خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بی‌بی‌سی: واکسن روسی کرونا بی‌خطر است

بی‌بی‌سی نوشت: نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیک روسیه نشان می‌دهد که این واکسن بی‌خطر و اثربخشی آن ۹۱.۶ درصد است.

این نتایج که در نشریه لنست منتشر شده از آزمایش واکسن روی بیست هزار نفر به دست آمده‌اند.

بر اساس این نتایج واکسن اسپوتنیک در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر کرونا هم کاملا موثر بوده است و هیج عارضه جانبی جدی هم نداشته است.

به این ترتیب از نظر اثربخشی، این واکسن در رده واکسن‌های تایید شده فایزر/بیوان‌تک (آمریکا و آلمان)، مدرنا/موسسه ملی سلامت آمریکا و استرازنکا/دانشگاه آکسفورد قرار می‌گیرد.

چون واکسیناسون گسترده با این واکسن پیش از انتشار نتایج مرحله آخر کارآزمایی بالینی شروع شده بود در مورد آن شبهه‌هایی به وجود آمد اما اکنون دانشمندان می‌گویند این واکسن بی‌خطر بودن و کارایی خود را نشان داده است.

حتی پیش از انتشار این نتایج هم شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی استرازنکا که واکسن دانشگاه آکسفورد را تولید انبوه می‌کند با روسیه قرارداد بسته بود تا آزمایش بالینی ترکیب دو واکسن را شروع کنند و ببینند آیا این باعث بالارفتن کارایی می‌شود یا نه.

گفته شده واکسیناسیون با این واکسن “از هفته آینده” در ایران شروع می‌شود.
این واکسن در آرژانتین، ونزوئلا، مجارستان، امارات، بلاروس، بولیوی و سرزمین‌های فلسطینی نیز استفاده شده است.

این واکسن را موسسه پژوهشی گمالیا ساخته و در ساخت آن از فناوری ویروس حامل و دستکاری ژنتیکی دو نوع آدنوویروس استفاده شده است که از نظر فناوری به واکسن‌های استرازنکا/دانشگاه آکسفورد و واکسن یانسن ساخت بلژیک شبیه است.

این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود به فاصله ۲۱ روز و بر خلاف دیگر واکسن‌های دونوبتی کرونا، نوبت اول و دوم با هم فرق دارند، با این ایده که تفاوت دو نوبت هم اثربخشی آن را زیاد می‌کند هم دوام تاثیر آن را.

واکسن اسپوتنیک برخلاف واکسن‌های فایزر و مدرنا که از فناوری جدیدتر ام‌آران‌ای استفاده کرده‌اند نیاز به نگهداری در سرمای زیاد ندارد و در یخچال معمولی می‌توان آن را نگهداری کرد.

قیمت این واکسن برای هر نوبت حدود ده دلار است، در قیاس با هر دُز ۳۳ دلار برای واکسن مدرنا، بیست دلار برای واکسن فایزر، چهار دلار برای واکسن استرازنکا/دانشگاه آکسفورد و سی دلار برای واکسن سینواک چین.

در واکسن اسپوتنیک که اولین واکسن کرونایی بود که ساخت آن اعلام شد دو نوع آدنوویروس (۵ و ۲۶) دستکاری ژنتیکی شده‌اند و حامل رمز ژنتیکی پروتئین شاخکی ویروس کرونا هستند. پروتئین شاخکی در واقع مثل کلیدی عمل می‌کند که در سلول را برای ورود ویروس کرونا باز می‌کند.

به این ترتیب پروتئین شاخکی به سیستم ایمنی معرفی می‌شود تا راه شناسایی و خنثی کردن آن را یاد بگیرد و بر ضدش فعال شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا