خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت وزرای دولت بازرگان

روزآروز نوشت: امروز سال‌روز تشکیل دولت موقت مهدی بازرگان است؛ به همین مناسبت، نگاهی می‌کنیم به سرنوشت همه وزرای کابینه او

مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت انقلاب، با رای‌ بالا، نماینده مجلس اول بود اما برای انتخابات بعدی، چه مجلس و چه ریاست‌جمهوی، مدام رد صلاحیت شد و در سال ۱۳۷۳ در زوریخ سوئیس درگذشت.

عباس دوزدوزانی وزیر ارشاد کابینه بازرگان و عضو اولین شورای‌شهر تهران بود و در ۷۶سالگی در تهران درگذشت.

علی اردلان و ابوالحسین بنی صدر وزرای اقتصاد کابینه بازرگان بودند. اولی در سال ۱۳۷۸ در تهران درگذشت و دومی یک سال بعد از ریاست جمهوری‌اش از ایران گریخت و حالا در ۸۷سالگی در فرانسه زندگی می‌کند.

کریم سنجابی و ابراهیم یزدی، هردو وزیرامورخارجی دولت بازرگان؛ حالا از دنیا رفته اند. سنجابی در سال ۱۳۷۵ در آمریکا و یزدی در سال ۱۳۹۶ در ازمیر ترکیه.

هر دو وزیر آموزش و پرورش دولت بازرگان هم از دنیا رفتند. شکوهی در اردیبهشت ۱۳۹۵ از دنیا رفت و رجایی در شهریور ۱۳۶۰ ترور رسید.

رضا صدر وزیر بازرگانی دولت موقت در قید حیات است ولی مدت‌هاست خبری از او در رسانه‌ها منتشر نشده.

کاظم سامی، وزیر بهداشت کابینه بازرگان در سال ۱۳۶۷ توسط فردی به نام جلیلیان به قتل رسید- او را از نخستین مقتولان قتل‌های زنجیره‌ای می دانند.

محمد حسن اسلامی وزیر پست و تلگراف و تلفن هم در قید حیات است ولی خبری از او نداریم.

سه نفر به عنوان وزیر جنگ یا دفاع در این کابینه بودند که هیچ در حال حاضر زنده نیستند.؛ احمد مدنی؛ معروف‌به دریادار مدتی در سال ۱۳۸۴ در آمریکا درگذشت؛ محمد تقی ریاحی در سال ۱۳۶۷ درگذشت و مصطفا چمران در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

ناصر میناچی، وزیر جهانگردی این دولت که در تدوین پیش‌نویس قانون‌اساسی جمهوری‌اسلامی نقش‌داشت، تا پایان عمرش، رئيس حسینیه ارشاد بود و در بهمن ۱۳۹۲ درگذشت.

اسدالله مبشری وزیر دادگستری بود و در سال ۱۳۶۹ درگذشت- ترجمه کتاب حقوق‌بشر اثر تامس پین، نویسنده بزرگ تاریخ آمریکا، از آثار او است.

محمد یوسف طاهری قزوینی، وزیر راه و ترابری دولت بازرگان بود ولی از او خبری نداریم.

محمود احمدزاده هروی، وزیر صنایع بود و آخرین خبر درباره او چاپ تمبر یادبود و تقدیر از فعالیت‌های‌اش بود.

علی شریعتمداری، وزیر علوم دولت بازرگان بود و در زمستان ۱۳۹۵ درگذشت- او پس‌از انقلاب در شورای انقلاب‌فرهنگی عضویت و به تاثیر آموزش‌وپرورش اسلامی اعتقاد جدی داشت.د

داریوش فروهر، وزیر کار کابینه بازرگان بود و یکی از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در سال ۱۳۷۷.

محمد ایزدی، وزیر کشاورزی کابینه بازرگان در قید حیات است و در آمریکا زندگی می‌کند.

احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر کشور او در فروردین ۱۳۹۲ درگذشت.

مصطفی کتیرایی، از مدیران اعتصاب نفت در دوران شاه، وزیر مسکن بازرگان و دبیر شورای انقلاب بود و در بهمن ۱۳۹۴ درگذشت.

یدالله سحابی، وزیر مشاور در امور طرح‌ها و برنامه‌های انقلاب، از بنیان‌گذاران نهضت آزادی و پدر عزت‌الله سحابی بود و در سال ۱۳۸۱ درگذشت.

علی اکبر معین‌فر، وزیر نفت و از مهم‌ترین چهره‌های جریان ملی‌ومذهبی بود و سال ۱۳۹۶ درگذشت- او نماینده مجلس اول بود و تنها رای مخالفت با برکناری بنی‌صدر را در آن مجلس، او به صندوق انداخت.

عباس تاج هم وزیر نیروی کابینه بود که در قید حیات است ولی از او خبری نداریم.

به این ترتیب از مجموع ۲۵ وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی، این دولت برای ۲۰ وزارتخانه (۴ وزارتخانه دو وزیر داشتند) ۱۹نفر دار فانی را وداع گفته‌اند.

در دوران جمهوری‌اسلامی، از میان این وزیران، دوتن برای مدتی زندان رفته‌اند؛ دو نفر به قتل رسیده‌اند و دو نفر یعنی چمران و رجایی به شهادت رسیده‌اند و شش‌نفر زنده‌‌اند و احتمالا همه در خارج‌از ایران زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا