خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد مجدد عمادالدین باقی به پس ندادن وسایل خصوصی خود

عمادالدین باقی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مسئله بازرسی و سوءاستفاده از قدرت» درباره‌ی اتفاق چند روز پیش درباره‌ی خود نوشت:

در اینجا از ابعاد و جنبه‌های مختلف بازرسی صرف نظر می‌کنم مانند این که در صدها مورد به هنگام بازرسی، حوادثی رخ داده، درگیری‌هایی اتفاق افتاده، تنش‌هایی ایجاد شده، یا خانواده افراد دچار وحشت یا سکته شده‌اند. بسیاری از متهمین یا اعضای خانواده‌شان گفته‌اند که تا ماهها و سالها وقتی زنگ خانه‌شان نابهنگام به صدا در می‌آید بند دل شان پاره می‌شود یعنی این بازرسی‌ها آثار مخرب روحی و روانی درازمدت دارد. به خاطر همین مسئله، قانون اساسا بازرسی را جز در موارد خاص و تحت شرایط خاصی اجازه نمی‌دهد و در غیر اینصورت بازرسی عملی فوق مجرمانه است.

از آنجا که بازرسی می‌تواند یکی از مهم‌ترین ابزارهای سوء استفاده از قدرت علیه شهروندان و آنهم تحت پوشش قانون باشد، در قانون مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از آن تعبیه شده است. فقط سه مورد از این قیود و شروط را در قانون آیین دادرسی ببینید:

«ماده ۵۶- ضابطان دادگستری مکلفند طبق مجوز صادره عمل نمایند و از بازرسی اشخاص، اشیاء و مکان‌‌های غیرمرتبط با موضوع خودداری کنند.
ماده ۱۳۹- چنانچه تفتیش و بازرسی با حقوق اشخاص در تزاحم باشد، در صورتی مجاز است که از حقوق آنان مهم تر باشد.
ماده ۱۴۶- از اوراق، نوشته‏‌‌ها و سایر اشیای متعلق به متهم، فقط آنچه راجع به جرم است تحصیل و در صورت لزوم به شهود تحقیق ارائه‌ می‌شود. بازپرس مکلف است در مورد سایر نوشته‌‌ها و اشیای متعلق به متهم با احتیاط رفتار کند، موجب افشای مضمون و محتوای غیرمرتبط آنها با جرم نشود، در غیر این صورت وی به جرم افشای اسرار محکوم‌ می‌شود».

در جریان ضبط گوشی‌ها و لپ تاپ و کامپیوتر من برخلاف همین ماده، انبوهی از اسناد و نوشته‌های شخصی غیر مرتبط با مستندی که دلیل این اقدام بود را برده اند و در معرض افشا و سوء استفاده قرار گرفته است. جسم مرا نبرده اما عمرم را برخلاف قانون برده‌اند و محصول بیش از بیست سال کار من و کلیه اسناد دیجیتالی انتشارات همسرم را برخلاف قانون تصرف کرده‌اند که اقدامات مقتضی درباره آن انجام خواهد شد. حتی از طریق کد ارسالی به گوشی همراه من در همان ساعاتی که در اختیار نیروهای امنیتی بوده پسورد ایمیل‌ها و سایت شخصی‌ام را تغییر داده و آرشیو ۲۰ ساله مرا از بین برده‌اند که این هم بر خلاف قانون و مستوجب تعقیب است.

بازرسی امری استثنا و در موارد خاص است که قانون به روشنی این موارد را بیان کرده و قاعدتا این استثناها نیز باید مبتنی بر دلایل موجه باشد اما متاسفانه در حال حاضر بازرسی تبدیل به قاعده شده و حتی در موردی که کسی تحقیقاتش انجام شده چنین اتفاقی می‌افتد.

باقی: قصد توهین نداشتم

عمادالدین باقی: به خاطر مستند منتظری وسایلم را ضبط کردند

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بعیده وسایل شما رو به شما برسونند . شاید شما رو هم ببرند پیش وسایل. بیشتر اصرار نکنید به نظرم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا