نگاه انسانی و فراجنسیتی قرآن کریم بهتر درک خواهد شد…

🔻برگردان و برگرفته ای از:
🔸Die Stellung der Frau aus qur’anischer Sicht
(Dr. Taghavi- Hamburg 2007)
منزلت زن از منظر قرآن

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا