خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هجوم ملخ‌‌ها از شرق آفریقا تا ایران

حمله ملخ‌ها در سومالی، تا نزدیکی ایران ادامه خواهد یافت

«فرهاد بنی زمان»، کارشناس مدیریت ریسک و بحران، در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت:

دولت سومالی از روز چهارشنبه گذشته (چهارم ماه فوریه ۲۰۲۱)  به‌دلیل هجوم ملخ‌ها  در کشور حالت اضطراری اعلان کرده است.  نسل جدیدی از  ملخ‌های صحرایی به این کشور حمله کرده‌اند  که خسارت‌های قابل‌توجهی   به بخش‌های کشاورزی وارد نموده است. این هجوم بی‌سابقه  توسط ملخ‌های متواری  به عربستان سعودی  منتهی خواهد شد.  ملخ‌های فراری از کنترل‌های اعمال‌شده می‌توانند گروه‌های بزرگ‌سالی از ملخ‌ها را شکل دهند  و به سمت مراکز داخل سرزمین کوچ کنند.

کشور سومالی تاکنون  با نیازهای انسانی  به این اندازه روبرو  نبوده است،  این در حالی  است که  کشور در حال مبارزه با سیلاب و بیماری ویروس کرونا است.  سازمان غذا و کشاورزی آلمان ( فائو)  هشدار داده است که با ادامه این روند هواپیماهای ضد ملخ در کنیا و سومالی  با تحمل  ضرر مالی  در حدود ۳۸ میلیون دلار قادر نخواهند بود از زمین بلند شوند.  ادعا شده است که هجوم ملخ‌ها با این شدت به پدیده تغییر اقلیم مرتبط است.  در پی این رویداد، حالت اضطراری در سومالی به‌ویژه در نواحی جنوبی آن اعلام‌شده است.  اظهارنظر فائو،  ورزش باد و بارش باران دو تا از   مهم‌ترین عوامل  ایجادکننده شرایط مطلوب برای هجوم ملخ‌ها و تشدیدکننده  و سرعت بخشنده به انتشار ملخ‌ها  در نواحی تحت کنترل است.

در سومالی، گروه‌های مختلفی از حشرات جهنده در سواحل شمال شرقی و غربی موجودند که شماری از آن‌ها منطقه را ترک نموده و گروه‌های مهاجم نابالغ را تشکیل خواهند داد.  اقدامات شدید کنترلی در دست انجام هستند.  به‌منظور کاهش شمار گروه‌های مهاجر  اقدامات شدید کنترلی  در ماه جاری دست انجام هستند.

انبوه اثرات توسعه‌یافته در سواحل شمال غربی احتمالاً به سمت زمین‌های پست و هموار   مناطق همسایه   واقع در شرق اتیوپی  هجوم خواهند برد درحالی‌که حشرات ساکن در جنگل‌های  شمال شرقی   طبق پیش‌بینی‌های  صورت گرفته  به سمت زمین‌های مسطح واقع در غرب کشور پرواز خواهند کرد  تا در آنجا به بلوغ برسند و بتوانند نسل جدیدی را  از  اواسط  ماه مارس به بعد  تولید کنند به‌خصوص اگر باران بیشتری ببارد.

اظهارنظر فائو، شماری از  حشرات مهاجم   می‌توانند از سمت شمال شرق  به سمت جنوب سومالی؛ جایی که  محصولات کشاورزی در زمان هجوم  قبلی ملخ‌ها  دچار خسارت شوند.  دراین‌بین،  هجوم محتمل آن‌ها به  سمت عربستان سعودی،  ریسک حرکت گروه جدیدی از حشرات بزرگ‌سال به سمت نواحی داخل سرزمینی محل هزار دو برادر بهاره آن‌هاست ایجاد خواهد کرد.  به‌علاوه،   این ریسک به‌جای خود باقی است که  شماری از حشرات مهاجم در مناطق غیرقابل‌دسترس  جنوب غربی  عربستان سعودی حرکت کنند.

طبق  پیش‌بینی و هشدار یکی از  مقامات سازمان حفظ نباتات کشور،  استان‌های جنوبی ایران  نیز تا   زمان تقریبی دو هفته دیگر از  حمله ملخ‌های  صحرایی متأثر خواهند شد.   گونه‌های مهاجم  با وزش باد از سمت شمال عربستان وارد ایران خواهند شد.  استان‌های  احتمالی که در معرض هجوم ملخ قرار خواهد گرفت عبارت‌اند از خوزستان،  هرمزگان،  بوشهر، سیستان و بلوچستان،  کرمان و جنوب فارس.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا