خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تعبیری از حضور امیر قطر در تهران

قرن نو نوشت: سفر امیر قطر به ایران با گمانه زنی‌های بسیاری همراه است اما موضوع میانجیگری میان تهران و واشنگتن ، پرکردن حفره‌های مذاکرات وین و انتقال پیام میان دو طرف بیشترین تکرار در میان حدس و گمان‌های رسانه ای را به خود اختصاص داده است.

سفر رسمی‌امیر قطر به ایران روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت از سوی سخنگوی وزارت خارجه تأیید شد. خطیب‌زاده گفت: دیدار شیخ تمیم در پاسخ به سفر اسفند ماه ابراهیم رئیسی به دوحه انجام می‌شود، اما به نظر می‌آید که این بخش کوچکی از برنامه‌ها و  اهداف این سفر را شامل می‌شود.

تور دیپلماتیک امیر قطر

بنا به روایت ها، در این سفر،  توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور پیگیری می‌شود و جام جهانی ۲۰۲۲، وصول مطالبات ایران و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای از جمله برجام و مذاکرات ایران و عربستان از جمله محور‌های سفر تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی در دیدار با مقامات ارشد ایران است.

بعد از این سفر نیز وی سپس سفری به انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد داشت. برخی بر این عقیده اند که این تور دیپلماتیک نشان می‌دهد، که شیخ تمیم در ایران و کشور‌های اروپایی به دنبال پر کردن شکاف‌های موجود و گشودن راهی در بن بست مذاکرات است.

گام‌های جدید برای شکستن بن‌بست مذاکرات

کارشناسان و تحلیلگران منطقه‌ای بر این باورند که کوشش‌های‌ امیر قطر حول این هدف است که طرفین توافق هسته‌ای با ایران را به حد وسط جدیدی برسانند.

گفته می‌شود قرار است در این سفر در مورد راهکار‌های وصول طلب‌های ایران مذاکراتی انجام شود. پیش از این نیز برخی رؤسای کشور‌های منطقه با همین موضوع با مقامات ایران گفت‌وگو کرده بودند.

روزنامه «العرب» چاپ امارات نیز در گزارشی در باره این سفر نوشت: قطر به جنگ اوکراین و روسیه و تبعات آن بر بازار نفت به عنوان یک فرصت برای موفقیت وساطتش در زمینه توافق هسته‌ای ایران نگاه می‌کند.

قطر به دنبال ایفای نقش عمان در منطقه

با توجه به تحولات اخیر منطقه به نظر می‌رسد که قطر به دنبال این است که نقش عمان در منطقه را از آن خود کند. در حقیقت قطر به عنوان «متحد غیر ناتوی آمریکا»، چنین رویه‌ای را در پیش گرفته است.

گفته می‌شود که‌امیر قطر که رابطه نزدیکی با دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دارد، سعی خواهد کرد فضای کنونی مذاکرات را بشکند و خروجی قابل قبولی از مذاکرات وین به دست آورد.

در عین حال با توجه به شرایط حاکم بر منطقه، قطر می‌خواهد به ایران اطمینان دهد که از خاک این کشور علیه ایران استفاده نخواهد شد.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع که نام او را فاش نکرده آورده است: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، ‌امیر قطر به ایران سفر خواهد کرد و سپس سفری به انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد داشت. به نظر می‌رسد محور اصلی این دیدار‌ها، گفت‌وگو‌ها همگرایی مذاکرات هسته‌ای خواهد بود. به این ترتیب که قرار است وی در ابتدا نظرات ایرانیان را بشنود و سپس این نظرات را به اروپایی‌ها منتقل کند.

تحلیلگران بر این باورند: وضعیت کنونی جهان فرصتی را ایجاد می‌کند که به واسطه آن اقناع اروپایی‌ها برای تکمیل فرآیند مذاکرات احیای برجام آسان‌تر خواهد شد.

این گروه تأکید می‌کنند که مصلحت غرب است که از طریق توافق هسته‌ای به نفت و گاز ایران دسترسی پیدا کند تا اینکه بخواهد از نفت و گاز روسیه آن هم در میانه یک جنگ با یک دشمن قوی استفاده کند.

گفته می‌شود آمریکا نیز بر نقش قطر برای اقناع کشور‌های حوزه خلیج فارس و ایران برای امضای این توافق امنیتی حساب کرده است.

آلمان و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی به دلیل افزایش قیمت‌های ناشی از بحران در اوکراین، به دنبال جایگزینی گاز روسیه هستند و می‌خواهند روابط خود در زمینه انرژی را با قطر تقویت کنند.

توافق امنیتی با هدف آرام‌سازی

تحرکات قطر همچنین از یک توافق امنیتی میان کشور‌های منطقه خلیج فارس با تلاش آمریکا و با هدف آرام‌سازی فضا و رفع هراس کشور‌های حوزه خلیج فارس خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد که آمریکا بر نقش قطر برای اقناع کشور‌های حوزه خلیج فارس و ایران برای امضای این توافق امنیتی حساب کرده است.

پیشتر نیز روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته بود که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد آن‌ها فرستادن «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.حالا همسایگان جنوبی هم وارد عمل شده اند تا شاید امریکا را وامدار خود کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا