خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبر خوش «باز شدن در زندان‌ها به روی نمایندگان حقوق بشر»

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «خبر خوش «باز شدن در زندان‌ها به روی نمایندگان حقوق بشر»» نوشت:

ریاست محترم قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: «ما آمادگی داریم درب زندان‌های خود را باز کنیم تا مدعیان حقوق بشر، هر زندانی را که در ایران می‌خواهند، ببینند؛ مشروط به اینکه بگذارند ما هم هر زندانی را که در کشور آن‌ها می‌خواهیم ببینیم؛ در این صورت معلوم خواهد شد که حقوق بشر در کدام کشور بیشتر رعایت می‌شود». در ارتباط با این سخن متین و بشارت‌زا، چند نکته قابل توجه است:

1. در چهار دهه گذشته ایران از جانب دیگر کشورها بخصوص کشورهای غربی به نقض حقوق بشر بخصوص در زندان‌ها و در رابطه با زندانیان سیاسی- عقیدتی- امنیتی متهم بوده و هر گاه مجامع حقوق بشری خواسته‌اند از زندان‌های ایران یا در ارتباط با زندانی خاصی تحقیق کنند، با این جواب که دخالت در امور داخلی است و…، مواجه شده‌اند و نتیجه این نوع مواجهه، محکومیت ایران در مجامع جهانی و اعمال تحریم‌های حقوق بشری بوده است و برای اولین بار در این بیش از چهار دهه است که به این صراحت اعلام آمادگی برای بازدید از زندان‌ها می‌شود.

2. به بیان آقای سروش محلاتی: «کرامت واقعي هر حكومت را در ويترين‌هاي نمايشي حكومت نبايد سراغ گرفت، چه اينكه بهداشت يك قنادي يا رستوران را از ويترين آن نمي‌توان شناخت، ملاك رعايت بهداشت آنان، آشپزخانه است كه در مقابل ديد مشتريان قرار ندارد. در حكومت‌ها هم، پنهان خانه‌ي دور از چشم، ندامت‌گاه‌ها و زندان‌هاست، كه با نمونه‌گيري از آن‌ها مي‌توان بهداشت حكومت و عيار كرامت را تشخيص داد.(یادداشت آفتاب كرامت بر تاريكخانه‌ي دولت»

3. همان گونه که ما برای خودمان تعهد «اجرای جهانی عدل و داد» را قائلیم و به صراحت در قانون اساسی آورده‌ایم که: «جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ سعادت‏ انسان‏ در كل‏ جامعه‏ بشري‏ را آرمان‏ خود مي‏‌داند و استقلال‏ و آزادي‏ و حكومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏ همه‏ مردم‏ جهان‏ مي‏‌شناسد. بنا بر اين‏ در عين‏ خودداري‏ كامل‏ از هر گونه‏ دخالت‏ در امور داخلي‏ ملت‌هاي‏ ديگر، از مبارزه‏ حق‏ طلبانه‏ مستضعفين‏ در برابر مستكبرين‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمايت‏ مي‌كند».( اصل‏154) دیگران هم به ادعای خود چنین وظیفه‌ای در دفاع از حقوق بشر را برای خود در سطح جهان قائلند و ما نمی‌توانیم وظیفه‌ای را که برای خود قائل شده‌ایم، برای آنها انکار کنیم. ما می‌توانیم در مصادیق عدل و داد اختلاف داشته باشیم و با دلایل محکم عدل بودن مصادیقی را نپذیریم اما نمی‌توانیم وظیفه دیگران در خواستن اجرای عدالت از جمله رعایت حقوق بشر را منع کنیم و از جهانیان بخواهیم نسبت به اجرای عدالت و رعایت حقوق بشر و حقوق زندانیان در کشور ما بی‌خیال گردند!

4. از قدیم به حق گفته‌اند «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است». وقتی ما در قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها بر اساس موازین حق و عدل عمل کنیم نه تنها بازدید مدعیان حقوق بشر برای ما مشکل نخواهد بود بلکه مشتاق و پیشنهاد دهنده هم خواهیم بود تا رعایت حقوق و کرامت انسانی در تاریکخانه‌های کشورمان را به جهانیان نشان دهیم و همه را مشتاق حکومت عدل اسلامی سازیم.

5. شک نیست که در موارد زیادی رعایت حقوق بشر دستاویز دشمنان برای تضعیف نظام است و ما باید با منطق این دستاویز را از دستشان بگیریم. این که برای بازدید همه مدعیان حقوق بشر از هر کشور اعلام آمادگی کنیم به شرط این که آنان هم متقابلا به نمایندگان کشور ما اجازه بازدید بدهند، مواجهه‌ای منطقی و محکم است و باید بابت این گونه مواجهه منطقی از ریاست محترم قوه قضائیه تشکر کرد. امید که شاهد هر چه بیشتر مواجهه‌های منطقی و محکم در همه زمینه‌ها از جمله انتخابات‌ها و دفاع از صحت و سلامت آنها نزد جهانیان هم باشیم.

6. از رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهیم این اجازه را به مجامع حقوق بشری داخلی از جمله خبرنگاران و نهاد‌های حقوق بشری و … هم بدهند تا جامعه نسبت به رعایت حق و عدل در باره مخالفان و محکومان امنیتی و … مطمئن شود و هر از چند گاه شاهد رواج اتهام شکنجه زندانی‌ای و … در کشور نباشیم.

امید که در شروع ماه رجب این اقدام، گامی بلند به سوی حاکمیت هر چه بیشتر حق و عدل باشد و روز به روز اقامه قسط و عدل در جمهوری اسلامی را واضح‌تر شاهد باشیم که از بهترین عوامل اعتماد و عشق مردم به نظام می‌باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حافظ سروده است :
    در میخانه ببستند، خدایا مپسند
    که در خانه ی تزویر و ریا بگشایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا