خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد رئیس اتاق ایران از روند خصوصی‌سازی و لغو واگذاری‌ها [+فیلم]

طی دو روز اخیر «خبر غیررسمی خلع ید اسدبیگی» از شرکت هفت تپه در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است و به‌نظر می‌رسد فشارها برای خلع ید آن جدی شده است؛ اتفاقی که چند ماه پیش در مورد شرکت مغان افتاد و بخش خصوصی نسبت به آن واکنش‌هایی نشان داده است.

از جمله چند ماه پیش رئیس اتاق ایران در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از روند خصوصی سازی گفت: متاسفانه علی رغم تاکیدات رهیری همچنان شاهد سوگلی پروری در صحنه اقتصاد هستیم و بخش خصوصی در فرایند خصوصی سازی و حتی بعد از آن تخریب می‌شود. کار به جایی رسیده است که حتی شبه دولتی‌ها و نهاد‌های وابسته در کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط نیز رقیب بخش خصوصی شده‌اند.


درخواست از رئیسی برای خلع ید

سید نظام الدین موسوی، نماینده‌ی مجلس، که ماجرای هفت تپه از چند ماه پیش دنبال می‌کند، در در دو روز اخیر در توییتر نوشته است:

«اعتراض شدید آیت الله رئیسی نسبت به تبدیل شرکت رشت الکتریک به یک مخروبه پس از خصوصی سازی، بسیار امیدآفرین بود.
همه منتظریم تا رئیس محترم قوه قضائیه با ورود جدی و مقتدر به موضوع خلع ید مالک فاقد اهلیت شرکت #هفت_تپه نیز، از تبدیل این شرکت به “مخروبه” ای دیگر جلوگیری کنند.

چندسال پیش در خبرگزاری فارس فجایع رخ داده در شرکت رشت الکتریک را افشا کردیم که مالکان شرکت از من شکایت کردند و هنوز پرونده در جریان است.اما حالا تشت رسوایی آنها از بام افتاد.
براساس بررسیهای دقیق و بازدیدهای میدانی عرض میکنم عمق فاجعه #هفت_تپه از رشت الکتریک بسیار بیشتر است».


خروج از انبارها؟

احمد نادری، یک نماینده‌ی دیگر مجلس نیز در توییتر مدعی شده است: «پس از اعلام خبر غیررسمی خلع ید اسدبیگی؛ این گزارش نشان میدهد که در روز پنجشنبه طی ۲۴ساعت ۱۱۰۴ تن شکر زرد از انبارهای شرکت #هفت_تپه خارج شده که این رقم روز جمعه افزایش داشته است. با احتساب نرخ شکر زرد (هرکیلو۸۹۰۰ ) مالک شرکت روزانه بیش ۱۰ میلیارد تومان از شرکت خارج می کند».


انتقاد رئیس اتاق ایران از روند خصوصی‌سازی

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، مهرماه سال جاری در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از روند خصوصی سازی گفت:

«در ارتباط با سیاست‌های اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی هیچ‌کس تا حالا در کشور نمی‌تواند ادعا کند که از روند این حرکت راضی بوده‌. در رأس، مقام معظم رهبری که مرتب نارضایتی خودشان را اعلام کرده و در جامعه‌ی اقتصادی هم به همین صورت است.

موضوعی که به‌عنوان سوال مطرح می‌کنم اینکه علی‌رغم تلاش‌هایی که دارد انجام می‌شود از زمانی که من یادم هست و عضو هیئت واگذاری بودم، هر چه به نهادهای عمومی، شبه دولتی، دولتی و رفع دیون واگذار شده همه‌اش با عافیت تمام شده و هیچ نوع اعتراضی در این موارد نبوده و هر موردی که به بخش خصوصی واگذار شده تمام نهادهای نظارتی بلافاصله مداخله کرده و گفته‌اند که حتما یک اتفاق ناگوار افتاده و سوءاستفاده انجام شده است. و با کمال تاسف ما الان شاهد این هستیم که به دنبال این هستند که خیلی از واگذاری‌ها لغو شود.

خدمت آقای دکتر دژپسند [وزیر اقتصاد] عرض کردم که با این روش و رویه‌ای که دارد حرکت می‌شود آیا بخش خصوصی دیگر می‌تواند اعتماد کند و بیاید و در خصوصی‌سازی مشارکت کند و در این موضوع مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند وارد میدان شود؟! قطعاً این چنین نخواهد بود.

در صحنه‌ی اقتصاد کشور که می‌بینیم «سوگلی‌پروری» است. باز هم همین نهادهای غیردولتی و شبه دولتی می‌آیند و رقیب مخرب بخش خصوصی هستند. کار این نهادها این نیست که مربا یا رب گوجه فرنگی تولید کنند یا سبزی‌خردکنی بزنند. اینها حتی واحدهای کوچک و متوسط کشور را هم با مشکل مواجه کردند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا