خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح درباره‌ی پرونده‌ی «اعاده تحریم‌ها توسط آمریکا»

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینکه امروز سوم فوریه رای دادگاه لاهه درباره امکان رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا قرائت می‌شود، گفت: امیدوار هستیم یک دایره شمول خوب و در یک قلمرو خوب، صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری مورد قبول قرار بگیرد.

جنیدی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه امروز سوم فوریه رای در صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا در دادگاه لاهه قرائت می‌شود، گفت: سازمان حقوقی دولت، پرونده‌ای با عنوان اعاده تحریم‌ها توسط آمریکا علیه این کشور مطرح کرده بود که در آن موارد نقض اسناد بین المللی مربوط را ارائه کرده بود. بعد از این دوره قابل توجه طولانی که با موفقیت‌های مقدماتی همراه بوده است، امروز رسیدگی انجام می‌شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به دستور موقت دادگاه مبنی بر منع اعاده تحریم‌ها حداقل در حوزه‌های مشخص مانند مواد غذایی، کشاورزی دارو و تجهیزات پزشکی و قطعات مورد نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی عنوان کرد و گفت: این دستور با این تکلیف که هیچ یک از طرفین اوضاع را از این سخت‌تر نکنند، هم همراه بود و ما هم در این مدت موارد نقض را کنترل و در مواردی آن را گزارش می‌کردیم.

جنیدی تصریح کرد: امروز درباره اصل دعوا از منظر شکلی و صلاحیتی وارد رسیدگی می‌شوند و با توجه به پیش بینی‌ها و ارزیابی‌هایی که داریم، امیدوار هستیم یک دایره شمول خوب در یک قلمرو خوب، صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری مورد قبول قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در خردادماه سال ۱۳۹۸ لایحه خود را در زمینه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نقض عهدنامه مودت به دادگاه لاهه ارائه داده بود. این لایحه شامل هفت جلد ادله و مستندات و حدود سه هزار صفحه بوده است.

شکایت ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، بانکی و نفتی علیه ایران صورت گرفت که این تحریم‌ها موجب رنج مردم کشورمان شده است.

در صورتی که دیوان صلاحیت خود را احراز کند، به معنای این است که دیوان قانع شده است طبق عهدنامه صلاحیت رسیدگی به اختلاف ایران وآمریکا را دارد.

احراز صلاحیت دیوان یک پیروزی برای ایراندر کارزار حقوقی علیه‌آمریکاست با این حال فرایند رسیدگی به ماهیتی به این شکایت زمانبر بوده و ممکن است سال‌ها طول بکشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا