خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدخدایی درباره‌ی 1400: مواظب باشیم برای مردم قیمومیت نکنیم

بابک مجیدی، انصاف نیوز: محمد مهدی عبدخدایی، دبیرکل حزب فداییان اسلام ضمن تاکید بر اینکه «اصولگرایان و اصلاح طلبان آن پایگاه نخستین روزهای انقلاب را ندارند»، درباره فعالیت این حزب در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید هنوز شورای مرکزی برای حضور در انتخابات مصوبه‌ای تصویب نکرده است. او همچنین می‌گوید احمدی‌نژاد به دلیل اینکه شان ریاست جمهوری را رعایت نکرد تایید صلاحیت نمی‌شود.

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت هم درباره‌ی نهاد تازه متولد شده‌ی جبهه اصلاحات -ناسا- می‌گوید در جریان جزییات نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیست و امید وار است که نواقص نهاد پیشین -شعسا- برطرف شده باشد. او همچنین درمورد فعالیت حزب خود برای انتخابات می‌گوید «در این دوره کاندیدای حزبی نخواهیم داشت اما از دو ماه گذشته ستاد خودمان را برای انتخابات شوراها فعال کردیم و به کاندیداها آموزش می‌دهد».

متن کامل گفتگوی انصاف نیوز با عبدخدایی و حکیمی‌پور را در ادامه بخوانید:

محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل حزب فداییان اسلام درباره‌ی فعالیت این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز گفت: «هنوز به برنامه‌ریزی نرسیدیم. چون شورای مرکزی ما هنوز مصوبه‌ای تصویب نکرده که باید چه خط مشی‌ای را انتخاب کنیم. من دبیری هستم که طبق اجازه‌ی شورای مرکزی کار می‌کنم و اظهار نظر شخصی نمی‌کنم اگر بخواهم اظهار نظر کنم باید بگویم این اظهار نظر شخصی من است. ارتباطی با حزب ندارد. چون هنوز شورای مرکزی تصمیمی نگرفته که آیا در انتخابات شورای شهر یا در انتخابات ریاست جمهوری وارد شود یا خیر.»

او نظر شخصی خود را درباره‌ی انتخابات این چنین تحلیل می‌کند و به انصاف نیوز می‌گوید: «متاسفانه اصولگرایان و اصلاح طلبان آن پایگاه نخستین روزهای انقلاب را ندارند. یعنی توده‌های مردم به علت نارضایتی که از نظر معیشتی به وجود آوردند ممکن است انتقاداتی داشته باشند؛ البته مردم در مسائلی که اصل نظام را زیر سوال می‌برد، حساسیت نشان می‌دهند. اما در مسئله رئیس جمهور  اینکه چه کسی باشد و چه کسی نباشد، الان گیج‌اند و هنوز نتوانسته‌اند تصمیم بگیرند. حالا شاید دستی از غیب بیرون آید و کاری بکند. یک شخصیتی پیدا شود که موجه شود یا غیر از این هم کارایی داشته باشد و مردم رای بدهند.»

وی همچنین افزود: «طوری شده است که هیچکدام از این گروه‌ها، آن گونه که باید و شاید مردم را جذب نکردند. به همین جهت همه الان در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و انتخاب نمایندگان، تقریبا هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. ما هم مثل مردم هستیم. باید نگاه کنیم ببینیم اکثریت مردم چه چیزی و چه کسی را می‌خواهند و با آن‌ها هماهنگ شویم.»

او با ذکر توصیه‌ای از امام خمینی صحبت‌هایش را به این شکل ادامه می‌دهد: «امام (ره) توصیه‌ای به اعضای تنظیم کنندگان قانون اساسی و مجلس خبرگان کرد و می‌فرمایند شما وکیل مردم هستید نه قیم مردم. مواظب باشید برای مردم قیمومیت نکنید. این از آموزش‌های امام است. مردم انقلاب کردند که آزادانه انتخاب کنند. مسئله شرع هم همین است. شرع می‌گوید تشخیص مصداق در شان فقیه نیست و تقلیل در موضوع حرام است. انتخاب اشخاص برای پست، معرفی افراد برای یک حرکت اجتماعی، باید به تشخیص شخص خود آدم باشد. لذا می‌بینیم حضرت امیر بعد از جریان عثمان، می‌گوید بگذارید من وزیر باشم.»

عبدخدایی درباره‌ی گمانه‌زنی در مورد برخی اسامی که احتمال حضورشان در انتخابات می‌رود، مانند احمدی‌نژاد، قالیباف و رئیسی در جبهه اصولگرایان می‌گوید: «فکر نمی‌کنم صلاحیت آقای احمدی نژاد قبول شود. چون با شرایطی که به وجود آورد، شرایط اول ریاست جمهوری را از بین برد. یعنی در حقیقت 12 سال پیش این شرایط را از بین برد. فکر نمی‌کنم صلاحیتش تایید شود. ممکن است با انتقاداتی که می‌کند و حرف‌هایی که می‌زند وجهه‌ای داشته باشد و جمعی به او معتقد باشند.

متاسفانه من از اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد زیاد روی خوشی به ریاست جمهوری ایشان نداشتم. معتقد بودم ایشان شان ریاست جمهوری را حفظ نمی‌کنند. یک نامه‌ای آقای جواد حجتی کرمانی در اوایل انقلاب برای بنی صدر نوشت. روزی که میتینگی در میدان آزادی بود. بنی صدر مرتبا طرفدارانش را تشویق می‌کرد که مردم مخالفش را بزنند. ایشان یک مقاله ای نوشت و گفت من از رئیس جمهور به مقام ریاست جمهوری شکایت می‌کنم. مقام ریاست جمهوری یک مقام والا و شخص دوم کشور است. همان طور که می‌بینیم ترامپ شان ریاست جمهوری آمریکا را حفظ نکرده است.

باید احساس کنیم کسی باید رئیس جمهور شود که شان رئیس جمهور را حفظ کند. شما ببینید مقام معظم رهبری نایب امام شده و جای امام نشسته است. صحبت‌هایش چگونه است؟ خدای ناکرده یک حرف خارج از مسئله می‌زند؟ همیشه ادب را رعایت می‌کند. حتی همیشه مخالفین را  عالمانه سرزنش می‌کند. آقای احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری خود باید شان ریاست جمهوری را حفظ می‌کرد. از این جهت معتقدم چون ایشان خوب شان ریاست جمهوری را رعایت نکرده، شورای نگهبان ممکن است او را رد صلاحیت کند.

می‌ماند آقای قالیباف و رئیسی. باید ببینیم کدامشان وجهه خوب و پایگاه مردمی دارند. کدامشان برای مردم کار می‌کنند. در آن موقع ما به شورای مرکزی‌مان خواهیم گفت شما بروید تفحص کنید جامعه چه کسانی را می‌خواهد مسئول اجرا و چه کسانی را نمی‌خواهد مسئول اجرا کند. ما مطیع مردمیم و  باید از مردم اطاعت کنیم و همه باید مطیع مردم باشند. امام هم مطیع مردم بود، علی (ع) هم مطیع مردم بود. بعد از کشته شدن عثمان همه هجوم می‌برند و به علی رای می‌دهند درحالیکه علی(ع) استنکاف می‌کند. وقتی در صدر اسلام نگاه می‌کنیم امام می‌گوید میزان رای مردم است، این ها وکیل مردم‌اند و نه قیم مردم، علی (ع) در همان موقع هم این مسئله را رعایت می‌کند. خودش هم می‌گوید پیرمردان و آدم‌های مسنتان را جلوی در انداختید و در وحشت اینکه خدای ناکرده آنها در زیرزمین تلف شوند، خلافت را قبول کردم.

به همین جهت باید مردم نظر دهند و ما هم نظر مردم را قبول داریم. شاید ما جزو گروه‌های خاصی باشیم که 75 سال سابقه‌ی موجودیت داریم. مرحوم نواب صفوی اعلامیه‌ای داد که من در خواب دیدم امام حسین (ع) بازوبندی به دست من بست که روی آن فدائیان اسلام نوشته بود. من هم نام فدائیان اسلام را انتخاب کردم. حالا نزدیک 65 سال است که بزرگواران شهید شدند. ما سعی می‌کنیم همچنان حفظ آبرو کنیم و شخصیت آن‌ها را حفظ کنیم و خدای ناکرده طوری عمل نکنیم ایهامی پیش بیاید. لذا این روش را تا به حال ادامه دادیم و بعد از آن هم ادامه می‌دهیم.»

حکیمی‌پور: کاندیدای حزبی نخواهیم داشت

انصاف نیوز: با توجه به اینکه این روزها نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان به وجود آمده، در آینده چه برنامه‌ای خواهد داشت؟ در گذشته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را داشتیم، این نهاد چه ویژگی‌های متفاوتی نسبت به شورای عالی سیاستگذاری دارد؟

حکیمی‌پور: در جریان باشید که ما در بحث‌ها نبودیم، یعنی حزب ما از تابستان درجلسات شورای هماهنگی شرکت نمی‌کند. یعنی بحث‌هایی که در آنجا شکل گرفته چه بوده و چه نبوده، در جریان نیستیم. از خبرهایی که دوستان می‌آورند در جریان جزئیات قرار می‌گیریم. ما قبلا انتقاداتی به شورای عالی داشتیم و بالاخره اینجا هم که صحبت نهاد اجماع ساز است، می‌خواهیم ببینیم نتیجه نهایی آن چه می‌شود. باید ببینیم چیزی که قرار است شکل بگیرد آیا نواقص را برطرف کرده است یا خیر. چون هنوز چیزی رسما شکل نگرفته و فعلا در قالب حرف است و ما سندی که برود در وزارت کشور ثبت شده و جزئیات آن معلوم شود، در جریان آن نیستیم. اینجا مصاحبه است و من نمی‌توانم قضاوت کنم. شخصا امیدوارم یک چیزی تشکیل شود، یک ساختار و سامانی در جریان اصلاحات شکل بگیرد که از دو بعد نقص نداشته باشد. البته ما قبلا ایرادات و انتقاداتمان را  در یک نامه مطرح کردیم.

چه انتقاداتی؟

ما از سال 94 داریم انتقاد می‌کنیم و نامه می‌نویسیم. انتقادات ما در سه بعد بود. در بعد ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری بود که ساختار جوابگو و همچنین شفاف نبود. یعنی مناسبات جریان اصلاحات که باید پاسخگو و شفاف باشد نبود. بعد دیگر اینکه ساختار فراگیر نیست. یعنی به لحاظ اینکه مثلا همه‌ی جامعه اصلاح طلبی را در بر بگیرد، مخصوصا اقشار و اصنافی که بدنه‌ای برای جریان اصلاحات‌اند و نظرشان کجا و چگونه دیده می‌شود. بعد بعدی هم از لحاظ جغرافیایی و گستره‌ی سرزمینی است. مطالبات در ایران فقط یکی دوتا، یکرنگ و یکنواخت نیست. اولویت مطالبات در جاهای مختلف  کشورمان فرق می‌کند. مثلا در بین اهل سنت مثلا قومیت‌ها و اقلیت‌ها  هست و در بعضی جاها مسئله‌ اصلی ممکن است مسئله‌ی کشاورزی باشد. در جای دیگر بحث تولید باشد. یعنی هم صنفی، قشری و هم جغرافیایی باید در برگیرنده‌ی کلیت و جامعیتی باشد و مسائلی که بالاخره جریان اصلاحات  با بدنه رایشان دنبال می‌کنند. این موارد باید در نظرها و تصمیم‌سازی‌ها دیده و شنیده شود.

پس این موارد قبلا دیده نشده بود؟

آنوقت نبود. امیدواریم در ساختار جدید باشد. منتظریم ببینیم ساختار چه شکلی می‌شود. یکی از مشکلات دیگر در جریان اصلاحات، در گفتمان بود. جریان اصلاحات از گفتمان عدالت طلبی و اصلاح عملا دور افتاده بود و ما اینجا از لیبرال دموکراسی داریم تا سوسیال دموکراسی و بالاخره معلوم نیست اولویت چیست. یعنی اینکه جریان اصلاحات می‌خواهد اصلاح کند، دنبال اصلاح چیست؟ و دست روی کدامیک از مطالبات مردمی گذاشته است. یا کدام قشر و طبقات اجتماعی؟ انقلاب ایران روی محرومین و برطرف کردن مشکلات آن‌ها تکیه داشت. بنیانگذار جمهوری اسلامی همواره اصل را بر این می‌گرفت. جریان اصلاحات در کجای این ماجرا قرار دارد و حرف آن کجاست؟ این در بحث گفتمان است که باید شفاف شود. یکی در شیوه‌های عمل یعنی رفتارها است. رفتارها باید اصلاح طلبانه یعنی با ویژگی‌های پاسخگویی، صداقت، شفافیت، پاک دستی و قانون مداری باشد. این موارد ویژگی‌های اصلی یک کنش اصلاح طلبانه است. این موارد بحث‌های ما بود. حالا اینکه ساختار دارد شکل می‌گیرد، منتظریم ببینیم ضعف‌های آن تا چه میزان برطرف شده است. مثلا اگر می‌خواهد اسم عوض شود، و یک اسم جدیدی بیاید، طبیعتا مشکلات را حل نمی‌کند و جریان اصلاح در دور باطل خود گیر می‌کند. من نمی‌دانم در آنجا چه اتفاقی قرار است بیافتد.

پس هنوز قطعیت ندارد؟

ما واقعا در جلسات نیستیم و نمی‌دانیم چه خبر است. اخیرا آقای کمیجانی مصاحبه‌هایی کرده که خروجی چه می‌شود و در نهایت شفاف باشد، ما هم به عنوان یک حزب اصلاح طلب، موضعمان را روشن‌تر اعلام می‌کنیم.

اصلاح طلبان با توجه به این ساختار جدید، چقدر می‌توانند اعتماد مردم را  برای حضور دوباره در صندوق رای جلب کنند؟

جلب اعتماد کاملا در اختیار اصلاح‌طلبان نیست. کل حاکمیت و سیستم هم باید فکری کند تا بی‌اعتمادی و فاصله‌ی مردم از حکومت را کم کرده و اعتماد را برگرداند. به هرحال چون اصلاح طلبان هم دلشان برای مملکت می‌سوزد و منافع ملی برایشان اولویت دارد، لذا این‌ها هم باید مجال فعالیت، امکان فعالیت و برنامه‌ریزی داشته باشند. اصلاح طلبان قبلا با یک دست شنا می‌کردند، الان دیگر یک دست هم نیست. یعنی عملا آن مجال و امکان سیاست ورزی از اصلاحات سلب شده است. ولی در هر صورت من معتقدم این عمل به خود اصلاحات برمی‌گردد.  باید با مردم صادقانه صحبت کنند و مشکلات را بگویند و باید به سمت مردم رجعت کنند. اصلاحات را فقط مکانیزمی برای کسب پست و منصب نداند که فقط هم در انتخابات‌ها خودش را نشان دهد نبینیم. مردم فکر کردند که جریان اصلاح طلبی به هر قیمتی می‌خواهد گوشه‌ای از قدرت را در دست بگیرد. این مورد هم اثر گذاشته است. من معتقدم باید با جامعه و بدنه خود خیلی راحت صحبت کند. در آن صورت می‌شود امیدوار شد اصلاحات دوباره بتواند پایگاه خود را احیا کند.

آیا اصلاح طلبان در این دوره به سراغ کاندیدای اجاره ای یا نیابتی خواهند رفت؟

یک صدا از اصلاح طلبان بیرون نمی‌آید و زمانی که یک صدا بیرون بیاید می‌توانیم بگوییم می‌خواهند چه کار کنند. الان فعلا همه رقم کاندید اینجا پیدا می‌شود. بعضی گروه‌ها هستند که این موضوع را منتفی نمی‌دانند و بعضی‌ها این موضوع را کاملا منتفی می‌دانند. الان موضع گیری‌ها شخصی است و یا نهایتا حزبی است. اینکه کلیت موضع یک جریان چیست، باید منتظر باشیم اولا کلیت شکل بگیرد، بعد رسمی شود و بعد درباره‌ی آن تصمیم گرفت. الان برای این حرف زود است. امیدوارم روزی را ببینیم که از جریان اصلاحات یک صدا و یک برنامه بیرون بیاید.

وضعیت حزب اراده ملت چگونه است؟ فعالیتی را برای انتخابات شروع کرده یا خیر؟

ما جلسه‌ای در تابستان داشتیم و شورای مرکزی تصمیم گرفت در درجه اول خودمان را خیلی درگیر انتخابات ریاست جمهوری نکنیم. بخاطر اینکه معتقدیم با توجه به فضایی که هست، اگر حزب بخواهد مستقیما کاندیدا بدهد و داد بزند، کاری که قبلا می‌کردیم، آن را برای خودمان منتفی می‌دانیم. اما اگر در کاندیداهای نهایی هرکدام تامین کننده منافع مردم و ملت بود، طبیعتا مورد حمایت است. اما خودمان می‌خواهیم کاندیدای حزبی داشته باشیم وستاد بزنیم ولی کلا نداریم. در انتخابات دیگر که انتخابات شوراهاست، از یکی دو ماه پیش ستادمان هم از پیش تشکیل شده است، برنامه می‌چیند و کاندیداها را آموزش می‌دهد. در شوراهای مختلف کار را دنبال می‌کنیم و شروع به کار کردیم. علت هم این است که ما کلا در سیاست خرد مطالبات منطقه‌ای محلی فعال شدیم و داریم آنجا انرژی می‌گذاریم و انتخابات شوراها هم یکی از بهترین نقاط مطالبات منطقه‌ای و محلی است.

پس حزب اراده ملت کاندیدای حزبی معرفی نمی‌کند؟

نه نمی‌کنیم و نخواهیم داشت. ولی کاندیداهای نهایی را ملاحظه می‌کنیم و اگر دیدیم کاندیدایی است که اهداف و برنامه‌هایش با اهداف ما سنخیت دارد، طبیعتا انجام وظیفه می‌کنیم ولی خودمان کاندیدای حزبی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا