خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست مولاوردی برای بازدید از بند زنان و عفو تعدادی از محکومان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پیشنهاد عفو تعدادی از محکومان زن و بازدید از بند زنان در یکی از زندان‌های کشور را به وزارت دادگستری ارائه داده‌ایم.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، شهیندخت مولاوردی، در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته زن و روز مادر که امروز در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، افزود: هر سال تعدادی از محکومان زن عفو می‌شوند؛ البته در سالهای گذشته این کار رسانه‌ای نشده است اما در سال جاری در پی آن هستیم که این کار رسانه‌ای شود.
معاون رییس جمهور در امور زنان درباره ارائه پیشنهادش به منظور عفو تعدادی از محکومان زن اظهارکرد: من به صورت حضوری با آقای پورمحمدی صحبت کرده‌ام و حتی نامه‌ای نیز در این زمینه ارائه داده‌ایم. البته ما تعداد محکومان را پیشنهاد ندادیم اما امیدواریم با وجود پروسه طولانی عفو محکومان این اتفاق بیفتد و قصد رسانه‌ای کردن این اقدام را داریم.
مولاوردی درباره پیگیری سلامت زنان زندانی از سوی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: اگر گزارشی در این زمینه به دست ما برسد آنرا به دست دست اندرکاران می‌رسانیم و با وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری تعامل خوبی داریم و پیگیری‌های ما مثمر ثمر نیز بوده است.
وی به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: چند وقت پیش گزارشی از قطع شدن آب آشامیدنی بند نسوان زندان قرچک به مدت 10 روز به دست ما رسید و ما این موضوع را با آقای پورمحمدی پیگیری کردیم و ظاهرا یک روز آب این بند قطع شده بود و این مشکل نیز حل شد.
معاون رییس جمهور در امور زنان در ادامه درباره زنانی که پس بازگشت از مرخصی زایمان از محل کار خود اخراج می‌شوند نیز گفت: در صورت وجود چنین مواردی زنان می‌توانند به معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مراجعه کنند و ما آنان را به نهادهای مسئول ارجاع می‌دهیم.
تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اخراج نشدن زنان پس از مرخصی زایمان
وی درباره تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اخراج نشدن زنان پس از مرخصی زایمان اظهار کرد: در کل دنیا اینگونه است که برای اعطای تسهیلات به زنان شاغل باید تدابیری اندیشیده شود تا آنان در محل کار خود دچار مشکل نشوند و ما نیز باید به این موضوع بپردازیم. در کمیسیون اجتماعی دولت نیز به این موضوع به ویژه در بخش خصوصی اشاره شده بود و در دستگاه‌های دولتی نسبت به اخراج زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان نگرانی کمتری وجود دارد، البته در کل نگرانی حذف زنان از حوزه‌های مدیریتی همچنان وجود دارد.
مولاوردی افزود: قانون افزایش مرخصی زایمان تصویب شده است و ما نیز به عنوان عضوی از دولت باید زمینه اجرای آن را فراهم کنیم.
هدیه رئیس جمهور به زنان در هفته زن
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به قانون افزایش مرخصی زایمان اظهار کرد: خوشبختانه به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از سوی دبیر هیئت دولت نامه‌ای نوشته شد و قرار است اعتبار لازم برای اجرایی شدن این قانون اختصاص داده شود، چرا که افزایش مرخصی زایمان نیاز به مصوبه و قانون جدیدی ندارد و ما این مورد را به عنوان هدیه رئیس جمهور به زنان در هفته زن اعلام می‌کنیم.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر در تشریح برنامه‌های این هفته اظهار کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در سال گذشته و سیاست‌های سلامت را در سال جاری ابلاغ کردند. در همه این مباحث زنان به عنوان نیمی از سرمایه‌های انسانی می‌توانند نقش آفرینی کنند و برای تحقق برنامه‌های مربوط به این موضوعات به کمک دولت بیایند.
مولاوردی افزود: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به درون زا بودن، عدالت محوری و دانش بنیان بودن فعالیت‌ها اشاره شده بود و زنان در همه این محورها می‌توانند حضور موثری داشته باشند. با چنین رویکردی برنامه‌های خود را به مناسبت هفته زن و روز مادر تدوین کردیم.
وی درباره برنامه‌های پیشنهادی کل کشور به منظور بزرگداشت هفته زن و روز مادر اظهار کرد: ما در اولین قدم اقدام به مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی و از طریق وزارت کشور با استان‌ها کردیم و 26 استان و 23 دستگاه برنامه‌های خود را برای ما ارسال کردند و محورهای پیشنهاد شده در دو قالب فرهنگی و اجتماعی قابل جمع بندی است.
مولاوردی در ادامه گفت: محور فرهنگی شامل فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی، کارگاه‌های آموزشی، تقدیر و تجلیل، نشست تخصصی و محور اجتماعی مربوط به خدمات رفاهی تفریحی، افتتاح پروژهها و دید و بازدید می‌شود. در مجموع 41 هزار و 699 برنامه فرهنگی و 28 هزار و 489 برنامه در محور اجتماعی پیشنهاد شده است که دستگاه‌های اجرایی 7 هزار 416 برنامه و استان‌ها 62 هزار و 772 برنامه پیشنهاد دادند. البته برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در تجمیع برنامه‌های دستگاه‌ها لحاظ نشده است. از میان دستگاه‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش با 64هزار و 165 برنامه و استان فارس در میان استان‌ها بیشترین تعداد برنامه‌ها را ارائه داده‌اند. در کل برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها 70 هزار و 188 برنامه است.
معاون رییس جمهوردر امور زنان درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برای بزرگداشت هفته زن و روز مادر اظهار کرد: نخستین اقدام معاونت تشکیل ستاد راهبردی بوده است. در نخستین روز هفته زن (30 فروردین ماه) و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با مقام معظم رهبری ساعت 10:30 دیدار می‌کند. علاوه بر آن نمایشگاه‌ نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول – رئیس‌جمهور و نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ساعت 9 صبح در نمایشگاه بین‌المللی سالن میلاد برگزار می‌شود.
وی افزود: در سی‌ام فروردین ماه در مراسم جشن و دیدار از سرای احسان که موسسه خیریه آسیب دیدگان اجتماعی حضور می‌یابند. علاوه بر آن در بعد از ظهر همین روز نیز در مجموعه سعدآباد از سوی دفتر همسر رئیس جمهور برنامه‌ای با حضور همسران وزرا و سفرا برگزار می‌شود.
رونمایی از پورتال جدید معاونت زنان و خانواده در هفته زن
رییس ستاد بزرگداشت هفته زن و روز مادر با بیان اینکه در هفته زن پورتال جدید معاونت زنان و خانواده رونمایی می‌شود، اظهار کرد: در روز یکشنبه هفته آینده نشست تخصصی فاطمه شناسی در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و موسسه انتظار یار برگزار می‌شود. علاوه بر آن نیز همایش ملی زنان نقش آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ با حضور آقای روحانی، رئیس جمهور در سالن اجلاس سران با حضور 700 تن از زنان از ساعت 9 تا 11 صبح برپا می‌شود.
معاون رییس جمهور در امور زنان با اشاره به اینکه این گردهمایی نخستین نشست ملی رئیس جمهور با زنان پس از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، ادامه داد: علاوه بر آن رئیس جمهور از نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در نمایشگاه بین المللی نیز بازدید خواهند داشت.
وی درباره برنامه‌های اول اردیبهشت ماه با آغاز هفته زن اظهار کرد: در این روز همایش اسوه‌های ایثار و مقاومت از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برپا می‌شود. همزمان وزارت نفت نیز نشست تخصصی را با هدف آگاهی بخشی به ضرورت و اهمیت تحقق عدالت جنسیتی و ارتقاء وضعیت زنان و صنعت نفت با حضور مهندس زنگنه، وزیرنفت برپا می‌کند.
مولاوردی افزود: من به عنوان سخنران در جشن میلاد کوثر که در همین روز از سوی امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کنم. علاوه بر آن در اختتامیه نشست بین المللی تقویت حمایت از پناهندگان نیز سخنرانی خواهم کرد.
وی با اشاره به برنامه‌های دوم اردیبهشت ماه روز دوم هفته زن افزود: در این روز به عنوان سخنران در همایش بزرگداشت مقام زن و روز مادر در سازمان ملی استاندارد و در نشستی با موضوع صیانت و توانمندسازی زنان و خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود، حضور می‌یابم.
مولاوردی همچنین در همایش زنان استان سیستان و بلوچستان در چارچوب سومین سفر استانی دولت تدبیر و امید نیز در روز سه شنبه 26 فروردین ماه در زاهدان سخنرانی می‌کند.
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره برنامه‌های استان تهران به مناسبت هفته زن و روز مادر نیز اظهار کرد: همایش بین‌المللی بانوی مهر ام ابیها با همکاری استانداری تهران، سازمان بسیج خواهران و غیره 31 فروردین ماه در برج میلاد برگزار می‌شود. همچنین علاوه برآن مراسم جشن و شادی در بوستان ولایت بهشت مادران و بوستان شهربانو از31 فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، ضمن آنکه از ساعت 8 تا 18 استفاده از تمام امکانات تفریحی و رفاهی بوستان‌ها مختص بانوان است.
وی افزود: در هفته زن همچنین مراسم تقدیر و تجلیل از کارکنان زن در تمام اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی استانداری تهران برگزار می‌شود. علاوه بر آن با خانواده‌های معزز شهدا دیدار می‌شود.
اجرای طرح نمای زیبای جهانی در جهت سیاست‌های افزایش نرخ رشد جمعیت
رییس ستاد بزرگداشت هفته زن و روز مادر اجرای طرح نمای زیبای جهانی در جهت سیاست‌های افزایش نرخ رشد جمعیت و برگزاری مسابقه اینترنتی از خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را از دیگر برنامه‌های هفته زن ذکر کرد.
وی در زمینه برنامه‌های همایش زنان نقش آفرینان اقتصاد و فرهنگ گفت: در این همایش قرار است پنج نفر از زنان به بیان دیدگاه و مطالبات خود در حضور رئیس جمهور بپردازند من نیز گزارشی را درباره عملکردهای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه می‌دهم و رئیس جمهور نیز سخنرانی خواهند داشت. علاوه بر آن کلیپی ده دقیقه‌ای به منظور بیان مطالبی که فرصت طرح آنها از سوی سخنرانان نبوده است پخش می‌شود.
وی افزود: معمولا عملکردهای کلیشه‌ای در هفته زنان انجام شده است، اما ما تلاش می‌کنیم که این کلیشه‌ها را بشکنیم و اقداماتی را برای حل مشکلات زنان بیش از پیش انجام دهیم و به عنوان یک هدیه به آنان اهدا کنیم.
مولاوردی در ادامه درباره بیمه زنان خانه دار نیز گفت: در این زمینه نشستی با فراکسیون زنان مجلس برگزار کرده‌ایم و پیش نویس لایحه بیمه زنان خانه دار آماده شده و در حال حاضر مشغول اخذ نظر کارشناسی سازمان تامین اجتماعی هستیم و این لایحه تا هفته زن آماده می‌شود.
آرمان عدالت اجتماعی در حوزه زنان کمرنگ است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور زنان در اجتماع نیاز به قوانین حمایتی داریم؟ اظهار کرد: به منظور ایفای نقش زنان در عرصه اجتماع نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است و از چالش‌های هر دولتی در ایران فراهم کردن فرصت‌های عادلانه در اقتصاد و سیاست برای زنان است، چرا که در حال حاضر زنان به صورت عادلانه به این فرصت‌ها دسترسی ندارند.
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: آرمان عدالت اجتماعی باید در همه عرصه‌ها نمود پیدا کند؛ اما این آرمان در حوزه زنان کمرنگ است و ما در جهت توان افزایی اقتصادی و سیاسی زنان تلاش می‌کنیم.
تلاش معاونت امور زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس
وی افزود: تلاش می‌کنیم راهکاری را برای افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی پیدا کنیم و این مورد جزو اولویت‌های ماست.
غفلت از سرمایه‌های انسانی زنان سیاست اقتصاد مقاومتی را به نتیجه نمی‌رساند
مولاوردی در ادامه با اشاره به اشتغال زنان اظهار کرد: بسته‌های اجرایی برای اشتغال در شورای اشتغال مطرح شده است و زنان نیز باید در این بسته‌ها دیده‌ شوند و ما قصد داریم در قسمت مربوط به بسته‌های اجرایی در حوزه زنان و خانواده وارد شویم که این کار را در راستای توان افزایی سیاسی و اقتصادی زنان انجام می‌دهیم، چرا که در صورت غفلت از سرمایه‌های انسانی زنان سیاست اقتصاد مقاومتی به نتیجه نمی‌رسد و در عرصه‌های سلامت و فرهنگ نیز نمی‌توانیم شاهد اتفاق چشمگیری باشیم.
منظور وزارت بهداشت از متعادل سازی جنسیتی در حوزه پزشکی و پرستاری را پیگیری می‌کنیم
وی در زمینه سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: هم وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و هم وزارت بهداشت اعلام کردند که سهمیه بندی مانند گذشته وجود ندارد، البته اخیرا خبری در زمینه متعادل سازی جنسیتی در حوزه پزشکی و پرستاری منتشر شده است چرا که زنان پرستار کمتر تمایل به خدمت در مناطق محروم را دارند که ما قصد داریم منظور وزارت بهداشت را از متعادل سازی جویا شویم تا ببینیم آیا متعادل سازی نام دیگر سهمیه بندی است یا نه؟
مولاوردی در زمینه تعامل معاونت امور زنان با سازمان‌های مردم نهاد زنان تصریح کرد: خود من برخواسته از دل سمن‌ها هستم و لازم است در حوزه زنان و خانواده به ویژه آسیب‌ها، سمن‌ها فعالیت‌های خوبی داشته باشند و ما قصد داریم تعامل خوبی با سمن‌ها داشته باشیم و با نشست‌های برگزار شده با سمن‌ها توانستیم از ابتدا راه را به درستی تشخیص دهیم.
وی افزود: در حوزه سمن‌ها که ما آنرا به عنوان نهادهای مدنی پیگیری می‌کنیم فعالیت‌هایمان را با رویکرد جدید آغاز کرده‌ایم و در حال برنامه ریزی به منظور برگزاری نشست‌های منطقه‌ای در جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور با حضور سمن‌ها هستیم.علاوه بر آن نشست‌های مستمر و منظمی با سمن‌ها خواهیم داشت.
معاون رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: ماهی یکبار با مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی جلسه برگزار می‌کنیم و از سوی دیگر 21 کارگروه را طراحی کرده‌ایم که 10 کارگروه شروع به کار کرده‌ است.
مولاوردی با اشاره به تدوین بسته‌های حمایتی از سوی معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: در چارچوب برنامه‌های افزایش جمعیت این بسته‌ها را تدوین می‌کنیم و راه‌های جایگزین مانند ساعت کار منعطف، احیای مهدکودک ادارات و ایجاد تسهیلات برای کارفرمایانی که از زنان استفاده می‌کنند را بررسی می‌کنیم.
وی درباره مشکلات زنان بدسرپرست به منظور اخذ یارانه نیز گفت: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری طی فراخوانی اعلام کرد که مدیران و معاونان این معاونت به صورت داوطلبانه از ثبت نام برای دریافت یارانه انصراف داده‌اند و از زنان فهیم غیر نیازمند دعوت کرد که آنان نیز در این زمینه اقدام کنند.
مولاوردی در پایان اظهارکرد: طبق قانون سرپرست خانوار باید برای اخذ یارانه ثبت نام کند و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قوانینی دارند و باید دید که چگونه موضوع یارانه زنان بدسرپرست را به پیش می‌برند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا