خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصاحبه رهبر انقلاب با اوریانا فالاچی (بخش دوم)

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

فالاچی: ولی امام؛ شما حتی موزیک و الکل را ممنوع کرده اید. برایم توضیح دهید چرا یک لیوان شراب یا آبجو وقتی که که کسی تشنه یا همراه غذا می خورد گناه است؟ چرا گوش دادن به موزیک گناه است؟ کشیش های ما مشروب می خورند و آواز می خوانند، حتی پاپ. این به این معنی است که پاپ هم گناهکار است؟

امام: آداب و رسوم کشیش های شما به ما ربطی ندارد. اسلام مشروبات الکلی را حرام کرده است. به طور مطلق ممنوع می کند به خاطر اینکه بر فکر اثر می گذارند و جلوگیری می کنند از اینکه یک انسان بتواند به شیوه سالم فکر کند. همچنین موزیک که فکر را کدر می کند، منظورم موزیک شماست. برای اینکه همراه خودش یک خلسه و لذت می آورد و همانند مواد مخدر است. معمولا روح را تهییج و تحریک نمی کند بلکه روح را کسل می کند و جوانهای ما را مسموم و غافل می کند و دیگر به فکر کشورشان نیستند.

فالاچی: حتی موزیک باخ و بتهوون؟

امام: اگر مغز و فکر را کسل نکند قدغن نیستند، مثلا مارش ها و سرودها. ما موزیکی می خواهیم که جوان های ما را به عوض اینکه فلج کند، آنها را به حرکت درآورد و آنها را وادار کند به اینکه به مملکت خود بیندیشند. آری مارش شما مجاز است.

فالاچی: امام، هنوز سوالات زیادی است که باید از شما بپرسم. مثلا از این چادر که بر من پوشانده اند تا خدمت شما برسم و شما به زور بر زنان می پوشانید. به من بگویید چرا زنان را مجبور می کنید که خود را مخفی کنند در زیر پوششی که پوشیدن آن مشکل و بیهوده است؟ که با آن نه می شود کار کرد و نه می شود حرکت کرد، در حالیکه همان زنان نشان داده اند که مثل مردان مبارزه کرده اند، زندان کشیدند، شکنجه دیدند و مثل مردان انقلاب کردند.

امام: زنانی که انقلاب کرده اند، زنانی هستند که پوشش اسلامی داشته اند و یا دارند، نه زنان شیک پوش بزک کرده مثل شما که اینور و آنور می روند بدون پوشش و یک دوجین مرد را دنبال خود می کشند. عروسکانی که بزک می کنند و به خیابان ها می آیند و سر و سینه و موی و فرم بدن خود را نشان می دهند، بر ضد شاه قیام نکردند، هیچ کار مفیدی انجام ندادند، نمی دانند خود را چگونه مفید قرار دهند.‌ نه به صورت اجتماعی، نه به صورت سیاسی و نه حتی به صورت حرفه ای و تخصصی. این به دلیل این است که خود را به نمایش می گذارند، برای مردان حواس پرتی می آورند و آزارشان می دهند. همچنین باعث  حواس پرتی سایر زنان و آزار و حسرت آنان می شوند.

فالاچی: صحیح نیست امام. در هر حال منظورم فقط یک پوشش نیست بلکه چیزی است که باعث عقب افتادن زنان از انقلاب می شود. همین که زنان نمی توانند در دانشگاه با مردان تحصیل کنند و نه با مردان می توانند کار کنند، نه اینکه در دریا و استخر با مردان شنا کنند و باید جداگانه با چادر، شیرجه بروند. راستی با چادر چگونه می شود شنا کرد؟

امام: تمام این مسائل به شما ربطی ندارد. رسوم و آداب ما به شما مربوط نیست. اگر پوشش اسلامی را دوست ندارید، مجبور نیستید بپوشید. برای اینکه پوشش اسلامی برای زنان جوان و حسابی است!

فالاچی: متشکرم. حالا که به من می گویید، زود برش می دارم. ولی به من بگویید زنی مثل من که همیشه بین مردان زندگی کرده و مو و سینه و گوش های خود را نشان می داده و در جبهه جنگ با سربازان می خوابیده، آیا به نظر شما یک زن بی اخلاق و یک پیرزن ناحسابی است؟

امام: این را وجدان شما می داند، من احوالات شخصی شما را قضاوت نمی کنم. نمی توانم بدانم که زندگی شما اخلاقی بوده یا غیراخلاقی و یا چگونه با سربازان به سر برده اید. این چیزهایی را که گفتم در زندگی طولانی به این تجربه رسیده ام. اگر پوشش نباشد، زنان نمی توانند به نحو مفید و سالمی کار کنند و نه حتی مردان. قوانین ما قوانین باارزشی هستند.

 

گفته شده فالاچی در طول این مصاحبه؛ مطابق مصاحبه های قبلی خود با رهبران سیاسی، سعی در تلطیف فضای گفت گو از طریق عشوه گری می کرد؛ که با برخورد سرد و بی تفاوتی امام روبرو شد.

منابع:

– بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟، جلد اول، داود علی بابایی، انتشارات امید فردا، چاپ دوم ۱۳۸۴ 

– صحیفه امام خمینی. جلد دهم

مصاحبه رهبر انقلاب با اوریانا فالاچی (بخش اول)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا