خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میترا استاد؛ از حسابداری تا بازیگری، از شورای شهر تا ازدواج نافرجام!

معصومه رضایی در روزنامه‌ی سازندگی نوشت:«میترا استاد رو می‌شناسید؟» این را زنی میانسال که کنارم در اتوبوس نشسته می‌پرسد. او از تلفنی که به من می‌شود، متوجه می‌شود، خبرنگارم. تا روز ۷ خرداد که خبر قتل همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران منتشر شد، خیلی‌ها نمی‌دانستند نام این زن چیست و بسیاری فقط با عنوان همسر دوم از او یاد می‌کردند اما حالا او دیگر زنی نیست که به این عنوان شناخته می‌شود، او یکی دیگر از مقتولان مشهور تاریخ ایران است که پس از مرگش به شهرت رسید و نامش سر زبان‌ها افتاد آن هم به‌واسطه ارتباطش با محمدعلی نجفی؛ آن زمان که نجفی عطای شهردار بودن را به لقایش بخشید، همان روزها که نجفی علت استعفایش از شهرداری تهران را بیماری عنوان کرد اما مدت کوتاهی پس از استعفا عکس‌های خصوصی‌اش با زنی جوان در فضای مجازی منتشر شد. می‌گفتند عکس‌ها را خود استاد در فضای مجازی منتشر کرده است اما با کمی جست‌وجو در اینستاگرام و فضای مجازی می‌توان به این نتیجه رسید که میترا استاد و محمدعلی نجفی هیچ عکسی در صفحات رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکردند. اما تصاویر خصوصی این دو چگونه در فضای مجازی منتشر و نقل هر مجلسی شد. استاد در مصاحبه‌ای که سال ۹۷ با «انصاف نیوز»، انجام داده این‌گونه می‌گوید: «دلیل اینکه من صحبت کردم افشاگری‌های غیراخلاقی در کانالی به‌نام پشت‌پرده بود که توسط آقایی به نام امین فردین اداره می‌شود .آقای (…) چندماه پیش کلیپی ساختند که در آن تهمت‌های فراوانی را نسبت به بنده و دکتر نجفی مطرح کردند. ما آن زمان نامزد بودیم تا یکدیگر را بیشتر بشناسیم و بعد ازدواج کنیم. کلیپی ساخته بود و در آن توهین کرده و تهمت‌های زیادی زده بود… دلیل این تخریب‌ها هم این بود که دکتر یک‌سری از فسادهای اقتصادی را عنوان کرده بودند و خودتان در جریان هستید. آقای (…) دو کلیپ دیگر هم ساخت که کلیپ آخرش بهانه‌ای برای مصاحبه‌ی من شد. من پس از دیدن این کلیپ با آقای دکتر تماس گرفتم و گفتم که کلیپی درآمده که بسیار بد است. آن را برایشان ارسال کردم که حالشان بد شده بود. گفتند چرا ما آدم‌ها این‌قدر راحت برای تخریب یکدیگر به هرکاری دست می‌زنیم. عکس عقد محضری من و همسرم را منتشر کرده بودند. به آقای دکتر گفتم الان که عکس من و شما را منتشر کرده‌اند جنجال به‌پا خواهد شد و فردا می‌گویند که شما دوست هستید، کسی چه می‌داند که ما زن و شوهر قانونی هستیم. فردا برای ما حرف و حدیث خواهد شد و گفتم اجازه دهید تا مصاحبه‌ای انجام دهم که این مسائل روشن شود.»

اما میترا استاد در این گفت‌وگو نگفته که عکس‌های خصوصی از مراسم عقد و جشن تولدی که برای محمدعلی نجفی گرفته چگونه در فضای مجازی منتشر شده است، سوالی که پاسخ به آن شاید بتواند کلید بسیاری از پرسش‌های بی‌جواب ماجرای قتل معروف خرداد ماه ۹۸ باشد.

در همین مصاحبه میترا استاد به این مسئله اشاره می‌کند که انتشار عکس‌هایش در کنار نجفی باعث مشکلات خانوادگی برایش شده زیرا هیچ کس از اعضای فامیل از طلاق او از همسر سابقش خبر نداشته‌اند؛ «پدرم می‌گفت «من نمی‌خواهم بگویم که تو جدا شده‌ای و بعد ازدواج کرده‌ای، فردا ممکن است هزار اتفاق دیگر بیافتد، اصلا کسی نداند.» حتی به پدر من زنگ زده بودند که «آقای استاد، دخترت رفته با آقای نجفی عکس گرفته و سرش را هم گذاشته روی شانه‌اش. مگر او زندگی نداشت؟» که پدر من گفته بود «نه همسرش است و…» که آنها هم بحث کرده بودند کی جدا شد و … یعنی فامیل‌های خود ما در کرمانشاه هم دیده بودند.»آن‌طور که میترا استاد گفته است پدرش نسبت به اینکه اقوامش بفهمند که دخترش طلاق گرفته حساسیت خاصی داشته است؛ این شکل حساسیت‌ها نسبت به مسئله طلاق میان مردم غرب کشور وجود دارد آن هم برای کاکابرار استاد، پدر میترا استاد؛ از دراویش اسلام‌آباد غرب.

برخورد با استاد از نوع نزدیک

میترا استاد فرزند بزرگ خانواده استاد است. او سال ۱۳۶۲ در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد، این را تنبور نوازی کاکابرار (برار به معنی برادر است)، می‌گوید. کاکابرار، پدر میترا استاد، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و از دراویش یارسانی است که به اهل حق معروف هستند. کاکابرار از نوازندگان مقام‌های حقانی تنبور است. شاید همین اهل هنر بودن پدر باعث شد میترا استاد هم به سمت بازیگری کشیده شود. ازدواج اول میترا استاد سال ۸۱ زمانی که ۱۹ سال داشت، انجام شد و در ۲۲ سالگی فرزند پسری به نام مهیار به دنیا آورد.

میترا پیش از آنکه در سال ۸۹ به همراه خانواده به اسلامشهر مهاجرت کند در دو فیلم سینمایی حضور کوتاه‌مدتی را به عنوان هنرور تجربه می‌کند؛ و پس از آن زمانی که ۲۷ ساله بود به اسلامشهر مهاجرت می‌کند. اولین حضور او در دنیای بازیگری در فیلم «اخراجی‌ها ۳» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، به عنوان هنرور بود. او در سکانسی که مربوط به لوکیشن ستاد انتخاباتی مهندس اکبر دباغ با بازی رضا رویگری است حضور دارد.

و پس از آن هم در «دختر شاه پریون» ساخته کامران قدکچیان به ایفای نقش می‌پردازد. اما حضورش در سینما در همین جا برای چند سال متوقف می‌شود و دیگر گویا سودای بازیگر شدن را از سر بیرون می‌کند. او فعالیت‌های دیگر هم علاوه بر بازیگری به عنوان مجری در برنامه‌های محلی کرمانشاه داشته است. او که تحصیل‌کرده در رشته حسابداری بود از سال ۸۹ ساکن اسلامشهر می‌شود و برای مدتی فعالیت به عنوان بازیگر را که زمانی حتی حاضر به حضور به‌عنوان هنرور در فیلم‌های سینمایی بود، کنار می‌گذارد تا اینکه ۷ سال بعد به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اسلامشهر ثبت‌نام می‌کند. از زندگی استاد در این ۷ سال اطلاعاتی در دست نیست.

از بازیگری تا همسریِ سیاستمدار

اردیبهشت سال ۹۶ میترا استاد به عنوان نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر به عنوان کاندیدای مستقل ثبت‌نام می‌کند اما گفته می‌شود که میترا استاد حمایت ضمنی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد نوروزی، امام جمعه اسلامشهر را با خود داشته است. در همین زمان او به منظور شناخته شدن به عنوان فعال اجتماعی و برای به دست آوردن رای در انتخابات به مجامع مختلفی راه می‌یابد؛ دارالقرآن اسلامشهر یا کانون فرهنگی-اسلامی بلاغ از جمله این مکان‌ها هستند. در همین سال البته علاوه بر حضور در انتخابات شورای شهر، او باز هم به عنوان بازیگر در یک فیلم به نام «واران» به ایفای نقش می‌پردازد که برای بازی در آن در جشنواره تولیدات مرکز استان‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

میترا استاد خود را در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر با شعار نماینده زنان و جوانان معرفی می‌کند و این شروعی است برای ارتباط او با محمدعلی نجفی. استاد به دفتر کار نجفی می‌رود و از او می‌خواهد تا زمینه را برای رای آوردن او در انتخابات به‌وسیله آشنا کردنش با شهرداری‌ها فراهم کند.

نجفی بعد از اعتراف به قتل میترا استاد درباره آشنایی با همسر جوانش، می‌گوید: «در اردیبهشت ٩٦ به دفتر من آمد. در آنجا هنوز شهردار نبودم. او می‌خواست کاندیداى شوراى شهر در اسلامشهر شود. تقاضایش این بود که او را به دوستانى که در اسلامشهر دارم معرفى کنم که کمک‌شان کنند و از آنجا آشنایى ما شروع شد».

انتخابات برگزار می‌شود و استاد به شورای شهر اسلامشهر راه پیدا نمی‌کند اما اتفاق دیگری در این بین می‌افتد و میترا استاد رابطه‌اش را با محمدعلی نجفی نزدیک‌تر می‌کند. نجفی شهردار می‌شود و پس از مدتی هم رفت‌و‌آمد استاد با شهردار تهران بیشتر می‌شود؛ تا آنجا که محمدعلی نجفی، مسعود استاد، برادر میترا استاد را به عنوان مشاور خود در «امور فوق برنامه» انتخاب می‌کند. در همین زمان است که در بسیاری از برنامه‌هایی که محمدعلی نجفی به عنوان شهردار حضور دارد، مسعود و میترا استاد هم در کنار او هستند.

عکس‌های دردسر‌ساز

میترا استاد سال ۹۶ از همسر سابق خود جدا می‌شود. محمدعلی نجفی، اردیبهشت سال ۹۷ از سمت خود به عنوان شهردار تهران استعفا می‌دهد و دلیل این کناره‌گیری را بیماری عنوان می‌کند. مدت کوتاهی پس از این استعفا عکس‌های خصوصی او در کنار میترا استاد در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و پس از آن استاد هم در یک مصاحبه خود را همسر قانونی نجفی معرفی می‌کند. پس از ازدواج هم آن‌طور که استاد در مصاحبه‌ای که با روزنامه فرهیختگان آبان ماه سال ۹۷ انجام داده است، گفته است، بنا به دلایلی از فعالیت‌های اجتماعی دور می‌شود؛ او، می‌گوید: «من کسی بودم که فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و هنری داشتم و متاسفانه این شایعات و اذیت و آزارها باعث شد من و آقای دکتر به این نتیجه برسیم که بیشتر زمانم را در خانه سپری کنم. البته نه اینکه بی‌کار باشم ولی ترجیح ایشان بر این بود که به خاطر دور ‌شدن از حواشی و این اتفاقات و شایعات، بیشتر وقتم را در خدمت ایشان باشم و با آرامش به زندگی‌مان بپردازیم.»

استاد از کجا به حاشیه‌ها اضافه شد؟

حاشیه‌های شهردار سابق تهران از همان زمان که افشاگری‌هایی درباره فسادهای انجام شده در دوره‌های پیشین شهرداری انجام داد، آغاز شد و این حاشیه‌ها زندگی خصوصی نجفی را نشانه رفت و میترا استاد بخشی از این حواشی بود. محمدعلی نجفی مجبور به استعفا از مدیریت شهرداری تهران شد و دلیل آن را بیماری عنوان کرد. اما حاشیه‌ها او را دنبال می‌کردند؛ همان زمان که تصویر خصوصی او در کنار میترا استاد منتشر شد و هیچ‌گاه مشخص نشد که این تصاویر از زندگی خصوصی نجفی چگونه به شبکه‌های اجتماعی راه یافته‌اند.

به‌محض انتشار عکس‌ها بود که شایعه‌هایی مبنی بر اینکه نجفی به دلیل ارتباط با میترا استاد مجبور به استعفا شده است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و خبر از ارتباط نجفی با زنی جوان را می‌داد اما پس از مدت کوتاهی استاد در مصاحبه‌ای شایعه‌ها را تکذیب کرد و خود را همسر قانونی نجفی معرفی کرد. با این حال بسیاری معتقدند که مصاحبه‌های استاد در جهت شفاف‌سازی بی‌دلیل بوده و این‌گونه حاشیه‌ها در زندگی هر فرد شناخته‌شده‌ای ممکن است رخ دهد.

سکانسی از روانی

برخی گفته‌اند شاید میترا استاد زنی در پی شهرت بوده است یا زنی در فکر پول، اما هر چه هست او زنی در سودای قدرت بود، کسی که زمانی به دنبال بازیگر شدن است، زمانی در پی ورود به شورای شهر و شاید همین روحیه ناآرام او برای رسیدن به قدرت عاملی شده تا از همسر اولش جدا شود و خود را به مراجع قدرت نزدیک کند.

میترا استاد هر که بود روز ۷ خرداد ۹۸ در سن ۳۶ سالگی به ضرب گلوله محمدعلی نجفی در وان حمام به قتل رسید تا این رابطه که از سال ۹۶ آغاز شده بود بیشتر از دو سال ادامه پیدا نکند. صحنه قتل میترا استاد هم مانند زندگی هنری‌اش شبیه به سکانسی از فیلم «روانی» ساخته آلفرد هیچکاک است، آنجا که زن در وان حمام با ضربات متعدد چاقوی مرد غرق در خون خود می‌شود.

پس از مرگش اما اظهارات بسیاری از ارتباط او با برخی افراد امنیتی تا خیانتش عنوان شد. با این حال غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه‌قضاییه، درباره مسئله ارتباط میترا استاد، همسر مقتول شهردار پیشین تهران، با نهادهای امنیتی اعلام کرد که «قرائنی درباره این موضوع وجود ندارد.» وزارت اطلاعات هم در واکنش به طرح ادعاها درباره ارتباط همسر مقتول نجفی با نهادهای امنیتی، اطلاعیه‌ای صادر و هرگونه همکاری میترا استاد با این وزارت‌خانه را تکذیب کرد.این در حالی است که زهرا نجفی، دختر نجفی روز چهارشنبه، ۸ خرداد در حاشیه بازپرسی پدرش گفته است که یک نهاد امنیتی خاص تماس‌های محمدعلی نجفی را شنود می‌کرده و در اختیار میترا استاد می‌گذاشته است. هرچند که محمدعلی نجفی چنین چیزی را نه رد و نه تایید کرد و گفت: «خودم در واتس‌اپ صحبت‌هایی که برای ایشان فرستاده می‌شد را شنیده‌ام.»

چهره‌ای که نجفی در دادسرا با گفته‌هایش از میترا استاد ترسیم کرد اما نه‌تنها زنی هنرمند نبود بلکه تصویری از زنی ناسازگار است. نجفی، مدعی شد در دوره زندگی با میترا استاد برای خروج از منزل محدودیت داشته، هدف تهدید بوده و در دوران زندگی حدودا یک‌ساله‌اش به جز لحظات کوتاهی همیشه با او درگیر بوده، او گفت: «این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما مى‌گفت مى‌خواهم کارى کنم که از زندگى بیزار شوى».
اما درباره خیانت میترا استاد؛ سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در پاسخ شائبه‌هایی درباره خیانت استاد به نجفی گفت: «مشکلات و اختلافات خانوادگی بوده» و ایشان گویا از این وضعیت خانوادگی و آزار و اذیت‌هایی که می‌شده به ستوه آمده است.

با این حال با توجه به اظهارات نجفی، هر چند برای پلیس «قتل به دلیل اختلافات خانوادگی» محرز شده اما این قتل محصول مجموعه‌ای از اتفاقات است که شاید در جریان رسیدگی به پرونده پیشینه این اتفاقات روشن شود.

*فیلم «روانی» به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که در سال ۱۹۶۰ ساخته شده و یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا