خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استقلال دستگاه قضا

علیرضا ايمانخانی، دانش‌آموخته علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «استقلال دستگاه قضا» نوشت:

شنیدن خبر صدور حکم بیست سال حبس برای دیپلمات ایرانی (اسدالله اسدی) در دادگاه بلژیک قطعا دل هر هموطنی را به درد می‌آورد و فارغ از اینکه چقدر این حکم سیاسی است و تحت لابی‌های سیاسی انجام گرفته و یا حکم صرفا قضایی است، مساله مهم و مورد توجه استانداردهای دوگانه در تصمیم گیری‌های سیاسی دستگاه سیاست خارجی است.

به محض، درج خبر دستگیری این دیپلمات با تجربه، دستگاه سیاست خارجی، ضمن اعلام انرجار از این عمل دستگاه قصایی اروپا در آنتورپ، و تاکید بر بی‌گناهی دیپلمات دستگیر شده، بر سیاسی بودن روند مراحل دستگیری و قضایی و نقض مصونیت دیپلماتیک نامبرده بر اساس، حقوق بین المللی تاکید کرده است.

حالا سوال مهمی که برای مردم جامعه به‌ هر صورت و ناخودآگاه پیش می‌آید این است که چرا دستگاه سیاست خارجی ما، در موقع اعتراض مسولان سیاسی کشورهای غربی به احکام دادگاه‌های ایران در موارد مختلف، دستگاه قضایی ایران را نهادی مستقل دانسته و تاکید دارند که مناسبات سیاسی هیچ تاثیری بر روند دادرسی‌های قضایی در ایران ندارد و آیا حالا قدری این سوال برای گوش‌های افکار عمومی جامعه آشنا نیست؟

ما همواره غربی‌ها را در مسائل، و موضع گیری‌های سیاسی مانند حمایت از عربستان و مسائل یمن و افغانستان و… به استانداردهای دوگانه محکوم کرده‌ایم، آیا نفس این موضع‌گیری‌ها خود یک استاندارد دوگانه از سمت و سوی ما نیست؟ آیا به جای تاکید بر مصونیت قضایی دیپلمانیک جناب اسدی، نباید برای مردم و رسانه‌ها دلایل و ادله بی‌گناهی ایشان تبیین شود؟ آیا دلیلی بر سکوت این دیپلمات دستگیر شده و دفاع دست و پا بسته از نامبرده وجود دارد؟ آیا عدم حضور نامبرده در جلسات دادگاه صرفا جهت به رسمیت نشناختن دادگاه بوده و یا دستان خالی در دفاع؟

آنان که اندکی با سیستم قضایی اروپا آشنایی دارند اذعان دارند که احکام دادگاه‌ها همواره بر اثبات جرم توسط دستگاه قضایی استوار بوده و اعترافات حتی اگر توسط خود شخص بیان شود در مراحل بعدی اثبات جرم است. خوب حالا که دستگاه دیپلماتیک اذعان دارد که نامبرده بی گناه است چرا برای دفاع محکم از وی از وکلای کارکشته و آشنا به حقوق بین‌المللی جهت تبرئه ایشان استفاده نمی‌کند؟ آیا کشور باید هزینه‌های گزاف ضعف دستگاه دیپلماسی را بپردازد.

با جهانی شدن عرصه انتقال اطلاعات و رشد فضای مجازی بالاخره بی‌گناهی یا گناه کار بودن ایشان برای مردم روشن خواهد شد؛ فقط چیزی که این وسط پایمال می‌شود جمله زیبای استقلال دستگاه قضایی در دنیاست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا